Jaki sprzęt będzie potrzebny, aby zagrać w Hogwarts Legacy? Sprawdziliśmy 24 karty graficzne, 7 procesorów i kilka konfiguracji RAM, aby móc na to pytanie dobrze odpowiedzieć. Porównaliśmy również ustawienia graficzne i dostępne metody upscalingu – zapraszamy!
Grę Hogwarts Legacy na potrzeby niniejszego testu otrzymaliśmy bezpłatnie od firmy Cenega.
Hogwarts Legacy to gra, na którą czekało wielu, a ci, którzy nie czekali, obecnie z pewnością już też mają ją na swojej liście „do zagrania koniecznie”. Gra odniosła błyskawiczny sukces, gdyż idealnie, wprost magicznie łączy nowoczesną rozgrywkę z ogromną dawką nostalgii (zwłaszcza wobec pierwszych gier o Harrym Potterze). O tym jednak mogliście już przeczytać w naszej recenzji Hogwarts Legacy na konsolę PlayStation 5, która to wersja ma jedną ogromną zaletę – zawsze zadziała tak samo dobrze. Tego samego oczywiście nie można powiedzieć o wersji na PC. Jeżeli ciekawi Was, co ma do zaoferowania to wydanie Hogwarts Legacy oraz jakiego sprzętu realnie wymaga, to dobrze trafiliście.
Testy Hogwarts Legacy - o czym przeczytacie:
Chociażby dla samych widoków warto zakupić Hogwarts Legacy.
Wysokie wymagania straszyły jeszcze przed premierą
Hogwarts Legacy to gra bazująca na silniku Unreal Engine 4 (tak jest – tym z 2014 roku!), z którego studio Avalanche Software wycisnęło dosłownie ostatnie soki, serwując nam nie lada ucztę dla oczu. Zawdzięczamy to implementacji najważniejszych technik odpowiedzialnych za śledzenie promieni (obejmują one cienie, odbicia oraz globalne oświetlenie), które, jak wiadomo, znacznie podnoszą poprzeczkę w kwestii wymagań.
Na szczęście w parze z Ray Tracingiem dodano również zaawansowane techniki upscalingu obrazu – mamy tu między innymi najnowsze wersje NVIDIA DLSS Super Resolution, AMD FSR 2 oraz Intel XeSS, a dla posiadaczy kart NVIDIA RTX czeka miła niespodzianka w postaci wsparcia dla DLSS 3 (Frame Generation). Finalne wymagania sprzętowe Hogwarts Legacy opublikowano na kilka tygodni przed samą premierą i te do teraz pozostają aktualne.
Minimalna konfiguracja sprzętowa 720p/30 FPS (ustawienia Niskie z upscalingiem "Wydajność"):
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i5-6600 lub AMD Ryzen 5 1400
- 8 GB RAM
- karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 960 4GB lub AMD Radeon RX 470 4GB
- DirectX: 12
- 85 GB wolnego miejsca na dysku (preferowane SSD)
Zalecana konfiguracja sprzętowa 1080p/60 FPS (ustawienia Wysokie z upscalingiem "Jakość"):
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i7-8700 lub AMD Ryzen 5 3600
- 16 GB RAM
- karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti lub AMD Radeon RX 5700 XT
- DirectX: 12
- 85 GB wolnego miejsca na dysku SSD
Zalecana konfiguracja sprzętowa 1440p/60 FPS z RT (ustawienia Ultra + śledzenie promieni z upscalingiem "Jakość"):
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i7-10700K / AMD Ryzen 7 5800X
- 32 GB RAM
- karta graficzna: GeForce RTX 2080 Ti 11GB / Radeon RX 6800 XT 16 GB
- DirectX: 12
- 85 GB wolnego miejsca na dysku SSD
Zalecana konfiguracja sprzętowa 2160p/60 FPS z RT (ustawienia Ultra + śledzenie promieni z upscalingiem "Jakość"):
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i7-10700K / AMD Ryzen 7 5800X
- 32 GB RAM
- karta graficzna: GeForce RTX 3090 Ti 24GB / Radeon RX 7900 XT 20 GB
- DirectX: 12
- 85 GB wolnego miejsca na dysku SSD
Zaskakiwać może podawanie wymagań tylko w odniesieniu do grania z aktywnym nowoczesnym upscalingiem. Czyżby już nadszedł czas, aby uznać takie granie za „domyślne”? Warto też zwrócić uwagę na wskazanie 32 GB jako minimalnego wymogu dla grania ze śledzeniem promieni – odniesiemy się do tego w dalszych testach. Ostatecznie jednak do odpalenia samej gry i cieszenia się magicznym światem z książek J.K. Rowling wystarczy nawet 7-8 letnia maszyna – oczywiście, jeżeli nie przeszkadza nam granie w FHD z FSR 2 w trybie Performance…
Na konsolach musimy wybierać - albo grafika albo płynność. Na PC możemy mieć oba jednocześnie (albo żadnego).
