Mantle API nareszcie dostępne - wydajności kart Radeon nawet +300%
Mantle API jest następcą obecnego DirectX, który nie pozwala rozwinąć skrzydeł akceleratorom graficznym bazującym na architekturze GCN.
Dzisiejszy dzień z pewnością zapisze się w historii AMD, bowiem właśnie została udostępniona aktualizacja dla gry Battlefield 4, która wprowadza obsługę niskopoziomowego interfejsu programowania Mantle API. Oczywiście to dopiero początek drogi dla tej technologii, która jeszcze się rozwija i ma bardzo duży potencjał.
Mantle API wprowadza udoskonalenia do wysokopoziomowego DirectX, który nie pozwala rozwinąć skrzydeł akceleratorom graficznym bazującym na architekturze GCN (Graphics Core Next) – zwłaszcza w przypadkach, gdzie mamy do czynienia ze słabszym procesorem i powstaje tak zwane wąskie gardło wynikające z narzutu API czy nieefektywnego dzielenia obliczeń na wątki. Na uwagę zasługuje fakt, że sprawdzi się ono nie tylko w topowych konfiguracjach, ale zwłaszcza w tych ze średniego i niższego segmentu wydajnościowego.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, do obsługi Mantle API wymagana jest karta graficzna bazująca na architekturze GCN (Radeon HD 7000 lub R7/R9 200) oraz sterowniki graficzne Catalyst 14.1 Beta lub nowsze (te powinny zostać niebawem udostępnione) – nowa wersja wprowadzi m.in. obsługę funkcji Frame Pacing dla rozdzielczości 1600p w trybie DirectX 10/11 dla podzespołów niekompatybilnych ze standardem XDMA, a także obsługę architektury HSA, pozwalającej na pracę procesora (CPU) i układu graficznego (GPU) nad jednym zadaniem. Drugą funkcjonalność będzie można przetestować np. w aplikacjach Libre Office v4.2.0.1+ i Corel AfterShot Pro v1.2.0.6+.
Mantle ma większy wpływ na sytuacje bardziej zależne od procesora, a mniejszy (lecz nadal stosunkowo duży) na sytuacje bardziej zależne od karty graficznej. Aktualnie wykorzystanie mocy graficznej jest bliskie optymalnemu, a więc ciężko będzie w tej kwestii jeszcze coś poprawić. Aktualizacja dla gry Battlefield 4 już jest dostępna do pobrania z serwerów Origin, a pierwsze informacje AMD o wzroście wydajności są bardzo obiecujące.
Średni wzrost wydajności w rozdzielczości 1080p wynosi 13,28%, a w rozdzielczości 1600p 11,35% (na podstawie konfiguracji z procesorami Intel Core i5 4670K, Core i7 4960X i AMD A10-7700K i FX-8350 oraz kartami graficznymi AMD Radeon R7 260X i R9 290X). W poszczególnych scenariuszach jest to odpowiednio:
- sytuacja zależna od procesora – ustawienia Ultra i 4xAA: +40.9% (1080p) oraz +40.1% (1600p) w konfiguracji z procesorem AMD A10-7700K i kartą graficzną AMD Radeon R9 290X
- sytuacja zależna od karty graficznej – ustawienia Ultra i FXAA: +2.7% (1080p) oraz +1.4% (1600p) w konfiguracji z procesorem Intel Core i7 4960X i kartą graficzną AMD Radeon R7 260X
Na uwagę zasługuje również przykład dema StarSwarm, gdzie wykorzystano silnik Nitrous zoptymalizowany pod Mantle API. Średni wzrost wydajności w rozdzielczości 1080p wynosi 115,65%, a w rozdzielczości 1600p 75,19% (na podstawie konfiguracji z procesorami Intel Core i5 4670K, Core i7 4960X i AMD A10-7700K i FX-8350 oraz kartami graficznymi AMD Radeon R7 260X i R9 290X). W poszczególnych scenariuszach jest to odpowiednio:
- sytuacja zależna od procesora – tryb RTS i ustawienia Extreme: +319% (1080p) oraz +281% (1600p) w konfiguracji z procesorem AMD A10-7700K i kartą graficzną AMD Radeon R9 290X
- sytuacja zależna od karty graficznej – tryb RTS i ustawienia Extreme: +5.1% (1080p) oraz +16,7% (1600p) w konfiguracji z procesorem Intel Core i7 4960X i kartą graficzną AMD Radeon R7 260X
Warto również wspomnieć, że nowa technologia jest jeszcze w fazie dopracowywania i producent sukcesywnie naprawia dostrzeżone problemy. Wraz z kolejnymi miesiącami powinniśmy się spodziewać jeszcze wyższej wydajności, bo to przecież dopiero początek drogi Mantle API.
