Tej karty potrzebowali gracze - recenzja Intel Arc B580
Karty graficzne

Tej karty potrzebowali gracze - recenzja Intel Arc B580

przeczytasz w 30 min.

Niski segment kart graficznych dla graczy od dawna jest zaniedbywany przez obu wiodących producentów. Intel dostrzegł ten problem i przygotował dla tej, potencjalnie największej, grupy odbiorców prawdziwy hit – Intel Arc B580 – my natomiast dokładnie ją sprawdziliśmy.

ocena redakcji:
  • 4,8/5

Powiedzieć, że niski segment dla graczy doznał stagnacji, to jak nie powiedzieć niczego. Co bardziej złośliwi powiedzą, że ostatnio doczekaliśmy się tutaj nawet regresu, jako że RTX 4060 zaoferował 33% mniej pamięci graficznej od swojego poprzednika, nieznacznie przy tym tylko podnosząc wydajność. Tymczasem nowe gry zaczynają się domagać wyświetlania ich na panelach o rozdzielczości przynajmniej 1440p, aby ujrzeć wszystkie detale, jakie są w stanie zaoferować. W rezultacie od kilku lat niski segment, jak jeszcze nigdy wcześniej, rysuje się jako zło konieczne i zwyczajnie nie opłaca się tych kart kupować.

Intel ARC B580 Limited Edition - w doborowym towarzystwie
Tak obecnie prezentują się karty graficzne z niskiego i nisko-średniego segmentu.

Swoją cegiełkę do tego obrazu dołożył półtora roku temu również Intel, wprowadzając do sprzedaży pierwszą generację swoich GPU – Intel Arc Alchemist. Był to bardzo odważny ruch, ale też pod kilkoma względami udany – chociażby pod względem równoległego rozwoju techniki upscalowania Intel XeSS, która okazała się być nie gorsza, a często wprost lepsza od konkurenta, którym jest FSR od AMD (obie techniki działają na każdej karcie, przy czym XeSS ma również lepszy wariant korzystający ze sprzętowego wsparcia kart Intel Arc). Dziś nadszedł ten moment i w końcu oficjalnie można mówić o wynikach nowej generacji kart Intela. Nie przedłużając zatem bardziej, zapraszamy do recenzji pierwszej z nich – Intel Arc B580 12 GB!

Intel ARC B580 Limited Edition - Kartonik
Kartonik serio niczego sobie – ładnie prezentuje się na regale.

Budżetowa karta niczym model kolekcjonerski

Mimo relatywnie niskiej ceny, za jaką w dzisiejszych czasach należy uznać 1300 zł, dostajemy od Intela bardzo solidny kartonik, który poza samą kartą skrywa w środku… papierowy model tejże karty do własnoręcznego złożenia i postawienia ozdobnie na regale. Model ten podsiada też plastikową wkładkę, dzięki której można wywołać iluzję optyczną ruszających się wentylatorów! Niestety sama figurka nieco koloryzuje rzeczywistość – i to całkiem dosłownie, jako że prawdziwa karta nie ma nic a nic podświetlenia RGB :(

Intel ARC B580 Limited Edition - figurka dołączona w zestawie
Jak dwie krople wody ;)

Karta rozmiarem i designem mocno przypomina model Arc A750 – zatem kartę z wyższego segmentu poprzedniej generacji. Co nie oznacza, że niczego tutaj nie poprawiono. Przede wszystkim karta nie została złożona z pomocą kleju na ciepło i dwustronnej taśmy, jak miało to miejsce w pierwszych Arcach – tym razem Intel postawił na bardziej standardowe rozwiązanie, to jest mocowanie obudowy karty na śruby. Układ chłodzenia w nowym modelu doczekał się dużego otworu wentylacyjnego i nie musi już kotłować ciepła wewnątrz karty (analogicznie jak obecnie robi większość producentów oraz modele Founders Edition NVIDII).

Intel ARC B580 Limited Edition - obok ARC A750
Nowy Arc doczekał się przelotowej konstrukcji chłodzenia – wyśmienity wybór.

Nowa karta jest zasilana przez złącze 8-pin starego typu, co w przypadku modeli pobierających poniżej 200 W jesteśmy w stanie zrozumieć (jako że wtedy i tak potrzebny jest tylko jeden przewód). Wymiary karty to 27 cm długości, 11,5 cm wysokości oraz niespełna 2 sloty PCI-E szerokości (3,8 cm). Nie jest ona też przesadnie ciężka (785 g), co uzasadnia brak podpórki w zestawie. Jest za to ściereczka do wycierania odcisków palców – jako że na to też w pierwszej wersji narzekali recenzenci ;)

Intel ARC B580 Limited Edition - wentylatory
Z tej strony mamy tylko wentylatory – czyli, można rzec, dosyć klasycznie.

Na szczególną uwagę zasługują dwie rzeczy – pierwsza to wykorzystywanie tylko ośmiu linii PCI-E (4. generacja), co oznacza, że starsze płyty główne lub procesory z dostępem tylko do PCI-E 3.0 mogą zostać ograniczone pod względem wydajności. To samo zresztą nadal dotyczy aktywacji funkcji Resizable BAR – bez niej nowy Arc będzie działać co najwyżej na pół gwizdka. Szczęśliwie problem ten dotyczy tylko naprawdę bardzo starych komputerów, choć i tak warto się przed zakupem upewnić, czy nasza platforma spełnia te dwa warunki – dostęp do PCI-E 4.0 i obsługę Resizable BAR.

Intel ARC B580 Limited Edition - złącze PCI-E
W bliższym kadrze Arc A750 wykorzystujący wszystkie 16 linii PCI-E – w dalszym Arc B580 korzystający tylko z 8 linii.

