Kolumny Polk Audio Hampten podczas testów łączyłem z poniższymi urządzeniami :
- Musical Fidelity V90-HPA (wyjście 3,5mm)
- Asus Xonar U7 (wyjście 3,5mm)
- MSI GT60 0NC (laptop, wyjście słuchawkowe, wyjście cyfrowe USB)
- Samsung Galaxy Note 4 (smartfon; Bluetooth, wyjście słuchawkowe)
- Apple iPad mini 4 (tablet; Bluetooth, wyjście słuchawkowe)
Test odbywał się w pomieszczeniu o wymiarach 5 x 5 x 2,3 m. Odsłuch następował z odległości ok. 2,5 m, a następnie z około 70 cm od kolumn. Głośniki były oddalone od siebie o około 1,5 metra oraz znajdowały się na wysokości głowy słuchacza.
Samsung Galaxy Note 4 w chwili testu działał pod kontrolą systemu Android 5.1. Dźwięk na nim odtwarzałem przy pomocy programu Poweramp bez użycia korekcji dźwięku. Podczas odsłuchu na laptopie MSI GT60 korzystałem z odtwarzacza foobar2000 w wersji 1.3.8. W przypadku iPada mini 4, który działał pod kontrolą systemu iOS 9.2 odtwarzałem muzykę przy pomocy łączności Bluetooth.
Lista odtwarzanych utworów:
- Led Zeppelin – Stairway To Heaven; live Celebration Day
- Led Zeppelin – Rock N Roll; live Celebration Day
- AC/DC – You Shook Me All Night Long
- AC/DC – Back In Black
- Rammstein – Du Hast
- Rammstein – Amerika
- Oasis – Columbia
- Oasis – Gas Panic! (live Familliar To Millions)
- Oasis – Go Let It Out (live Familliar To Millions)
- The Doors – Break On Through (To The Other Side)
- The Who – My Generation
- Don Felder – Heavy Metal (Takin` a Ride)
- Empire Of The Sun – We Are The People
- Jamiroquai – Runaway
- The White Stripes – Seven Nation Army
- Michael Jackson – Billie Jean
- The Beatles – Get Back (LOVE version)
- Howlin Wolf – Spoonful
- Dave Brubeck – Take Five
- Antonio Vivaldi – Wiosna
- Clyde Carson – Slow Down feat. The Team
- Trick Daddy – Represent
- YG – I'm real 1
- Daft Punk - Harder Better Faster
- Daft Punk – Tron Legacy Soundtrack
- Jeremy Soule – The Elder Scrolls V: Skyrim OST
- Wiedźmin 3: Dziki Gon Soundtrack
- Yuki Oike - Age of Aquarius (Gran Turismo 6 Soundtrack)
Wszystkie pliki audio skompresowane były bezstratnie (flac, alac). Należy pamiętać, że oceny jakości i charakterystyki dźwięku są subiektywne i zawsze uzależnione są od gustu osoby słuchającej.
Ogólna jakość dźwięku
Nadszedł w końcu czas aby w praktyce przekonać się czy wysoka cena tego zestawu sięgająca 2 tysięcy złotych jest usprawiedliwiona. Jak do tej pory Polk Audio Hampden prezentowały się naprawdę ciekawie. Czy sprawdzą się one równie dobrze na tym jakże ważnym polu jakim jest jakość dźwięku?
Nieczęsto zdarza się aby niewielkie głośniki do komputera dorównywały swoim brzmieniem większym odpowiednikom w systemie 2.0. O takiej charakterystyce można jednak mówić w przypadku Polk Audio Hampden. Model ten cechuje się bardzo dobrą dynamiką oraz wysoką rozdzielczością dźwięku. Pamiętajmy, że mamy tutaj do czynienia z wbudowanym, zaawansowanym przetwornikiem cyfrowo-analogowym (DAC) i odrębnymi wzmacniaczami.
Warto również zaznaczyć, że scena jaką kreują te kolumny przy ich dobrym rozstawieniu jest intymna, o ile słuchamy muzyki w niewielkich pomieszczeniach. Jest to przede wszystkim zasługa świetnie zaprojektowanego toru dźwięku oraz zastosowaniu dobrze dobranych przetworników: średnio-nisko oraz wysokotonowego.
Kolumny grają w wyjątkowo bezpośredni, energiczny oraz angażujący sposób. W charakterystyce brzmienia Hampden wyróżniają się przede wszystkim dwie cechy: jasne, czyste oraz czytelne tony wysokie oraz wibrujący, ciepły bas, który potrafi zejść zadziwiająco nisko.
Chciałbym tutaj wyraźnie rozróżnić dwa typy basów - najniższe częstotliwości prezentują wysoką klasę, są przyjemne i gładkie do ponad połowy głośności. Jednak gdy dochodzimy do granicy z tonami średnimi basy stają się łagodniejsze. Innymi słowy najniższe częstotliwości są świetne, ale nieco wyższe basy już tak nie imponują.
Przy wyższych poziomach głośności tony niskie tracą miękkość i stają się bardziej sprężyste, ale wciąż zachowują dobrą jakość (nie deformują się mocno).
Tony średnie w stosunku do reszty częstotliwości bywają nieco wycofane w niektórych utworach wokalnych. Ich charakterystyka znacznie się ożywia gdy będziemy słuchać muzyki drum and bass oraz wszelkiej maści elektroniki. Wtedy uwydatniają się ich najlepsze cechy: czytelność, spójność oraz przede wszystkim szczegółowość. Bez problemu można wyodrębnić od siebie poszczególne instrumenty, a także usłyszeć mniej wyraźne szczegóły nagrań, na które wcześniej nie zwróciło się uwagi.
