Niski segment kart graficznych dla graczy od dawna jest zaniedbywany przez obu wiodących producentów. Intel dostrzegł ten problem i przygotował dla tej, potencjalnie największej, grupy odbiorców prawdziwy hit – Intel Arc B580 – my natomiast dokładnie ją sprawdziliśmy.
Powiedzieć, że niski segment dla graczy doznał stagnacji, to jak nie powiedzieć niczego. Co bardziej złośliwi powiedzą, że ostatnio doczekaliśmy się tutaj nawet regresu, jako że RTX 4060 zaoferował 33% mniej pamięci graficznej od swojego poprzednika, nieznacznie przy tym tylko podnosząc wydajność. Tymczasem nowe gry zaczynają się domagać wyświetlania ich na panelach o rozdzielczości przynajmniej 1440p, aby ujrzeć wszystkie detale, jakie są w stanie zaoferować. W rezultacie od kilku lat niski segment, jak jeszcze nigdy wcześniej, rysuje się jako zło konieczne i zwyczajnie nie opłaca się tych kart kupować.
Tak obecnie prezentują się karty graficzne z niskiego i nisko-średniego segmentu.
Swoją cegiełkę do tego obrazu dołożył półtora roku temu również Intel, wprowadzając do sprzedaży pierwszą generację swoich GPU – Intel Arc Alchemist. Był to bardzo odważny ruch, ale też pod kilkoma względami udany – chociażby pod względem równoległego rozwoju techniki upscalowania Intel XeSS, która okazała się być nie gorsza, a często wprost lepsza od konkurenta, którym jest FSR od AMD (obie techniki działają na każdej karcie, przy czym XeSS ma również lepszy wariant korzystający ze sprzętowego wsparcia kart Intel Arc). Dziś nadszedł ten moment i w końcu oficjalnie można mówić o wynikach nowej generacji kart Intela. Nie przedłużając zatem bardziej, zapraszamy do recenzji pierwszej z nich – Intel Arc B580 12 GB!
O czym przeczytacie w recenzji karty graficznej Intel Arc B580?
- Jak prezentuje się Intel Arc B580 Limited Edition?
- Duże zmiany pod maską – sekret architektury Battlemage
- Zmieniło się też oprogramowanie i panel sterowania
- Kultura pracy i podkręcanie Intel Arc B580 Limited Edition
- Nasza platforma testowa, testy syntetyczne
- Testy w grach – 1080p i 1440p
- O co chodzi z tym XeSS?
- Testy w zastosowaniach profesjonalnych
- Pobór energii nowych Arców
- Czy nowy Intel Arc B580 to najlepsza karta graficzna do 1500 zł?
Kartonik serio niczego sobie – ładnie prezentuje się na regale.
Budżetowa karta niczym model kolekcjonerski
Mimo relatywnie niskiej ceny, za jaką w dzisiejszych czasach należy uznać 1300 zł, dostajemy od Intela bardzo solidny kartonik, który poza samą kartą skrywa w środku… papierowy model tejże karty do własnoręcznego złożenia i postawienia ozdobnie na regale. Model ten podsiada też plastikową wkładkę, dzięki której można wywołać iluzję optyczną ruszających się wentylatorów! Niestety sama figurka nieco koloryzuje rzeczywistość – i to całkiem dosłownie, jako że prawdziwa karta nie ma nic a nic podświetlenia RGB :(
Karta rozmiarem i designem mocno przypomina model Arc A750 – zatem kartę z wyższego segmentu poprzedniej generacji. Co nie oznacza, że niczego tutaj nie poprawiono. Przede wszystkim karta nie została złożona z pomocą kleju na ciepło i dwustronnej taśmy, jak miało to miejsce w pierwszych Arcach – tym razem Intel postawił na bardziej standardowe rozwiązanie, to jest mocowanie obudowy karty na śruby. Układ chłodzenia w nowym modelu doczekał się dużego otworu wentylacyjnego i nie musi już kotłować ciepła wewnątrz karty (analogicznie jak obecnie robi większość producentów oraz modele Founders Edition NVIDII).
Nowy Arc doczekał się przelotowej konstrukcji chłodzenia – wyśmienity wybór.
Nowa karta jest zasilana przez złącze 8-pin starego typu, co w przypadku modeli pobierających poniżej 200 W jesteśmy w stanie zrozumieć (jako że wtedy i tak potrzebny jest tylko jeden przewód). Wymiary karty to 27 cm długości, 11,5 cm wysokości oraz niespełna 2 sloty PCI-E szerokości (3,8 cm). Nie jest ona też przesadnie ciężka (785 g), co uzasadnia brak podpórki w zestawie. Jest za to ściereczka do wycierania odcisków palców – jako że na to też w pierwszej wersji narzekali recenzenci ;)
Z tej strony mamy tylko wentylatory – czyli, można rzec, dosyć klasycznie.
Na szczególną uwagę zasługują dwie rzeczy – pierwsza to wykorzystywanie tylko ośmiu linii PCI-E (4. generacja), co oznacza, że starsze płyty główne lub procesory z dostępem tylko do PCI-E 3.0 mogą zostać ograniczone pod względem wydajności. To samo zresztą nadal dotyczy aktywacji funkcji Resizable BAR – bez niej nowy Arc będzie działać co najwyżej na pół gwizdka. Szczęśliwie problem ten dotyczy tylko naprawdę bardzo starych komputerów, choć i tak warto się przed zakupem upewnić, czy nasza platforma spełnia te dwa warunki – dostęp do PCI-E 4.0 i obsługę Resizable BAR.
