Google Analytics 4 - analizuj jak szef
Internet

Google Analytics 4 - analizuj jak szef

przeczytasz w 3 min.

Google Analytics 4 obecnie działa równolegle z Universal Analytics. Już niebawem jednak pierwsza z wymienionych usług w pełni zastąpi tę drugą. Oto wszystko, co musisz wiedzieć na jej temat.

Co to jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to najnowsza wersja rozbudowanej usługi Google do szczegółowego i efektywnego analizowania danych dotyczących ruchu na stronie internetowej i w aplikacjach. To darmowe narzędzie, oferujące dostęp do wielu istotnych informacji, stając się w wielu firmach podstawową platformą do zarządzania działaniami marketingowymi i SEO.

Google Analytics 4 daje ci wgląd w takie dane jak:

  • jakie publikacje i podstrony generują największy ruch,
  • jakie są zewnętrzne źródła wizyt na twojej stronie i w aplikacji, 
  • kim są twoi użytkownicy i ilu ich jest, 
  • jakie działania podejmują użytkownicy na twojej stronie i w aplikacji 
  • czy też z jakich urządzeń korzystają twoi użytkownicy.

Wszystko to można obserwować w czasie rzeczywistym, jak i w dowolnie wybranych okresach historycznych. Usługa prezentuje również możliwe do zauważenia trendy w obrębie wspomnianych kategorii. Szczegółowo opisaliśmy to w naszym poradniku: Jak działa Google Analytics?

Google Analytics screen

Google Analytics 4 vs Universal Analytics – czym różnią się te usługi?

Google Analytics 4 stanowi rozwinięcie pomysłu zaproponowanego w ramach Universal Analytics. Równocześnie wywodzi się z projektu Web+App i zgodnie z jego nazwą potrafi łączyć dane ze stron internetowych i aplikacji mobilnych. Jakie poza tym są najważniejsze różnice? 

W skrócie – GA4 w porównaniu do UA:

  • jest bardziej skoncentrowane na ochronie prywatności, wciąż zapewniając dostęp do szczegółowych i wiarygodnych danych,
  • jest lepiej dopasowane do współczesnych rozwiązań i ma potencjał umożliwiający współpracę z przyszłościowymi funkcjami
  • wykorzystuje oparte na uczeniu maszynowym systemy, umożliwiające szczegółową analizę ścieżki klienta na stronie WWW,
  • lepiej integruje się z platformami reklamowymi Google, co pozwala na zwiększenie skuteczności kampanii marketingowych.

Google Analytics 4 to szansa na efektywniejsze kampanie i wyższe zarobki

Szczególnie istotny jest ostatni z punktów powyżej. Dzięki temu możesz liczyć na przykład na automatyczne komunikaty na temat trendów. Błyskawicznie dowiadujesz się więc o tym, że rośnie popyt na określone spośród twoich produktów. Zastosowane algorytmy pomagają nawet przewidzieć przyszłe działania klientów (włączając w to wzmożone ryzyko rezygnacji). 

Podejście zaproponowane w Google Analytics 4 pozwala także na zaspokojenie żądań reklamodawców. Jest tak dlatego, że mierzone są równocześnie interakcje na stronie, jak i w aplikacjach, nie wyłączając z tego grona YouTube’a czy portali społecznościowych. 

Google Analytics 4 logo

W Google Analytics 4 użytkownik wreszcie jest ważniejszy niż jego urządzenia

Google Analytics 4 umożliwia pełniejszą analizę i lepsze zrozumienie sposobu, w jaki twoi użytkownicy wchodzą w interakcje z twoją firmą. Dane nie koncentrują się na określonych urządzeniach czy platformach, lecz na klientach, wykorzystujących te różne metody. Funkcje Cross-Device i Cross-Platform umożliwiają połączenie wszystkich dostępnych informacji o użytkowniku. Taka całościowa analiza klientów była tym, czego najbardziej brakowało w poprzedniej generacji, czyli Universal Analytics. 

Dzięki temu lepiej można zrozumieć motywacje użytkowników i źródła ruchu. Można poznać całą drogę: od pozyskania klienta, poprzez skorzystanie przez niego z oferty, po jego utrzymanie (lub utratę). Nowa wersja Google Analytics rozumie, że to nie pojedyncze kliki, lecz cała relacja jest najważniejsza. To zaś umożliwia lepsze dobranie strategii i pomaga w spełnieniu oczekiwań użytkowników. 

Google Analytics 4 to także nowe raporty, skuteczniejsze narzędzie do pomiaru zaangażowania oraz gromadzenie danych w myśl zasady „privacy-first”. Nowa usługa pozostanie skuteczna nawet w przypadku, gdy niemożliwe stanie się śledzenie ciasteczek. Dopełnieniem całości jest natomiast odświeżony, znacznie bardziej przejrzysty interfejs użytkownika. O ile jednak szybciej dostaniemy się do najważniejszych informacji, bardziej skomplikowane opcje mogą wymagać większej liczby kliknięć. 

Tak wygląda Google Analytics 4 (wideo):

Google Analytics 4 w miejsce Universal Analytics. Kogo dotyczy zmiana?

Zacznijmy od tego, że jeśli zacząłeś korzystać z analitycznej usługi Google po 14 października 2020 roku, to najpewniej masz już do czynienia z Google Analytics 4 i nic nie musisz w związku z tym robić. Przed tym terminem obowiązującą wersją było jednak Universal Analytics i zmiana, o której mówimy, dotyczy wyłącznie jej użytkowników. W tym kontekście istotne są dwa terminy:

  • 1 lipca 2023 roku wyłączona zostanie możliwość gromadzenia i analizowania nowych danych w Universal Analytics, a… 
  • 1 stycznia 2024 roku wyłączona może zostać możliwość przeglądania przetworzonych wcześniej danych w Universal Analytics. Dane te można w tym czasie wyeksportować, aby zachować do nich dostęp. 

O zbliżającej się zmianie informuje też taki komunikat na platformie Analytics:

Google Analytics 4 komunikat

Jak zacząć korzystać z Google Analytics 4?

Jeśli jesteś już użytkownikiem Universal Analytics, to wystarczy, że do obecnej konfiguracji dodasz usługę Google Analytics 4. W tym celu:

  • uruchom Google Analytics i przejdź do sekcji Administracja (odnośnik w lewym dolnym rogu)
  • wybierz swoje Konto Google i w kolumnie Usługa wybierz dotychczasową usługę Universal Analytics
  • w tej samej kolumnie kliknij Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4
  • w sekcji Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4 wciśnij Rozpocznij
  • możesz teraz kliknąć Włącz zbieranie danych, korzystając z istniejących tagów, o ile korzystasz z tagu gtag.js. W innym razie musisz dodać tagi osobno
  • na koniec kliknij Utwórz usługę i przejdź do konfiguracji

W przypadku zaś, gdy rozpoczynasz dopiero swoją przygodę z Analytics, musisz najpierw utworzyć konto. Szczegółowy poradnik na temat tego, jak to zrobić, znajdziesz na platformie pomocy Google

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login