Samochody elektryczne

Tak zima wpływa na elektryki. Dane nie są optymistyczne

przeczytasz w 2 min.

Samochody elektryczne mają swoje zalety, ale też nie brak im wad. Jedna z nich jest najbardziej widoczna zimą - kiedy temperatura otoczenia spada poniżej 0 stopni Celsjusza, a razem z nią - realny zasięg samochodu. Jakich konkretnie spadków można się spodziewać?

Ponad 30% niższy zasięg elektryków w trakcie zimy

Zakup samochodu elektrycznego wiąże się z pewnymi ograniczeniami podczas miesięcy, kiedy temperatura spada poniżej 0 stopni Celsjusza. Dotyczy to zarówno najtańszych elektryków, ale też modeli z wyższych segmentów.

Każdy producent jednak radzi sobie z optymalizacją zużycia baterii podczas trudnych warunków w nieco inny sposób, a co za tym idzie - inaczej wygląda spadek realnego zasięgu samochodu elektrycznego zimą.

Listę procentowej utraty zasięgu elektryków przygotowała firma Recurrent Auto na podstawie danych zebranych z ok. 7.000 pojazdów na terenie USA (badanie w warunkach od -1 do -6,7 st. C).

Jaki samochód elektryczny traci najwięcej zasięgu zimą?

Najlepiej z optymalizacją baterii w warunkach zimowych radzi sobie Jaguar I-Pace, który traci 3% zasięgu względem podróżowania w temperaturze otoczenia ok. 21 st. C. Tesle znajdują się nieco niżej w rankingu ze spadkiem ok. 17%, natomiast najgorzej wypadł Chevrolet Bolt, ale też VW ID.4.

Spadek zasięgu w samochodach elektrycznych zimą (w porównaniu z pomiarami w temp. 21 st. C):

  1. Jaguar I-Pace: -3%
  2. Audi e-tron (Q8 e-tron): -8%
  3. Tesla Model Y LR AWD: -15%
  4. Tesla Model X 75D: -15%
  5. Tesla Model 3 LR: -17%
  6. Tesla Model S P100D: -19%
  7. Hyundai Kona Electric: -19%
  8. Nissan Leaf e+ 62 kWh: -21%
  9. VW e-Golf 36 kWh: -23%
  10. BMW i3 42 kWh: -24%
  11. Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh: -30%
  12. VW ID.4 82 kWh: -30%
  13. Chevrolet Bolt: -32%

Samochody spalinowe nie mają takich problemów zimą

Słusznym jest stwierdzenie, że auta napędzane konwencjonalnymi paliwami płynnymi są pozbawione wad elektryków, które uwidaczniają się zimą. Wynika to przede wszystkim z konieczności zapewnienia odpowiedniej temperatury ogniwom w elektrykach (chłodzenie i ogrzewanie ich).

Auta spalinowe nie potrzebują zużycia dodatkowej energii zimą, aby zapewnić podzespołom optymalną temperaturę pracy - choć z drugiej strony, podobnie jak spalinówki - posiadają dodatkowe wyposażenie, które ma podnieść komfort kierowcy, a jednocześnie odbiera energię na dodatkowe kilometry w trasie (np. podgrzewane fotele, kierownica etc.).

Źródło: Recurrent Auto

Komentarze

13
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Much_
    6
    Oczywiście że spalinówki potrzebują zużyć więcej paliwa w zimie...
    • avatar
      xmexme
      5
      - 30% to bardzo optymistyczne podejście chyba sami producenci je sobie wyliczyli.
      • avatar
        piterk2006
        5
        Auta spalinowe nie potrzebują zużycia dodatkowej energii zimą - bzdura. Moje auto pali 11/100 zamiast 9/100.
        • avatar
          ryba84
          2
          Auta spalinowe nie potrzebują zużycia dodatkowej energii zimą, aby zapewnić podzespołom optymalną temperaturę pracy - choć z drugiej strony, podobnie jak spalinówki - (...).

          Powinno być:

          Auta spalinowe nie potrzebują zużycia dodatkowej energii zimą, aby zapewnić podzespołom optymalną temperaturę pracy - choć z drugiej strony, podobnie jak elektryki - (...).
          • avatar
            Ruffriders1988
            1
            Optymistycznie, realnie to 40-50% mniej, wiem z doświadczenia ;)
            • avatar
              Sander Cohen
              0
              Śmiechem
              • avatar
                bynio
                -2
                Jak to dobrze, że spalinówki przy mrozach pozbawione są też innych typowych problemów elektryków jak:
                - problemy z odpalaniem
                - większe zużycie paliwa
                - szybkie zużycie silnika spowodowane gorszym smarowaniem
                - możliwość zapchania katalizatora, DPFa, GPFa czy innych tego typu wynalazków występujących tylko w elektrykach

                Oh, wait :D

                Witaj!

                Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                Połącz konto już teraz.

                Zaloguj przez 1Login