W bliższym kadrze Arc A750 wykorzystujący wszystkie 16 linii PCI-E – w dalszym Arc B580 korzystający tylko z 8 linii.
Druga sprawa to złącza wideo. Te na pozór wyglądają zupełnie zwyczajnie – dostajemy trzy wyjścia DisplayPort oraz jedno HDMI. O tym, że HDMI jest w standardzie 2.1, raczej informować nie musimy, ale warto zaznaczyć, że złącza DisplayPort zostały ulepszone ze standardu 2.0 na 2.1, a do tego jedno z nich (to oznaczone czarną ramką) oferuje większą przepustowość niż pozostałe (UHBR 13,5) – dokładnie tyle samo, co wszystkie DisplayPort w nowych Radeonach.
Środkowe złącze DisplayPort oferuje przepustowość na poziomie UHBR 13,5.
Mag bitewny wkracza do akcji – co skrywa pod płaszczem?
Nowe karty to oczywiście nowa architektura, a o nowościach wprowadzonych przez Battlemage już w dniu oficjalnej zapowiedzi pisał Paweł. Tutaj zatem tylko szybko podsumujemy najważniejsze zmiany:
- Przejście na niższy proces technologiczny (TSMC N5);
- Rdzenie Xe drugiej generacji (znacząca poprawa efektywności);
- Rdzenie RT drugiej generacji (zgadliście – poprawa wydajności śledzenia promieni);
- Ulepszone jednostki AI (druga generacja rdzeni XMX);
- Redukcja szerokości szyny (z 256 na 192 bit – nadal dwukrotnie więcej, niż oferuje konkurencja!);
- Więcej pamięci graficznej – wzrost o 25% (B570) i 50% (B580) względem poprzednika i w sumie standardu całej branży, jakim dla tego segmentu jest nadal 8 GB.
Od bardzo dawna nie spotkaliśmy się z tak dużym skokiem generacyjnym.
Poza tym razem z nową serią do wszystkich obecnych posiadaczy kart serii Arc (oraz oczywiście tych, którzy wybiorą nową kartę Intela) trafią nowe techniki przyspieszania animacji pod nazwą XeSS 2 – a konkretnie:
- XeSS 2 Frame Generation (XeSS-FG) – generator klatek implementowany przez twórców gier – ma robić jeszcze lepszy pożytek rdzeni AI, aby przewidywać wygląd klatek pośrednich, niż obecnie robi to wiodąca w tej kwestii technika NVIDIA DLSS 3.
- Xe Low Latency – technika pozwalająca znacząco obniżyć opóźnienia w generowaniu klatek (co nie wpływa na ilość FPS, ale na responsywność samej gry) – analogicznie jak NVIDIA Reflex oraz AMD AntiLag.
To wszystko oczywiście obok już od dawna obecnego w pierwszej wersji XeSS modułu Super Resolution, który pozwala upscalować obraz i który w przypadku kart Intela działa zdecydowanie lepiej (niż na innych kartach), jako że używane są dedykowane rdzenie, podczas gdy Radeony i karty GeForce korzystają tylko z shaderów.
Tym sposobem XeSS w niczym już nie ustępuje FSR, a wręcz go wyprzedza – natomiast NVIDIA ma jeszcze asa w rękawie w postaci DLSS Ray Reconstruction.
Sumarycznie zatem rysuje się obraz, w którym Intel w żadnej kwestii nie odstaje od tego, co oferuje (pod względem funkcjonalności kart) NVIDIA, ale za to zaoferuje wyższą wydajność w niższej cenie oraz pozwoli bezstresowo używać współczesnych monitorów (QHD). Czy udało się tego dokonać, dowiecie się z dalszej części artykułu, a teraz jeszcze jedna mała, aczkolwiek istotna zmiana.
Zasada działania XeSS-FG zdaje się brać to, co najlepsze w DLSS 3 i łączy z tym, co dobre w FSR 3.0.
Specyfikacja karty Intel Battlemage na tle poprzedniej generacji:
Model | Intel Arc A580 | Intel Arc B580 | Intel Arc A750 | Intel Arc A770 16GB |
Generacja | Alchemist | Battlemage | Alchemist | Alchemist |
Układ graficzny | ACM-G10 (TSMC N6) | BMG-G21 (TSMC N5) | ACM-G10 (TSMC N6) | ACM-G10 (TSMC N6) |
Jednostki cieniujące | 3072 | 2560 | 3584 | 4096 |
Rdzenie Xe | 24 | 20 (Xe2) | 28 | 32 |
Taktowanie GPU | 1700 MHz | 2670 | 2050 MHz | 2100 MHz |
Pamięć wideo | 8 GB GDDR6 256-bit | 12 GB GDDR6 196-bit | 8 GB GDDR6 256-bit | 16 GB GDDR6 256-bit |
Taktowanie pamięci | 16 000 MHz | 19 000 MHz | 16 000 MHz | 17 500 MHz |
Przepustowość pamięci | 512 GB/s | 461 GB/s | 512 GB/s | 560 GB/s |
TBP | 185 W | 190 W | 225 W | 225 W |
Cena | $179 | $249 | $239-259 | $349-399 |
Nowy panel sterowania kartą – Intel Graphic Software
Jedno z najgorszych wspomnień dotyczących premiery pierwszej generacji Intel Arc, które do dziś potrafi wyrwać nas w nocy ze snu, jest to dotyczące panelu sterowania ustawieniami karty. A w zasadzie menu ekranowego (które nawet nie było oknem), którym to Intel uraczył nas rok temu. Od tego czasu sporo się zmieniło i to zdecydowanie na lepsze, ale dalej nie był to panel idealny. Wraz z nowymi sterownikami (obecnie tylko dla Battlemage, ale zakładamy, że po premierze trafi to też do starszych Arców) dostaliśmy nowy panel i jest jeszcze lepiej!
