Jak już wspomnieliśmy wcześniej, panel z dotykowymi przyciskami odpowiedzialnymi za obsługę menu OSD znajduje się z przodu ramki (w prawej, dolnej części). Przycisków jest pięć. Pierwszym włączamy i wyłączamy menu ekranowe oraz cofamy się do poprzednich opcji, drugim wykonujemy ruch w dół i w lewo oraz wybieramy ustawienia predefiniowane, trzecim ruszamy w górę i w prawo oraz zmieniamy głośność. Czwarty przyciskiem zatwierdzamy akcję (Enter) oraz dokonujemy wyboru źródła sygnału (HDMI, DVI, VGA lub Auto). Piąty przycisk jest podświetlany na niebiesko i służy do włączania i wyłączania monitora.
Interfejs OSD jest bardzo prosty, ale czytelny i wystarczająco intuicyjny. Niestety polska wersja językowa jest niedostępna. Opcji konfiguracyjnych jest pod dostatkiem, a wśród nich znajdziemy:
1. Auto Image Adjust | |
2. Contrast/Brightness | |
3. Input Select | |
4. Audio Adjust | |
5. Color Adjust | |
6. Information | |
7. Manual Image Adjust | |
8. Setup Menu | |
9. Memory Recall |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (i-Style Color), w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Game (gra), Cinema (kino), Scenery (sceneria), Text (tekst). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 321,9cd/m2
• Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 321,2 cd/m2
• Ustawienie Cinema
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe ze względu na dynamiczne zmiany jasności.
• Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 250,4 cd/m2
• Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 202,0 cd/m2
Standard | Game |
Cinema | Scenery |
Text |
Zestaw trybów predefiniowanych okazał się niezbyt użyteczny dla przeciętnego użytkownika domowego. Trudno bowiem polecać komuś pracę przy jasności ponad 300 cd/m2 w warunkach delikatnego oświetlenia. Najbardziej rozczarował jednak tryb tekstowy – podczas długiej pracy w edytorze, który zazwyczaj ma jasne, białe tło, zalecana jest jasność około 100-120 cd/m2, ale przy 200 cd/m2 możemy skończyć z piekącymi oczami i bolącą głową.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:
R = 98
G = 100
B = 96
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 18% i kontraście 50%. Stabilność luminacji jest rewelacyjna - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,5 cd/m2. Krzywą kolorów możemy określić jako dobrą w kategorii wyświetlaczy TN.
Poziomy luminancji
Producent zapewnia jasność sięgającą 300 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 324,4 cd/m2, czyli jest nieco wyższa od deklaracji. Z jednej strony cieszymy się, że iiyama dotrzymuje obietnic, ale z drugiej strony tak wysoka jasność nie jest potrzebna w domu (chyba, że ktoś planuje używanie monitora na zewnątrz, np. w ogrodzie).
Wartość maksymalna osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało delikatną redukcją luminacji do poziomu 314,4 cd/m2.
Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=98, G=100, B=96) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 76,9 cd/m2
- 10% = 101,9 cd/m2
- 20% = 125,8 cd/m2
- 30% = 150,2 cd/m2
- 40% = 174,3 cd/m2
- 50% = 198,7 cd/m2
- 60% = 222,4 cd/m2
- 70% = 245,7 cd/m2
- 80% = 269,6 cd/m2
- 90% = 297,1 cd/m2
- 100% = 314,4 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo nawet w lekko oświetlonym pomieszczeniu. Luminacja rośnie w miarę stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 20-25 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
102 cd/m2 -15,0% | 105 cd/m2 -12,5% | 101 cd/m2 -15,8% |
103 cd/m2 -14,2% | 120 cd/m2 100% | 102 cd/m2 -15,0% |
102 cd/m2 -15,0% | 104 cd/m2 -13,3% | 104 cd/m2 -13,3% |
Równomierność luminacji we wszystkich z dziewięciu punktów pomiarowych jest co najwyżej przeciętna. Krawędziowe podświetlanie LED-owe zapewnia niskie zużycie prądu, ale niestety nie zapewnia odpowiedniego rozkładu luminacji. Z drugiej strony to monitor dla użytkownika domowego i dostępny w niewygórowanej cenie, więc oczekiwania nie mogą być również za wysokie.