Druga sprawa to złącza wideo. Te na pozór wyglądają zupełnie zwyczajnie – dostajemy trzy wyjścia DisplayPort oraz jedno HDMI. O tym, że HDMI jest w standardzie 2.1, raczej informować nie musimy, ale warto zaznaczyć, że złącza DisplayPort zostały ulepszone ze standardu 2.0 na 2.1, a do tego jedno z nich (to oznaczone czarną ramką) oferuje większą przepustowość niż pozostałe (UHBR 13,5) – dokładnie tyle samo, co wszystkie DisplayPort w nowych Radeonach.

Intel ARC B580 Limited Edition - Złącza wideo
Środkowe złącze DisplayPort oferuje przepustowość na poziomie UHBR 13,5.

Mag bitewny wkracza do akcji – co skrywa pod płaszczem?

Nowe karty to oczywiście nowa architektura, a o nowościach wprowadzonych przez Battlemage już w dniu oficjalnej zapowiedzi pisał Paweł. Tutaj zatem tylko szybko podsumujemy najważniejsze zmiany:

  • Przejście na niższy proces technologiczny (TSMC N5);
  • Rdzenie Xe drugiej generacji (znacząca poprawa efektywności);
  • Rdzenie RT drugiej generacji (zgadliście – poprawa wydajności śledzenia promieni);
  • Ulepszone jednostki AI (druga generacja rdzeni XMX);
  • Redukcja szerokości szyny (z 256 na 192 bit – nadal dwukrotnie więcej, niż oferuje konkurencja!);
  • Więcej pamięci graficznej – wzrost o 25% (B570) i 50% (B580) względem poprzednika i w sumie standardu całej branży, jakim dla tego segmentu jest nadal 8 GB.

Intel ARC B580 Limited Edition - przyrost wydajności względem poprzedniej generacji
Od bardzo dawna nie spotkaliśmy się z tak dużym skokiem generacyjnym.

Poza tym razem z nową serią do wszystkich obecnych posiadaczy kart serii Arc (oraz oczywiście tych, którzy wybiorą nową kartę Intela) trafią nowe techniki przyspieszania animacji pod nazwą XeSS 2 – a konkretnie:

  • XeSS 2 Frame Generation (XeSS-FG) – generator klatek implementowany przez twórców gier – ma robić jeszcze lepszy pożytek rdzeni AI, aby przewidywać wygląd klatek pośrednich, niż obecnie robi to wiodąca w tej kwestii technika NVIDIA DLSS 3.
  • Xe Low Latency – technika pozwalająca znacząco obniżyć opóźnienia w generowaniu klatek (co nie wpływa na ilość FPS, ale na responsywność samej gry) – analogicznie jak NVIDIA Reflex oraz AMD AntiLag.

To wszystko oczywiście obok już od dawna obecnego w pierwszej wersji XeSS modułu Super Resolution, który pozwala upscalować obraz i który w przypadku kart Intela działa zdecydowanie lepiej (niż na innych kartach), jako że używane są dedykowane rdzenie, podczas gdy Radeony i karty GeForce korzystają tylko z shaderów.

Intel ARC B580 Limited Edition - pakiet XeSS2
Tym sposobem XeSS w niczym już nie ustępuje FSR, a wręcz go wyprzedza – natomiast NVIDIA ma jeszcze asa w rękawie w postaci DLSS Ray Reconstruction.

Sumarycznie zatem rysuje się obraz, w którym Intel w żadnej kwestii nie odstaje od tego, co oferuje (pod względem funkcjonalności kart) NVIDIA, ale za to zaoferuje wyższą wydajność w niższej cenie oraz pozwoli bezstresowo używać współczesnych monitorów (QHD). Czy udało się tego dokonać, dowiecie się z dalszej części artykułu, a teraz jeszcze jedna mała, aczkolwiek istotna zmiana.

Intel ARC B580 Limited Edition - działanie XeSS2-FG
Zasada działania XeSS-FG zdaje się brać to, co najlepsze w DLSS 3 i łączy z tym, co dobre w FSR 3.0.

Specyfikacja karty Intel Battlemage na tle poprzedniej generacji:

ModelIntel Arc A580Intel Arc B580Intel Arc A750Intel Arc A770 16GB
GeneracjaAlchemistBattlemageAlchemistAlchemist
Układ graficznyACM-G10
(TSMC N6)
BMG-G21
(TSMC N5)
ACM-G10
(TSMC N6)
ACM-G10
(TSMC N6)
Jednostki cieniujące3072256035844096
Rdzenie Xe2420 (Xe2)2832
Taktowanie GPU1700 MHz26702050 MHz2100 MHz
Pamięć wideo8 GB GDDR6 256-bit12 GB GDDR6 196-bit8 GB GDDR6 256-bit16 GB GDDR6 256-bit
Taktowanie pamięci16 000 MHz19 000 MHz16 000 MHz17 500 MHz
Przepustowość pamięci512 GB/s461 GB/s512 GB/s560 GB/s
TBP185 W190 W225 W225 W
Cena$179$249$239-259$349-399

Nowy panel sterowania kartą – Intel Graphic Software

Jedno z najgorszych wspomnień dotyczących premiery pierwszej generacji Intel Arc, które do dziś potrafi wyrwać nas w nocy ze snu, jest to dotyczące panelu sterowania ustawieniami karty. A w zasadzie menu ekranowego (które nawet nie było oknem), którym to Intel uraczył nas rok temu. Od tego czasu sporo się zmieniło i to zdecydowanie na lepsze, ale dalej nie był to panel idealny. Wraz z nowymi sterownikami (obecnie tylko dla Battlemage, ale zakładamy, że po premierze trafi to też do starszych Arców) dostaliśmy nowy panel i jest jeszcze lepiej!

