Ten praktycznie niezapowiadany FPS - jeśli porównać to do szumu i reklamy jaka otacza inne superprodukcje - okazał się niespodziewanym hitem. Ocena fabuły to nie nasza działka, ale jakość grafiki 3D w
Ten praktycznie niezapowiadany FPS - jeśli porównać to do szumu i reklamy jaka otacza inne superprodukcje - okazał się niespodziewanym hitem. Ocena fabuły to nie nasza działka, ale jakość grafiki 3D w tej grze możemy określić jednym słowem: jest niesamowita. Tę grę powinien zobaczyć każdy miłośnik strzelanek FPP. (Choć każdy kto widział już pierwsze obrazki ze Stalkera, zapewne powie że w FarCry nie ma się czym zachwycać)
Na potrzeby Far Cry stworzony został specjalny silnik trójwymiarowy CryENGINE, wykorzystujący wszystkie najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki 3D. Cienie i odblaski generowane w czasie rzeczywistym, bump-mapping środowiskowy, wykorzystywanie pixel-shaderów oraz zaawansowane filtrowanie tekstur. Far Cry zoptymalizowane zostało również do działania z 64-bitowym procesorem firmy AMD - Athlon 64.
O nieprawdopodobnych możliwościach silnika graficznego CRYENGINE, już na samym początku gry może przekonać każdego sceptyka skorzystanie z ... lornetki. Z miejsca w którym aktualnie stoi bohater - obrazek poniżej - za chwilę będziemy mogli policzyć strażników w obozie, ukrytym w dżungli na drugim brzegu plaży, zobaczyć jakiej broni używają, a nawet przeczytamy numer śmigłowca stojącego na platformie startowej.
* kliknij na obrazek aby powiększyć. Poniżej zrzuty ekranu z siedmiu kolejnych trybów powiększających lornetki. Okazuje się, że to co jest od nas wirtualnie oddalone o kilkaset metrów, jest cały czas renderowane i żyje swoim życiem.
Więcej doskonałych obrazków z tej gry znajdziecie w sieci. Prawie 500 MB demo gry FarCy można ściągnąć ze strony cenega.
I równie "niesamowite" są wymagania sprzętowe. Co prawda nie jest aż tak źle jak się tego spodziewaliśmy, ale o wyższych poziomach filtrowania anizotropowego lepiej nie myśleć, a o wygładzaniu krawędzi FSAA w ogóle już nie ma mowy - nawet na najmocniejszych kartach graficznych. Z wygładzaniem FSAA trzeba będzie poczekać na GeForce 6800 lub Radeon X800.
Skomplikowana geometria, bardzo wysoki poziom tekstur, olbrzymia ilość szczegółów, cieni oraz efekty 3D realizowane przez biblioteki DirectX 9 (w szczególności efekty bump mappingu), stawiają dla sprzętu dość wysoką poprzeczkę. Już sam producent gry w swojej dokumentacji do komfortowej gry przy pełnych efektach (tryb "VeryHigh Quality") zaleca komputer wyposażony w procesor 3GHz, 1024 MB pamięci ! oraz 128 megową kartę graficzną zgodną z DirectX 9. Sami przyznacie, że to nieskromne wymagania, a zapewniamy Was, że wcale nie są przesadzone. No cóż, oczywiście może się to komuś niepodobać, ale przecież od dawna chcieliśmy zobaczyć grę ociekającą wspaniałymi efektami 3D, a FarCry jest właśnie taką grą. Przy ustawieniach LOW lub Medium można już zagrać na komputerze z CPU 2GHz i 512MB. To na otarcie łez.
Twórca gry nie precyzuje w jaką kartę graficzną powinni się wyposażyć gracze chcący płynnie pograć przy ustawieniach na maksymalną jakość grafiki, a zatem przetestowaliśmy 10 najpopularniejszych urządzeń, aby dowiedzieć się, którą z nich należałoby wybrać aby móc cieszyć się najładniejszą grafiką, ewentualnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wymiana karty na nowszy model przyniesie jakieś korzyści.
Nasz platforma testowa i testowane karty graficzne :
- Komputer Geo-PC z procesorem Intel Pentium 4 2.8 GHz HT/FSB 800 MHz (Northwood)
- płyta główna Gigabyte 8IPE 1000Pro2 (intel 865PE)
- 512 MB RAM (2x256) DDR400 MHz / DualChannel
- dysk twardy Seagate Barracuda 80 GB Serial ATA
- Windows XP Pro PL
karty graficzne: - GeForce4 Ti-4200 128 MB
- GeForceFX 5200 Leadtek A340TD (128-bit)
- GeForceFX 5500 Leadtek A340Pro-TD128 128MB
- GeForceFX 5700 Gigabyte GV-N57128D 128MB
- GeForceFX 5900XT Gigabyte GA-N59X128D 128MB
- GeForceFX 5950 Ultra Gigabyte GV-N59U256V 256MB
sterowniki nVidia ForceWare 56.72 - Radeon 9600 Sapphire 128 MB (128-bit)
- Radeon 9600 Pro Ultra Gigabyte GV-R96P128DH 128 MB
- Radeon 9700 build by ATI' 128MB
- Radeon 9800 Pro Gigabyte Maya II GV-R98P256D 256MB
sterowniki ATi Catalyst 4.4