Menu OSD obsługujemy za pomocą dotykowych przycisków umieszczonych w przedniej części obudowy. Przycisków jest aż 6 (plus przycisk zasilania). Jeśli menu główne jest wyłączone to za ich pomocą można szybko uzyskać dostęp do przydatnych funkcji. Od lewej są to: wybór źródła obrazu, profile obrazu; funkcje Eco, regulacja głośności, jasność ekranu, menu główne.
W menu głównym dostępnych jest pięć zakładek: Color (regulacja jasności, kontrastu, temperatury barw, gamma i zaawansowanych ustawień (nasycenie, składowe poszczególnych kolorów, czy funkcja overdrive). W zakładce Signal zmienić można źródło obrazu, wybrać format kolorów czy źródło dźwięku.
Kolejna zakładka to Preferences, gdzie można obrócić obraz (przydatne jeśli korzystamy z pivota, włączyć funkcję oszczędzania energii, czy przywrócić ustawienia fabryczne). Czwarta zakłada pozwala na zmianę języka menu (brakuje polskiego), a ostatnia to informacje o monitorze.
Pomiary kolorymetrem
Eizo oferuje kilka predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu: sRGB, Paper, Movie, DICOM miejsce na dwa profile użytkownika. Pomiary wykonywałem przy ustawieniach fabrycznych i maksymalnej jasności.
sRGB
luminancja maksymalna: 344.7 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.4 cd/m2
temperatura barw: 5800K
Paper
luminancja maksymalna: 282.1 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 1.4 cd/m2
temperatura barw: 4300K
Movie
luminancja maksymalna: 341 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.4 cd/m2
temperatura barw: 5900K
DICOM
luminancja maksymalna: 88.7 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.1 cd/m2
temperatura barw: 6500K
Parafrazując klasyka - powiedzieć, że każdy z predefiniowanych trybów różni się od siebie, to nic nie powiedzieć. Paper oferuje obraz cieplejszy niż woda na Karaibach (zredukowanie chłodnych, niebieskich tonów powoduje, że oczy znacznie mniej się męczą, co z kolei ułatwia pracę z tekstem, czytanie etc.). Tryb Movie z kolei jest mocno podbija jasność i kontrast, dzięki czemu filmy i animacje wyglądają znacznie lepiej. Z kolei tryb sRGB nastawiony jest na jak najwierniejsze odwzorowanie kolorów.
Optymalna jasność
Przyjmuje się, że optymalny poziom luminancji w warunkach domowych to 120 cd/m2, a najlepszą temperaturą barwową uznawana jest wartość 6500K. Dzięki możliwości zmiany ustawień poszczególnych składowych kolorów (RGB) można bez problemu dostroić monitor do tych wartości. Przy kontraście 50 i jasności 73, poszczególne kolory należy ustawić w taki sposób:
R = 95
G = 95
B = 99
Poziomy luminancji
W specyfikacji technicznej producent podaje wartość maksymalnej luminancji na poziomie 350 cd/m2. W trakcie testów osiągnąłem dokładnie taki wynik. Oczywiście wymagało to ustawienia jasności i kontrastu na maksimum, a to z kolei wiąże się z zaburzeniem krzywej kolorów, ale to akurat jest normalne przy takich wartościach.
Obniżenie kontrastu o połowę, przy pozostawieniu jasności na najwyższym poziomie, przyniosło niewielkie obniżenie wartości luminancji - do 311 cd/m2, czyli wciąż więcej niż spora część monitorów konkurencji. Oczywiście obniżenie kontrastu ma też wpływ na jakość obrazu - po prostu kolory są lepiej odwzorowane, nie zaburzone, a obraz przestaje być przepalony.
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 0 cd/m2
- 10% = 6 cd/m2
- 20% = 11 cd/m2
- 30% = 20 cd/m2
- 40% = 33 cd/m2
- 50% = 51 cd/m2
- 60% = 76 cd/m2
- 70% = 111 cd/m2
- 80% = 160 cd/m2
- 90% = 226 cd/m2
- 100% = 321 cd/m2
Monitory Eizo wyróżniają się tym, że pozwalają na pełną regulację jasności. Co to oznacza? Po ustawieniu jej w menu na 0, to uzyskamy...ciemny obraz, na którym nic nie widać. Wartości mniej więcej do 1/3 skali są zbyt ciemne, aby na nich pracować. Dopiero od 40 procent skali rośnie ona w zauważalny sposób. Optymalną wartość (120 cd/m2) uzyskuje się po przekroczeniu 70 punktów na skali jasności monitora. Im bliżej końca tej skali, tym luminancja rośnie szybciej.
Równomierność podświetlania
117 cd/m2 97.5% | 116 cd/m2 96.7% | 110 cd/m2 91.7% |
112 cd/m2 | 120 cd/m2 100% | 107 cd/m2 89.2% |
111 cd/m2 91.7% | 109 cd/m2 90.1% | 107 cd/m2 89.2% |
Równomierność podświetlenia monitora nie jest idealna. Pomiary pokazały, że prawa część ekranu jest wyraźnie ciemniejsza. Tutaj różnice w stosunku do środka ekranu przekraczają 10 procent. Lewa strona i górna część wyświetlacza wypadają lepiej w tym względzie. Tam różnice nie przekraczają 7 procent. W ogólnym rozrachunku są to jednak wciąż dobre wyniki, jednak monitor o przekątnej 24 cali powinien oferować lepsze wartości.
Pewnym usprawiedliwieniem jest fakt, że przy tak cienkich ramkach znacznie trudniej utrzymać optymalną równomierność podświetlenia niż w tradycyjnych monitorach. Poza tym miałem okazję testować egzemplarz przedpremierowy i otrzymałem zapewnienie, że produkty, które trafią na półkę, nie będą już miały z tym problemów.