Intel ARC B580 Limited Edition - panel sterowania Intel ARC 1
Panel tym razem od razu nas informuje, czy mamy aktywną najistotniejszą dla serii Arc funkcję – Resizable BAR.

Jest przejrzyściej, panel działa responsywnie i ogólnie łatwo się tu odnaleźć. Część bardziej zaawansowanych opcji jest ukryta w rozwijanym menu, dzięki czemu nawet początkujący użytkownicy nie poczują się przytłoczeni. Panel też, śladem konkurencyjnych rozwiązań, całkiem dobrze wyszukuje zainstalowane przez nas gry i pozwala je uruchomić bezpośrednio z jego poziomu od razu z optymalnymi dla naszej karty ustawieniami graficznymi.

Intel ARC B580 Limited Edition - panel sterowania Intel ARC 2
Jeżeli korzystacie z wielu launcherów, to taki agregator gier może być bardzo pomocny.

Mamy też zakładkę z analizą wszystkich odczytów z karty oraz suwakami do podkręcania, do których ponownie dostęp mamy na jednym z 2-3 wybranych poziomów „wtajemniczenia”. Dla początkujących użytkowników przygotowano tylko proste i najbezpieczniejsze sterowanie limitem mocy oraz taktowaniem, a dla największych wyjadaczy oddano możliwość sterowania krzywą napięcia i taktowania. Duże brawa za takie podejście!

Intel ARC B580 Limited Edition - panel sterowania Intel ARC 3
Jedyne, czego nie można tutaj zmienić, to… rozdzielczość i odświeżanie – w tym celu panel odsyła nas do ustawień systemowych.

Jedyne, czego obecnie zabrakło, to nakładka w grze, która pozwoliłaby na przechwytywanie obrazu, nagrywanie powtórek albo zabawę kolorami, jak ma to miejsce na kartach pozostałych producentów. Obstawiamy, że taka opcja się z czasem pojawi, a z całą pewnością lepiej, że nie mamy jej wcale, niż gdyby miała zostać na szybko i z błędami zaimplementowana „na premierę”.

Intel ARC B580 Limited Edition - panel sterowania Intel ARC 4
Podkręcanie Intel Arc B580 okazało się być zaskakująco łatwe i przyjemne.

Takie małe, a tak wydajne chłodzenie?

Zanim przejdziemy do konkretnych testów, jeszcze tylko szybko podsumujmy, jak pracuje sama karta Limited Edition. Otóż cicho i dosyć chłodno. Większość gier trzyma się 60 st. Celsjusza na rdzeniu i 70 st. na pamięciach oraz w ciepłym punkcie GPU. Te najbardziej wymagające potrafią zbliżyć się do 65/75 st. Celsjusza, co nadal jest wyśmienitym wynikiem, zwłaszcza że karta pracuje przy tym faktycznie cicho. Prędkość obrotowa obu wentylatorów oscyluje cały czas w okolicy 1200-1300 RPM i całość generuje tylko delikatny szum – po zamknięciu obudowy praktycznie całkiem niesłyszalny.

Intel ARC B580 Limited Edition - otwór na wentylacjęIntel ARC B580 Limited Edition - złącze zasilające
Intel postawił na całkowicie klasyczne rozwiązanie – miedziany blok z ciepłowodami i aluminiowym radiatorem.

Nieco głośniej i szybciej (1400 RPM) kręcą się wentylatory po tym, gdy kartę podkręcimy – nam udało się uzyskać całkiem imponujący przyrost na poziomie 320 MHz na rdzeniu oraz 2100 MHz na pamięciach, do czego konieczne było podniesienie limitu napięcia karty o 12%. To, w połączeniu z podniesieniem limitów mocy o 20%, przełożyło się na 10% wyższą wydajność, co w dzisiejszych czasach jest wybitnym wynikiem! Przypominamy, że czasami za 10% szybszą kartę trzeba dopłacić kilkaset złotych, a tutaj możemy spróbować (kosztem zużycia energii) sami tyle ugrać.

Intel ARC B580 Limited Edition - podkręcanie
Takie parametry udało się stabilnie utrzymać na naszym Arcu B580.

Nasza platforma testowa – na czym testowaliśmy Intel Arc A580

Testy nadal przeprowadzamy na tej samej platformie, co cały ostatni rok i najpewniej się to z czasem nie zmieni – chcieliśmy wymienić CPU na nowego Ryzena 7 9800X3D, ale nie da się go kupić w rozsądnej cenie, więc pewnie pozostaniemy przy „jeszcze dobrym” Ryzenie 9 7950X3D. Niemniej zmienił się system operacyjny na Windows 11 24H2, zatem wyników uzyskanych teraz nie można porównywać z innymi we wcześniejszych testach. Kartę testowaliśmy na sterowniku 6249, a potem jeszcze sprawdziliśmy na 6252, ale od strony wydajności zmian nie odnotowaliśmy. Na początek poszły testy w syntetycznym 3DMarku i już tutaj widać pierwszy szok – praktycznie 50% lepszy wynik od i tak nieco droższego GeForce RTX 4060!

Baner Alan Wake 2

3D Mark - Steel Nomad (DX12)
[punkty]

AMD Radeon RX 7700 XT
Saphire Pulse
 3695
[OC] Intel Arc B580
Intel Limited Edition
3447
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
3112
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
2989
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
2652
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
2283
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
2273
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
2051
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
1960

Nowy Intel praktycznie zrównał się z o 50% droższym GeForce RTX 4060 Ti, a po podkręceniu zaczynamy się niebezpiecznie zbliżać do jeszcze droższego Radeona RX 7700XT! Oczywiście to tylko test syntetyczny, który średnio nadaje się do porównywania kart różnych producentów. No to, co powiecie na 30% przewagi nad wyżej pozycjonowaną (choć podobnie wycenioną…) kartą graficzną poprzedniej generacji Intel Arc? Zdradzimy też już teraz, że taki wynik zyskujemy przy znacznie niższym poborze energii! Czas zatem na realne testy i zaczniemy od tych w grach.