Panel tym razem od razu nas informuje, czy mamy aktywną najistotniejszą dla serii Arc funkcję – Resizable BAR.
Jest przejrzyściej, panel działa responsywnie i ogólnie łatwo się tu odnaleźć. Część bardziej zaawansowanych opcji jest ukryta w rozwijanym menu, dzięki czemu nawet początkujący użytkownicy nie poczują się przytłoczeni. Panel też, śladem konkurencyjnych rozwiązań, całkiem dobrze wyszukuje zainstalowane przez nas gry i pozwala je uruchomić bezpośrednio z jego poziomu od razu z optymalnymi dla naszej karty ustawieniami graficznymi.
Jeżeli korzystacie z wielu launcherów, to taki agregator gier może być bardzo pomocny.
Mamy też zakładkę z analizą wszystkich odczytów z karty oraz suwakami do podkręcania, do których ponownie dostęp mamy na jednym z 2-3 wybranych poziomów „wtajemniczenia”. Dla początkujących użytkowników przygotowano tylko proste i najbezpieczniejsze sterowanie limitem mocy oraz taktowaniem, a dla największych wyjadaczy oddano możliwość sterowania krzywą napięcia i taktowania. Duże brawa za takie podejście!
Jedyne, czego nie można tutaj zmienić, to… rozdzielczość i odświeżanie – w tym celu panel odsyła nas do ustawień systemowych.
Jedyne, czego obecnie zabrakło, to nakładka w grze, która pozwoliłaby na przechwytywanie obrazu, nagrywanie powtórek albo zabawę kolorami, jak ma to miejsce na kartach pozostałych producentów. Obstawiamy, że taka opcja się z czasem pojawi, a z całą pewnością lepiej, że nie mamy jej wcale, niż gdyby miała zostać na szybko i z błędami zaimplementowana „na premierę”.
Podkręcanie Intel Arc B580 okazało się być zaskakująco łatwe i przyjemne.
Takie małe, a tak wydajne chłodzenie?
Zanim przejdziemy do konkretnych testów, jeszcze tylko szybko podsumujmy, jak pracuje sama karta Limited Edition. Otóż cicho i dosyć chłodno. Większość gier trzyma się 60 st. Celsjusza na rdzeniu i 70 st. na pamięciach oraz w ciepłym punkcie GPU. Te najbardziej wymagające potrafią zbliżyć się do 65/75 st. Celsjusza, co nadal jest wyśmienitym wynikiem, zwłaszcza że karta pracuje przy tym faktycznie cicho. Prędkość obrotowa obu wentylatorów oscyluje cały czas w okolicy 1200-1300 RPM i całość generuje tylko delikatny szum – po zamknięciu obudowy praktycznie całkiem niesłyszalny.
Intel postawił na całkowicie klasyczne rozwiązanie – miedziany blok z ciepłowodami i aluminiowym radiatorem.
Nieco głośniej i szybciej (1400 RPM) kręcą się wentylatory po tym, gdy kartę podkręcimy – nam udało się uzyskać całkiem imponujący przyrost na poziomie 320 MHz na rdzeniu oraz 2100 MHz na pamięciach, do czego konieczne było podniesienie limitu napięcia karty o 12%. To, w połączeniu z podniesieniem limitów mocy o 20%, przełożyło się na 10% wyższą wydajność, co w dzisiejszych czasach jest wybitnym wynikiem! Przypominamy, że czasami za 10% szybszą kartę trzeba dopłacić kilkaset złotych, a tutaj możemy spróbować (kosztem zużycia energii) sami tyle ugrać.
Takie parametry udało się stabilnie utrzymać na naszym Arcu B580.
Nasza platforma testowa – na czym testowaliśmy Intel Arc A580
- Procesor: AMD Ryzen 9 7950X3D
- Chłodzenie: Arctic Liquid Freezer II 420 mm RGB
- Płyta główna: ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
- RAM: 2x16 GB DDR5 6400 MT/s CL28 (Kingston Fury Renegade 8000 MHz)
- SSD: Lexar NM1090 1 TB + Lexar NM790 4 TB
- Zasilacz: be quiet! Dark Power Pro 13 1300 W
- Obudowa: testbench Cooler Master (testy wydajności)
Cougar Duo Face Pro RGB (testy kultury pracy)
Testy nadal przeprowadzamy na tej samej platformie, co cały ostatni rok i najpewniej się to z czasem nie zmieni – chcieliśmy wymienić CPU na nowego Ryzena 7 9800X3D, ale nie da się go kupić w rozsądnej cenie, więc pewnie pozostaniemy przy „jeszcze dobrym” Ryzenie 9 7950X3D. Niemniej zmienił się system operacyjny na Windows 11 24H2, zatem wyników uzyskanych teraz nie można porównywać z innymi we wcześniejszych testach. Kartę testowaliśmy na sterowniku 6249, a potem jeszcze sprawdziliśmy na 6252, ale od strony wydajności zmian nie odnotowaliśmy. Na początek poszły testy w syntetycznym 3DMarku i już tutaj widać pierwszy szok – praktycznie 50% lepszy wynik od i tak nieco droższego GeForce RTX 4060!