Po rozkręceniu głośności na więcej niż 7/10 soprany stają się dość ostre. W niektórych gatunkach muzycznych, np. z wyróżnioną gitarą lub perkusją daje to przyjemny efekt, ale w elektronice mogą trochę kłuć w uszy.
Głośność zestawu jest naprawdę wysoka. Pokój o wymiarach 5 x 5 x 2,3 m można bez problemu wypełnić dźwiękiem na tyle, by sąsiedzi mieszkający piętro wyżej również nacieszyli się naszą ulubioną muzyką ;). Trzeba jednak zadbać o przemyślanie rozłożenie kolumn aby uzyskać jak najlepszy jakościowo bas. Co ciekawe tony niskie brzmią doskonale gdy siedzimy blisko kolumn, a to nie zawsze udaje się uzyskać w tak małych głośnikach. Być moze wpływ na to ma dobre rozmieszczenie wylotów bass reflex.
Jakość brzmienia zależy od metody jaką podłączymy Hampden do źródła dźwięku. Najlepsze efekty uzyskałem gdy użyłem do tego celu kabla USB. Świadczy to o naprawdę niezłej jakości wbudowanego DAC'a. Na technologię Bluetooth aptX też nie mogłem narzekać. Dźwięk był nieco gorszy niż przez USB, ale wciąż zaskakujaco dynamiczny i czysty.
Ekranowanie kolumn jest niemal idealne. Sąsiedztwo smartfonów oraz innych urządzeń elektrycznych nie stwarza jakichkolwiek słyszalnych zakłóceń. Również szumy własne są na tyle marginalne, że w praktyce nie da się ich w ogóle dostrzec.
Charakterystyka w poszczególnych utworach:
Michael Jackson – Billie Jean
W utworze tym przede wszystkim wyróżnia się fantastycznie odwzorowana linia basu na początku utworu. Mamy tutaj do czynienia z naprawdę niskim, wibrującym basem, który bezpośrednio trafia do naszych uszu. W samym podkładzie muzycznym można zauważyć wyraźne wyodrębnienie akcentów od reszty linii melodycznej. Wokal jest czysty, szczegółowy i wychodzi na pierwszy plan przed instrumenty.
Drake – Hotline Bling
W przypadku „Hotline Bling” najbardziej wyróżniającym się elementem zdecydowanie jest bit pełen dobrej jakości basu. Wokal według mnie był jednak lekko schowany, choć winę za to może ponosić mastering nagrania. Z podobną sytuacją miałem do czynienia w niektórych piosenkach Rolling Stones, The Beatles, AC/DC i Guns N’ Roses.
Jamiroquai – Runaway
W tym utworze również przekonujemy się o tym jak miękkie, dynamiczne oraz głębokie są tony niskie w Hampden. Donośny niczym dzwon wokal Jay Key’a jest intymny, przekonujący. Delikatna gitara oraz instrumenty elektroniczne nie zlewają się ze sobą, tylko tworzą spójną harmonię.
Rammstein – Du Hast
Czułym punktem Polk Audio Hampden okazują się utwory metalowe. Ich charakterystyka jest niezła do około połowy głośności. Potem jednak całość zaczyna się ze sobą mieszać, tony średnie oraz soprany zaczynają jazgotać oraz szumieć, a bas staje się pudełkowy. Taka sytuacja miała miejsce nie tylko w piosence Rammstein’a, lecz również w wielu innych "gęstych" metalowych utworach (np. Behemoth - Blow Your Trumpets Gabriel).
Daft Punk - Harder Better Faster
Nie tylko w utworze „Harder Better Faster”, lecz również w innych piosenkach z gatunku muzyki elektronicznej można się w pełni przekonać jak dobrym dźwiękiem cechuje się Polk Audio Hampden. Mamy tutaj dosłownie wszystko: miękkie, niskie, głębokie basy, czyste, szczegółowe tony średnie oraz wokale, a także jasną, klarowną górę pasma. Dynamika imponuje. Scena staje się szersza i zyskuje więcej powietrza.
Podsumowanie
Polk Audio Hampden to wyjątkowo dobry zestaw kolumn, który nie tylko zadowoli uszy, lecz również potrafi nacieszyć wzrok. Te dwa głośniki nie tylko spiszą się w roli nagłośnienia komputera. Z pełnym sukcesem można je także zastosować w roli niewielkiego systemu nagłośnienia do salonu. Dzięki komunikacji Bluetooth z technologią aptX głośniki Hampden zdecydowanie zyskują na praktyczności.
Nie ma sensu tego ukrywać - 1995 zł za niewielkie głośniki w systemie 2.0 jest bardzo dużą kwotą dla przeciętnej osoby. Faktem jednak jest, że za design oraz ekskluzywność się płaci, a Polk Audio Hampden są wyjątkowo ładne i wyjątkowo dobrze grają. Decyzja o zakupie może być trudna, ale jeśli się na te głośniki zdecydujecie, to raczej nie będziecie żałować.
Ocena końcowa:
- Przyciągający wzrok, oryginalny design
- Bardzo dobra jakość wykonania
- Dobra akustyka
- Czyste, wyraźne tony wysokie
- Miękki, głęboki bas
- Łączność przez USB, AUX oraz Bluetooth
- Bluetooth z technologią aptX
- Zasilacz nie stanowi integralnej części kolumn
- Wysoka cena
Komentarze
34Być może i dobrze grają ale to tylko głośniczki dla snobów i frajerów :)
np. Edifier S760d
Nie ogarniam...