Battlemage bez skrępowania przechodzi testy w grach

Jako że mówimy o karcie z co najwyżej dolnych rejonów średniego segmentu, to nie ma co oczekiwać, że sprawdzi się podczas grania w 4K, albo że uświadczymy na niej takich efektów, jak Path Tracing (zresztą część gier jest tego świadoma i taki Indiana Jones nawet nie pozwala takich technik aktywować…). Dlatego też skupiliśmy się na powoli odchodzącej do lamusa rozdzielczości FHD oraz optymalnej dla dzisiejszych gier QHD. Nie będziemy też marnować waszego czasu przeglądaniem na wykresach wyników kilkukrotnie droższych kart ;)

Baner Alan Wake 2

Alan Wake 2 - Las
1080p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
33,0
26,0
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
30,0
26,0
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
29,0
26,0
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
28,0
22,0
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
25,0
21,0
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
22,0
18,0
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
16,0
11,0
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Alan Wake 2 - Las
1440p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
23
20
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
23
18
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
22
20
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
19
16
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
19
15
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
17
11
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
7
3
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Przygody Alana w świecie koszmarów są również koszmarnym doświadczeniem dla tańszych kart graficznych. Niemniej w FHD, po dodaniu upscalingu, da się pograć. Zważcie też na to, że testujemy w miejscu, które jest najbardziej obciążające (ale też jest istotną lokacją w grze). Nowy Arc B580 nie zabłysnął jakoś nadzwyczajnie - udało się wyprzedzić RTX 4060, ale tylko odrobinę. W QHD wyraźnie karcie NVIDI zaczęło brakować przepustowości, aby wymieniać dane w zbyt małym buforze vRAM, ale zasadniczo i tak wszystkie testowane karty w tej rozdzielczości są niegrywalne (na takich ustawieniach). 

Baner Avatar Frontiers of Pandora

Avatar: Frontiers of Pandora - Las Kinglor
1080p, ustawienia Wysokie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
77
63
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
66
53
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
64
44
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
61
51
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
56
46
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
52
44
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
41
30
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Avatar: Frontiers of Pandora - Las Kinglor
1440p, ustawienia Wysokie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
50
43
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
46
34
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
43
38
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
41
37
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
41
35
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
37
25
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
31
22
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Avatar na silniku Snowdrop, który dosyć mocno korzysta ze śledzenia promieni, również wykazał, że tam, gdzie RTX 4060 już zaczyna mocno cierpieć, tam nowy Arc dalej jeszcze trzyma poziom. W QHD lokata pomiedzy RTX 4060 a wersją TI to realnie świetny wynik, przy okazji o 30% lepszy od Arc A750.

Baner Cyberpunk 2077

Counter-Strike 2 - mapa benchmark
1080p, ustawienia niskie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
604
234
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
587
233
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
517
219
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
500
206
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
483
222
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
473
198
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
409
237
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Counter-Strike 2 - mapa benchmark
1440p, ustawienia niskie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
475
223
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
438
206
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
399
196
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
382
218
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
375
204
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
335
219
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
315
217
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Counter-Strike 2 (to nadal Direct-X 10) wciąż nie lubi się z kartami Intela, choć nie da się ukryć, że występuje tu ogromna poprawa i obecnie podczas używania karty Intela, nie będzie powodów do narzekań. Co nie zmienia faktu, że Intel Arc B580 nie jest kartą, którą byśmy polecili do e-sportu - co zresztą potwierdzi kolejna gra tego typu.


Baner Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1080p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
94
67
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
92
69
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
87
71
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
75
59
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
71
56
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
63
52
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
56
45
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1440p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
61
48
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
52
42
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
52
45
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
48
41
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
42
35
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
39
35
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
29
21
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Cyberpunk 2077 okazał się bardzo polubić z nową architekturą Intela! Mamy tu 50% przyrostu w QHD i dominację nad znacznie droższymi kartami. Szkoda, że w innych grach nie wygląda to aż tak dobrze, ale też nie ma co umniejszać tego sukcesu. 

Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1080p, ustawienia Ultra RT, [FPS] więcej=lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
38
31
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
34
21
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
26
19
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
24
21
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
23
19
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
22
18
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
12
7
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1440p, ustawienia Ultra RT, [FPS] więcej=lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
24
20
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
18
9
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
15
8
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
14
11
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
13
4
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
13
11
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
2
1
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Po aktywacji śledzenia promieni, zgodnie z oczekiwaniem, Radeony udały się na ławkę rezerwowych, a Intel... nadal pozostał na szczycie wykresów! Tego się nie spodziewaliśmy. Choć należy zaznaczyć, że RTXy w takich ustawieniach (bez upscalingu) dławią się już na poziomie vRAM, którego mają przecież o 33% mniej.

