Informacje o najnowszej karcie z serii GeForce 7800 krążyły w sieci już na dwa/trzy tygodnie przed jej oficjalną premierą. Od czerwca znaliśmy już możliwości G70 i sztandarowego 7800 GTX, jednak z duż
Informacje o najnowszej karcie z serii GeForce 7800 krążyły w sieci już na dwa/trzy tygodnie przed jej oficjalną premierą. Od czerwca znaliśmy już możliwości G70 i sztandarowego 7800 GTX, jednak z dużym zainteresowaniem oczekiwaliśmy produktu o bardziej przyjaznej cenie.
Dzięki firmie Komputronik nowy model wpadł w nasze ręce już na początku tego miesiąca, mieliśmy więc sporo czasu, aby poużywać i wyrobić sobie zdanie o nowym produkcie nVidii.
Pierwsze testy wydajności były bardzo obiecujące, a dodatkowo gdy na dzień przed premierą poznaliśmy już sklepową cenę 7800 GT, nie mogliśmy się wręcz doczekać końca NDA (do chwili premiery nie wolno nam było nic na temat tej karty pisać), aby podzielić się z Wami naszymi testami wydajności i podsumowaniem.
GeForce 7800 GT to nic innego jak nieco 'okrojona' wersja karty 7800 GTX, oparta na najnowszym procesorze G70. Prawdopodobnie 'zablokowano' 1 potok vertexów i 4 potoki pikseli pozostawiając karcie do dyspozycji 20-potokowy GPU taktowany częstotliwością 400 MHz, czyli o 30 MHz niższą niż w premierowym GTX. Daje to wersji GT wydajność rzędu 8000 MegaPikseli na sekundę, czyli teoretycznie o 25% wyższą od GeForce 6800 Ultra !
Trzeba tu jednak zauważyć, że potoków renderujących GT ma nadal tyle samo co GTX, czyli 16. Podczas premiery G70 zwróciliśmy już uwagę na fakt, iż w nowym procesorze nVidii nastąpiło rozróżnienie pomiędzy 'potokami pixeli' a 'potokami renderującymi piksele'. Tych pierwszych GPU ma aż 24 (GTX) lub 20 GT), natomiast rzeczywistych potoków renderujących" jest 16, a więc identycznie jak w GeForce 6800GT/6800Ultra.
Niższa jest również częstotliwość taktowania pamięci - 1000 MHz - bowiem na karcie montowane są tańsze kości pamięci o czasie 2.0 ns (w GTX są to kości 1.6 ns).
I to w zasadzie wszystkie główne zmiany w stosunku do wersji GTX. Schemat identyczny jak w poprzedniej generacji kart, analogiczny do 6800 GT i 6800 Ultra. Zwróćcie jednak uwagę, że za cenę dotychczasowego modelu 6800 GT otrzymujemy kartę o wydajności lepszej od 6800 Ultra.
Radeon X850 XT | GeForce 6800 Ultra | GeForce 7800 GT | GeForce 7800 GTX | |
modele kart | R480 | NV40 | G70 | G70 |
ilość tranzystorów | 160 mln | 222 mln | 302 mln | 302 mln |
technologia wykonania | 130nm | 130nm | 110nm | 110nm |
procesory vertexów | 6 | 6 | 7 | 8 |
wydajność geometryczna | 66 Gflops | 54 Gflops | 165 Gflps | 165 Gflps |
Silnik graficzny | Smartshader HD Pixel 2.0 Vertex 2.0 | CineFX 3.0 Pixel 3.0 Vertex 3.0 | CineFX 4.0 Pixel 3.0 Vertex 3.0 | |
liczba potoków | 16x1 | 16x1 | 20x1 (16) | 24x1 (16) |
zegar GPU | 540 MHz | 400 MHz | 400 MHz | 430 MHz |
wydajność | 8640 MP/s | 6400 MP/s | 8000 MP/s | 10320 MP/s |
zegar pamięci | 1180 MHz | 1100 MHz | 1000 MHz | 1200 MHz |
szyna do pamięci | 256-bitowa DDR3 | 256-bitowa DDR3 | 256-bitowa DDR3 | 256-bitowa DDR3 |
technologie | SmoothVision HD Hyper Z HD 3Dc | NVIDIA HPDR LMA III Intellisample 3.0 UltraShadow II | NVIDIA HPDR LMA III Intellisample 4.0 UltraShadow II |
Mniej istotne 'ubytki' w stosunku do 7800 GTX to między innymi brak czarnego odpromiennika z tyłu karty - wersja GT ma pamięci montowane już tylko na przedniej stronie płytki. Mniejszy jest także cooler chłodzący GPU - niższa częstotliwość taktowania i 'zablokowane' cztery potoki skutkują mniejszym wydzielaniem ciepła.
Na końcu karty nie ma też już małego czarnego radiatora, który podobnie jak w serii 6800 Ultra, chłodzi przetworniki napięcia. Oczywiście pobór prądu jest również mniejszy niż w 7800 GTX. Mimo, że karta wyposażona jest w gniazdko zasilania PEG, przy mocnej płycie głównej i porządnym zasilaczu, 7800 GT może pracować bez dodatkowego zasilania. Wynika z tego, że jej pobór prądu nie przekracza 75W, czyli maksymalnego prądu zasilania dla gniazda PCI-Express x16. Gniazdka PEG będą natomiast potrzebne gdy zaczniemy łączyć karty w tryb SLI.
GeForce 7800 GT jest już na tyle 'chłodną' kartą, że zrezygnowano ze sprzętowego monitorowania temperatury - w zakładce sterowników nie będzie już dostępna aktualna temperatura GPU.
Standardem jest natomiast dwu-stopniowe taktowanie GPU : 275 MHz w trybie 'Standard 2D' i 400 MHz w trybie "Performance3D'. Dzięki temu, gdy nie gramy karta jest naprawdę chłodna i nie wytwarza w komputerze niepotrzebnego ciepła.