Dużo ustawień pozwala dobrze dopasować wydajność do naszego sprzętu
W menu gry dostępne mamy cztery gotowe zestawy ustawień ogólnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu pobawić się suwakami, co w szczególności polecamy posiadaczom kart z 8 GB pamięci graficznej – ich karty zwykle poradzą sobie z ustawieniami Ultra z wyłączeniem kilku suwaków, które domagają się znacznie więcej pamięci graficznej.
Zmiana ustawień ogólnych nie wpływa w żaden sposób na ustawienia śledzenia promieni – to jest domyślnie wyłączone, nawet na najmocniejszych kartach graficznych, zatem jeżeli posiadacie mocnego RTX’a, to stanowczo polecamy zajrzeć na sam dół tych ustawień, aby aktywować Ray Tracing. Ten zresztą podzielono na trzy wspomniane już moduły – cienie, odbicia i globalne oświetlenie. Ponadto można sterować intensywnością korzystania przez silnik z tych funkcji, choć w tym przypadku jest to już zbiorczy suwak (zatem nie możemy ustawić minimalnego śledzenia promieni na potrzeby cieni i maksymalnego dla odbić – albo wszystko, albo nic).
W menu ustawień wyświetlania możemy dodatkowo aktywować różne metody upscalingu, a także wygładzania krawędzi (w tym NVIDIA DLAA). Po omówieniu testów wydajności skupimy się również na tych funkcjach. Warto też zwrócić uwagę na brak trybu pełnoekranowego - obraz zawsze jest w oknie bez ramek, zatem (niezależnie od wybranej rozdzielczości renderowania) jest wyświetlny w rozdzielczości pulpitu. Nie ma to większego znaczenia dla wydajności, ale testy oczywiście wykonywaliśmy po zmianie rozdzielczości w ustawieniach systemu, a nie gry. A teraz zobaczmy, jak prezentują się różne ustawienia obrazu.
Porównanie ustawień Niskich do Ultra (bez Ray Tracingu)
Porównanie ustawień Średnich do Ultra (bez Ray Tracingu)
Porównanie ustawień Wysokich do Ultra (bez Ray Tracingu)
Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3840x2160 px)
Ustawienia (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra
Ustawienia (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra
Ustawienia (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra
Przeskok między najniższymi a średnimi ustawieniami jest bardzo duży, ale zasadniczo każdy kolejny poziom ustawień wnosi widoczne zmiany. Jeżeli to możliwe, to stanowczo zalecamy nie schodzić aż do ustawień najniższych – gra sporo na tym traci. Zaznaczamy też, że powyższe porównania nie uwzględniają śledzenia promieni – co w takim razie zyskamy, aktywując te techniki?
Porównanie ustawień Ultra do Ultra z Ray Tracingiem
Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3840x2160 px)
Po lewej ustawienia Ultra bez śledzenia promieni, a po prawej po aktywowaniu śledzenia promieni.
Po lewej ustawienia Ultra bez śledzenia promieni, a po prawej po aktywowaniu śledzenia promieni.
Po lewej ustawienia Ultra bez śledzenia promieni, a po prawej po aktywowaniu śledzenia promieni.
Okazuje się, że odbicia naprawę robią w tej grze robotę. Nieco mniej rzucająca się w oczy, ale odpowiedzialna znacznie bardziej za jakże istotny klimat, jest technika globalnego oświetlenia. Śledzenie promieni na potrzeby obliczania cieni oferuje bardziej realistycznie przechodzenie cieni z twardych (blisko źródła) w miękkie (dalej od źródła) – świetnie koresponduje z zaklęciem Lumos, które w grze pełni funkcję latarki. Pozostaje jeszcze sprawdzić, na co wpływa globalny suwak odpowiedzialny za jakość śledzenia promieni.
Porównanie ustawień Ray Tracingu - Odbicia
Porównanie ustawień Ray Tracingu - Ambinent Occlusion
Porównanie ustawień Ray Tracingu - Cienie
Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3840x2160 px)
Ustawienia śledzenia promieni (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra
Ustawienia śledzenia promieni (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra
Ustawienia śledzenia promieni (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra
W tym przypadku okazuje się, że ustawienie Ultra nie zawsze (w naszym odczuciu) daje najlepszy rezultat – zwłaszcza w przypadku cieni. Owszem, są precyzyjniejsze, ale nie zawsze daje to „artystycznie” lepszy obraz. Co więcej, jak zaraz się przekonacie, różnica w wydajności na większości przetestowanych kartach, pojawia się dopiero po zmianie Ray Tracingu z „Wysokie” na „Ultra” (oczywiście najwięcej wpływa samo aktywowanie śledzenia promieni, ale następnie między ustawieniem „Niskie” a „Wysokie” często wydajność się praktycznie nie zmienia).