Baner Fortnite

Fortnite - Battle Royale
1080p, DX12, ustawienia Kompetywne, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
374
277
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
365
252
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
305
239
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
263
208
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
259
158
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
239
191
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
173
136
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Fortnite - Battle Royale
1440p, DX12, ustawienia Kompetytywne, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
286
208
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
266
199
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
241
201
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
219
155
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
171
144
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
149
117
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
143
113
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Fortnite zaprezentował wyjątkowo ciekawe wyniki podczas testów trybu DX12 (na ustawieniach prawie najniższych). Karty NVIDII pozostały poza zasięgiem, ale udało się pokonać droższego Radeona i to zdecydowanie mocno. Tak czy owak, do tej gry, jak i innych, w których zależy wam, aby utrzymywać ekstremalnie wysoki FPS, zalecamy ograniczyć wybór do kart NVIDII. 

baner F1 2024

F1 2024 - fragment wbudowanego testu
1080p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
68
55
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
60
33
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
53
41
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
49
35
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
47
39
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
46
37
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
38
27
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

F1 2024 - fragment wbudowanego testu
1440p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
48
38
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
47
28
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
36
31
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
34
27
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
32
27
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
32
26
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
26
19
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Symulator wyścigów F1 to kolejna gra, która lubi się z kartami Intela - a przynajmniej tymi nowymi, jako że stary A750 zmaga się z RTX 3060 i RX 6600 (czyli tak, jak zwykle). Wyniki na poziomie RTX 4060 Ti w przypadku nowej karty Intela to zdecydowanie powód do dumy, choć wprawne oko zauważy, że nowy Arc miał w tej grze problemy z minimalnym FPS. 

baner Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1080p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
85
57
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
81
62
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
74
52
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
71
46
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
68
55
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
61
47
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
54
41
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1440p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
58
37
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
57
37
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
50
35
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
49
40
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
47
35
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
45
34
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
41
32
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Hogwarts Legacy to gra, która mocno obciąża pamięć graficzną, ale to dopiero po aktywacji śledzenia promieni. Na "zwykłych" ustawieniach Arc zasadniczo pozycjonuje się nieco poniżej RTX 4060, chyba że przejdziemy do wyższej rozdzielczości - wtedy 8-gigabajtowe RTXy drastycznie tracą na wydajności i Arc B580 zbliża się do RTX 4060 Ti. Co ciekawe, sporo też na wydajności stracił 16-gigabajtowy Radeon RX 7600.

Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1080p, ustawienia Ultra z najwyższym RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
47
31
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
39
22
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
36
25
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
32
24
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
31
23
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
28
24
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
22
14
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1440p, ustawienia Ultra z najwyższym RT, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
31
16
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
26
18
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
20
16
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
19
15
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
18
11
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
17
15
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
15
7
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Po aktywacji śledzenia promieni wszystkie karty wymagają wsparcia upscalera, ale nowy Intel i tak radzi sobie bardzo dobrze.

baner Horizon Forbiden West

Horizon: Forbidden West - Las przy Koloseum
1080p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
68
58
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
55
47
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
51
46
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
51
38
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
48
42
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
45
38
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
34
27
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Horizon: Forbidden West - Las przy Koloseum
1440p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
35
30
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
32
20
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
31
27
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
30
25
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
27
16
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
25
15
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
21
12
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Wyniki w najnowszej odsłonie przygód Aloy okazały się sprzyjać karcie Intela - w obu rozdzielczosciach zdominowała nasze wykresy i w praktyce jako jedyna realnie daje odpowiednią bazę (dla upscalerów) do grania w QHD. 

baner Indiana Jones

Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1080p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
98
83
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
89
77
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
81
49
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
77
54
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
72
51
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
62
45
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
56
31
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1440p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
68
60
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
63
54
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
58
33
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
55
42
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
51
31
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
50
29
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
25
13
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Dopiero co wydany Indiana Jones to również gra, która bardzo mocno obciąża podsystem pamięci, co widać zwałszcza po przejściu na QHD, ale FHD też nie jest od tego efektu całkowicie wolne. Karty z 8 GB vRAM przestają generować stabilny FPS i gra się na nich po prostu słabo. 

Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1080p, ustawienia ekstremalne, [FPS] więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
82
69
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
79
56
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
46
21
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
42
31
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
36
19
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
35
17
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
19
7
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1440p, ustawienia ekstremalne, [FPS] więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
64
58
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
52
41
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
43
31
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Próba aktywowania najwyższych ustawień w QHD uniemożliwiła uruchomienie gry na kartach z 8 GB vRAM, ale w praktyce nawet w FHD nie dało się na nich grać - również z upscalingiem. Po prostu aby podziwiać przygody Indiego w pełnej krasie, trzeba się zaopatrzyć w kartę z więcej niż 8 GB vRAM. Inaczej nie ma bata, aby komfortowo pograć ;)

baner Stalker 2

S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1080p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
73
51
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
60
48
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
56
48
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
55
46
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
45
37
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
40
26
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
35
22
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1440p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
54
40
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
44
38
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
42
35
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
41
36
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
32
26
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
27
19
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
25
18
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Wydany w listopadzie S.T.A.L.K.E.R. 2 to kolejna gra, która nieszczególnie przewiduje granie na najwyższych ustawieniach na karcie z 8 GB vRAM. Nasz Arc B580 osiąga tu przeciętne wyniki w FHD i dopiero w QHD wyprzedza podobnie wycenionego RTX 4060. Nieco inaczej sprawa wygląda, jeżeli jednak odpalimy ustawienia epickie. 

S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1080p, ustawienia epickie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
62
31
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
51
26
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
47
39
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
46
40
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
39
32
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
30
20
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
23
11
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1440p, ustawienia epickie, [FPS] więcej=lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
37
32
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
33
11
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
33
29
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
31
10
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
27
23
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
23
7
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
15
5
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Dobrze widzicie - karta Intela (razem z Radeonem RX 7600 XT 16 GB) dosadnie pokazała, gdzie jest miejsce kart z 8 GB vRAM - a na pewno nie jest to rozdzielczość QHD na najwyżśzych ustawieniach. 

baner F1 2024

Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1080p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
96
87
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
80
72
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
79
71
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
76
69
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
59
45
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
51
41
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
49
45
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1440p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
67
62
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
59
53
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
53
49
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
53
49
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
44
39
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
42
36
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
38
35
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Ostatnia testowana przez nas gra raczej średnio się dogaduje z Arc B580 - albo raczej nad wyraz dobrze dogaduje się z kartami NVIDII, jako że Radeon też nie zalicza tu wybitnego występu. Niemniej na nowym Intelu pogracie w Space Marine nawet na najwyższych ustawieniach, co zawsze dobrze brzmi w kontekście karty zasadniczo budżetowej. 

Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1080p, ustawienia ultra, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
84
78
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
70
64
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
67
62
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
59
49
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
51
45
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
48
41
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
46
43
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1440p, ustawienia ultra, [FPS] więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
58
54
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
47
44
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
46
43
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
39
37
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
38
35
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
35
33
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
32
28
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Za mało FPS? Odpal XeSS!

Powyższe wyniki, mimo że wyśmienicie pozycjonują nowego Arca, to mogą się wam wydawać nieco zbyt niskie, aby uznać je za komfortowe do grania. Wynika to z faktu, że testy prowadzimy bez aktywnego upscalowania, a to obecnie zawsze warto aktywować (nie tylko z uwagi na wydajność, ale też jakość obrazu – zwyczajnie gry dziś są tworzone z myślą o tym, że będą procesowane przez AI do wyższych rozdzielczości i przestarzałe algorytmy, jak TAA, sobie z tym nie radzą - a bez wygładzania wiadomo, że nawet w QHD gra się „średnio”). Już zatem prezentujemy, ile można zyskać za sprawą XeSS na przykładzie jednej gry z naszego zestawu testowego, która wspiera już na premierę wszystkie warianty upscalera Intela – F1 2024.

F1 2024 - testy XeSS 2 (upscaling i generator klatek)
1440p, ustawienia ultra, [FPS] więcej=lepiej

XeSS Ultra Wydajność + FG 138,8
53,2
XeSS Wydajność + FG 134,2
51,5
XeSS Balans + FG 127,9
51,1
XeSS Jakość + FG 117,0
49,4
XeSS Ultra Jakość + FG 105,1
45,3
XeSS Ultra Wydajność 74,7
39,4
1440p + TAA (100%) + XeSS-FG 72,0
31,0
XeSS Wydajność 71,9
38,6
XeSS Balans 69,3
37,7
XeSS Jakość 64,0
35,2
XeSS Ultra Jakość 61,4
33,5
1440p + TAA (100%) 47,0
30,6
Legenda/ średni FPS
/ 1% Low FPS

Wzrosty są całkiem pokaźne, choć należy pamiętać, że Intel stosuje inne nazewnictwo niż AMD oraz NVIDIA – to, co u Intela określa się jako „Jakość”, oznacza rozdzielczość bazową na poziomie tej, którą NVIDIA DLSS używa w trybie „Balans”. Sama jakość upscalingu w sytuacji, gdy używamy karty graficznej Intel Arc (bo tylko one używają XeSS w wariancie z AI), plasuje się bardzo blisko tego, co oferuje NVIDIA – czasem nawet dając lepsze efekty w bardziej statycznym obrazie (ale w ruchu to DLSS jest nadal górą).

Najwięcej oczywiście zyskaliśmy po aktywowaniu generatora klatek XeSS2-FG. Przynajmniej tak raportuje aparatura pomiarowa, bo niestety na nasze oko płynność pozostaje bez zmian. Dlaczego tak się dzieje, szybko wyjaśniają szczegółowe wykresy czasu generowania kolejnych klatek – te wytworzone przez XeSS pomiędzy realnymi klatkami są wyświetlane przez dosłownie ułamek milisekundy, co oznacza, że zwykle jest to tylko kilka linii na ekranie… Innymi słowy, dodatkowych klatek po prostu nie widać. Ten sam problem trapił pierwsze wcielenia FSR 3.0 i dosyć szybko problem naprawiono, zatem spodziewamy się, że tutaj będzie podobnie. Na ten moment niestety nie mamy czego analizować, jako że klatki generowane przez XeSS2-FG są zbyt krótko wyświetlane.

Nowy Arc to również niezła karta dla profesjonalistów

Obecność 12 GB vRAM w połączeniu z obsługą najnowszych kodeków sprawia, że nowy Arc może być łakomym kąskiem dla twórców treści z bardziej ograniczonym budżetem – tych, którzy po dziś dzień preferowali wybór RTX 3060 ponad RTX 4060. Sprawdziliśmy działanie nowego Arca w kilku scenariuszach i faktycznie wygląda to całkiem dobrze.

Blender 4.3 - Baber Shop
[sekundy], tylko GPU, mniej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
16,35
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
19,43
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
41,27
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
47,39
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
73,37

PugetBench - DaVinci Resolve 19.1 Studio - test rozszerzony
[punkty], więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
6637
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
6110
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
6077
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
5233
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
4652

Powyższy test wykonano z pomocą aplikacji PugetBench for Creators.

W przypadku pracy z montażem wideo udało się przynajmniej zrównać z RTX 4060, nadal oferując 50% więcej vRAM od niego (co oczywiście pomaga przy pracy). Radeony pozostają raczej z tyłu w tej kwestii, podobnie jak poprzednia generacja Arc – nowy Arc B580 o 33% wyprzedził wyżej pozycjonowanego Arc A750! Natomiast w kwestii renderu, jeżeli aplikacja posiada optymalizację pod każdego z producentów (tak jak Blender), to NVIDIA pozostaje poza zasięgiem wszelkiej konkurencji. Niemniej to karty Intela wypadają nieco bliżej RTXów. Ciekawiej prezentują się testy w AI.

