Jeśli grać w rozdzielczości 4K UHD to najlepiej na... PC. Ktoś miał co do tego wątpliwości? Zaraz je rozwiejemy!
Szczęśliwie dożyliśmy czasów, kiedy komfortowe granie w rozdzielczości 4K UHD stało się faktem. Wciąż nie jest to tania zabawa, ale pecetowcy mogą bez kompleksów grać w natywnej rozdzielczości 3840 x 2160. Dzięki tej rozdzielczości uzuskujemy niesłychanie szczegółowy, pełen detali obraz i nawet starsze gry potrafią prezentować się w takiej rozdzielczości znacznie lepiej. Przy okazji zobaczcie nasze zestawienie polecanych monitorów 4K.
Po premierze kart NVIDIA Pascal (karty graficzne GeForce GTX) byliśmy bliscy atrakcji 4K. Łączac dwie karty GTX 1080 można było się już cieszyć płynną rozgrywką UHD. Łączenie kart graficznych to jednak rozwiązanie prądożerne, wydzielające dużo ciepła i zwyczajnie na świecie drogie. Poza tym konfiguracje SLI (NVIDIA) czy CrossFire (AMD) miały jeszcze inne znaczące minusy. Takie konfiguracje powodowały mniejszy lub większy stuttering, a poza tym nie wszystkie gry potrafiły wykorzystać moc dwóch (czy więcej kart) graficznych.
Gwoździem to trumny multiGPU okazały się... biblioteki DirectX 12. Ciężar obsługi kilku kart graficznych spoczął tam całkowicie na barkach deweloperów, którzy najwyraźniej uznali, że gra jest niewarta świeczki, bowiem użytkownicy takich konfiguracji stanowią znikomy fragment rynku. Obecnie masowo odchodzi się od SLI i CrossFire i wiele z nowych gier nie obsługuje tych technologii.
Potem nadeszła karta GeForce GTX 1080 Ti, czyli pierwsza karta z pojedynczym GPU, która generalnie pozwalała na rozgrywkę w 4K... ale bardziej wymagające tytuły nie sięgały 60 klatek na sekundę. Wszystko wskazywało na to, że na komfortową rozgrywkę w rozdzielczości 4K poczekamy do kolejnej generacji... i tak też się stało.
Premiera kart NVIDIA Turing, czyli GeForce RTX była pamiętna z wielu powodów. Otrzymaliśmy potężną kartę GeForce RTX 2080 Ti która faktycznie umożliwiła nam rozgrywkę w UHD w 60 klatkach na sekundę. Okazało się jednak, że 4K UHD ma swoją cenę, na którą niezupełnie byliśmy przygotowani. Czy można coś z tym zrobić? Okazuje się, że tak i ma na to pomysł... sama NVIDIA.
Jeśli jeszcze nie miałeś okazji sprawdzić na co można liczyć w przypadku nowych kart RTX, koniecznie zajrzyj do naszych testów:
- NVIDIA GeForce RTX 2080 i 2080 Ti - test
- ASUS ROG STRIX RTX 2070 O8G GAMING - mocno dopalona 2070-tka
- NVIDIA GeForce RTX 2060 - test najtańszej karty Turing
PC - wiodąca platforma do gamingu w 4K?
Pecetowcy byli dumnie zwłaszcza z tego, że w przypadku tej platformy w grę wchodzi "prawdziwe", "natywne" 4K UHD, a nie "oszukane" jak w przypadku konsol. Owszem takie maszynki jak Xbox One X, czy Playstation 4 Pro pozwalają tanim kosztem grać w rozdzielczości UHD, ale jest to rozwiązane za pomocą upscalingu. Generalnie rzecz biorąc silnik renderuje obraz w niższej rozdzielczości, by ją potem przeskalować do UHD.
