Sekcja R500 odpowiedzialna za wygładzanie krawędzi i filtrowanie tekstur nadal nosi nazwę SMOOTHVISION HD. W tej materii nowy chip niewiele różni się od poprzednika. Najważniejszą nowością jest dodanie przez ATi wygładzania AA z przeźroczystością - na podobieństwo funkcji która znalazła się kilka miesięcy temu w G70 nVidii.
W sterownikach 5.10 znaleźliśmy do niej osobny 'włącznik', natomiast w najnowszych 5.11 został już przeniesiony do osobnej zakładki, razem z 'Supersampling' i 'Adaptive Antialiasing'. Ten ostatni algorytm przelicza jaka część renderowanych obiektów powinna być poddana 'AA' i wygładza tylko te piksele, które tego wymagają.
Do antyaliasingu X1000 używa algorytmów dwu-, cztero- lub sześcio-krotnego multipróbkowania pixeli, ale może dodatkowo używać także różnych wzorców próbek.
Tak samo jak w X800, nowe Radeony oferują także Temporal Anti-Aliasing - czyli czasowy Anti-Aliasing. To połączenie dwóch różnych wzorców próbkowania, które naprzemiennie stosowane są do kolejnych klatek obrazu. Zakładając, że obraz wyświetlany jest z szybkością większą niż 60 klatek na sekundę (warunek włączenia czasowego AA), czyli z osobna nieuchwytnymi dla oka ludzkiego, przy ustawieniu Temporal AAx2 renderowany obraz zobaczymy z efektywnym wygładzaniem AAx4, itd Demonstruje to obrazek poniżej.
W procesorach X1000 jest też 3Dc - metoda kompresji map wektorów normalnych. Kompresja ta - o współczynniku kompresji 4:1 - umożliwia zmniejszenie pliku z teksturą, (a więc także poprawienie wydajności poprzez oszczędzanie na przepustowości pamięci), lub zwiększenie szczegółowości takiej tekstury, czyli większy realizm obiektów na które nakładana jest "mapa normalnych". ATi opracowało i zaproponowało nową metodę kompresji 3Dc, bowiem dotychczasowe techniki kompresji tekstur DTXC i S3TC, były nieskuteczne w kompresji "map normalnych". Więcej informacji na temat tej technologii zamieściliśmy już podczas premiery Radeonów X800.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!