Testy przeprowadziliśmy w dwóch ustawieniach:
- ze standardowo działającym APU AMD A10-7860K i pamięciami RAM 1866 MHz
- z rdzeniami CPU podkręconymi do 4,2 GHz, rdzeniem GPU podkręconym do 960 MHz i pamięciami RAM 2400 MHz
Na początek nieśmiertelny 3D Mark, tak by sprawdzić, na jaki wzrost wydajności możemy liczyć po podkręceniu APU.
3DMark Fire Strike - wynik ogólny
[punkty]
Wersja podkręcona | 1868 |
Wersja niepodkręcona | 1505 |
3DMark Fire Strike - wynik układu graficznego
[punkty]
Wersja podkręcona | 2063 |
Wersja niepodkręcona | 1655 |
3DMark Fire Strike - wynik procesora
[punkty]
Wersja podkręcona | 4892 |
Wersja niepodkręcona | 4169 |
Wyniki podkręconego AMD A10-7860K ładnie idą w górę, ale jak to przełoży się na realne wyniki w grach?
Rise Of The Tomb Raider - 1366 x 768
[śr.kl./s.] DirectX 12, ustawienia najniższe, AA wyłączone
Wersja podkręcona | 40 |
Wersja niepodkręcona | 31 |
W przypadku opcji OC wyniki poszczególnych testów to 46 (Mountain Peak), 33 (Syria) i 38 klatek na sekundę (Geothermal Valley), a bez OC to odpowiednio 35, 25 i 32 klatki na sekunde.
Rise Of The Tomb Raider - 1680 x 1050
[śr.kl./s.] DirectX 12, ustawienia najniższe, AA wyłączone
Wersja podkręcona | 27 |
Wersja niepodkręcona | 21 |
Zwiększenie rozdzielczości do 1680 x 1050 skutkuje już solidnym zmniejszeniem framerate.
Gears of War - 1366 x 768
[śr.kl/s.] ustawienia najniższe + jakość tekstur średnia
Wersja podkręcona | 45 |
Wersja niepodkręcona | 37 |
Gears of War - 1680 x 1050
[śr.kl/s.] ustawienia najniższe + jakość tekstur średnia
Wersja podkręcona | 33 |
Wersja niepodkręcona | 26 |
Widać wyraźnie zaletę wynikającą z podkręcenia, ale już zwiększenie rozdzielczości do 1680 x 1050 skutkuje obniżenie szybkości działania do niewiele ponad 30 klatek na sekundę (opcja z podkręconym APU).
Quantum Break na standardowo taktowanym A10-7860K z pamięciami 2400 MHz
Quantum Brake - 1366 x 768
[śr.kl/s.] ustawienia najniższe
Wersja podkręcona | 31 |
Wersja niepodkręcona | 25 |
Po wynikach w Quantum Break nie spodziewaliśmy się cudów - gra jest wymagająca i nie należy do wzorcowych przykładów gier dobrze zoptymalizowanych.
Pora na nową generację?
AMD A10-7860K to dobrze wyceniony układ - złożenie w tej kwocie widocznie szybszego zestawu opartego na zewnętrznej karcie graficznej jest niełatwe. Zintegrowany z APU AMD Radeon R7 to wciąż naprawdę niezły układ graficzny, ale widać, że najnowsze wymagające gry z obsługą DirectX 12 dają mu się solidnie we znaki.
Pora na kolejną, wydajniejszą generację APU i mamy nadzieję, że nie będziemy musieli na nią czekać za długo - Intel nie śpi i procesory Skylake z pamięcią L4 mogą w tym segmencie mocno namieszać, chociaż nie spodziewamy się po nich np. wyjątkowo niskich cen.
Na dziś dzień AMD A10-7860K to najciekawszy model APU ze stajni AMD - energooszczędny (65W TDP), wydajny i dobrze wyceniony. Jeśli szukacie podstawy komputera bez zewnętrznej karty graficznej, z pewnością sprawdzi się w podstawowych zastosowaniach.
Jeśli pogodzicie się ze zmniejszenie rozdzielczości, jakości wyświetlanej grafiki i szybkością działania około 30 klatek na sekundę, po podkręceniu będzie mógł "udźwignąć" nawet tak wymagające gry jak Quantum Break.
Ocena końcowa
- dobry stosunek ceny do możliwości
- TDP obniżone do 65 W
- wyższe taktowanie GPU w stosunku do poprzednika
- łatwe podkręcanie
- zintegrowana grafika z 512 jednostkami cieniującymi
- obsługa DirectX 12
- technologie FreeSync i HSA
- minimalnie obniżone bazowe taktowanie CPU
Komentarze
21Jeśli ktoś naprawdę uważa, że AMD jest firmą bez przyszłości, polecam zobaczenie specyfiki technicznej konsol aktualnej generacji. Ostrzegam że Intela tam nie znajdziecie.
To jakby testować Malucha z turbo i bez, zapominając to porównać z czymkolwiek.
I na tej podstawie "czytacz" ma się dowiedzieć czego?
Że Maluch z turbo szybszy?
Test bezsensu.