Korzysta się tu z dość zaawansowanych algorytmów (renderowanie szachownicowe, czyli tzw. checkerboard), ale nie jest to rozwiązanie idealne. Tak stworzony obraz nie jest wolny od artefaktów, ale wydaje się być rozsądnym kompromisem pomiędzy ceną, a możliwością rozgrywki w wysokiej rozdzielczości. Okazuje się jednak, że wkrótce pecetowcy również sięgną po tę technologię.
Szybsze 4K - NVIDIA DLSS
Mowa oczywiście od NVIDIA DLSS, czyli technologię wykorzystującą rdzenie Tensor (AI) w nowych kartach NVIDIA RTX. Więcej na temat architektury kart NVIDIA Turing możesz znaleźć w naszej publikacji.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że DLSS (czyli Deep Learnign Super Sampling) zastępuje TAA (czyli temporalny antyaliasing), ale rzecz jest znacznie bardziej skomplikowana. Rdzenie Tensor są tu zaprzęgnięte aż do trzech podstawowych prac - wygładzania krawędzi, skalowania i uzupełniania brakujących pikseli. Tak, (w uproszczeniu) włączając grę z technologią DLSS w rozdzielczości 4K UHD, mamy do czynienia z renderowaniem w niższej rozdzielczości, skalowaniem jej do 4K, uzupełnianiem brakujących pikseli i wygładzaniem krawędzi.
Jest to więc technologia znacznie bardziej zaawansowana od renderowania szachownicowego (artefakty renderowania szachownicowego byłyby dobrze widoczne z bliska na pecetowym monitorze który oferuje obraz ostry jak żyleta), tym niemniej mamy tu do czynienia z upscalingiem. Wygenerowany w ten sposób obraz jest bardzo zbliżony do "prawdziwego" 4K, a wręcz w przypadku niektórych elementów potrafi wyglądać lepiej niż natywne 4K UHD z technologią TAA.
Ok, ale po co to wszystko? Sytuacja wyjaśnia się, gdy porównamy wyniki RTX 2080 Ti bez DLSS (natywne 4K UHD) do RTX 2080 (bez Ti) z DLSS. Tańsza karta graficzna potrafi generować obraz UHD szybciej, niż starszy i (wyraźnie droższy) brat. NVIDIA zadziałała bardzo sprytnie zwiększając zarówno wydajność sprzętową, jak i tworząc nowe technologie, które pozwalają uzyskać jeszcze wyższą wydajność. Jak dla nas to znakomite posunięcie, ale jak przyjmą to hardkorowi pecetowcy, dotychczas dumni z faktu, że mają "prawdziwe, natywne, nieskalowane 4K"?
Monitory 4K UHD
Istotne jest, że obecnie pecetowi gracze mają już do wyboru szerokie spektrum modeli monitorów. Od niedrogich monitorów 4K UHD z odświeżaniem 60 Hz, przez modele wyposażone w liczne udogodnienia jak wyższe odświeżanie, HDR, czy technologie supersynchronizacji (np. G-Sync). Topowe modele dla entuzjastów, które są wyposażone we wszystkie techniczne nowinki potrafią kosztować ponad 10 tysięcy złotych. Najważniejsze jednak, że gracze mają szeroki wybór.
Jeśli już mowa o G-Sync, warto przypomnieć, że "Zieloni" zmienili ostatnio swoją politykę dotyczącą monitorów z supersynchronizacją. Mianowicie dodali do obsługi kart GeForce również monitory z technologią Adaptive Sync. Jak na razie liczba certyfikowanych modeli nie jest duża (około 12), ale ważne, że NVIDIA zdecydowała się na taki krok, a nawet udostępniła funkcję ręcznego włączenia opcji (nawet dla modeli bez certyfikacji).
Warto odnotować również zapowiedź wyświetlaczy BFGD (Big Format Gaming Displays), czyli olbrzymich, 65-calowych wyświetlaczy 4K HDR z technologią G-Sync. Nie ma co liczyć na niskie ceny, ale to będzie z pewnością coś, do czego będą wzdychać pecetowi gracze na całym świecie.