Jak testowaliśmy Hogwarts Legacy?
Gra posiada wbudowany test sprzętu, który (odnosimy wrażenie) działa na zasadzie weryfikacji podzespołów i wskazania przypisanych im z góry ustawień. Zwykle zresztą niezbyt celnie. Nasze testy przeprowadziliśmy w dwóch lokalizacjach. Pierwsza, wybrana na potrzeby testu kart i upscalingu, to wioska Hogsmeade, przemierzana nocą z aktywnym zaklęciem Lumos – to z jednej strony ekstremalnie duże obciążenie dla karty, a z drugiej bardzo małe dla procesora (w nocy na ulicach jest pusto). Jednocześnie to całkiem realny scenariusz z gry – jedna z pierwszych walk w grze rozgrywa się w takich warunkach.
Miejsce testowe karty graficznych.
Druga lokalizacja to pokój wspólny jednego z „domów” Hogwartu. Zawsze można tam liczyć na wielu kręcących się NPC, a jednocześnie nie jest to duża i obciążająca dla karty lokalizacja – idealne miejsce do testowania procesorów.
Nasza platforma testowa:
- Procesor: Intel Core i9-12900KS
- Chłodzenie: NZXT Kraken Z73
- Pamięć: Fury Beast 2x16 GB DDR 5 (5600 MHz, CL40, gear 2)
- Płyta główna: ASUS ROG Strix Z690-F
- SSD: Samsung SSD 980 PRO 1 TB (PCI-E 4.0)
- Zasilacz: Corsair RM1000x
- Obudowa: Cooler Master Master Case H500M
W czasie testów używaliśmy systemu Windows 11 21H2 oraz najnowszych sterowników dostępnych na dzień 07.02.2022, tj. Adrenaline 22.11.1 dla kart AMD RDNA2, Adrenaline 23.1.1 dla kart AMD RDNA3, Game Ready 528.24 dla kart NVIDII oraz sterownika nr 31.0.101.4091 dla kart Intel Arc. Oficjalnie żadne sterownik nie posiadał jeszcze optymalizacji do testowanej gry. Samą grę testowaliśmy dopiero w dniu przedpremiery (nie udało się wcześniej otrzymać klucza), zatem już z pierwszymi łatkami, ale przed tymi, które zapewne pojawią się po oficjalniej premierze 10 lutego.
Młode karty Intela oswajają się w nowym towarzystwie...
Jaka karta graficzna do gry Hogwarts Legacy?
Testy rozpoczynamy od sprawdzenia wydajności w zwykłej rasteryzacji. Zweryfikowaliśmy wszystkie przygotowane przez twórców zestawy ustawień, korzystając z rozdzielczości FHD. Następnie pozostając na najwyższych ustawieniach sprawdziliśmy jeszcze wyższe rozdzielczości.
Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Niskie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 160 80 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 144 66 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 140 78 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 140 78 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 139 79 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 135 78 |
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 134 78 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 133 76 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 120 70 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 120 69 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 120 71 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 115 65 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 114 62 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 105 65 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 104 56 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 81 42 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 81 54 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 80 49 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 75 37 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 72 34 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 67 43 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 59 41 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 49 35 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 37 27 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Średnie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 148 72 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 135 76 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 133 63 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 133 72 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 125 72 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 124 76 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 124 75 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 123 74 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 114 62 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 114 64 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 114 66 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 104 58 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 101 53 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 92 59 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 92 53 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 72 47 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 71 35 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 67 47 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 65 29 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 63 26 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 59 38 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 53 36 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 44 31 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 35 26 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Ustawienia niskie są stanowczo łaskawe dla starszych kart, choć leciwy już GTX 970 z 4 GB (lub w zasadzie 3,5 GB) pamięci miał problem z doczytywaniem tekstur w pełnej rozdzielczości i na tej karcie gra wyglądała na zepsutą. Zasadniczo użytkownicy kart z mniej niż 6 GB pamięci mogą mieć problem z tą grą, nawet na tych najniższych ustawieniach, a o graniu na „kartach” klasy GeForce GTX 1630 można raczej zapomnieć. Ustawienia średnie nie niosą ze sobą ogromnego wzrostu wymagań, ale jak było widać powyżej, wyglądają już znacznie lepiej.
Tutaj dobrze spisują się już karty takie, jak GeForce RTX 3050, Radeon RX 6600 oraz obie najmocniejsze karty Intela (Arc A750 i Arc A770), choć te ostatnie oferują zdecydowanie najmniej równy FPS. Warto tu jeszcze zauważyć, jak bardzo sterownik ogranicza mocniejsze karty. Normalnie byśmy wykres ucięli na poziomie RTX 3070, ale w Hogwarts Legacy karty AMD okazują się mieć znacznie wyżej postawiony „sufit” – czyżby lepiej zoptymalizowany sterownik?
Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Wysokie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 140 59 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 120 52 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 119 63 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 117 65 |
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 114 65 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 113 64 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 111 62 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 106 59 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 106 51 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 103 51 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 102 52 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 85 48 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 84 44 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 79 48 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 76 42 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 59 29 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 57 34 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 55 35 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 54 23 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 52 22 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 48 29 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 43 25 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 37 26 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 28 21 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
W ustawieniach wysokich kartom Intela zaczyna już brakować tchu, co widać po minimalnym FPS. W niewiele lepszej sytuacji są karty ze średniego segmentu pozostałych producentów – dopiero GeForce RTX 3060 Ti (z GDDR6X) oraz Radeon RX 6700 XT pozwalają utrzymać względnie stabilne 60 FPS. Na szczycie powtarza się wcześniejsza sytuacja – karty AMD odczuwalnie wyżej są limitowane przez resztę platformy, choć umówmy się, że posiadacze tych kart i tak nie będą grali w FHD na takich ustawieniach ;)
Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 130 55 |
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 106 58 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 106 59 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 104 55 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 103 57 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 99 54 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 98 45 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 98 53 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 94 53 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 90 52 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 87 51 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 73 37 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 68 37 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 66 43 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 60 33 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 50 33 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 48 24 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 46 24 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 45 21 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 44 28 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 38 24 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 34 24 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 31 22 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 16 11 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Najwyższe ustawienia w rozdzielczości FHD nadal można używać przy średnio 60 FPS na wymienionych wyżej kartach, ale tutaj już zaczynamy zauważać, że 8 GB pamięci graficznej zaczyna ograniczać wydajność (karty z 10 i 12 GB znacznie oddalają się na wykresie). Na szczycie zaczyna się już nieco wyrównywać, jako że karty AMD, za wyjątkiem tych najszybszych nie są w stanie już dobić do limitu platformy. GeForce RTX 4090 w końcu dobił do 50% wykorzystania GPU :) Pora zwiększyć rozdzielczość.
Hogwarts Legacy - 1440p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 119 61 |
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 107 60 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 91 49 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 87 50 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 84 46 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 84 48 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 82 43 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 80 41 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 77 40 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 75 40 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 68 44 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 56 34 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 53 31 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 51 39 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 49 31 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 39 26 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 35 17 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 33 15 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 28 3 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 27 19 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 26 20 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 8 1 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 5 1 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Więcej pikseli to jeszcze większe obciążenie podsystemu pamięci w kartach graficznych. Zaskakują wyniki dwóch słabszych Radeonów, ale testy powtarzaliśmy i nie chcą wyjść inaczej. Karty Intela, ze względu na ciągłe spadki, są również niespecjalnie użyteczne w tej rozdzielczości. Dopiero wysokie modele z minionej generacji pozwalają na zabawę w 1440p, a przypominamy, że nadal jeszcze nie używamy śledzenia promieni! RTX 4090 nadal nie rozwinął w pełni skrzydeł (a naprawdę długo szukaliśmy miejsca, w którym to karta będzie największym limitem!), za to Radeon RX 7900 XT powoli już swoje zwija – trudno powiedzieć, dlaczego, ale zrównał się w tym scenariuszu ze swoim odpowiednikiem poprzedniej generacji.
Hogwarts Legacy - 2160p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 79 44 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 71 44 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 60 30 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 58 32 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 50 33 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 50 31 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 49 36 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 49 28 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 44 25 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 44 25 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 38 27 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 30 21 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 29 21 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 28 20 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 24 19 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 22 17 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 21 12 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 20 10 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 14 7 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 12 3 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 11 4 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Najwyższa testowana przez nas rozdzielczość w końcu zmusiła wszystkie karty do pracy pełną parą i dopiero teraz wykres wygląda tak, jak powinien (poza ponownie słabym występem RX 7900 XT). Tutaj do płynnej zabawy konieczne jest zaopatrzenie się w kartę graficzną najnowszej generacji, wyposażoną przynajmniej w 16 GB pamięci graficznej (zatem GeForce RTX 4070 Ti odpada). Oczywiście cały czas piszemy o „najgorszym możliwym scenariuszu” – w sporej części gry, zwłaszcza tej rozgrywanej we wnętrzach, wydajność na wszystkich kartach odczuwalnie wzrasta.
Jaka karta do grania w Hogwarts Legacy z Ray Tracingiem?
Gra traktuje śledzenie promieni jako dodatkową opcję „ponad” ustawienia Ultra, zatem tak samo do niej podeszliśmy. Powracamy zatem do rozdzielczości FHD z ustawieniami obrazu Ultra i dopiero wtedy aktywujemy Ray Tracing. Do wyboru, jak już wspomnieliśmy, mamy 3 techniki śledzenia promieni i nadrzędny suwak odpowiedzialny za intensywność ich działania. Na potrzeby testów używaliśmy wszystkich technik jednocześnie.
Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Niski
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 75 44 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 68 39 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 61 33 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 60 30 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 57 30 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 57 27 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 55 34 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 47 26 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 47 24 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 41 21 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 38 21 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 36 23 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 32 20 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 31 20 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 30 17 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 30 19 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 26 6 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 22 14 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 18 13 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 9 2 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 5 1 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Średni
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 74 41 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 67 36 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 61 30 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 60 36 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 57 25 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 56 29 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 55 31 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 46 28 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 46 23 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 41 21 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 36 21 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 33 19 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 30 19 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 29 19 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 29 15 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 29 19 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 22 11 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 17 12 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 12 1 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Wysoki
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 73 40 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 65 35 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 61 27 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 60 35 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 55 24 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 55 28 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 54 29 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 46 27 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 45 23 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 40 17 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 36 17 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 32 18 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 29 19 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 29 15 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 29 14 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 29 19 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 21 10 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 17 12 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 12 1 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Pierwsze trzy poziomy intensywności śledzenia promieni w rozdzielczości FHD nie wpływają znacząco na wydajność samej gry (ani też na jakość oprawy). Najbardziej podnosi się odczyt minimalnego FPS, zatem jeżeli jesteście wrażliwi na ten parametr, to zalecamy granie z ustawieniem śledzenia promieni na „Niskie”. Karty AMD klasy Radeona RX 6650 XT i niżej całkowicie nie nadają się do korzystania z Ray Tracingu w Hogwarts Legacy, a RX 6700 XT okazuje się działać „jako tako” tylko na najniższym presecie – tzn. zwykle działa dobrze, ale jeżeli wbiegniemy w krzaki nocą, to czeka nas przejście na pokaz slajdów.
Karty Intela znacznie lepiej sobie w tym trybie radzą – zwłaszcza Arc A770 za sprawą pojemniejszej pamięci graficznej znacznie wyprzedza swojego tańszego brata. Nadal nie jest to jednak satysfakcjonujący poziom wydajności. Ten oferują dopiero najnowsze Radeony RX 7900 oraz najmocniejsze karty NVIDII RTX 3000. Co ciekawe, RTX 4070 Ti ze względu na szynę pamięci cienką jak dupa węża, też średnio wypada w tym teście…
Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Ultra
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 70 39 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 63 39 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 55 26 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 55 34 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 51 19 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 49 22 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 48 26 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 41 23 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 39 22 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 34 16 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 30 16 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 29 17 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 28 12 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 28 15 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 26 14 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 26 18 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 19 9 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 15 11 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 12 1 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Ostatnia pozycja suwaka intensywności śledzenia promieni już mocno wpływa na wydajność. W tym przypadku do grania nadają się tylko karty NVIDII z przynajmniej 16 GB pamięci graficznej (łącznie 3 sztuki) – a to nadal rozdzielczość FHD… Na obu nowszych Radeonach też da się przyjemnie pograć, choć zdarzają im się mało przyjemne chrupnięcia wydajności – podobnie jak w przypadku GeForce RTX 3080 Ti oraz RTX 4070 Ti.
Hogwarts Legacy - 1440p, Ray Tracing Ultra
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 61 34 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 50 29 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 43 26 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 38 20 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 37 15 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 35 16 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 33 17 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 28 11 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 28 16 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 23 11 |
AMD Radeon RX 6800 AMD | 20 11 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 20 11 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 NVIDIA Founders Edition | 20 14 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 19 12 |
Intel Arc A770 Intel ref. | 18 11 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 17 9 |
Intel Arc A750 Intel ref. | 14 6 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Jeżeli spodziewaliście się, że zwiększenie rozdzielczości poprawi wyniki, to raczej często do naszych testów nie zaglądacie… Nie aż tak wysoka rozdzielczość 1440p położyła na łopatki praktycznie wszystkie karty poza GeForce RTX 4090 i może GeForce RTX 4080. Po minimalnym FPS widać, że 12 GB pamięci graficznej to stanowczo za mało, aby ogrywać Hogwarts Legacy ze śledzeniem promieni w QHD.
