Nvidia prezentuje DLSS 2.0 - technologia (w końcu) będzie działać jak należy
Technologia DLSS miała poprawić wydajność kart graficznych, ale wielu graczy krytykowało ją za zbyt duże pogorszenie jakości obrazu. Producent nie pozostał bierny na opinie użytkowników i przygotował ulepszoną technologię. Poznajcie DLSS 2.0!
DLSS poprawiało wydajność, ale pogarszało jakość obrazu
DLSS (Deep Learning Super Sampling) to autorska technologia Nvidii, która de facto odpowiada za upscaling – karta generuje obraz w niższej rozdzielczości, który jest powiększany i wyostrzany. W odróżnieniu od dotychczasowych rozwiązań, technologia korzysta z dodatkowych jednostek Tensor w kartach graficznych Nvidia Turing. Przy aktywnym ray-tracingu, DLSS pozwalał poprawić płynność animacji.
DLSS z przymrużeniem oka (foto: HardForum)
Niestety, rozwiązanie nie jest doskonałe i w widoczny sposób wpływa na jakość obrazu. Przy włączeniu funkcji, użytkownicy często skarżyli się na artefakty, rozmycie obrazu lub nadmierne wyostrzanie.
Co wprowadza DLSS 2.0?
Nvidia wysłuchała opinii niezadowolonych graczy i postanowiła poprawić technologię Deep Learning Super Sampling. Usprawniono algorytmy sztucznej inteligencji odpowiedzialne za wyostrzanie obrazu i tak powstał DLSS 2.0.
DLSS 2.0 ma zapewnić ostrzejszy obraz nie tylko względem zwykłego DLSS, ale nawet względem standardowych ustawień. Co ważne, funkcja będzie działać tylko nieznacznie wolniej niż przy zwykłym DLSS. I wiecie co? Pierwsze prezentacje wyglądają wyjątkowo obiecująco!
MechWarrior 5: Mercenaries na GeForce RTX 2060 w 1440p ma osiągać 95 fps, więc o 24 fps więcej niż przy wyłączonej funkcji. Co istotne, DLSS 2.0 nie pogorszy jakości obrazu.
Dobrze to wygląda też w grze Control - w rozdzielczości 1080p nowa funkcja pozwoli zwiększyć płynność z 36 do 61 fps. Wynik jest tylko o 1 fps słabszy niż przy zwykłym DLSS, ale otrzymujemy tutaj nieporównuwalnie lepszą jakość obrazu.
Producent chwali się, że poprawiono też jakość animacji ruchomych elementów - powyżej porównanie w grze Control.
Jak będzie w praktyce? Zapewne wkrótce się przekonamy. Wiemy, że nowa technologia już jest dostępna w grach Deliver Us The Moon, Wolfenstein Youngblood, MechWarrior 5: Mercenaries, w czwartek pojawi się patch do Control, ale później powinna trafić do kolejnych tytułów (zostanie także zaimplementowana w silniku Unreal Engine 4).
Źródło: Nvidia
Warto zobaczyć również:
- Ray tracing będzie działać na kartach graficznych Radeon (i będzie lepszy niż do tej pory)
- Rewolucja w grach na PC i konsole - Microsoft wprowadza DirectX 12 Ultimate. Co się zmieni?
- Microsoft omyłkowo ujawnił dokładną datę premiery Xbox Series X!
Komentarze
32Gry w których celowo zmniejsza się rozdzielczość czy to dla zwiększenia FPSów, czy dla innej widoczności nie potrzebują Upscalingu,
Na tym filmiku jest porównywany obraz w rożnych rozdzielczościach. Ale nigdzie nie ma podanej rozdzielczości monitora, na którym jest to wyświetlane. Ja w żadnej grze, nie mam tak rozmytego obrazu, jak ten, rzekomo natywny tutaj. Podobny efekt mam, jak na monitorze 1440p uruchamiam grę w 1080p. Wtedy obraz jest właśnie tak rozmyty. Więc jak wówczas zastosuje się wyostrzenie obrazu, to efekt naprawdę może być lepszy. Podejrzewam, że właśnie taką manipulację tutaj zastosowali.
Jak ktoś nie wierzy, to niech sobie włączy jakąkolwiek grę, w natywnej rozdzielczości swojego ekranu, na maksymalnych ustawieniach. Jeśli tekstury są odpowiedniej jakości(czytaj w wysokiej rozdzielczości), to obraz nie powinien być rozmyty.
DLSS quality mode !!!
czyli jak się powinno grac w Cyberpunk 2077 ! każdy to wie,że RayTracing w Cyberpunk 2077 wyznaczy nowe standardy chłopaki zawstydzą wszystkich wyciskając z tej technologi 999% wszyscy będą się spuszczać dniami i nocami co te chłopy zrobiły :D w końcu CDPR to taki Bentley Rolls-Royce Maserati w świecie game devu od nich zwyczajnie wymaga się więcej