Platforma testowa:
- procesor -- Intel Pentium 4 @ 3.4 GHz / seria 500, 1 MB cache, taktowanie 200 MHz x 17
- płyta główna -- Intel Desktop D925XCVLKD2 Extreme Series / chipset Intel 925X
- pamięć RAM -- Kingston DDR2 2x 512MB 533MHz (CL 4-12-4-4)
- sterowniki -- ATi Catalyst 5.1x, DirectX 9.0c
Według 3DMarka 2005 - najbardziej zaawansowanego programu testującego, wykorzystującego Shader Model 3.0 - nowy Radeon X1800XL jest o 3-4% szybszy od GeForce 7800GT. Całkiem nieźle biorąc pod uwagę relacje w cenach. Niestety trochę gorzej, jeśli weźmiemy pod uwagę, że GPU 7800GT pracuje przecież z częstotliwością o 100 MHz niższą - czyli aż o 25% !
Mimo to X1800XL jest bardzo groźnym przeciwnikiem dla tej karty.
Na szczegółowych wynikach możemy prześledzić, w którym teście Radeon zyskuje największą przewagę nad GeForcem.
Sama jednostka PixelShader jest jednak dużo słabsza od 20- i 24-potokowej architektury nVidii, odpowiednio w 7800GT i 7800GTX. Jak już pisaliśmy, oba chipy - ATi i nVidii - mają tyle samo potoków renderujących - 16, jednak architektura 7800 cechuje się wyższą liczbą potoków Pixel Shader. To właśnie dlatego na poniższym wykresie widać tak dużą przewagę kart 7800.
Wydajność VertexShader jest nawet lepsza niż 7800GTX - niecałe 5% - ale głównie za sprawą wyższej częstotliwości taktowania GPU.
Na koniec jeszcze 3dmark 2003 w najwyższej rozdzielczości, czyli symulacja wydajności gier/aplikacji napisanych w kodzie Shader Model 2.0. Radeona X1800XL i GeForce 7800GT praktycznie można uznać za karty oferujące zbliżone osiągi.