Hogwarts Legacy - 2160p, Ray Tracing Ultra
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 41 22 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 29 6 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 25 15 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 20 10 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 20 4 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 20 5 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 17 9 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 MSI Suprim X | 14 6 |
Legenda | / średni FPS /1% Low FPS |
Ostatni test odsiał ziarna od plew i na polu bitwy pozostało już tylko kilka kart, a w zasadzie powinny pozostać dwie – GeForce RTX 3090 Ti oraz RTX 4090. Okazuje się, że w przypadku RTX 4080 16 GB vRAM też okazało się niewystarczające i mimo wyższego od RTX 3090 Ti średniego FPS, gra się na niej znacznie gorzej w takich ustawieniach. Oba nowe Radeony nie radzą sobie już z tak wymagającym trybem, podobnie jak ich odpowiedniki cenowe od Zielonych. Czy to oznacza, że można zapomnieć o graniu w Hogwarts Legacy w 4K? Nic bardziej mylnego! Wystarczy posiłkować się upscalingiem :)
Upscaling jak zwykle przybywa na ratunek – Hogwarts Legacy oferuje zarówno DLSS, FSR, jak i XeSS
Nieustający rozwój technik rekonstrukcji obrazu do wyższej rozdzielczości zdaje się dał twórcom gier zielone światło do znacznego podnoszenia wymagań – ostatecznie przecież „wystarczy, że aktywujesz sobie DLSS/FSR!”… Czy to prawda? I tak, i nie. Na wstępie jednak studiu Avalanche należą się duże brawa za implementację aż 5 technik upscalowania obrazu. Dostępne są DLSS 3, FSR, FSR 2, XeSS oraz bliżej nam wcześniej nieznane NVIDIA NIS, które okazuje się być odpowiednikiem pierwszego FSR od AMD. Postanowiliśmy przyjrzeć się dokładniej trzem najpopularniejszym metodom.
Zacznijmy od tego, jak wpływają na wydajność, bo w obliczu powyższych wyników testów w natywnych rozdzielczościach stanowczo poprawa płynności jest potrzebna. Tutaj oczywiście najbardziej wybija się DLSS 3 za sprawą funkcji Frame Generation, ale (jak zwykle) zaznaczamy, że jest to technika, która podnosi jedynie płynność animacji, a nie samą wydajność w grze. Tak się jednak składa, że w tytule, takim jak Hogwarts Legacy, sprawdza się to wyśmienicie (ostatecznie to gra, którą można spokojnie ogrywać na padzie, zatem nikogo nie interesuje input lag).
Hogwarts Legacy - 2160p z upscalingiem, ustawienia Ultra z RT Ultra
[FPS], RTX 4090, więcej=lepiej
DLSS 3 FG Balans | 108,0 60,0 |
DLSS 3 FG Jakość | 97,0 56,0 |
DLSS 3 FG + DLAA | 70,0 42,0 |
DLSS 3 FG + TAA | 69,0 42,0 |
DLSS 2 Balans | 68,0 39,0 |
FSR 2 Balans | 66,0 37,0 |
XeSS Balans | 64,0 35,0 |
DLSS 2 Jakość | 62,0 35,0 |
FSR 2 Jakość | 61,0 35,0 |
XeSS Jakość | 59,0 31,0 |
XeSS Ultra Jakość | 53,0 32,0 |
Natywne 4K + DLAA | 42,0 25,0 |
Natywne 4K + TAA | 41,0 22,0 |
Legenda | /// średni FPS /// 1% Low FPS |
Zgodnie z oczekiwaniem na wykresie dominuje DLSS 3. Połączenie techniki Super Resolution Balans (z DLSS 2) i Frame Generation daje praktycznie 3x więcej FPS i oferuje idealnie płynną rozgrywkę w absolutnie najwyższych ustawieniach nawet w 4K (w naszym bardzo wymagającym miejscu testowym). Niestety, ale obraz rekonstruowany przez DLSS Super Resolution (a także DLAA) nie jest idealny i podobnie, jak we wcześniejszych tytułach, potrafi nas zaatakować bardzo intensywnym "ghostingiem" (smuga za ruchomymi obiektami). Biorąc pod uwagę, że w tej konkretnej grze co chwilę coś lata nam nad głowami (kartki, książki, „znicze” i ogólnie różne inne obiekty, które dosłownie trzeba łapać z powietrza używając magii), to nie jest to problem do zbagatelizowania, nawet jeżeli pojawia się bardzo sporadycznie.
Porównanie DLAA do zwykłego TAA (ghosting)
Porównanie DLSS Jakość do FSR 2 Jakość (ghosting)
Pod względem jakości stanowczo zatem wygrywa FSR 2 – nawet jeżeli nieco gorzej wygładza krawędzie, to gubi nieco mniej detali w najbardziej odległych obiektach niż DLSS 2. Intel XeSS działa w tej grze na wszystkich kartach tak samo (nie zauważyliśmy różnic na kartach Arc) i ogólnie najbardziej „rozmydla” obraz – może się to podobać, bo nie traci przy tym wielu detali, ale w naszym odczuciu z FSR 2 i DLSS 2 przegrywa.
