MSI RX1600 Pro jest pierwszą w naszej redakcji kartą z tej serii. W chwili gdy otrzymaliśmy ją do testów, jedyne sterowniki które ją rozpoznawały i na których działała poprawnie, to dołączone na płytce - odpowiednio zmodyfikowane - Catalyst 5.10. Najnowsze, oficjalne sterowniki ATi 5.12 nie rozpoznawały karty. Dopiero na wydanych kilka dni temu BETA 5.13 udało nam się ją zainstalować.
Jeśli chodzi o nasze pierwsze informacje związane z liczbą potoków, była to nasza mała 'prowokacja' ;) Programy diagnostyczne i benchmarki faktycznie pokazują tylko 4-potoki, ale oczywiście sprawa jest jasna i dziękujemy wszystkim czytelnikom za listy z które w tym czasie do nas nadsyłali.
W przypadku procesorów RV530 umieszczanych na kartach X1600 mamy do czynienia z architekturą dysponującą 12 potokami Pixel Shader - 3 rdzenie QuadPixel z 4 potokami ROP. Jak widać na poniższym obrazku, osiągnięto to poprzez usunięcie jednego z rdzeni 'QuadPixelShader'.
Jak już pisaliśmy podczas premiery serii X1000, poza mniejszą liczbą jednostek Pixel i Vertex Shader, od najmocniejszej wersji X1800, serię 1600 odróżnia o połowę węższa wewnętrzna szyna Ring Bus - 256-bit, oraz zewnętrzna 128-bit.
X1300 | X1300 Pro | X1600 Pro | X1600 XT | X1800 XL | |
nazwa kodowa GPU | RV515 | RV530 | R520 | ||
technologia wykonania | 90 nm | 90 nm | 90 nm | ||
liczba procesorów vertex | 2 | 5 | 8 | ||
liczba potoków PixelShader | 4 | 12 | 16 | ||
max. liczba wątków | 128 | 128 | 512 | ||
zegar GPU | 450 MHz | 600 MHz | 500 MHz | 590 MHz | 500 MHz |
zegar pamięci DDR | 250 MHz | 400 MHz | 400 MHz | 690 MHz | 500 MHz |
szyna do pamięci | 128-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa | 256-bitowa |
Ring Bus | brak | brak | 2x128-bit | 2x128-bit | 2x256-bit |
inne technologie | Avivo CrossFire | Avivo CrossFire | Avivo CrossFire |
Sama karta nie wyróżnia się niczym szczególnym. Umieszczono na niej 256MB pamięci DDR2 z czasem dostępu 2.5ns. Kostki zamontowane są po obu stronach karty, a więc fakt, że na przedniej stronie chłodzi je główny radiator raczej nie ma większego znaczenia. Te na tylnej stronie nie mają dodatkowych radiatorków chłodzących.
Najważniejszą dla nas informacją jest natomiast wtyczka zasilania wiatraczka - jest trójbolcowa, a to oznacza regulację obrotów w zależności o temperatury GPU. Niestety, mimo to karty MSI po naszych testach nie możemy zaliczyć do cichej. Jest to raczej akceptowalny szum.
Jeśli chodzi o oprogramowanie i sterowniki dołączane na płytce, to mamy firmie MSI za złe tylko to, że z pakietu Catalyst Control Center wyrzuciła oryginalne skórki ATi i zastąpiła je swoimi. A te są po prostu koszmarne! Jedyną która nadaje się od użytku jest 'System Skin', czyli o prostym wyglądzie Windows.
Benchmarki
Pierwsze wyniki testów są bardzo zachęcające, ale ujawniają też pewne słabości nowej architektury. W starszych aplikacjach - reprezentowanych przez 3DMark 2003 (ShaderModel 2.0) - gdzie liczy się jeszcze duża wydajność wypełniania, kartom X1600 Pro nie udaje się pokonać GeForce'a 6600GT. Ich wydajność jest porównywalna do starej serii X700 Pro.
Jednak w nowocześniejszych aplikacjach - ShaderModel 3.0 - Radeon X1600 Pro oferuje już nieco wyższe osiągi niż 6600GT, średnio o 10%.
Na szczegółowych wynikach 3D05 widać już lepiej, co jest motorem napędowym architektury X1000, a co jej słabym punktem. Wydajność 12 jednostek Piksel Shader bardzo mocno odstaje od tego, co oferuje 'normalna', ośmiopotokowa architektura 6600. Mocną stroną tego silnika jest natomiast wydajność złożonych obliczeń Vertex Shader.
Nowoczesna architektura w pełni zgodna z ShaderModel 3.0, 256MB szybkiej pamięci DDR2, wydajność i cena na poziomie konkurencyjnej serii GeForce 6600GT, oraz dodatkowa technologia ATI Avivo, czynią z serii X1600 Pro produkt tak samo godny uwagi jak 6600GT nVidii. A już z całą pewnością dużo atrakcyjniejszy, niż dotychczasowe Radeony X700 Pro.
MSI RX1600 Pro 256 nowy procesor graficzny ATi RV530 obsługa ShaderModel 3.0, ATI Avivo, obsługa CrossFire sprzętowa akceleracja kodowania H.264 |
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!