seria | GeForce 7800GTX 512 |
częstotliwość GPU | 550 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR 850 MHz (1700 MHz) |
ilość i typ pamięci | 512 MB GDDR3 256-bit |
wyjścia | D-Sub, DVI, TV HDTV, Video in |
chłodzenie | aktywne GPU + pamięci |
oprogramowanie | VTuner2 |
wyposażenie | 2 x przejciówka DVI, przejściówka zasilania PEG PowerDirector 3, CD driver 2 gry 3D |
jakość wykonania | 5/5 |
głośność chłodzenia | względnie cicha |
Swoją nową specyfikację karty graficznej GeForce 7800 GTX 512, nVidia przedstawiła już 14 listopada 2005. Do sklepów trafiły około miesiąc później, a my dopiero dziś mieliśmy okazję wypożyczyć do testów tego potwora prosto z 'półki' naszego sklepu internetowego. I to nawet nie jednego ;)
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze tylko dziś - 23 stycznia - kartę tę możemy nazwać najwydajniejszą grafiką na świecie ...rzecz jasna dla graczy.
Częstotliwość taktowania GPU wzrosła z 430 do 550MHz, taktowanie pamięci z 1200 do 1700MHz. No i więcej pamięci - aż 512MB najszybszej pamięci GDDR3. Dzięki takiemu 'podrasowaniu' karta miała by być do 30% szybsza od 7800 GTX (według obliczeń nVidii), a wszystko to oczywiście po to, aby nie dać się zdeklasować firmie ATi jej nowymi Radeonami X1800XT.
GeForce 7800 GT | GeForce 7800 GTX | GeForce 7800 GTX 512 | |
procesory vertexów | 7 | 8 | 8 |
liczba potoków | 20x1 (16) | 24x1 (16) | 24x1 (16) |
zegar GPU | 400 MHz | 430 MHz | 550 MHz |
wydajność | 8000 MP/s | 10320 MP/s | 10320 MP/s |
zegar pamięci | 1000 MHz (DDR 500) | 1200 MHz (DDR 600) | 1700 MHz (DDR 850) |
szyna do pamięci | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
O dziwo karta nie jest bardzo głośna. Olbrzymi cooler, system heat-pipe z miedziano-aluminiowym radiatorem i wielki wiatrak, bardzo dobrze radzą sobie z oprowadzaniem ciepła. W trybie 2D karta jest prawie bezgłośna, bowiem jak każdy GeForce pracuje z obniżoną częstotliwością GPU = 275MHz. W trybie 3D, w zależności od obciążenia, słychać lekki, ale nie dokuczliwy szum. Samo chłodzenie do tej karty kosztuje zapewne dobrze ponad 200 zł.
dwie 7800 GTX-512 w płycie A8N-SLI Premium nForce4 SLI
Dzięki firmie Komputronik mogliśmy także od razu przetestować dwie takie karty połączone w SLI. Największym problemem w przypadku takiego duetu jest zasilanie. Tu potrzebny jest zasilacz o mocy ponad 630W, np: Thermaltake PurePower 680W. 580 Watowy Hiper z naszej platformy testowej niestety nie dawał rady. Po kilku sekundach od uruchomienia testu 3D wyłączał się.
Platforma testowa › AMD Athlon 64 X2 4200+ › Asus A8N-SLI Premium › Corsair TwinX 1GB CL2 › Seagate 160GB › Chieftec CFT-620W › zobacz szczegółowe informacje |
W testach 3DMark 2005 najwydajniejszy obecnie członek rodziny 7800 faktycznie jest szybszy od 25 do 35% od swojego poprzednika, 7800GTX-256.
Wydajnością PixelShader przewyższa dokładnie o 30% model "256MB", a swojego dotychczasowego rywala - X1800XT - wyprzedza aż o ponad 60%. Jednak wydajnością silników VertexShader nada mu nie dorównuje - brakuje mu zaledwie 5%
A oto co potrafią dwie karty Gigabyte 7800GTX 512 połączone w SLI. Dodatkowe 45% mocy więcej. Dodajmy, że płynny framerate według 3d05 zaczyna się dopiero od ~6000 pkt, a to rozdzielczość 1600x1200.
Jednak porównując rezultaty z tym, co oferują nam dwie 'zwykłe' karty SLI 7800 GTX 256MB - zysk w wydajności tylko 10% - można dojść do wniosku, że raczej nie opłaca się inwestować w dwie potężne "512'stki". Czyżby kończyły się możliwości architetktury nForce4 SLI ?
I na koniec testy w rozdzielczości 1600x1200, z włączonym pełnoekranowym wygładzaniem krawędzi AAx4 oraz filtrowaniem anizotropowym x16 (maksymalnym). W 3d03 również ponad 30% wydajniej od 7800GTX-256.
Jako ciekawostka Doom3.
Cóż można powiedzieć. Najwydajniejsza (jeszcze) karta graficzna dla tych, którzy chcą mieć najwydajniejszą grafikę w swoim komputerze ...za słuszną sumkę. Takich produktów się raczej nie ocenia, ani nie krytykuje... 'Super Produkt' to z pewnością nie jest, bo żadna sztuka wyprodukować najwydajniejszą kartę za horrendalną cenę, ale sami powiedzcie, nie chcielibyście pograć na takiej karcie w Call of Duty 2 albo FEAR? ;)
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!