RED Dragon: kamera 6K i wideo o rozdzielczości 24-megapikselowego zdjęcia
12 razy więcej niż Full HD
Targi przemysłu wideo NAB 2012 to doskonała okazja do zaprezentowania przełomowych rozwiązań. Podczas gdy Canon pokazuje swoje zabawki rejestrujące wideo w formacie 4K, RED idzie o krok, a nawet o dwa kroki dalej i prezentuje sensor RED Dragon pozwalający rejestrować wideo 6K.
Wideo 6K to inaczej rozdzielczość 6000 x 4000 pikseli. W przypadku RED Dragon rejestrowane z prędkością nawet 85 klatek/s. Po obniżeniu rozdzielczości do 5K osiągniemy 120 klatek/s, czyli tyle ile trzeba dla płynnego obrazu 3D. Jedna z wersji RED Dragon będzie kosztowała 6000 dolarów, co teoretycznie zachęca do natychmiastowego zakupu, ale jest tu niestety jeden haczyk.
Sensor RED Dragon oferuje nie tylko niesamowitą rozdzielczość i prędkość rejestracji wideo. To również bardzo duża dynamika obrazu sięgająca co najmniej 15 stopni przysłony.
Przede wszystkim RED Dragon to nie tyle nowa kamera, a, jak już wspomnieliśmy, sensor, który będzie dostępny jako upgrade dla posiadaczy kamer RED EPIC i Scarlet. A te niestety niemało kosztują. Jak szumnie zapowiada reklama na stronie RED, dostawy dla posiadaczy kamer EPIC mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Właściciele RED Scarlet poczekają do 2013, ale to żaden problem, wideo 6K długo będzie robić wrażenie
24 Megapiksele to rozdzielczość pojedynczej klatki filmu zarejestrowanego sensorem RED Dragon. A przecież dopiero nieliczni fotografowie mogą pochwalić się równie wysokiej rozdzielczości matrycami.
RED reklamuje sensor Dragon hasłem „Obsolescence Obsolete” w dosłownym tłumaczeniu „Starzenie się jest przestarzałe”. Jak w takim świetle wypadają dopiero co zapowiedziane produkty Canona? Wcale nie tak źle, gdyż są to nieco inne koncepcje filmowania.
Kamery RED to produkty modularne, wykorzystywane obecnie przede wszystkim przez operatorów filmowych - na przykład Peter Jackson kręci Hobbita kamerami RED EPIC. Ale z czasem, i to wcale nie są przechwałki, rozdzielczości 6K staną się dostępne i dla szerszego grona użytkowników. Wystarczy przypomnieć sobie standard Super Hi-Vision i ostatnie wypowiedzi Intela na IDF w Pekinie.
Więcej o wideo wysokiej rozdzielczości:
- Canon EOS 1D C i Cinema EOS C500 - lustrzanka oraz kamera z wideo 4K
- NHK Super Hi-Vision: wideo 7680x4320 pikseli z prędkością 120 klatek/s
- SONY VLP-VW1000ES: projektor 3D o rozdzielczości 4K
- RED Scarlet-X: „tanie” filmy w rozdzielczości 4096 x 2160 - dane techniczne
Źródło: RED, Endgadget (foto sensora)
Komentarze
18Ehhhh to jest prawdziwy sprzęt PRO - bez magii, lania wody i sikania emejzingiem.
"Jak w takim świetle wypadają dopiero co zapowiedziane produkty Canona?"
jest wręcz śmieszne bo canon przy red to jak maluch przy rolls-royce
płynny obraz jest już przy 25 fps (do 3D 25 fps x 2 czyli powinno być ok )
4K rozumiem, bo to ma być odpowiednik zapisu analogowego. Więcej? Nie wiem po co.
Lepiej mieć 1080 z 60 klatkami niż 6k z 20fps. Bo ciekawe jaki nośnik przerobi takie informacje.
http://www.youtube.com/watch?v=KzidriniP6Y&feature=fvst