Porównanie DLAA do zwykłego TAA
Porównanie DLSS Jakość do zwykłego TAA
Porównanie DLSS Balans do zwykłego TAA
Porównanie FSR 2 Jakość do zwykłego TAA
Porównanie FSR 2 Balans do zwykłego TAA
Porównanie XeSS Jakość do zwykłego TAA
Porównanie XeSS Balans do zwykłego TAA
Sama funkcja generowania klatek działa dosyć dobrze – jeżeli karta jest w stanie wygenerować przynajmniej 40-50 FPS przed aktywowaniem generatora, to obraz jest zasadniczo wolny od artefaktów podczas typowej rozgrywki. Jedynie posiadacze długich włosów na łepetynie grywalnej postaci mogą zaobserwować przekłamania podczas biegu właśnie w okolicy tych włosów. Poczucie płynności, jakie oferuje samo Frame Generation jest bardzo przyjemne i realnie nie wpływa na natywny obraz, jednocześnie oferując przyrost wydajności wyższy nawet od upscalingu w trybie zbalansowanym.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie DLSS 3 Frame Generation z FSR 2 – niestety z nieznanych nam powodów opcja ta jest niedostępna w grze (mimo że technologicznie powinna być możliwa – Frame Generation działa na już gotowym do wyświetlenia obrazie). Pozostaje zatem wybierać pomiędzy samym Frame Generation a FSR 2. Nie jest to jednak dylemat, który dotyka wielu graczy (jako że wymaga posiadania RTX 4000) – dla całej reszty polecamy granie z FSR 2 w trybie Quality dla FHD i w trybie Balans w wyższych rozdzielczościach.
Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3860x2160 px)
Od lewej Natywne 2160p z TAA, a następnie: DLAA, DLSS Jakość, FSR 2 Jakość, XeSS Jakość, DLSS Balans, FSR 2 Balans oraz XeSS Balans - kliknij, aby powiększyć.
Jaki procesor do Hogwarts Legacy?
Kolejnym aspektem, który przetestowaliśmy jest wpływ procesora na wydajność omawianej gry. Producent w wymaganiach podał nawet dosyć stare procesory 4-rdzeniowe, a dla ustawień wysokich zatrzymał się na już nieco starszych Core i7 10. generacji. Okazuje się, że gra faktycznie nie wymaga bardzo wiele od samego procesora i nasz redakcyjny Core i9-12900KS bardzo rzadko przekraczał 30% wykorzystania wszystkich 16 rdzeni.
Test procesorów w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 1920x1080 px, więcej = lepiej
Intel Core i9-12900KS | 215 165 |
Intel Core i7-12700K | 209 161 |
Intel Core i5-12600K | 204 158 |
Intel Core i5-12400F | 194 151 |
Intel Core i3-12100F | 183 148 |
Intel Core i5-8400 | 147 112 |
Intel Core i5-4690 | 105 55 |
Legenda: | średni FPS 1% low FPS |
Zmiana lokalizacji testowej na bardziej procesorową, jak widać, znacznie podniosła FPS, ale nawet mimo tego limitem dalej w dużej mierze było coś innego (też nie karta, bo ta nadal nie była w pełni obciążona). Ogólnie każdy nowoczesny procesor pozwoli na komfortowe granie – nawet Core i3-12100F. Z ciekawości sprawdziliśmy też wpływ na wydajność w miejscu testu graficznego i tam wydajność na Core i3 spadła o średnio 3 FPS (5%) względem Core i9. Dopiero posiadacze bardzo starych procesorów 4-wątkowych muszą się liczyć ze znacznymi spadkami płynności.
W Hogwarts Legacy każdy obraz to swoisty NPC :)
Ile RAM do grania w Hogwarts Legacy?
Do tego testu jak zwykle podchodziliśmy z pewną nonszalancją, a tymczasem okazuje się, że Hogwarts Legacy wcina RAM zupełnie, jakby korzystał nie z Unreal Engine 4, a raczej był odpalony w Google Chrome! Gra bez najmniejszego zawahania zaalokuje sobie 25-30 GB w pamięci RAM, jeżeli system wyposażymy w 64 GB tejże pamięci systemowej. Nie oznacza to, że tyle wymaga do sprawnego działania, ale i tak stanowczo nie jest różowo.
