Platforma: | Xbox 360, PlayStation 3, PC |
Wydawca: | Take-Two |
Premiera: | 29 kwietnia 2008 |
Budżet: | 100 mln USD |
Na pierwszym miejscu uplasowało się GTA IV. Myślę, że nie ma sensu pisać tutaj o szczegółach gry. Jeśli jakimś cudem nie mieliście jeszcze z nią styczności, przeczytajcie naszą recenzję. Przygody Niko Bellica kosztowały firmę Rockstar blisko 100 milionów dolarów i oficjalnie uznane są za najdroższą w produkcji grę, jaka kiedykolwiek została wydana.
W tworzeniu tego projektu wzięło udział ponad tysiąc osób. Sam proces zajął ponad trzy i pół roku. Zespół R* wykorzystał napisany przez oddział z San Diego silnik RAGE (Rockstar Advanced Game Engine). Oprócz niego autorzy skorzystali również z innych narzędzi, m.in. Euphoria (do generowania animacji oraz interakcji bohatera z przechodniami), Bullet (darmowy silnik do odwzorowania fizyki), Speed Tree RT (odpowiedzialny za drzewa i roślinność), jak i Image Metrics (narzędzie do wyrażania emocji twarzy modeli 3D i synchronizacji ruchu warg z mówionym tekstem).
Za każdy utwór ze ścieżki dźwiękowej zapłacono 10,000 dol. Znane osobistości, takie jak Iggy Pop, Lazlow Jones, Femi Kuti czy Ruslana, także nie podjęły współpracy bezinteresownie. Bobby Konders, producent muzyczny i właściciel wytwórni płytowej Massive B, pojechał na Jamajkę aby namówić artystów dancehall do ponownego nagrania utworów. Na potrzeby gry część ekipy dwukrotnie odwiedziła Nowy Jork, dostarczając potrzebnych zespołowi informacji. Nie bez znaczenia dla kosztów były też problemy techniczne w przypadku wersji PS3 i problemy ze zmieszczeniem gry na nośniku optycznym w wersji dla X360.