Internet

Coraz więcej Polaków robi zakupy w Internecie - również przed świętami

przeczytasz w 2 min.
Marcin Sieradzki | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor:MarcinSieradzki

Prawie dwa miliony Polaków zrobi w tym roku zakupy świąteczne w Internecie. Z badań D-Link Technology Trend, przeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie firmy D-Link wynika, że sklepy online obsłużą w okresie świątecznym o 65% więcej klientów niż przed rokiem. Wśród kupowanych w Internecie prezentów najwięcej jest kosmetyków, odzieży, książek i filmów oraz zabawek.

Według badań D-Link Technology Trend (technologytrend.pl) zakupy w sieci robi co trzeci polski internauta (32%). Z handlu elektronicznego skorzystało w ciągu minionego roku ponad 4,2 mln klientów – to o milion więcej niż w 2007 roku, gdy zakupy w sieci deklarowało 28% badanych internautów. Szczyt zakupów internetowych przypada na dwa ostatnie miesiące w roku. W  listopadzie i grudniu sklepy online muszą obsłużyć prawie dwa miliony klientów, którzy szukają świątecznych okazji.

Polacy udają się na internetowe zakupy przede wszystkim ze względu na korzystniejsze ceny niż w tradycyjnych sklepach („jest taniej” odpowiada 50% klientów) oraz wygodną formę („nie muszę wychodzić z domu” – 49%). Co trzeci ankietowany (31%) twierdzi, że w Internecie znajduje bogatszy asortyment towarów, a prawie co czwarty (23%) przyznaje, że zakupy online są dla niego receptą na brak czasu. Internetowi klienci przed zakupem coraz częściej sugerują się radami innych osób umieszczanymi w komentarzach (obecnie 77%, przed rokiem 69%). Natomiast rzadziej kierują się porównywarkami cen (obecnie 53%, w 2007 roku – 77%).

Autorzy badania D-Link Technology Trend spytali także Internautów, którzy nie wydają pieniędzy w sieci, o powody ich decyzji. Ankietowani najczęściej wymieniali brak możliwości obejrzenia towaru przed zakupem (28%) oraz brak wiedzy związanej z e-handlem (26%). Znacznie mniej Polaków niż przed rokiem boi się nieuczciwych sprzedawców - w badaniu z 2007 roku taką odpowiedź wskazało 33%, obecnie 26% ankietowanych. Na kolejnych miejscach wskazywane są obawy związane płatnościami (13%), brak osobistego kontaktu ze sprzedawcą (10%) oraz strach przed niedostarczeniem przesyłki na czas (9%).

Internetowi klienci najczęściej (82%) kupują w polskich serwisach aukcyjnych (np. Allegro). Do zakupów w sklepach online przyznaje się obecnie 32% klientów – o pięć procent więcej niż przed rokiem. Wśród nabywanego asortymentu dominują kosmetyki (39%), odzież i obuwie (32%), książki i filmy (30%), zabawki (25%), biżuteria (22%), sprzęt komputerowy (20%) i płyty CD (18%).

Internautom mającym do wyboru różne sposoby płatności za zakupy w sieci, najbardziej odpowiada przelew z konta bankowego (61%) lub płatność za pobraniem (48%). Pozostałe formy płatności (np. specjalne karty do transakcji w Internecie, klasyczne karty kredytowe, serwisy pośredniczące typu PayPal) wybierane są sporadycznie przez 1-2% klientów.

Badanie D-Link Technology Trend poświęcone zakupom w Internecie przeprowadzono w dniach 20-28 listopada 2008 na reprezentatywnej grupie 1001 dorosłych Polaków.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login