Test RAM (DDR5) w najwyższych ustawieniach bez Ray Tracingu
RTX 4090, 1920x1080 px, więcej = lepiej
64 GB (4x16 GB) | 106 58 |
32 GB (2x 16 GB) | 106 58 |
16 GB (2x 8 GB) | 104 56 |
8 GB (1x 8 GB) | 99 26 |
Legenda: | średni FPS 1% low FPS |
Test RAM (DDR5) w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 3840x2160 px + DLSS Quality, więcej = lepiej
64 GB (4x16 GB) | 63 38 |
32 GB (2x 16 GB) | 62 35 |
16 GB (2x 8 GB) | 57 19 |
8 GB (1x 8 GB) | 39 1 |
Legenda: | średni FPS 1% low FPS |
Do grania w FHD bez śledzenia promieni faktycznie „od biedy” wystarczy 8 GB RAM, ale i tak stanowczo zalecamy doposażyć się w kolejne 8 GB (zwłaszcza teraz, korzystając z rekordowo niskich cen pamięci). Ustawienia Ultra z RT w 4K to już prawdziwy pochłaniacz RAM – tutaj nawet 16 GB na nic się nie zda i te 32 GB to faktycznie minimum do komfortowej gry, ale i tak zyskamy posiadając 64 GB! Niesamowite i dobrze, gdyby nie stało się to zbyt szybko standardowym podejściem deweloperów…
Jaki komputer do Hogwarts Legacy? To oczywiście zależy…
Nasze testy jasno pokazały, że Hogwarts Legacy to obecnie najbardziej wymagająca gra na rynku (przynajmniej do czasu wypuszczenia łatki do Cyberpunk 2077 z RT Overdrive – REDzi pewnie właśnie notują, jak bardzo trzeba dowalić do pieca, aby odzyskać koronę wysokich wymagań). Jednak w przeciwieństwie do niedawno testowanego Forspoken, tym razem w parze z wymaganiami idzie niesamowicie piękna i nowoczesna oprawa graficzna, która dosłownie ocieka magią. Innymi słowy Hogwarts Legacy wymaga bardzo mocnego komputera, ale odwdzięcza się za dostęp do takiego sprzętu z nawiązką.
Hogwarts Legacy potrafi budować klimat, za którym fani tęsknili - wybitna oprawa graficzna stanowczo w tym pomaga.
Do grania bez RT w FHD realnie wystarczy nam karta z samego dołu średniego segmentu (Arc A750, GeForce RTX 3050, Radeon RX 6600) w połączeniu z tanim Core i3-12100F i 16 GB RAM – to mniej więcej specyfikacja naszego polecanego zestawu za 3500 zł :) Nie ma zatem tragedii, choć znajdą się tacy, co powiedzą, że to cena PS5, który oferuje granie w rozdzielczości „do 4K” w tej cenie (lub w 30 FPS z namiastką śledzenia promieni).
Tryb filmowy podczas rozmów sprawia, że nawet zwykłe zadania poboczne potrafią nacieszyć oko.
Jeżeli jednak chcemy ujrzeć Hogwart w pełnej okazałości i posiadamy monitor z wyższą od FHD rozdzielczością, to już nie ma zmiłuj – na samą kartę graficzną wydamy więcej niż kosztuje konsola razem z grą… GeForce RTX 4070 Ti lub Radeon RX 7900 XT to optymalny wybór, aby faktycznie zobaczyć, co ta gra ma do zaoferowania. Do grania w 4K w zasadzie tylko RTX 4090 i może jeszcze RTX 3090 Ti sprawdzą się dobrze, ale też będą musiały podpierać się FSR/DLSS 3 (co w zasadzie nie jest wcale złym wyborem). Słowem podsumowania – jeżeli czekaliście na grę, która będzie dobrym pretekstem do ulepszenia Waszego blaszaka, to właśnie się doczekaliście :)
Grę Hogwarts Legacy na potrzeby niniejszego testu otrzymaliśmy bezpłatnie od firmy Cenega.
Komentarze
51"Jedynie posiadacze długich włosów na łepetynie grywalnej postaci mogą..."
W. Spychała w najlepszej formie:)
A wracając do wymagań to (szczególnie względem zapotrzebowania na RAM) jakiś optymalizacyjny koszmarek i realny konkurent dla Forspoken:)
Ale to RT szału nie robi. Zdjęcia nie gra. Ale na zdjęciach włączone RT w kilku miejscach razi wręcz sztucznością. Tak jakby ktoś suwak popchnął o 50% za dużo. Wygląda to może ok. Ale nie jest realistyczne. Coś jak lśniąca jak glazura ziemia po deszczu w Kingdom Come - Deliverance
W sumie każdy tytuł mógłby być tak testowany.
Po drugie: gra jest słabo zoptymalizowana na współczesny sprzęt - i to jest WADA, której w żadnym stopniu nie rekompensuje jakość oprawy graficznej. Na pewno pojawią się łatki które będą miały za zadanie zwiększyć płynność oraz ograniczyć ilość pochłanianej pamięci - tej graficznej i tej systemowej. To jeszcze nie pora na to, żeby karty 10 i 12GB krztusiły się z braku VRAMu. W żadnym wypadku nie skreśla to gry - RDR2 też miał potężne problemy z wydajnością portu PC, a przecież jest to jedna z najlepszych gier w historii.
Oczywiście, można sobie porównywać że np. 2070 to wydajnościowo mniej więcej 3060/3050Ti, ale jednak w zestawieniu powinny się takie pojawiać. A tak mamy przeskok - Ampere a niżej Pascal. Po środku pustynia.
Za cenę karty graficznej masz OLEDa, PS5 i kino domowe :D