Co dalej?
Przede wszystkim czekamy na więcej gier, które obsłużą DLSS. Technika DLSS była w cieniu ray-tracingu, ale szybko może się okazać, że to właśnie ta cecha jest ważniejsza. Oczywiście technologia ta działa tylko na kartach RTX i producenci gier dopiero zaczynają implementować ją w grach. Czekamy na tytuły z obsługą DLSS i wtedy będzie można o niej powiedzieć więcej. Prawdopodobnie konkurencja NVIDII nie pozostawi tak tej sprawy i sama zaprezentuje podobną technologię.
Oczywiście powoli też trzeba przyzwyczajać się do myśli o rozdzielczości 8K. Moc obliczeniowa potrzebna do komfortowej rozgrywki w rozdzielczości czterokrotnie wyższej od 4K na dziś dzień wydaje się niewyobrażalna.
Tekst powstał ze współpracy z firmą NVIDIA
Komentarze
102Pecety robią miazgę z każdej konsoli każdego producenta widać to gołym okiem na każdej grze i to jest niezaprzeczalny fakt.
Ten koleś ===PS4Ekskluzyw=== co wkleja te zdjęcia z konsol tylko to poświadcza,przecież one są ohydne.
Wszystko tam jest rozjechane pixeloza i jakieś efekty maskujące bżydote tych gier.
Te wszystkie gry są na jedno kopyto,wszystkie na jeden raz i do tego strasznie dziecinne.
Jedyną przyszłością konsol są konsole te od Microsoftu tam przynajmniej jest grafika na poziomie i w miarę nowoczesna technologia.
Śledzę sytuacje na rynku i widzę że Microsoft wykupuje bardzo dużo firm produkujących gry więc w nowej generacji będzie to najlepsza konsola na rynku.
4k UHD NAJLEPSZE TYLKO NA PC!
Ale masz talent do trolowania robisz to tak poważnie jakbyś naprawdę wierzył w to co mówisz :)
Może widziałeś jeszcze na swojej konsolce straszącej rozciaptaną grafiką taką ostrość i szczegółowość detali jak na PC?
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/44721247080/in/album-72157698433259560/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/46510022801/in/album-72157698433259560/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/45545426934/in/album-72157698433259560/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/46458114292/in/album-72157698433259560/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/46617976501/in/album-72157698433259560/
Ja ci mówię daj sobie spokój bo po pierwsze zaśmiecanie komentarzy jest a po drugie on nie ma żadnych szans z tobą i jest to nie uczciwe względem jego.
Na lepszą grafikę trzeba poczekać do nowej generacji konsol wtedy można będzie porównywać przez jakiś czas bo pecety szybko lecą do przodu i szybko wyprzedzą nową generacje konsol.
Koleś się kompromituje a ty go do tego prowokujesz przecież każdy widzi jak to wygląda po co z nim drążyć temat po prostu nie ma bata żeby ci coś lepszego pokazał nie tu nie na tym sprzęcie i jeszcze nie w tym roku.
Chciałbyś żeby tak to wyglądało jak o tym piszesz no ale tak nie jest.
Niestety te twoje screenshoty i filmiki same świadczą przeciwko twoim słowom.
Sorry ja też konsole miałem i wiem jak to wygląda i na pewno nie tak jak o tym piszesz.
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34133135143/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34424830120/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34669986822/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34669803292/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/35657212702/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34424964390/in/album-72157684010925276/
Wybitne osiągnięcia w animacji nie oznaczają hiperealistycznej grafiki bo o tym nie wiesz jak widać.
Nie ma znaczenia że grą roku został God of War bo gry roku nie przyznaje się po grafice tylko po fabule i grywalności więc przestań siać ferment bo piszesz totalne bzdety twoje foty i filmy które na domiar śmiechu sam wklejasz w swoje komentarze to kolejna pięta Achillesa w twojej wojence bo jak mówią inni w tym i ja to tylko detale medium łamane na wysokie jakie zobaczy każdy gracz na średnim PC.
