Pod względem technicznym najnowsze płyty główne z układem GeForce 9 mGPU prezentują się dobrze. Rewolucji brakuje, ale jest wszystko, co powinna oferować nowoczesna płyta główna dla typowego użytkownika.
Na pewno warto zwrócić uwagę na bogate wyposażenie w złącza wideo: HDMI, Dual-Link DVI, DisplayPort, VGA. Jest również kodek audio HDA (Azalia), obsługujący standard 7.1.
Płyty z GeForce 9 mGPU będą pracowały z procesorami Intela przystosowanymi do podstawki LGA 775 (Celeron, Celeron D, Pentium 4, Pentium D, Core 2 Duo). Wybrane modele będą obsługiwały pamięci DDR3, choć większość płyt ma współpracować z modułami DDR2. Producenci zdają sobie sprawę, że DDR3 są ciągle dość drogie, a płyty z GeForce’ami 9 mGPU nie są dla entuzjastów, więc powinny być wykorzystywane jako podstawy do zbudowania niedrogiego komputera.
Na rynek trafią dwa rodzaje układów graficznych: GeForce 9300 i 9400. Różnica pomiędzy nimi jest tylko taka, że model 9400 będzie szybszy i droższy. Poniżej tabelka ze specyfikacją techniczną.
| NVIDIA GeForce 9400 | NVIDIA GeForce 9300 |
Obsługa DirectX | DirectX 10 | DirectX 10 |
Rdzenie graficzne | 16 | 16 |
Taktowanie Zegar/Shadery | 580/1400 MHz | 450/1200 MHz |
Maksymalna rozdzielczość | 2560 x 1600 | 2560 x 1600 |
Obsługa Hybrid SLI | Tak | Tak |
Technologia Video | PureVideo HD | PureVideo HD |
Audio | 7.1 LPCM | 7.1 LPCM |
Wyświetlacz | HDMI, Dual-Link DVI, DisplayPort i/lub VGA | HDMI, Dual-Link DVI, DisplayPort i/lub VGA |
FSB | 1333 MHz | 1333 MHz |
Pamięć | DDR3-1333 DDR2-800 Dual Channel | DDR3-1333 DDR2-800 Dual Channel |
PCI-Express | 1 x16, 4 x1 wersja 2.0 | 1 x16, 4 x1 wersja 2.0 |
SATA | 6 | 6 |
RAID | 0,1,0+1,5 | 0,1,0+1,5 |
Sieć | Gigabit Ethernet | Gigabit Ethernet |
USB | 12 | 12 |
Ze specyfikacji najbardziej w oczy rzuca się wers „rdzenie graficzne”, których jest 16. Nie chodzi tu bynajmniej o ilość procesorów graficznych, lecz o tzw. „rdzenie procesora CUDA”. NVIDIA ma na myśli technologię CUDA i jej możliwości, stąd też z owych 16 rdzeni nie skorzystamy w aplikacjach x86, lecz tylko w programach obsługujących CUDA.
Kiedy najnowsze płyty?
Według oficjalnej dokumentacji płyty główne z GeForce 9400 oraz GeForce 9300 powinny być dostępne już teraz, bo od 30 września. W sieci można jednak znaleźć informacje o tym, że sprzedaż tych urządzeń ruszy dopiero od 15 października.
Według prezentacji pierwsze modele z GeForce 9400 jakie trafią na rynek to: Asus P5N7A-EM-HDMI, EVGA 113-YW-E173-A1, Gigabyte GA-7AUM-S2H, J&W JWN7AM01.
Z kolei płyt z GeForce 9300 ma być więcej: Asus P5N7A-VM, Biostar N7ASA-M7T, ECS MCP7AT-A, EVGA 113-YW-E173-A1, Foxconn MCP7AM02, J&W JWN7AA01, MSI P7NGM-Digital.
Czy warto czekać na najnowsze płyty? Cóż, NVIDIA udowodniła tylko tyle, że potrafi przygotować prezentacje. Musimy poczekać na płyty główne wyposażone w ten układ i testy.
Niewątpliwie cieszy obecność takich technologii jak Hybrid SLI oraz CUDA. To duże zalety nadchodzących płyt i możliwość nabycia ciekawych rozwiązań za stosunkowo nieduże pieniądze. Dobrze też, że koncern w końcu poprawił obsługę filmów Blu-ray (mowa o kodeku VC-1).
Natomiast wydajność najnowszych układów stoi pod znakiem zapytania. Test wykonany w 3DMarku Vantage to zdecydowanie za mało aby stwierdzić, że wydajność jest 5 razy lepsza niż u konkurencji (w postaci Intela). Podobnie rzecz ma się do wzrostu wydajności nawet do 70 proc., gdy wykorzystamy technologię Hybrid SLI.
O ile nie mogę ocenić jeszcze układów graficznych GeForce 9 mGPU, to jednak muszę przyznać jedno: choć potrafię zrozumieć niektóre zagrania marketingowe, to jednak tym razem NVIDIA przesadziła.
Komentarze
17Gratuluje.
Mnie najbardziej interesuje funkcja GFBoots (jeśli nie mylę nazwy) - w 2D pracuje mGPU a w 3D droga/wydajna karta dedykowana.