3D Mark - Steel Nomad (DX12)
[punkty]
AMD Radeon RX 7700 XT Saphire Pulse | 3695 |
[OC] Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 3447 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 3112 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 2989 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 2652 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 2283 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 2273 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 2051 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 1960 |
Nowy Intel praktycznie zrównał się z o 50% droższym GeForce RTX 4060 Ti, a po podkręceniu zaczynamy się niebezpiecznie zbliżać do jeszcze droższego Radeona RX 7700XT! Oczywiście to tylko test syntetyczny, który średnio nadaje się do porównywania kart różnych producentów. No to, co powiecie na 30% przewagi nad wyżej pozycjonowaną (choć podobnie wycenioną…) kartą graficzną poprzedniej generacji Intel Arc? Zdradzimy też już teraz, że taki wynik zyskujemy przy znacznie niższym poborze energii! Czas zatem na realne testy i zaczniemy od tych w grach.
Battlemage bez skrępowania przechodzi testy w grach
Jako że mówimy o karcie z co najwyżej dolnych rejonów średniego segmentu, to nie ma co oczekiwać, że sprawdzi się podczas grania w 4K, albo że uświadczymy na niej takich efektów, jak Path Tracing (zresztą część gier jest tego świadoma i taki Indiana Jones nawet nie pozwala takich technik aktywować…). Dlatego też skupiliśmy się na powoli odchodzącej do lamusa rozdzielczości FHD oraz optymalnej dla dzisiejszych gier QHD. Nie będziemy też marnować waszego czasu przeglądaniem na wykresach wyników kilkukrotnie droższych kart ;)
Jakie gry testowaliśmy?
Alan Wake 2 - Las
1080p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 33,0 26,0 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 30,0 26,0 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 29,0 26,0 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 28,0 22,0 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 25,0 21,0 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 22,0 18,0 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 16,0 11,0 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Alan Wake 2 - Las
1440p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 23 20 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 23 18 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 22 20 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 19 16 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 19 15 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 17 11 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 7 3 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Przygody Alana w świecie koszmarów są również koszmarnym doświadczeniem dla tańszych kart graficznych. Niemniej w FHD, po dodaniu upscalingu, da się pograć. Zważcie też na to, że testujemy w miejscu, które jest najbardziej obciążające (ale też jest istotną lokacją w grze). Nowy Arc B580 nie zabłysnął jakoś nadzwyczajnie - udało się wyprzedzić RTX 4060, ale tylko odrobinę. W QHD wyraźnie karcie NVIDI zaczęło brakować przepustowości, aby wymieniać dane w zbyt małym buforze vRAM, ale zasadniczo i tak wszystkie testowane karty w tej rozdzielczości są niegrywalne (na takich ustawieniach).
Avatar: Frontiers of Pandora - Las Kinglor
1080p, ustawienia Wysokie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 77 63 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 66 53 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 64 44 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 61 51 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 56 46 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 52 44 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 41 30 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Avatar: Frontiers of Pandora - Las Kinglor
1440p, ustawienia Wysokie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 50 43 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 46 34 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 43 38 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 41 37 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 41 35 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 37 25 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 31 22 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Avatar na silniku Snowdrop, który dosyć mocno korzysta ze śledzenia promieni, również wykazał, że tam, gdzie RTX 4060 już zaczyna mocno cierpieć, tam nowy Arc dalej jeszcze trzyma poziom. W QHD lokata pomiedzy RTX 4060 a wersją TI to realnie świetny wynik, przy okazji o 30% lepszy od Arc A750.
Counter-Strike 2 - mapa benchmark
1080p, ustawienia niskie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 604 234 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 587 233 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 517 219 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 500 206 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 483 222 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 473 198 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 409 237 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Counter-Strike 2 - mapa benchmark
1440p, ustawienia niskie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 475 223 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 438 206 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 399 196 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 382 218 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 375 204 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 335 219 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 315 217 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Counter-Strike 2 (to nadal Direct-X 10) wciąż nie lubi się z kartami Intela, choć nie da się ukryć, że występuje tu ogromna poprawa i obecnie podczas używania karty Intela, nie będzie powodów do narzekań. Co nie zmienia faktu, że Intel Arc B580 nie jest kartą, którą byśmy polecili do e-sportu - co zresztą potwierdzi kolejna gra tego typu.
Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1080p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 94 67 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 92 69 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 87 71 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 75 59 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 71 56 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 63 52 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 56 45 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1440p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 61 48 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 52 42 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 52 45 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 48 41 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 42 35 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 39 35 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 29 21 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Cyberpunk 2077 okazał się bardzo polubić z nową architekturą Intela! Mamy tu 50% przyrostu w QHD i dominację nad znacznie droższymi kartami. Szkoda, że w innych grach nie wygląda to aż tak dobrze, ale też nie ma co umniejszać tego sukcesu.
Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1080p, ustawienia Ultra RT, [FPS] więcej=lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 38 31 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 34 21 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 26 19 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 24 21 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 23 19 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 22 18 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 12 7 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Cyberpunk 2077 (2.1) - Dogtown
1440p, ustawienia Ultra RT, [FPS] więcej=lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 24 20 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 18 9 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 15 8 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 14 11 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 13 4 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 13 11 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 2 1 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Po aktywacji śledzenia promieni, zgodnie z oczekiwaniem, Radeony udały się na ławkę rezerwowych, a Intel... nadal pozostał na szczycie wykresów! Tego się nie spodziewaliśmy. Choć należy zaznaczyć, że RTXy w takich ustawieniach (bez upscalingu) dławią się już na poziomie vRAM, którego mają przecież o 33% mniej.