Źródło: AMD
Komentarze
176Najlepsze to będzie dla nowych konsol, które maja procki rodem z netbooków :)
Napalony byłem z rok temu, na next geny, jak szczerbaty na suchary, ale po tym co wypluli na rynek zmodernizowałem komputer :P
Mantle oczywiście przez AMD będzie szlifowane i pieszczone good job red team :)
NVIDIA CUDA - AMD FireStream
NVIDIA PhysX - brak rozwiązania( kiedyś było Havok, ale to kiedyś :/ )
coś autorskiego lub nadal ( DX/OGL ) - Mantle
Robi się nie za ciekawie, ktoś kiedyś napisał, że konkurencja motorem napędowym technologii, innowacyjności i rozwoju. Ja zawsze powtarzałem, że nie jest tak, ekonomia niszczy wszystko co piękne. Dlaczego? Widać to na przykładzie tego co napisałem, walka trwa, ale jeśli NVIDIA wprowadzi coś innowacyjnego to ma to tylko dla siebie, nie dzieli się z AMD :/ Z kolei AMD chętnie wyciąga rękę do konkurencji( może dlatego, że są słabi, nie możemy być naiwni i wierzyć, że AMD też nie ma czegoś "za uszami", ale kto wie, może oni grają fair play ;) ). W tym wypadku efekt ekonomii w połączeniu z konkurencją i kapitalizmem działa tak, że najpierw prowadzi się wojnę z konkurentem, aż w końcu się go zniszczy. Przykłady? AMD - Intel, ten drugi ma tak ogromną przewagę, że ten pierwszy atakuje inny rynek( ARM, SoC itp. ). Jeszcze intel nie zniszczył AMD, a już ceny podniósł, wydajność pomiędzy aktualną a przyszłą generacją CPU wynosi zaledwie kilka %. To boję się pomyśleć co będzie, jak AMD będzie nikim lub zniknie z rynku, wtedy Intel będzie wydawał CPU za 2 tys zł, do tego wydajność będzie zależała od kaprysu korporacji :/
Mantle API - ma sens, gdyż w połączeniu z AMD APP SDK i APU AMD Kaveri( hUMA ) może osiągnąć ogromną moc. Szkoda, że nie mogą wydać na kości RAM(?) pamięci GDDR5 :/ I teraz połączenie AMD APU Kaveri + AMD Radeon R9 290X z chłodzeniem wodnym, do tego programy i gry napisane z użyciem AMD APP SDK i Mantle API, wtedy moc gwarantowana ;) A najlepiej OS napisany z użyciem instrukcji, które posiada Kaveri, autorska fizyka AMD, która korzystałaby moc GPU AMD, ehh... marzenia,
Dlatego ta technologia ma przyszlosc ;) mantle to otwarte srodowisko programowania i jesli nvidia czy intel nie chce zostac w tyle musi wyjsc na przeciw czy to z wdrożeniem mantle czy moze pojdzie na wojne i zakombinuje cos z Valve kto wie:)
„W świetle podwójnego zwycięstwa AMD na rynku konsolowym APU, potencjał jaki niesie ze sobą Mantle z HSA, jest bardzo duży” - John Carmack
Radzę dokładnie przeczytać cały artykuł, bo patrząc po komentarzach w górzę widzę, że nie wszyscy rozumieją o co chodzi. Widzą tylko +300%.
Np za 2 lata wyjdzie karta graficzna obsługująca Mantle 2.0 i gry pisane pod Mantle 1.0 już nie będą mogły na niej działać, lub wrócić będą musiały do OpenGL/DirectX.
