Tym razem ATi wcisnęła pedał gazu do dechy i nareszcie zrobiła z X1600 XT to, czym powinien być od samego początku. Najnowsza seria X1650XT jest wyposażona w nowy procesor RV560, dysponujący 8 potokam
HIS Radeon X1650 Turbo | |
seria | RV560 |
częstotliwość GPU | 630 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR 730 MHz (1460 MHz) |
ilość i typ pamięci | 256 MB GDDR3 128-bit 1.4 ns |
wyjścia | 2 x DVI, S-Video, HDTV, ViVo |
chłodzenie | IceQ3: aluminium, heatpipe radiator na pamięciach |
oprogramowanie | n/a |
wyposażenie | Instrukcja w j. angielskim, CD driver, HIS DVD Bonus PowerDVD kabel S-Video, przejściówka HDTV, przejściówka ViVo, 2x przejściówka DVI, mostek CrossFire |
jakość wykonania | 5/5 |
głośność chłodzenia | względnie cicha |
Tym razem ATi wcisnęła pedał gazu do dechy i nareszcie zrobiła z X1600 XT to, czym powinien być od samego początku. Najnowsza seria X1650XT jest wyposażona w nowy procesor RV560, dysponujący 8 potokami renderującymi i 24 potokami Piksel Shader - czyli dwukrotnie więcej niż wszystkie dotychczasowe karty z serii X1600. Zwiększyła też liczbę jednostek geometrii Vertex Shader - z pięciu do ośmiu, a więc wykorzystała wszystkie dostępne Vertexy w architekturze R500. X1650XT ma ich teraz tyle samo, co najmocniejszy Radeon X1950.
X1600 Pro | X1650 Pro | X1600 XT | X1650 XT | HIS X1650 XT Turbo | |
nazwa kodowa GPU | RV530 | RV535 | RV530 | RV560 | RV560 |
technologia | 90 nm | 80 nm | 90 nm | 80 nm | 80 nm |
liczba potoków | 4 renderujące 12 PixelShader 5 VertexShader | 8 renderujących 24 PixelShader 8 VertexShader | |||
zegar GPU | 500 MHz | 600 MHz | 600 MHz | 575 MHz | 630 MHz |
wydajność MT | 6000 MP/s | 7200 MP/s | 7200 MP/s | 13800 MP/s | 15120 MP/s |
zegar pamięci DDR | 400 MHz | 700 MHz | 700 MHz | 675 MHz | 730 MHz |
szyna do pamięci | 128-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa |
przepustowość | ~12.5 GB/s | ~22 GB/s | ~22 GB/s | ~21 GB/s | ~23 GB/s |
Ring Bus | 2x128-bit | 2x128-bit | 2x128-bit | 2x128-bit | 2x128-bit |
Na dokładkę procesor wykonany jest w technologii 80nm, a więc będzie wydzielać odrobinę mniej ciepła. 80nm sprzyja też podkręcaniu, co firma HIS od razu wykorzystała w swojej serii Turbo Ice-Q, wydając fabrycznie podkręconą kartę. GPU pracuje z zegarem o 55 MHz wyższym niż referencyjne modele X1650 XT.
Ale to oznacza, że w tym wypadku system Ice-Q bardziej pełni rolę wydajnego, aniżeli cichego chłodzenia.
Zaczęliśmy więc od znalezienia programu, którym można by regulować prędkość wiatraczka chłodzącego. Nie żeby był bardzo głośny, ale miło by było, gdyby podczas trybu 2D mógł być całkowicie bezgłośny.
Niestety. Odpaliliśmy ATiTray, ATi Tool, RivaTuner. Żaden z nich nie oferował na tę chwilę funkcji, którą można by wiatraczkowi zadać dwa tryby: 2D i 3D, albo choćby tylko zmniejszyć prędkość coolerka. (gdy czytacie to w styczniu 2007 lub później, nie zniechęcajcie się, być może do tego czasu w którymś z nich dodana już została obsługa kart X1650XT)
W akcie rozpaczy sprawdziliśmy nawet najnowszego PowerStripa, ale twórcy tego programu najwidoczniej uważają, że kupowanie karty z wiatraczkiem już z założenia pozbawione jest sensu, dlatego nie zawracają sobie głowy takimi głupotami. W sumie sensowne podejście. Albo kupujemy bezgłośne, albo z wiatraczkiem i nie narzekamy że coś tam szumi.
Jeszcze bardziej niż narzędzi overclockerskich, producenci nie lubią dawać użytkownikom narzędzia do 'wyciszania' wiatraczków. Wiadomo, łatwiej na takiej karcie puścić GPU z dymem. Dlatego na płytce HIS'a dołączonej do karty, oprócz sterowników ATi nie ma już żadnych przydatnych rzeczy. No chyba że kogoś interesuje kalendarz na rok 2006, albo 'Turkish Manual'. Oczywiście druga płytka DVD to już inna sprawa. Tam jest sporo fajnych aplikacji.