Fortnite - Battle Royale
1080p, DX12, ustawienia Kompetywne, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 374 277 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 365 252 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 305 239 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 263 208 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 259 158 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 239 191 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 173 136 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Fortnite - Battle Royale
1440p, DX12, ustawienia Kompetytywne, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 286 208 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 266 199 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 241 201 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 219 155 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 171 144 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 149 117 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 143 113 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Fortnite zaprezentował wyjątkowo ciekawe wyniki podczas testów trybu DX12 (na ustawieniach prawie najniższych). Karty NVIDII pozostały poza zasięgiem, ale udało się pokonać droższego Radeona i to zdecydowanie mocno. Tak czy owak, do tej gry, jak i innych, w których zależy wam, aby utrzymywać ekstremalnie wysoki FPS, zalecamy ograniczyć wybór do kart NVIDII.
F1 2024 - fragment wbudowanego testu
1080p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 68 55 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 60 33 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 53 41 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 49 35 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 47 39 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 46 37 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 38 27 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
F1 2024 - fragment wbudowanego testu
1440p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 48 38 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 47 28 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 36 31 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 34 27 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 32 27 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 32 26 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 26 19 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Symulator wyścigów F1 to kolejna gra, która lubi się z kartami Intela - a przynajmniej tymi nowymi, jako że stary A750 zmaga się z RTX 3060 i RX 6600 (czyli tak, jak zwykle). Wyniki na poziomie RTX 4060 Ti w przypadku nowej karty Intela to zdecydowanie powód do dumy, choć wprawne oko zauważy, że nowy Arc miał w tej grze problemy z minimalnym FPS.
Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1080p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 85 57 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 81 62 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 74 52 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 71 46 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 68 55 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 61 47 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 54 41 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1440p, ustawienia Ultra (bez RT), [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 58 37 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 57 37 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 50 35 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 49 40 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 47 35 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 45 34 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 41 32 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Hogwarts Legacy to gra, która mocno obciąża pamięć graficzną, ale to dopiero po aktywacji śledzenia promieni. Na "zwykłych" ustawieniach Arc zasadniczo pozycjonuje się nieco poniżej RTX 4060, chyba że przejdziemy do wyższej rozdzielczości - wtedy 8-gigabajtowe RTXy drastycznie tracą na wydajności i Arc B580 zbliża się do RTX 4060 Ti. Co ciekawe, sporo też na wydajności stracił 16-gigabajtowy Radeon RX 7600.
Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1080p, ustawienia Ultra z najwyższym RT, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 47 31 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 39 22 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 36 25 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 32 24 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 31 23 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 28 24 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 22 14 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Hogwarts Legacy - Hogsmeade nocą
1440p, ustawienia Ultra z najwyższym RT, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 31 16 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 26 18 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 20 16 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 19 15 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 18 11 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 17 15 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 15 7 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Po aktywacji śledzenia promieni wszystkie karty wymagają wsparcia upscalera, ale nowy Intel i tak radzi sobie bardzo dobrze.
Horizon: Forbidden West - Las przy Koloseum
1080p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 68 58 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 55 47 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 51 46 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 51 38 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 48 42 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 45 38 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 34 27 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Horizon: Forbidden West - Las przy Koloseum
1440p, najwyższe ustawienia, [FPS] więcej=lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 35 30 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 32 20 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 31 27 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 30 25 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 27 16 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 25 15 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 21 12 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Wyniki w najnowszej odsłonie przygód Aloy okazały się sprzyjać karcie Intela - w obu rozdzielczosciach zdominowała nasze wykresy i w praktyce jako jedyna realnie daje odpowiednią bazę (dla upscalerów) do grania w QHD.
Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1080p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 98 83 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 89 77 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 81 49 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 77 54 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 72 51 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 62 45 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 56 31 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1440p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 68 60 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 63 54 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 58 33 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 55 42 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 51 31 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 50 29 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 25 13 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Dopiero co wydany Indiana Jones to również gra, która bardzo mocno obciąża podsystem pamięci, co widać zwałszcza po przejściu na QHD, ale FHD też nie jest od tego efektu całkowicie wolne. Karty z 8 GB vRAM przestają generować stabilny FPS i gra się na nich po prostu słabo.
Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1080p, ustawienia ekstremalne, [FPS] więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 82 69 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 79 56 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 46 21 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 42 31 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 36 19 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 35 17 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 19 7 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Indiana Jones i Wielki Krąg - Muzeum
1440p, ustawienia ekstremalne, [FPS] więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 64 58 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 52 41 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 43 31 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Próba aktywowania najwyższych ustawień w QHD uniemożliwiła uruchomienie gry na kartach z 8 GB vRAM, ale w praktyce nawet w FHD nie dało się na nich grać - również z upscalingiem. Po prostu aby podziwiać przygody Indiego w pełnej krasie, trzeba się zaopatrzyć w kartę z więcej niż 8 GB vRAM. Inaczej nie ma bata, aby komfortowo pograć ;)
S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1080p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 73 51 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 60 48 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 56 48 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 55 46 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 45 37 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 40 26 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 35 22 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1440p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 54 40 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 44 38 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 42 35 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 41 36 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 32 26 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 27 19 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 25 18 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Wydany w listopadzie S.T.A.L.K.E.R. 2 to kolejna gra, która nieszczególnie przewiduje granie na najwyższych ustawieniach na karcie z 8 GB vRAM. Nasz Arc B580 osiąga tu przeciętne wyniki w FHD i dopiero w QHD wyprzedza podobnie wycenionego RTX 4060. Nieco inaczej sprawa wygląda, jeżeli jednak odpalimy ustawienia epickie.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1080p, ustawienia epickie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 62 31 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 51 26 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 47 39 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 46 40 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 39 32 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 30 20 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 23 11 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla - las
1440p, ustawienia epickie, [FPS] więcej=lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 37 32 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 33 11 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 33 29 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 31 10 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 27 23 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 23 7 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 15 5 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Dobrze widzicie - karta Intela (razem z Radeonem RX 7600 XT 16 GB) dosadnie pokazała, gdzie jest miejsce kart z 8 GB vRAM - a na pewno nie jest to rozdzielczość QHD na najwyżśzych ustawieniach.
Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1080p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 96 87 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 80 72 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 79 71 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 76 69 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 59 45 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 51 41 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 49 45 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1440p, ustawienia wysokie, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 67 62 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 59 53 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 53 49 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 53 49 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 44 39 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 42 36 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 38 35 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Ostatnia testowana przez nas gra raczej średnio się dogaduje z Arc B580 - albo raczej nad wyraz dobrze dogaduje się z kartami NVIDII, jako że Radeon też nie zalicza tu wybitnego występu. Niemniej na nowym Intelu pogracie w Space Marine nawet na najwyższych ustawieniach, co zawsze dobrze brzmi w kontekście karty zasadniczo budżetowej.
Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1080p, ustawienia ultra, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 84 78 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 70 64 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 67 62 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 59 49 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 51 45 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 48 41 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 46 43 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Warhammer 40K: Space Marine - prolog
1440p, ustawienia ultra, [FPS] więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 58 54 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 47 44 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 46 43 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 39 37 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 38 35 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 35 33 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 32 28 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Za mało FPS? Odpal XeSS!
Powyższe wyniki, mimo że wyśmienicie pozycjonują nowego Arca, to mogą się wam wydawać nieco zbyt niskie, aby uznać je za komfortowe do grania. Wynika to z faktu, że testy prowadzimy bez aktywnego upscalowania, a to obecnie zawsze warto aktywować (nie tylko z uwagi na wydajność, ale też jakość obrazu – zwyczajnie gry dziś są tworzone z myślą o tym, że będą procesowane przez AI do wyższych rozdzielczości i przestarzałe algorytmy, jak TAA, sobie z tym nie radzą - a bez wygładzania wiadomo, że nawet w QHD gra się „średnio”). Już zatem prezentujemy, ile można zyskać za sprawą XeSS na przykładzie jednej gry z naszego zestawu testowego, która wspiera już na premierę wszystkie warianty upscalera Intela – F1 2024.
F1 2024 - testy XeSS 2 (upscaling i generator klatek)
1440p, ustawienia ultra, [FPS] więcej=lepiej
XeSS Ultra Wydajność + FG | 138,8 53,2 |
XeSS Wydajność + FG | 134,2 51,5 |
XeSS Balans + FG | 127,9 51,1 |
XeSS Jakość + FG | 117,0 49,4 |
XeSS Ultra Jakość + FG | 105,1 45,3 |
XeSS Ultra Wydajność | 74,7 39,4 |
1440p + TAA (100%) + XeSS-FG | 72,0 31,0 |
XeSS Wydajność | 71,9 38,6 |
XeSS Balans | 69,3 37,7 |
XeSS Jakość | 64,0 35,2 |
XeSS Ultra Jakość | 61,4 33,5 |
1440p + TAA (100%) | 47,0 30,6 |
Legenda | / średni FPS / 1% Low FPS |
Wzrosty są całkiem pokaźne, choć należy pamiętać, że Intel stosuje inne nazewnictwo niż AMD oraz NVIDIA – to, co u Intela określa się jako „Jakość”, oznacza rozdzielczość bazową na poziomie tej, którą NVIDIA DLSS używa w trybie „Balans”. Sama jakość upscalingu w sytuacji, gdy używamy karty graficznej Intel Arc (bo tylko one używają XeSS w wariancie z AI), plasuje się bardzo blisko tego, co oferuje NVIDIA – czasem nawet dając lepsze efekty w bardziej statycznym obrazie (ale w ruchu to DLSS jest nadal górą).
Najwięcej oczywiście zyskaliśmy po aktywowaniu generatora klatek XeSS2-FG. Przynajmniej tak raportuje aparatura pomiarowa, bo niestety na nasze oko płynność pozostaje bez zmian. Dlaczego tak się dzieje, szybko wyjaśniają szczegółowe wykresy czasu generowania kolejnych klatek – te wytworzone przez XeSS pomiędzy realnymi klatkami są wyświetlane przez dosłownie ułamek milisekundy, co oznacza, że zwykle jest to tylko kilka linii na ekranie… Innymi słowy, dodatkowych klatek po prostu nie widać. Ten sam problem trapił pierwsze wcielenia FSR 3.0 i dosyć szybko problem naprawiono, zatem spodziewamy się, że tutaj będzie podobnie. Na ten moment niestety nie mamy czego analizować, jako że klatki generowane przez XeSS2-FG są zbyt krótko wyświetlane.
Nowy Arc to również niezła karta dla profesjonalistów
Obecność 12 GB vRAM w połączeniu z obsługą najnowszych kodeków sprawia, że nowy Arc może być łakomym kąskiem dla twórców treści z bardziej ograniczonym budżetem – tych, którzy po dziś dzień preferowali wybór RTX 3060 ponad RTX 4060. Sprawdziliśmy działanie nowego Arca w kilku scenariuszach i faktycznie wygląda to całkiem dobrze.