Czyli brak kompatybilności wstecznej.
Jeśli to prawda to mnie się to nie podoba.
Wie ktoś coś więcej na ten temat? Czy to tylko błędy w artykule, który czytałem?
Czekam na specyfikację API dla programistów taką jaką mogę znaleźć dla OpenGL, czy Direct3D, a do Mantle czemu jej nie ma? Mają coś do ukrycia?
Widać tak. Coś tu śmierdzi.
Mantle ma zmniejszyć narzut na CPU aby nie był on wąskim gardłem dlatego wzrost wydajności jest większy na A10 sparowanym z R9 290X niż na i7-4xxx + R9 290X.
Szczerze to wątpię, żeby miało to jakieś znaczenie, na pewno Intel ma lepszy wynik, bo jeden rdzeń jest bardziej wydajniejszy w porównaniu do AMD i to jest znaczący plus.
Aha, a gdzie ten wynik, że różnica u Intel'a jest najbardziej znacząca? Ofc, pytam tak z ciekawości, bo nie mogę znaleźć. W sumie nawet test dostarczony tu, na tej stronie, jest delikatnie mówiąc, do niczego. Bo porównują lepszą konfigurację do gorszej( o ile procesor użyty to ten z górnej półki, to z kolei GPU jest wolniejsze niż te użyte w AMD ). Trochę to dziwne, to by oznaczało, że AMD gra nie fair :/
PS. Mogę się mylić, ale nie da się zdementować komentarzy nie znając specyfikacji API, nie wiemy na jakiej podstawie ma być lepszy od tych API obecnych już na rynku i czym jest ta rewolucja. Wiem, wiem, słyszałem o tej mniejszej ilości Draw Call'i, ale jak udało im się to usprawnić.
górą intel+nvidia
tak, kiedyś też miałem amd i już nigdy więcej do niego nie wrócę
oczywiście każdy kupi co chce i pewno niektórzy pójdą za owczym pędem
i mnie zminusują
,ale trzeba pamiętać ,że zawsze stadem kieruje jakiś baran :)
Co do Nvidii to jest tam jakiś cień szansy , ale pierwsze skrzypce gra tutaj GCN w Radeonach , generalnie AMD stara się aby to całe HSA , HUMA , MANTLE , TRUEAUDIO , TRESS-FX , rozkręcić na jak najszerszą skale , czas poaże czy im się to uda .
Fizyka wylicza macierz, a rysowanie z niej korzysta.
Kiedy zrobiłem synchronizacje tylko i wyłącznie na takich macierzach to moja 2 wątkowa gra... zwolniła.... Synchronizacja zabiła cały speedup.
I wróciłem do jednego wątku.
Trzeba by calkiem inaczej to zaprojektować. Jest kilka podejść.
Po za tym nie jest dobrze synchronizować, że 1 wątek fizyka, drugi grafika.
Lepiej by było nawet liczyć pokolej, ale fizykę rozbijać na n-wątków, gdzie n to liczba rdzeni, potem jak fizyka skończy się liczyć, to logikę na n-wątków, potem grafikę.
Tyle, że nie zawsze jest sens. Bo jak w pewnej grze logika to 1% czasu obliczeń... to nie ma sensu jej rozbijać na wątki - bo znów synchronizacja zje speedup...
Trzbe pierw zmierzyć, co się najdłużej liczy. I jak wychodzi, że 90% czasu siedzi na rysowaniu... to co ja mam rozbijać na wątki fizyke i logikę?... nie ma sensu.
Wszelkie rozważania są ograniczone prawami które już wymyślono 50 lat temu przez Amdahla i Gustafsona, więc nadzieje że FX stanie się kilerem i7 są ....
Miałem ostatnimi czasy na myśli jakąś wymiane bebechów, ale to się wiąże znowu z kosztami - płyta, procek, karta. Jeżeli moc obliczeniowa GPU ma wspomóc CPU w przypadku gdzie sytuacja w grze jest zależna od CPU to mój Phenom II x3 w połączeniu z jakimś R9 270X będzie dawał radę jeszcze przez jakiś czas ;) Brawo AMD.