Jak rozwiązać problem gogli rozszerzonej rzeczywistości? Naukowcy ze Stanford Computational Imaging Lab opracowali prototyp holograficznych gogli AR, które mają szansę odmienić rynek technologiczny.
Gogle AR, czyli urządzenia do rozszerzonej rzeczywistości, łączą wirtualne elementy z rzeczywistym otoczeniem, tworząc interaktywne doświadczenie dla użytkownika. Technologia może być wykorzystywana w edukacji, medycynie oraz przemyśle, oferując nowe możliwości nauki, pracy i rozrywki.
Tradycyjne gogle AR korzystają z soczewek skupiających, aby wyświetlać obrazy na ekranach micro LED lub OLED przed oczami użytkownika. Niestety, wymagana specyfikacja soczewek sprawia, że konstrukcje stają się nieporęczne, co można zaobserwować w urządzeniach takich jak Apple Vision Pro, które ważą 600 g. Niedługo może to się zmienić.
Nowy pomysł na gogle AR
Inżynierowie ze Stanford Computational Imaging Lab opracowali prototyp lekkich okularów AR, które wykorzystują wyświetlacz na bazie falowodów metapowierzchniowych i sztuczną inteligencję. Szczegóły opisano w artykule w czasopiśmie Nature.
Porównanie standardowych gogli AR i nowego podmysłu inżynierów ze Stanford Computational Imaging Lab
Metapowierzchnie w falowodzie "kodują" i "dekodują" wyświetlany obraz przez odbicie światła (zjawisko można porównać do przenoszenia fal z jednego końca basenu do drugiego).
Zjawisko holograficzne w dużym stopniu zależy od dokładności transmisji światła. Naukowcy wykorzystali sieci neuronowe, które pozwoliły opracować mechanizm kompensacji abberacji optycznych i poprawić jakość generowanego obrazu.
Do wygenerowania odpowiedniego obrazu konieczne było wytrenowanie sztucznej inteligencji
Nowa technologia pozwala wygenerować lepszą jakość obrazu, a do tego daje możliwość konstruowania mniejszych i lżejszych gogli. Ciągle jednak mówimy o prototypowym urządzeniu. Nie wiadomo, czy holograficzne gogle AR w ogóle trafią do masowej produkcji. Sprzęt mógłby jednak odmienić technologię i zwiększyć jej możliwości użycia.
Źródło: Notebook Check, Nature Stanford Engineering "Full-colour 3D holographic augmented-reality displays with metasurface waveguides"
Komentarze
2