Technologie wzbogacania dźwięku przestrzennego CMSS-3D firmy Creative mają za zadanie stawić czoła dominującemu wyzwaniu dzisiejszych systemów rozrywki: dopasowaniu formatu treści nagrania do formatu odtwarzania wykorzystywanego przez słuchacza. W wielu typowych scenariuszach odtwarzania dźwięku, założenia czynione na etapie produkcyjnym nie znajdują odzwierciedlenia po stronie odtwarzającej: system odtwarzający oferuje zbyt mało albo zbyt wiele kanałów, lub też nie są one wykorzystywane w sposób preferowany przez producenta (co często ma miejsce, kiedy odtwarzanie odbywa się przez słuchawki). Format źródłowy może być dwukanałowy lub wielokanałowy, o próbkowaniu 96 albo 192 kHz (DVD-Audio), lub też pomniejszony objętościowo za pomocą percepcyjnych koderów dźwięku. MP3, WMA lub Dolby Digital).
Firma Creative opracowała trzy własne algorytmy przetwarzania sygnału CMSS-3D, aby wyjść naprzeciw kwestii odtwarzania przez słuchawki, odtwarzania przez głośniki dwukanałowe oraz odtwarzania przez głośniki wielokanałowe (patrz: ilustracja 2). Każdy z algorytmów CMSS-3D ma za zadanie optymalizować doznanie odsłuchowe dla każdego formatu źródłowego, nawet kiedy jednocześnie odtwarzane są różne formaty z kilku źródeł (co może mieć miejsce na komputerze).
Celem wzbogacania dźwięku przestrzennego jest udoskonalenie doznań słuchacza poprzez próbę dopasowania sygnału dźwiękowego do systemu odtwarzającego, przy jednoczesnym odtwarzaniu wybranego obrazu dźwiękowego w jak najwierniejszy sposób. Dokładnie rzecz biorąc algorytmy CMSS-3D firmy Creative mają za zadanie spełniać następujące wymagania:
- po włączeniu wzbogacania intencje autora lub producenta nagrania powinny być zachowane. Chodzi tu szczególnie o barwę dźwięku, lokalizację oraz wzajemnej równowagi różnych instrumentów lub zdarzeń dźwiękowych składających się na kompozycję nagrania.
- po włączeniu wzbogacania nieświadomy słuchacz nie powinien być w stanie odczuć żadnej zmiany jakości nagrania. W szczególności algorytm nie powinien wprowadzać żadnych zakłócających lub nienaturalnych artefaktów mogących przeszkadzać słuchaczowi.
- wyłączenie wzbogacania powinno powodować zauważalne pogorszenie właściwości przestrzennych obrazu dźwiękowego. Proces wzbogacania dźwięku przestrzennego nie powinien jedynie dawać innej wersji pierwotnego nagrania: powinien on dawać poprawę, którą słuchacz przyswoi jako preferowaną metodę wykorzystywaną przy odtwarzaniu muzyki lub ścieżek dźwiękowych filmów.
W kolejnych dwóch paragrafach niniejszego artykułu przeanalizujemy nowatorskie techniki przetwarzania sygnału dźwiękowego, które firma Creative opracowała wychodząc naprzeciw wszystkim trzem wyzwaniom jednocześnie, dzięki czemu X-FI oraz pakiet technologii CMSS-3D zapewnią bezkompromisowe doznania odsłuchowe w każdej konfiguracji słuchawek lub głośników, przy każdym formacie treści.