Architektura przetwarzania dźwięku X-Fi może być postrzegana jako rozszerzenie topologii miksera. Przedstawia to ilustracja 10, gdzie łańcuch przetwarzania został pokazany od prawej do lewej i podzielony na trzy główne etapy: "przed przetwarzaniem", miksowanie trójwymiarowe i "po przetwarzaniu". Dodatkowo, na każdym z etapów dostępne są funkcje wspomagające zaawansowane gry, tworzenie muzyki i aplikacje służące rozrywce. Przykładami takich funkcji są wzbogacenia dźwięku przestrzennego CMSS-3D, interaktywny trójwymiarowy dźwięk pozycyjny, wielokanałowe miksowanie i efekty EAX. W przypadku tej modularnej budowy, każda funkcja przetwarzania może być wywołana lub zamieniona w zależności od potrzeb określonej aplikacji lub użytkownika.
Architektura przetwarzania X-Fi traktuje wszystkie źródła tak samo, bez względu na ich pochodzenie (czy to pamięć komputera czy zewnętrzne źródła takie jak mikrofon) i format lub jakość próbkowania. X-Fi może stosować ten sam zestaw efektów i algorytmów w stosunku do wszystkich źródeł 3D (efekty dźwiękowe w grach), MIDI, zewnętrznych wejść lub strumieni dekodowanych z dowolnego formatu np.: mp3, WMA, DVD Video lub DVD Audio.
Faza "przed przetwarzaniem" obejmuje możliwość zastosowania efektu wsadowego na pojedynczych źródłach, ale może także zostać poszerzona, jeśli to konieczne, i zmieniona w elastyczną sieć efektów wielokanałowych umożliwiającą miksowanie wstępne lub matrycowanie wielu źródeł. Sygnałem wyjściowym fazy "przed przetwarzaniem" jest zbiór wirtualnych źródeł dźwięku trójwymiarowego, które następnie są uprzestrzenniane podczas etapu miksowania 3D, aby tworzyć reprodukowany dźwięk.
Ogólny diagram architektury renderowania przez X-Fi
Rdzeniem tej architektury jest mikser 3D. Podczas gdy zdolność ta była dotąd zarezerwowana dla źródeł 3D w grach, X-Fi może przetwarzać dowolne źródło jako źródło dźwięku trójwymiarowego, włączając w to np.: instrumenty MIDI lub muzykę wielokanałową i ścieżki dźwiękowe. Elastyczność pozwala platformie wspomagać nowe cechy EAX i nowe standardy takie jak 3DMIDI, ISACT, a także zaawansowane funkcje tworzenia dźwięku przestrzennego wchodzące w skład standardu MPEG-4.
Oprócz takich efektów jak panoramowanie i efekty pomocnicze oferowane przez standardową muzyczną stację roboczą, X-Fi obsługuje zaawansowane funkcje wymagane w grach 3D, takie jak efekt Dopplera i wielokanałowość oraz panoramowanie 3D (CMSS-3DIneractive) oraz takie cechy EAX jak okluzja, przeszkoda, wielośrodowiskowe i środowiskowe panoramowanie. Ze względu na elastyczność architektury X-Fi, funkcje te mogą być wykorzystywane w tworzeniu muzyki i rozrywce. X-Fi jest nie tylko najmocniejszą i najbardziej wydajną dostępną platformą do gier, ale także wyszukaną, wielokanałową muzyczną stacją roboczą.
Z kolei faza "po przetwarzaniu" dostarcza zbiór zaawansowanych technologii wzbogacających odtwarzanie, które optymalizują doznania słuchowe i dostosowują je do subiektywnych preferencji użytkownika. Częścią tej fazy są procesy wzbogacenia dźwięku przestrzennego (CMSS-3DSurround, CMSS-3DHeadphone, CMSS-3DVirtual), kalibracja głośników i wielokanałowy korektor graficzny.