Blender 4.3 - Baber Shop
[sekundy], tylko GPU, mniej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 16,35 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 19,43 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 41,27 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 47,39 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 73,37 |
PugetBench - DaVinci Resolve 19.1 Studio - test rozszerzony
[punkty], więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 6637 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 6110 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 6077 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 5233 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 4652 |
Powyższy test wykonano z pomocą aplikacji PugetBench for Creators.
W przypadku pracy z montażem wideo udało się przynajmniej zrównać z RTX 4060, nadal oferując 50% więcej vRAM od niego (co oczywiście pomaga przy pracy). Radeony pozostają raczej z tyłu w tej kwestii, podobnie jak poprzednia generacja Arc – nowy Arc B580 o 33% wyprzedził wyżej pozycjonowanego Arc A750! Natomiast w kwestii renderu, jeżeli aplikacja posiada optymalizację pod każdego z producentów (tak jak Blender), to NVIDIA pozostaje poza zasięgiem wszelkiej konkurencji. Niemniej to karty Intela wypadają nieco bliżej RTXów. Ciekawiej prezentują się testy w AI.
Procyon - Image Generation (SD 1.5)
czas generowania obrazka [sekundy], mniej = lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 3,7 1,7 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 4,2 3,2 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 5,1 2,2 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 6,4 5,7 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 8,6 N/D |
Legenda: | /// FP16 /// INT8 |
Procyon - AI Computer Vision (INT8)
[punkty] więcej = lepiej
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 2637 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 2459 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 2366 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 2145 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 1426 |
Nowy Arc był w stanie dostarczać kolejne obrazki w czasie zbliżonym do RTXów 4060 oraz 4060 Ti, ale tylko gdy spojrzymy na wyniki połowicznej precyzji. W prostszym teście na liczbach całkowitych to NVIDIA wyszła na prowadzenie. Względem poprzednika Battlemage uzyskuje stabilnie około 50% przyrostu wydajności. AMD niestety zupełnie w tych testach się nie odnajduje (a zaznaczamy, że każda z kart pracowała w optymalnym dla siebie środowisku). Testy dla zupełnie podstawowych zadań związanych z AI, ku naszemu zaskoczeniu, wykazały spore prowadzenie nowej karty Intela. Czy z tego można wnioskować jakoby NVIDIA miała czego się obawiać w kontekście poważnych zastosowań AI? Nieszczególnie – do takich zadań zwykle i tak wybiera się kartę z 24 GB i większą pojemnością pamięci graficznej, a takich Intel w obecnej generacji nie zapowiedział.
Intel Arc Battlemage wie, jak oszczędzać manę! To znaczy prąd, oszczędzać prąd…
Ostatnie testy dotyczyły poboru energii i pod tym względem mamy kolejny szok – zanim ujrzycie wykres, jeszcze tylko szybkie przypomnienie, że nowy Arc B580 jest zwykle o 50% szybszy od swojego poprzednika i zrównuje się często z RTX 4060 Ti oraz RX 7700XT. Tutaj jeszcze zaznaczymy, że karta obecnie zaniża zużycie energii w raportach oprogramowania – to, co pokazujemy poniżej, to odczyty bezpośrednio sumujące linię 12 V wpiętą w kartę oraz pobór ze złącza PCI-E (który realnie stale utrzymuje się na poziomie 50 W). To ile w końcu nowy Arc pobiera tej energii?
Tak wygląda pobór energii podkręconego Intel Arc B580 - dosłownie po bandzie, jeżeli chodzi o możliwości wtyczki 8-PIN i slotu PCI-E!
Pomiar poboru energii w grze Avatar: Frontiers of Pandora [W]
Pomiar z użyciem NVIDIA PCAT - sumaryczny pobór samej karty
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 129 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 149 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 155 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 195 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 205 |
Tego zupełnie się nie spodziewaliśmy – mówimy tu o poziomie efektywności, jaki oferują karty NVIDIA Ada Lovelace, co przez ostatnie 2 lata było niedoścignionym wzorem. Oczywiście NVIDIA dosłownie za miesiąc ma zaprezentować następcę tej architektury, choć tu raczej żadne przecieki nie sugerują poprawy wydajności energetycznej (a same nowe karty NVIDII będą dysponować wyższym limitem mocy!). Aż trudno uwierzyć, że Intel w zaledwie dwie generacje zdołał nawiązać tak wyrównaną walkę ze znacznie bardziej zaprawionym w boju przeciwnikiem!
Pomiar poboru energii w spoczynku [W]
Pomiar z użyciem NVIDIA PCAT - sumaryczny pobór samej karty
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 8 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 9 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 9 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 19 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 29 |
Pomiar poboru energii podczas renderu [W]
Pomiar z użyciem NVIDIA PCAT - sumaryczny pobór samej karty
NVIDIA GeForce RTX 4060 MSI Ventus 2X | 91 |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti NVIDIA Founders Edition | 97 |
Intel Arc B580 Intel Limited Edition | 109 |
AMD Radeon RX 7600 XT AMD Ref. | 142 |
Intel Arc A750 Intel Limited Edition | 149 |
Poza grami zużycie energii również prezentuje się wyśmienicie. Karta w spoczynku pobiera blisko połowę mniej energii niż RTX 4060, a Radeon pozostaje daleko w tyle. Za to NVIDIA jeszcze bardziej podkreśla swoje prowadzenie w kwestii renderowania – RTX 4060 nie tylko był ponad dwukrotnie szybszy, ale też pobierał przy tym 20% mniej energii – to właśnie zasługa super zoptymalizowanego NVIDIA Optix.