Procyon - Image Generation (SD 1.5)
czas generowania obrazka [sekundy], mniej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
3,7
1,7
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
4,2
3,2
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
5,1
2,2
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
6,4
5,7
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
8,6
N/D
Legenda: /// FP16
/// INT8

Procyon - AI Computer Vision (INT8)
[punkty] więcej = lepiej

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
2637
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
2459
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
2366
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
2145
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
1426

Nowy Arc był w stanie dostarczać kolejne obrazki w czasie zbliżonym do RTXów 4060 oraz 4060 Ti, ale tylko gdy spojrzymy na wyniki połowicznej precyzji. W prostszym teście na liczbach całkowitych to NVIDIA wyszła na prowadzenie. Względem poprzednika Battlemage uzyskuje stabilnie około 50% przyrostu wydajności. AMD niestety zupełnie w tych testach się nie odnajduje (a zaznaczamy, że każda z kart pracowała w optymalnym dla siebie środowisku). Testy dla zupełnie podstawowych zadań związanych z AI, ku naszemu zaskoczeniu, wykazały spore prowadzenie nowej karty Intela. Czy z tego można wnioskować jakoby NVIDIA miała czego się obawiać w kontekście poważnych zastosowań AI? Nieszczególnie – do takich zadań zwykle i tak wybiera się kartę z 24 GB i większą pojemnością pamięci graficznej, a takich Intel w obecnej generacji nie zapowiedział.

Intel Arc Battlemage wie, jak oszczędzać manę! To znaczy prąd, oszczędzać prąd…

Ostatnie testy dotyczyły poboru energii i pod tym względem mamy kolejny szok – zanim ujrzycie wykres, jeszcze tylko szybkie przypomnienie, że nowy Arc B580 jest zwykle o 50% szybszy od swojego poprzednika i zrównuje się często z RTX 4060 Ti oraz RX 7700XT. Tutaj jeszcze zaznaczymy, że karta obecnie zaniża zużycie energii w raportach oprogramowania – to, co pokazujemy poniżej, to odczyty bezpośrednio sumujące linię 12 V wpiętą w kartę oraz pobór ze złącza PCI-E (który realnie stale utrzymuje się na poziomie 50 W). To ile w końcu nowy Arc pobiera tej energii? 

Intel ARC B580 Limited Edition - pobór energii po OC
Tak wygląda pobór energii podkręconego Intel Arc B580 - dosłownie po bandzie, jeżeli chodzi o możliwości wtyczki 8-PIN i slotu PCI-E!

Pomiar poboru energii w grze Avatar: Frontiers of Pandora [W]
Pomiar z użyciem NVIDIA PCAT - sumaryczny pobór samej karty

NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
129
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
149
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
155
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
195
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
205

Tego zupełnie się nie spodziewaliśmy – mówimy tu o poziomie efektywności, jaki oferują karty NVIDIA Ada Lovelace, co przez ostatnie 2 lata było niedoścignionym wzorem. Oczywiście NVIDIA dosłownie za miesiąc ma zaprezentować następcę tej architektury, choć tu raczej żadne przecieki nie sugerują poprawy wydajności energetycznej (a same nowe karty NVIDII będą dysponować wyższym limitem mocy!). Aż trudno uwierzyć, że Intel w zaledwie dwie generacje zdołał nawiązać tak wyrównaną walkę ze znacznie bardziej zaprawionym w boju przeciwnikiem!

Pomiar poboru energii w spoczynku [W]
Pomiar z użyciem NVIDIA PCAT - sumaryczny pobór samej karty

Intel Arc B580
Intel Limited Edition
8
NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
9
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
9
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
19
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
29

Pomiar poboru energii podczas renderu [W]
Pomiar z użyciem NVIDIA PCAT - sumaryczny pobór samej karty

NVIDIA GeForce RTX 4060
MSI Ventus 2X
91
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
NVIDIA Founders Edition
97
Intel Arc B580
Intel Limited Edition
109
AMD Radeon RX 7600 XT
AMD Ref.
142
Intel Arc A750
Intel Limited Edition
149

Poza grami zużycie energii również prezentuje się wyśmienicie. Karta w spoczynku pobiera blisko połowę mniej energii niż RTX 4060, a Radeon pozostaje daleko w tyle. Za to NVIDIA jeszcze bardziej podkreśla swoje prowadzenie w kwestii renderowania – RTX 4060 nie tylko był ponad dwukrotnie szybszy, ale też pobierał przy tym 20% mniej energii – to właśnie zasługa super zoptymalizowanego NVIDIA Optix.

Intel Arc B580 to karta, na którą najpewniej czekałeś od lat. Szkoda, że tak późno

Niski segment od dosyć dawna stawiał graczy przed dylematem - w którym miejscu czynić kompromis. Czy wybrać kartę NVIDII z niewystarczającą ilością pamięci graficznej, czy może kartę AMD, która zdecydowanie nie radzi sobie ze śledzeniem promieni? Nowy Intel Arc B580 okazuje się być pozbawiony obu tych przypadłości. Pod względem wydajności jest bardzo różnie, ale uśredniając można uznać, że wypada dokładnie pomiędzy GeForce RTX 4060 a Radeonem RX 7600 - podobnie zresztą jest w kontekście poboru energii. Czy jest to zatem karta idealna?

