Big Data to nie tylko marketing. Big Data walczy z komarami, ratuje świat i pomaga w karierze Lady Gaga.
Firmy inwestują coraz więcej w Big Data. Specjaliści z tej dziedziny mogą liczyć na dobrą pracę. Rynek rozwija się dynamicznie. Czy Big Data jest już wszechobecna? Nie macie pojęcia jak bardzo.
Big Data jest już wszędzie. To podstawowe narzędzie do opracowywania strategii marketingowych. Wykorzystuje się je w zarządzaniu zasobami ludzkimi i zarządzaniu przedsiębiorstwem. Pomaga także w walce z przestępczością i... komarami. Korzystają z niej nawet Barack Obama i Lady Gaga. Aż strach otworzyć lodówkę.
Big data z lodówki
A jednak i tutaj dotarły potężne zbiory informacji. W miarę rozwoju Internetu Rzeczy, poczciwy sprzęt kuchenny staje się bardziej „smart”. Do 2020 roku IoT obejmie 50 miliardów przedmiotów. Bardzo prawdopodobne, że dotyczy to także wyposażenia twojej kuchni. Każdy z tych przedmiotów będzie dostarczał producentom wiedzy o preferencjach klientów, a więc generował Big Data. W przypadku lodówek i zamrażarek to już nie sceience-fiction, tylko stan obecny. Już teraz Tesco analizuje dane z lodówek w 120 brytyjskich sklepach. Badanie ma na celu ograniczenie kosztów na chłodzenie i zredukowanie emisji CO2.
Chmielowa Big Data
Duże zbiory danych bardzo polubił przemysł alkoholowy. Izraelski startup WeissBeerger opracował system, który monitoruje ilość, gatunek i markę spożywanego piwa, mierzone w konkretnych przedziałach czasowych. Dzięki programowi, właściciele barów dostają gotowe instrukcje jakie piwo i w jakiej ilości zamawiać danego dnia. Co ważne, to faktycznie działa! Bary w Tel Avivie notują wzrost zysków nawet o 80%.
Big Data poszła w las
Systemy Big Data to nie tylko zimny marketing. W oparciu o duże zbiory informacji powstają także projekty mające na celu naprawienie świata. Global Forest Watch (GFW) używa danych do monitorowania zmian klimatu związanych z nielegalną wycinką drzew, w celu zapobiegania deforestacji. Już teraz mówi się o wykorzystaniu danych do monitorowania ocieplenia klimatu, stanu pokrywy lodowej a także tempa rozrostu dziury ozonowej. Big Data z lasu wybiega w kosmos
Zagraj w Big Data na komórce
Gracze są kopalnią wiedzy. Analizuje się ich wiek, tryb życia oraz zwyczaje. Co jedzą? W co się ubierają? Jakiej muzyki słuchają? Pokaż mi w co grasz, a Big Data powie kim jesteś. Informacje pozwalają marketerom targetować reklamy pod konkretnego posiadacza smartfona.
Lady Big Data
Siłę Big Data odkrył także przemysł muzyczny. Manager popularnej piosenkarki Lady Gaga wykorzystuje technologię Big Data to promowania gwiazdy. Opracowany mechanizm analizował zainteresowania miłośników muzyki, którzy mogliby lubić Lady Gagę, ale z jakichś przyczyn jeszcze jej nie słuchali. Dzięki jego wytrwałości w analizie wielkich zbiorów danych (porównywaniu profili behawioralnych użytkowników Internetu) Lady Gaga zanotowała gigantyczny wzrost liczby fanów. Na Facebooku przybyło ich 51 mln, a na Twitterze – 31 mln.
Big Data wybrała prezydenta USA
Marketing i polityka są ze sobą nierozerwalnie związane. Skoro Big Data święci triumfy w pierwszym, nic dziwnego, że wzbudza zainteresowanie przy kampaniach wyborczych. Już w 2012 podczas wyścigu o fotel prezydenta USA zastosowano tę technologię. Dzięki niej przewidywano zachowania wyborców. Dzięki temu uzyskano także możliwość wpływania na nich. Zarządzano internetowymi ruchami wyborców, stosowano audience targeting w sklepach. Obama, najprawdopodobniej jako pierwszy polityk na świecie, przeprowadził marketing z użyciem danych zakrojony na tak gigantyczną skalę. Być może to właśnie on jest pierwszym prezydentem Big Data.
Komputery kontra komary
Inteligentne komputery w walce z krwiożerczymi stawonogami? To nie scenariusz filmu klasy B, tylko strategia firm produkujących środki owadobójcze. Analiza danych satelitarnych i informacji pogodowych pozwala na precyzyjne określenie gdzie małe bestie będą się najliczniej wylęgać. Następnie na te obszary prowadzi się zmasowany atak pestycydami. Dzięki Big Data nie trzeba przeprowadzać już nalotów dywanowych na przypadkowe miejsca, w których może nie bzyka nawet jeden komar. Big Data umożliwia precyzyjny atak, prosto w cel.
Czy Big Data pracuje dla CIA?
Na stronie głównej CIA USA widnieje ogłoszenie o pracę o treści: „Wszystkie departamenty CIA poszukują ciekawych, kreatywnych osób zainteresowanych służbą dla kraju w dziedzinie data science”. CIA szuka obecnie badacza/analityka danych m.in. w Washington D.C. Pełny etat, pensja od 50 tys. USD w górę. CIA stawia sprawę jasno: „Big Data to dla nas Big Deal” (poważna sprawa). Na pytanie: „A co CIA chce analizować?” – Ira „Gus” Hunt, Chief Technology Officer w CIA, odpowiada lakonicznie i z rozbrajającą szczerością: „Wszystko”.
Źródło: InPlusmedia, Cloud Technologies
Komentarze
3