Assassins Creed: Brotherhood
1920x1200, MAX, AA x8
GTX 580 | 91 68 |
GTX 480 | 87 67 |
GTX 570 | 83 61 |
HD 6970 | 80 58 |
HD 5970 | 76 52 |
GTX 560 | 75 61 |
HD 6950 | 75 55 |
GTX 470 | 73 57 |
GTX 460 | 68 53 |
HD 6870 | 68 53 |
HD 6850 | 64 51 |
GTX 260 | 45 33 |
GTS 450 | 40 30 |
HD 5770 | 39 30 |
HD 5750 | 38 31 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wielkie brawa należą się producentowi za doskonałą optymalizację gry. Radzą sobie z nią wyśmienicie wszystkie karty wykorzystane w teście. Do żadnego z pomiarów nie trzeba było obniżać ani poziomu detali, ani rozdzielczości. Rozgrywka nawet na najsłabszych przedstawicielach AMD oraz Nvidii - odpowiednio HD 5750 oraz GTS 450 - była komfortowa. Spadków do 30 klatek na sekundę w zasadzie nie dało się odczuć. Oczywiście płynność animacji nie była doskonała i czuć było efekt drobnego spowolnienia, który przeszkadzał będzie osobom lubiącym grać przy minimum 60 klatkach.
Bezkonkurencyjną okazała się karta GTX 580. Dopiero czwarte miejsce zajął pierwszy z przedstawicieli AMD - 6970. Będzie to jednak istotne jedynie dla maniaków rywalizacji pomiędzy producentami - wszystkie czołowe karty bowiem zapewniają możliwość naprawdę komfortowej zabawy.
Przepaść oddziela karty nowsze od kart z segmentu niskiego oraz kart poprzedniej generacji. Różnica w wydajności HD 6850 i GTX 260 to aż 19 klatek na sekundę. Słabsze karty w zestawieniu miały również problemy z utrzymaniem stałej liczby klatek, odnotowując często spadki.
Pamięć RAM
Test zużycia pamięci RAM wykonywany był w zatłoczonych uliczkach Rzymu. Płynność animacji potrafi ulec znacznemu obniżeniu, ze względu na sporą ilość spacerujących po mieście mieszkańców i zmian w oświetleniu licznych przedmiotów. Ezio wybierał się na spacer dwukrotnie dla każdej konfiguracji testowej. Zmierzone wyniki uśredniałem.
Assassins Creed: Brotherhood
RAM, 1920x1200, MAX, AA x8
4 GB @1600 MHz | 73 62 |
4 GB @1333 MHz | 73 62 |
2 GB @1600 MHz | 70 58 |
2 GB @1333 MHz | 70 57 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Różnica pomiędzy 2 a 4 GB pamięci RAM jest nieznaczna. W sytuacji, w której w środku komputera znajdowała się karta HD 6850 była nieodczuwalna, ale dało się ją odnotować za pomocą Frapsa. 3 klatki na sekundę mogłyby będą miały znaczenie w wypadku grania na karcie pokroju GeForce'a 8600 GT, użytego w teście Vintage. Tam każda klatka jest na wagę złota.
Testy procesora (CPU)
Pomiar wykorzystania procesora dokonywany był podczas jednego z początkowych epizodów, pełnego akcji i dynamiki. Na przestrzeni całej gry efektowne walki prowadzimy nieustannie. Jeśli do tej pory nie mieliście okazji zobaczyć Ezio w akcji, to koniecznie zobaczcie walkę zaprezentowaną na filmie z testu. Każdego z pomiarów dokonałem dwukrotnie, wyniki zostały uśrednione.
Assassins Creed: Brotherhood
CPU, 1920x1200, MAX, AA x8, karta HD 6850
Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz | 83 75 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz | 79 63 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz | 68 49 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz | 36 25 |
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz | 74 51 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz | 66 47 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz | 57 44 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz | 32 19 |
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2 GHz | 70 42 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2 GHz | 51 31 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2 GHz | 45 35 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2 GHz | 23 14 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Na podstawie przeprowadzonych pomiarów wysnuć można wniosek, że Assassins Creed potrafi wykorzystać procesory czterordzeniowe. Dla gry istotne jest także taktowanie procesora. Widzimy więc, że warto choćby nieznacznie go podkręcić, aby zyskać kilka klatek. Najbardziej rzuca się w oczy spadek minimalnej liczby klatek przy obniżeniu taktowania na czterech rdzeniach o około 1 GHz.