Intel Arc B580 to karta, na którą najpewniej czekałeś od lat. Szkoda, że tak późno
Niski segment od dosyć dawna stawiał graczy przed dylematem - w którym miejscu czynić kompromis. Czy wybrać kartę NVIDII z niewystarczającą ilością pamięci graficznej, czy może kartę AMD, która zdecydowanie nie radzi sobie ze śledzeniem promieni? Nowy Intel Arc B580 okazuje się być pozbawiony obu tych przypadłości. Pod względem wydajności jest bardzo różnie, ale uśredniając można uznać, że wypada dokładnie pomiędzy GeForce RTX 4060 a Radeonem RX 7600 - podobnie zresztą jest w kontekście poboru energii. Czy jest to zatem karta idealna?
Ściereczka dołączona w zestawie przydaje się do przecierania oczu ze zdumienia ;)
Niestety jeszcze nie w tej generacji, ale widać, że Intel wie, co robi (w kontekście kart graficznych). Z bolączek można by wskazać fakt, iż podczas testów musieliśmy zrezygnować z porównania wydajności w jednej z gier (Star Wars Outlaws), jako że ta zwyczajnie wyrzucała nas do pulpitu na nowej karcie Intela (i tylko na niej)... Co prawda, to może być nadal kwestia samej gry (niedawno identyczny problem łatano dla wszystkich pozostałych kart w kombinacji z Windows 11 24H2), ale i tak pewne ziarno niepewności pozostaje. Zaznaczymy jednak, że ZDECYDOWANIE mniejsze, niż miało to miejsce na premierę poprzedniej generacji - we wszystkich pozostałych grach nowy Arc utrzymywał stabilny poziom wydajności, jak i samej rozgrywki.
Arc B580 oferuje taki wzrost wydajności, że mógłby bez skrępowania mianować się Arc B750 i godnie zastąpić A750.
Nie jest to też dobra karta dla osób, które nadal siedzą na dość leciwych, ale “jeszcze dobrych” platformach z PCI-E 3.0 albo (co gorsza) bez wsparcia dla Resizable BAR. W ich przypadku nowy Arc odpada w przedbiegach, a to wbrew pozorom całkiem spore grono potencjalnych odbiorców. Jeżeli jednak składacie nowego PC i na kartę chcecie przeznaczyć do 1500 zł, to na ten moment (tj. przed premierą niskiego segmentu przyszłej generacji RTXów i Radeonów) nowy Intel Arc B580 jawi się jako bardzo smakowity kąsek (bardziej przyszłościowy od swoich konkurentów). Trzymamy teraz kciuki, aby Arc B570 odesłał na zasłużoną emeryturę Radeona RX 6600, a przyszłe, jeszcze nawet niezapowiedziane Arc B700 namieszały nieco w segmencie około 2000 zł!
Uwaga na scam - można trafić na kartę z papieru w pudełku!
Co się zaś tyczy samego modelu Limited Edition bezpośrednio od Intela, to zaskoczył nas niesamowicie pozytywnie. Począwszy od faktycznie poczucia “limitowanej edycji” (mimo że ta nie jest wcale limitowana), poprzez całkiem sympatyczny design, a skończywszy na realnie wyśmienitych parametrach pracy. Temperatury utrzymywane przez nasz model nie wzbudziły zastrzeżeń, a karta pracowała po prostu cicho. Pozytywną niespodzianką okazał się również potencjał podkręcania tego niepozornego maluszka. Jeżeli karty Intela również tym razem okażą się najtańszym wariantem, to śmiało możemy go polecić!
Nasza ocena karty graficznej Intel ARC B580 12 GB Limited Edition w segmencie budżetowym:
Opinia o Intel ARC B580 Limited Edition
- Wydajność pozwalająca na granie na najwyższych ustawieniach,
- 12 GB pamięci pozawala komfortowo używać rozdzielczości 1440p,
- wysoka wydajność w śledzeniu promieni,
- sprzętowa obsługa XeSS (wyższa jakość niż standardowa wersja),
- obsługa dedykowanego generatora klatek XeSS2-FG,
- rozsądny pobór energii,
- niewiele potrzeba aby dobrze i cicho ją schłodzić,
- nowoczesne złącza wideo,
- obsługa nowoczesnych kodeków,
- wysoka wydajność w zastosowaniach AI,
- przyjazny oraz intuicyjny panel sterowania,
- niewielkie rozmiary fizyczne karty,
- wypasiona figurka do złożenia oraz ładna sciereczka w zestawie,
- do poprawnej pracy wymaga obsługi Resizable BAR,
- tylko 8 linii PCI-E może powodować spadek wydajność w PC bez PCI-E 4.0,
- mało gier wspiera sprzętowe XeSS,
- znaczący wzrost ceny względem poprzednika (ARC A580),
- brak RGB?
Kartę Intel Arc B580 Limited Edition na potrzeby testów otrzymaliśmy od Intel.
W artykule znajdują się linki afiliacyjne, przekierowujące do zewnętrznych stron zawierających produkty i usługi, o których piszemy. Otrzymujemy wynagrodzenie za umieszczenie linków afiliacyjnych, jednakże współpraca z naszymi Partnerami nie ma wpływu na treści zamieszczane przez nas w serwisie, w tym na opinie dotyczące produktów i usług Partnerów.
Komentarze
13