Windows 11 wprowadzi obsługę DirectStorage - nowa technologia da kopa w grach
Windows 11 to nie tylko odświeżony interfejs. Nowy system Microsoftu wprowadzi kilka istotnych funkcji, które usprawnią działanie komputera – jedną z nich jest obsługa technologii DirectStorage, która w szczególności ucieszy graczy.
Technologia DirectStorage została zaprojektowana z myślą o konsoli Xbox Series X, ale w ubiegłym roku Microsoft zapowiedział przeniesienie jej na komputery PC. Jak się okazuje, będzie ona jedną z kluczowych funkcji obsługiwanych przez system Windows 11.
Co to jest DirectStorage?
DirectStorage to interfejs programowania (API), z którego mogą skorzystać deweloperzy tworzący gry - technologia rozwiązuje problem wąskiego gardła w komunikacji między pamięcią masową a kartą graficzną.
Jak to działa? Zerknijcie na grafikę poniżej.
Interfejs odpowiada za szybsze połączenie pamięci masowej (na której są zapisane dane gry) i układu graficznego (który odpowiada za wyświetlanie grafiki) – komunikacja między podzespołami odbywa się tutaj z pominięciem procesora. Technologia została zaprojektowana w ten sposób, aby to układ graficzny zajmował się dekompresją danych pobieranych z dysku.
Rozwiązanie szczególnie sprawdzi się w przypadku superszybkich nośników SSD NVMe, które zapewniają dużo lepsze osiągi od zwykłych modeli SSD SATA. Do tej pory gry raczej nie wykorzystywały potencjału takich konstrukcji, ale teraz ma się to zmienić.
Jakie są zalety DirectStorage API?
No dobrze, ale co z tego będą mieli gracze? Nowe API wprowadzi dwie istotne zmiany, które będą odczuwalne dla użytkowników komputerów.
Po pierwsze skrócenie czasu ładowania poziomów – już teraz potrafi on być wyjątkowo długi, co czasami może doprowadzić do frustracji. DirectStorage zapewni szybszy przesył danych, więc nie będzie trzeba czekać aż sprzęt wszystko „przemieli”.
Po drugie możliwość tworzenia bardziej szczegółowych i rozległych poziomów w grach. Jeżeli programiści wykorzystają potencjał interfejsu, możemy oczekiwać pojawienia się ciekawszych tytułów, które będą dostarczać jeszcze lepszych wrażeń z rozrywki.
Wymagania DirectStorage API
Które komputery obsługują DirectStorage API? Do wykorzystania nowego interfejsu wymagany jest dysk SSD w standardzie NVMe oraz karta graficzna zgodna z DirectX 12 i Shader Model 6 (czyli GeForce GTX 400 lub Radeon HD 7000 i nowsze).
Konieczny będzie także Windows 11 – jest to jedna z kluczowych nowości nowego systemu operacyjnego Microsoftu. Nowa funkcja niestety nie będzie działać na Windows 10 (jak pierwotnie podejrzewano).
Technologia zapowiada się bardzo obiecująco. DirectStorage API może poprawić komfort rozgrywki, ale też jakość samych gier. Warto jednak zaznaczyć, że interfejs musi być zaimplementowany w danym tytule (co będzie już zależeć od deweloperów tworzących gry).
Źródło: Microsoft
Komentarze
37- czytaj: programisci nie beda musieli juz wogole optymalizowac gier i wczytywana bedzie do pamieci masa zbednych danych, co za chwile uwali 16GB konfiguracje, a nastepnie CPU obecnej generacji
Co nowy system to to samo...
teraz znowu napędzają sprzedaż win11 przy pomocy directstorage którego nie zaaplikują do win7 czy win10 specjalnie by ludzie przechodzili na win11...
...jedna z najbarwniejszych postaci świata IT od 3 dni NIE ŻYJE.
A na benchmarku cisza...
Po pierwsze: microsoft "nie umie w storage". Ich storage spaces z windows server to tylko marketingowa notatka, że jest coś takiego. Jedyne w storage co im wyszło to refs2 + dedup. Zobaczcie testy zwykłych zjadaczy chleba oraz ich oficjalnych partnerów biznesowych (microsoftu) w porównaniu raid 5 i 6 w storage spaces a z wykorzystaniem kontrolera, nawet jakiegoś bieda edyszyn z 2 gigsami ramu. Tanie lsi od fujitsu/dell/hp/ibm robi miazgę z microsoftowego rozwiązania nie tylko w zapisie przy raid 5 i 6 ale nawet w głupim 10. Za dużo tixów miało się od płaczących od (uważających się za super) adminów jako vendor support. A wystarczyło doczytać co microsoft pisał dalej: storage spaces nigdy nie było tworzone pod kątem wydajności tylko funkcjonalności.
Coś mi mówi, że tu będzie podobnie. Kombinowanie jak koń pod górkę żeby tylko chwalić się, że bez ich technologii z kosmosu wszystko będzie mulić. Jakoś nvme gen.4 nie potrzebuje wynalazków żeby działać wydajnie.
konsole zniszczyly gry i to jest fakt.
Jak bedzie to jako ficzer do wlaczenia to znow nie wykorzysta sie maksymalnie jego potencjału.