Posiadacze procesorów jednordzeniowych mogą borykać się z mocno szarpaną animacją. W zasadzie na starszych modelach Assassins Creed będzie po prostu niegrywalny. Rozsądnym minimum będzie dwurdzeniowiec o taktowaniu co najmniej 2,66 GHz. Widzimy jednak, że między nim a porządnie wykręconym czterordzeniowcem różnica wyniesie średnio około 26 klatek na sekundę.
Vintage
Do testów vintage dobrałem ustawienia graficzne, które są kompromisem pomiędzy sporą płynnością a przyjemną dla oka grafiką. Procedura testowa była identyczna jak w przypadku testu głównego.
Ustawienia numer 1:
- Rozdzielczość – 1280 x 1024
- Multisampling - wyłączony
- Jakość otoczenia - 4
- Jakość tekstur - 3
- Jakość cieniowania - 3
- Jakość odbić - średnia
- Jakość postaci - 3
- Efekty dodatkowe - włączone
Ustawienia numer 2:
- Rozdzielczość – 1280 x 1024
- Multisampling - wyłączony
- Jakość otoczenia - 4
- Jakość tekstur - 2
- Jakość cieniowania - 2
- Jakość odbić – średnia
- Jakość postaci - 2
- Efekty dodatkowe - wyłączone
Assassins Creed: Brotherhood
8600 GT OC
1280x1024 --- 1 | 28 20 |
1280x1024 --- 2 | 33 23 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Pomimo chwilowych spadków płynności animacji, na ogólną wydajność karty w powyższych ustawieniach nie można było narzekać. Obniżenie rozdzielczości do 1280x720 i jakości odbić na niskie przyniosłoby zapewne dalszą poprawę, ale kosztem jakości obrazu.
Podsumowanie testów
Warto było poczekać kilka miesięcy na komputerową wersję Assassin's Creed: Brotherhood. W zamian za cierpliwość otrzymaliśmy rewelacyjną grę, okraszoną jeszcze lepszą warstwą graficzną (vide wprowadzenie multisamplingu). Twórcy wzięli sobie do serca konieczność odpowiedniej optymalizacji gry i wywiązali się z tego znakomicie. Nowe przygody Eizo nie wymagają high-endowego sprzętu. Co więcej, nawet na kartach ze średniej półki można grać na maksymalnych ustawieniach. Błędy grafiki w zasadzie nie występują.
W testach zauważyliśmy, że gra ma spore zapotrzebowanie na odpowiednio wydajny procesor. Za rozsądne optimum uznaliśmy dwurdzeniowca o taktowaniu co najmniej 2,66 GHz. Jeśli zainwestowaliście w procesor czterordzeniowy, to gra odwdzięczy się sporym wzrostem liczby klatek generowanych w ciągu każdej sekundy. Również częstotliwość pracy procesora ma spory wpływ na animację, zwłaszcza na minimalną liczbę klatek.
Jeśli chodzi o pamięć RAM, to 4 GB będą kluczowe jedynie dla osób, które będą chciały pograć na słabszych kartach graficznych. Tam zysk 3 klatek względem 2 GB pamięci będzie miał znaczenie.
Na benchmarku: | ||
Bulletstorm - optymalne karty graficzne | Test Drive Unlimited 2 - optymalne karty graficzne | Dead Space 2 - optymalne karty graficzne |
Komentarze
88Koleś jedzie na koniu przez miasto i wszystko się wali dookoła. W tym sęk że gdyby zaczekać pewnie ze 3 sekundy przed startem to te budynki nadal waliłyby się gdy się obok nich przejeżdża. Wiem że to zwiększa dynamikę ale robi się interaktywny film rodem z CoDa.
Nie dotknę tej gry, nawet kijem.
Zresztą jest jeszcze Crysis 2 ale on poczeka, bo się już z nim zapoznałem.
Widzę gra ma niskie wymagania, pogram komfortowo, dzięki za trud ;)
Ma ktos z was problemy z dzwiekiem w tej grze - konkretnie w intrze, gdzie bije dzwon (jakby slabe pierdzenie) ?
Lubisz tak ludzi w ch**ja robic na codzien?
- walka żenująca. Czy tu jest jakiś poziom trudności ? przeciwnicy stoją jak kukły i czekają aż im wsadzisz kose pod żebro (przynajmniej tak to wygląda na filmiku tutaj zamieszczonym)
- czy jest tak cholernie nudna i wtórna (zadania) jak część pierwsza (imho) ?
Wszyscy bowiem wiemy, że są to zabiegi marketingowe i nie każdy musi za tym nadążać.
To tylko taka sugestia oczywiście :)
,,3 klatki na sekundę mogłyby będą miały znaczenie w wypadku"
Pozdrawiam!
w cenie tego i5 750 (759zł) jest AMD Phenom II X6 1090T BE