Piszesz o grafice na konsolach w temacie gdzie tytuł mówi sam za siebie "Gry 4k UHD najlepsze na PC" nikt nie napisał najlepsze na konsolach bo tak nie jest.
Gry na konsole ładnie wyglądają ale nie ma w nich nadzwyczajnego grafika jest średniakiem na dzisiejsze czasy.
Nikogo nie przekonasz do swoich teorii a tylko mają ludzie polewę z ciebie.
Uncharted 4 gameplay (i to PNG)
https://i.imgur.com/tLRqc17.png
vs
SOTTR PC
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/44721247080/in/album-72157698433259560/
Ilość widocznych detali na PC sprawia, że U4LL wygląda przy tym jak gierka ze smartfona.
RDR2 4K na konsoli
https://i.imgur.com/bF4tBAN.jpg
vs
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/31696942507/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/26410204288/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/26410227338/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/39673313753/in/album-72157684010925276/
https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/40282409061/in/album-72157684010925276/
Widać karty się słabo sprzedają, ale o tym już wiemy z raportów. Ciekawe dlaczego się słabo sprzedają...
No ale oni zamiast obniżyć horrendalne ceny wyższych modeli to inwestują w propagandę taką jak w tym artykule.
to tak jakby zrobić artykuł jak jeździć do tylko Lambo, zwykłe auta się do tego nie nadaja
The Last of us 2
https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t
Death Stranding
https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t
Ghost of Tsushima
https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t
Nigdy się z tym nie pogodzicie że na konsoli mogą być graficznie gry lepsze itp.
Dla potomnych te linki :)
Uncharted4
https://imgur.com/a/ESuWS01
Uncharted Lost Lagecy
https://imgur.com/a/KsPMSH9
Horizon Zero Dawn
https://imgur.com/a/8zACbu0
God of War
https://imgur.com/a/2r52ijY
Spider Man
https://imgur.com/a/zo9ccfW
The Order 1886
https://imgur.com/a/DY1BkGT
Nadchodzące
The Last of us 2
https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t
Death Stranding
https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t
Ghost of Tsushima
https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t
Nie masz czym zaskoczyć napinaczu :)))
Prezentują się lepiej jak nie jeden tytuł z pc za wielki hajs w 4K. HDR robi większą różnicę niż te całe 4K a HDR na pc to nadal ułomny paździerz ech.... I ta cena kart w głowie się nie mieści :) Za 5 koła to ja będę miał nową generację konsol i na gry jeszcze starczy albo dołożę i lepszy TV się kupi ;)
5 koła za samą kartę a gdzie reszta gratów ech...Pctowcy jest powód do dumy :)
Rozdzielczość to nie wyznacznik grafiki a wystarczy spojrzeć na RDR2 z konsoli za 700 stów. Konsola za taki hajs przerzuca taką oprawę szok :) Przypominam 1.84TF z 2013 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=312jw-AmQHk&t
PS5 wkroczy i z tego paździerza pc nie będzie co zbierać. Szkoda kasy na ten reaktor łukowo spawalniczy :)))
A ten mi o czystości obrazu własnie przez takie coś i wyostrzenia to gra prezentuję się plastikowo i sterylnie.
Shadow Of Tomb Raider nawet nie przebił graficznie starszych exów z PS4.
Uncharted4
https://imgur.com/a/ESuWS01
Uncharted Lost Lagecy
https://imgur.com/a/KsPMSH9
To jest dopiero oprawa z artystycznym podejściem :)
Chłopczyku obejrzyj sobie to co ma jeszcze pojawić się na poczciwą generację :)
The Last of us 2
https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t
Death Stranding
https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t
Ghost of Tsushima
https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t
W HDR to będzie coś a nie te twoje 4K i oprawa miałka z pc :)