Intel ARC B580 Limited Edition - karta na szmatce
Ściereczka dołączona w zestawie przydaje się do przecierania oczu ze zdumienia ;)

Niestety jeszcze nie w tej generacji, ale widać, że Intel wie, co robi (w kontekście kart graficznych). Z bolączek można by wskazać fakt, iż podczas testów musieliśmy zrezygnować z porównania wydajności w jednej z gier (Star Wars Outlaws), jako że ta zwyczajnie wyrzucała nas do pulpitu na nowej karcie Intela (i tylko na niej)... Co prawda, to może być nadal kwestia samej gry (niedawno identyczny problem łatano dla wszystkich pozostałych kart w kombinacji z Windows 11 24H2), ale i tak pewne ziarno niepewności pozostaje. Zaznaczymy jednak, że ZDECYDOWANIE mniejsze, niż miało to miejsce na premierę poprzedniej generacji - we wszystkich pozostałych grach nowy Arc utrzymywał stabilny poziom wydajności, jak i samej rozgrywki.

Intel ARC B580 Limited Edition - razem z A750
Arc B580 oferuje taki wzrost wydajności, że mógłby bez skrępowania mianować się Arc B750 i godnie zastąpić A750.

Nie jest to też dobra karta dla osób, które nadal siedzą na dość leciwych, ale “jeszcze dobrych” platformach z PCI-E 3.0 albo (co gorsza) bez wsparcia dla Resizable BAR. W ich przypadku nowy Arc odpada w przedbiegach, a to wbrew pozorom całkiem spore grono potencjalnych odbiorców. Jeżeli jednak składacie nowego PC i na kartę chcecie przeznaczyć do 1500 zł, to na ten moment (tj. przed premierą niskiego segmentu przyszłej generacji RTXów i Radeonów) nowy Intel Arc B580 jawi się jako bardzo smakowity kąsek (bardziej przyszłościowy od swoich konkurentów). Trzymamy teraz kciuki, aby Arc B570 odesłał na zasłużoną emeryturę Radeona RX 6600, a przyszłe, jeszcze nawet niezapowiedziane Arc B700 namieszały nieco w segmencie około 2000 zł!

Intel ARC B580 Limited Edition - ale z papieru
Uwaga na scam - można trafić na kartę z papieru w pudełku!

Co się zaś tyczy samego modelu Limited Edition bezpośrednio od Intela, to zaskoczył nas niesamowicie pozytywnie. Począwszy od faktycznie poczucia “limitowanej edycji” (mimo że ta nie jest wcale limitowana), poprzez całkiem sympatyczny design, a skończywszy na realnie wyśmienitych parametrach pracy. Temperatury utrzymywane przez nasz model nie wzbudziły zastrzeżeń, a karta pracowała po prostu cicho. Pozytywną niespodzianką okazał się również potencjał podkręcania tego niepozornego maluszka. Jeżeli karty Intela również tym razem okażą się najtańszym wariantem, to śmiało możemy go polecić!

Nasza ocena karty graficznej Intel ARC B580 12 GB Limited Edition w segmencie budżetowym:

96% 4.8/5

  • Wyróżnienie "Super Produkt" - benchmark.pl
  • Wyróżnienie "Super Opłacalność" - benchmark.pl

Opinia o Intel ARC B580 Limited Edition

Plusy
  • Wydajność pozwalająca na granie na najwyższych ustawieniach,
  • 12 GB pamięci pozawala komfortowo używać rozdzielczości 1440p,
  • wysoka wydajność w śledzeniu promieni,
  • sprzętowa obsługa XeSS (wyższa jakość niż standardowa wersja),
  • obsługa dedykowanego generatora klatek XeSS2-FG,
  • rozsądny pobór energii,
  • niewiele potrzeba aby dobrze i cicho ją schłodzić,
  • nowoczesne złącza wideo,
  • obsługa nowoczesnych kodeków,
  • wysoka wydajność w zastosowaniach AI,
  • przyjazny oraz intuicyjny panel sterowania,
  • niewielkie rozmiary fizyczne karty,
  • wypasiona figurka do złożenia oraz ładna sciereczka w zestawie,
Minusy
  • do poprawnej pracy wymaga obsługi Resizable BAR,
  • tylko 8 linii PCI-E może powodować spadek wydajność w PC bez PCI-E 4.0,
  • mało gier wspiera sprzętowe XeSS,
  • znaczący wzrost ceny względem poprzednika (ARC A580),
  • brak RGB?

Kartę Intel Arc B580 Limited Edition na potrzeby testów otrzymaliśmy od Intel.

W artykule znajdują się linki afiliacyjne, przekierowujące do zewnętrznych stron zawierających produkty i usługi, o których piszemy. Otrzymujemy wynagrodzenie za umieszczenie linków afiliacyjnych, jednakże współpraca z naszymi Partnerami nie ma wpływu na treści zamieszczane przez nas w serwisie, w tym na opinie dotyczące produktów i usług Partnerów.

Komentarze

13
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    wid3l3c
    4
    Człowiek myślał że coś kupi świeżego a tu w CS2 poniżej 3060. Śmiech na sali.
    • avatar
      Mario2k
      3
      Dział GPU Intela od lat nie domaga jeśli chodzi o dobre oprogramowanie/sterowniki . Co do samej karty to ponoć jej atutem jest efektywne enkodowanie AV1 czego nikt nie sprawdził w 3 testach, jakie widziałem na necie :/
      • avatar
        art_ur82
        1
        Czy ta karta będzie odpowiednia do VR? Mam Quest 3 i chciałbym w końcu sobie pograć w Half Life Alyx, a nie chcę wydawać fortuny.
        • avatar
          pawluto
          0
          Tylko cena nie adekwatna do szybkości karty - nie będzie hitu...
          • avatar
            J.B FIN
            0
            Karta kosztuje 350 Euro a za ok 400-450 mozna miec dwa razy lepsza Nvidia....
            • avatar
              erte0
              0
              W Counter-Strike 2 ustawienia niskie? Serio?
              • avatar
                kabat
                0
                Już pojawia się w okolicach 1250 zł

                Witaj!

                Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                Połącz konto już teraz.

                Zaloguj przez 1Login