Nowy proces technologiczny 90nm to dobra okazja, aby odświeżyć linię wydajnych kart graficznych. Po niecałym roku od premiery procesorów 7800GTX, nVidia wprowadza nowe modele kart opartych na architekturze G70.
Trzy nowe karty ASUSa, od lewej: 7900GTX, 7900GT i 7600 GT
W zasadzie nie obserwujemy tu żadnych spektakularnych kroków do przodu. Bardziej zaawansowana technologia wykonania to mniejsze tranzystory, a tym samym mniejszy pobór prądu i mniej wydzielanego ciepła. To pozwala nVidii zwiększyć częstotliwości taktowania i wydajność GPU.
rdzeń GeForce 7800 GTX (110 nm)
i o 20% mniejszy rdzeń 7900 GTX (90nm)
Dwie pierwsze karty to ulepszone modele dotychczasowych produktów - odpowiednio 7800GT i 7800GTX, ale dla oznaczonej symbolem 7600GT to debiut.
Do póki karty 6600GT cieszyły się wystarczająco dużą popularnością, nVidia nie musiała wprowadzać w tym przedziale cenowym nowych produktów. Jednak powoli ośmiopotokowym 6600 zaczęła zagrażać nowsza seria ATi X1600 i nVidia w końcu była zmuszona zaserwować nam nowe, wydajniejsze karty z 12-potokowym GPU i pamięciami o wyższej przepustowości.
Obie wersje 7900 mają w tej chwili tę samą liczbę potoków i jednostek vertex, a różnią się jedynie częstotliwością GPU i pamięci, a także jej ilością. GTX ma jej aż 512MB.
GeForce 7600 GT | GeForce 7800 GT | GeForce 7800 GTX | GeForce 7800GTX 512 | GeForce 7900 GT | GeForce 7900 GTX | |
architektura (rodzina) | G70 | G70 | G70 | G70 | G70 | G70 |
technologia wykonania | 90 nm | 110nm | 110nm | 110nm | 90 nm | 90 nm |
Silnik graficzny | CineFX 4.0 Shader Model 3.0 | |||||
procesory vertexów | 5 | 7 | 8 | 8 | 8 | 8 |
wydajność geometryczna (wierzchołków/s) | 700 mln | 800 mln | 1100 mln | 1100 mln | 900 mln | 1400 mln |
liczba potoków | 12 PPS 8 ROP | 20 PPS 16 ROP | 24 PPS 16 ROP | 24 PPS 16 ROP | 24 PPS 16 ROP | 24 PPS 16 ROP |
zegar GPU | 560 MHz | 400 MHz | 430 MHz | 550 MHz | 450 MHz | 650 MHz |
wydajność | 6700 MP/s | 8000 MP/s | 10300 MP/s | 10300 MP/s | 10800 MP/s | 15600 MP/s |
pamięć | 256MB GDDR3 128-bit @ 700 MHz | 256MB GDDR3 256-bit @ 500 MHz | 256MB GDDR3 256-bit @ 600 MHz | 512MB GDDR3 256-bit @ 850 MHz | 256MB GDDR3 256-bit @ 700 MHz | 512MB GDDR3 256-bit @ 800 MHz |
przepustowość pamięci | 22 GB/s | 31 GB/s | 37 GB/s | 53 GB/s | 40 GB/s | 51 GB/s |
Tym razem to nVidia dogoniła swojego konkurenta, firmę ATi, w technologii wykonania procesorów. Teraz obie firmy mają GPU z tranzystorami w 90nm. Pod względem zgodności z DirectX i Shader Model, wyścig już osłabł. Obie firmy mają pełne wsparcie dla tego standardu graficznego.
Radeon X1600 XT | Radeon X1900 XTX | GeForce 7600 GT | GeForce 7900 GTX | ||
architektura (rodzina) | RV530 | R580 | G73 | G71 | |
technologia wykonania | 90 nm | 90 nm | 90 nm | 90 nm | |
Silnik graficzny | Ultra-Threaded Shader Engine Shader Model 3.0 | CineFX 4.0 Shader Model 3.0 | |||
procesory vertexów | 5 | 8 | 5 | 8 | |
wydajność geometryczna (wierzchołków/s) | 750 mln | 1400 mln | 700 mln | 1400 mln | |
liczba potoków | 12 PPS 4 ROP | 48 PPS 16 ROP | 12 PPS 8 ROP | 24 PPS 16 ROP | |
zegar GPU | 600 MHz | 650 MHz | 560 MHz | 650 MHz | |
wydajność | 7200 MP/s | 31000 MP/s | 6700 MP/s | 15600 MP/s | |
pamięć | 256MB GDDR3 128-bit @ 700 MHz | 512MB GDDR3 2x256-bit @ 750 MHz | 256MB GDDR3 128-bit @ 700 MHz | 512MB GDDR3 256-bit @ 800 MHz | |
przepustowość pamięci | 22 GB/s | 47 GB/s | 22 GB/s | 51 GB/s | |
inne funkcje | filtrowanie anizotropowe x16 przeźroczysty FSAA, HDR, zintegrowany procesor video | filtrowanie anizotropowe x16 przeźroczysty FSAA, HDR, zintegrowany procesor video |
A wszystko wskazuje na to, że w przyszłości nigdy więcej nie będziemy świadkami takich zmagań o 'pełną zgodność z DX i Modele Cieniowania', bo począwszy od DirectX 10, który ma zostać wprowadzony wraz z Windows Vista, funkcje 3D będą przypisane do wersji Direct3D. Oznacza to, że wszyscy sprzedawcy 3D będą obsługiwać te same funkcje, zapewniając kompatybilność wszystkich platform. Mimo że brzmi to wspaniale, wprowadzenie bardziej standardowego środowiska spowoduje, że Microsoft będzie już wkrótce kontrolował pojawianie się nowych funkcji 3D, pozostawiając firmy takie jak NVIDIA i ATI na swojej łasce.
Vista i DirectX 10 nie oznaczają czarnego scenariusza dla przemysłu gier. Poprawią zarówno wydajność jak i wszechstronność sprzętu graficznego. Procesory graficzne, dla przykładu w systemie Vista obsłużą szeregowanie i umiejętność udostępniania podobnie jak CPU. Użytkownicy będą mogli uruchamiać wiele aplikacji 3D, które będą dzielić pamięć, cykle procesora i inne zasoby, co nie jest możliwe w poprzednich wersjach systemu Windows.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!