Cześć
Jeśli (a raczej kiedy) będziecie testować te nowe płyty główne proszę spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
1. Poziom zużycia energii dla konfiguracji:
- płyta mGPU
- płyta mGPU + wydajna karta graficzna
- w miarę analogiczna płyta (np.: P35) bez mGPU po przełożeniu elementów
2. Kiedy załącza się GFBoots? Jeśli automatycznie to przy jakim obciążeniu (internet, DIV-x, mkv, ...); czy może ręcznie trzeba przełączyć.
3. Ile klatek w grach traci się przez GFBoots? Porównanie ilości klatek w grach dla karty dedykowanej pracującej samej do karty pracującej w GFBoots (przez mGPU)?
Prosiłbym o weryfikację na czterech kartach GF9600, GF9800, GF260, GF280.
4. Czy w układzie mGPU + wydajna karta grafiki można ustawić konfigurację tak:
- karta dedykowana wyświetla grę (podłączony monitor)
- mGPU oblicza fizykę
?
Dacie radę?
Pozdrawiam
...pokazujący, że NVIDIA ma bardzo dobry marketing oraz od dawna serwuje odgrzewane "kotlety", dodając do nich trochę "przypraw", zmieniając nazwę i opakowanie, robiąc wokół nich wielki szum, że jest to według nich rewolucja... :/ A później okazuje się, że to nic innego jak tylko bardzo drobna ewolucja w porównaniu do starego "kotleta"!!! Od jakiegoś czasu cała NVIDIA!!!
I całkowicie zgadzam się ze stwierdzeniami autora (moje bardzo wielkie brawa!!!):
"Cóż, NVIDIA udowodniła tylko tyle, że potrafi przygotować prezentacje."
"...choć potrafię zrozumieć niektóre zagrania marketingowe, to jednak tym razem NVIDIA przesadziła."
szymongaw:
to o czym mowisz to sie nazywa Hybrid SLI, wejdz na strone nvidii i poczytaj sobie o tej technologii.. w 2D wykorzystuje sie mGPU (dostepne od jakiegos czasu na plytach dla prockow AMD)... teraz dopiero wchodzi to na plytach dla Intelow. w 3D bedzie szla moc z glownej graficznej - aczkolwiek musi byc ona dostosowana do obslugi Hybrid SLI, wejdz w ten dzial i bedziesz mial info jakie grafy obslugjja (wszystkie nowsze).
PowerBoost to troszke inna bajka :)
ps... koncowe podsumowanie tekstu przez tego autora raaczej sugeruje ze jest on wielkim wyznawca ATI i tak faktycznie nie do konca ma pojecie o czym pisze... ale coz :)
1. Czemu testy w 800x600 i 1024x768 są złe lub mało imponujące? Bardzo chętnie poznam tani zintegrowany układ pozwalający na granie w nowe tytuły w full HD. Tweakguides.com np. określa granie w o stopień niższej niż 'natywna' rozdzielczości LCD jako 'darmowe AA'. Jak widać zależy od punktu widzenia.
2. Krytyka użytych gier też jest średnio uzasadniona. AMD promowało układ zintegrowany w 780G porównując go z Intelem w G35 w... FarCry. Rozdzielczosc 10x7, ustawienia medium/low. A mimo wszystko powszechnie jest ten układ chwalony. Więc w czym problem? 30fps w Crysys na 'low' wygląda jednak inaczej niż 35fps w FarCry na 'medium', prawda? Oczywisty marketing, jednak mimo wszystko...
3. ..."Zwłaszcza że obecnie grafika ma dużo do samej grywalności – piękna woda, znakomitej jakości postaci czy fantastycznie odwzorowane budynki dostarczają dodatkowej rozrywki"... - ABSOLUTNA HEREZJA. Crysis był w mojej opinii równie słaby na V.High(DX10) jak na very low. Grafika =/= grywalność, niestety wielu producentów, jak i graczy o tym zapomina. Fallout miał 256 kolorów, z czego 200 to brązowy, a mimo wszystko był i nadal jest świetny. Tak jak FF7, Diablo i wiele innych.
Tak jak autor napisał należy poczekać na testy i dopiero wtedy można będzie polemizować, czy Nvidia wydała kolejny dobry produkt, czy jednak ustawiła prezentację pod publikę ;)
Pozdrawiam
Niemal połowa prezentacji dotyczy bowiem gier i rzekomych możliwości nowych IGP właśnie w grach.
G.
Prawdopodobnie te chipsety nie trafia do laptopow, moze jakies przerobki ale osobiscie w to nie wierze. Tak jak napisal jeden z kolegow wczesniej, nVidia chce przekonac, że na nich można grać - nikt i nigdy nie powinien spodziewać się wydajności zwykłych kart od układów zintegrowanych. Zrobili wielki szum wokół tego co użytkownicy powinni wiedzieć od dawna, w takich układach gry to tylko 'opcja'.
Układy te trafią do typowego low-endu, nawet nie mainstreamu.
Jeżeli będzie to wszystko połączone z dobrą ceną to trafi do wielu komputerów typu barebone lub tych 'domowych centrów rozywki' na których 99% czasu to surf po sieci, przeglądanie fotek i oglądanie filmów. Wydaje mi się, że w żadnym wypadku nie powinno się przymierzać do grania kupując płytę z tym chipsetem - przepłacisz kupując płytę do zwykłych zadań + kartę o wydajności powiedzmy GF9600.