Testy w starszych oraz e-sportowych tytułach
Zaczynamy od najstarszych gier, w których silnik graficzny powstawał jeszcze w czasach, gdy Windows 7 był najnowszym wydaniem systemu od Microsoft. Naturalnie takie gry są też najmniej wymagające i nasz sprzęt po ulepszeniu podzespołów w większości przypadków oferuje spory zapas mocy. Przed przystąpieniem do prezentacji wyników małe objaśnienie wykresów - FPS średni odnosi się do średniej prędkości generowania klatek w czasie testu, natomiast 1% Low FPS określa powyżej jakiej wartości FPS był przez 99% czasu trwania testu - innymi słowy dotyczy to chwilowych spadków, ale minimalizuje znaczenie jednorazowych "dołków wydajności", które mogą wynikać z przyczyn od systemu niezależnych.
Counter-Strike: Global Offensive - FHD, ustawienia najniższe [kl/s]
Legenda | FPS średni 1% Low FPS |
Windows 7 | 346,7 217,5 |
Windows 10 | 301,5 189,5 |
Pierwsza z przetestowanych gier nie napawa optymizmem. Po zmianie systemu wydajność znacząco spadła, zarówno w przypadku minimalnych, jak i średnich wartości. Z drugiej strony nadal utrzymujemy średnią powyżej 300 FPS… więc ciężko tutaj mówić o dramacie.
Leage of Legends - FHD, ustawienia najwyższe [kl/s]
Legenda | FPS średni 1% Low FPS |
Windows 7 | 119,7 104,1 |
Windows 10 | 136,5 128,3 |
Liga Legend w najnowszej odsłonie (tutaj silnik jest konsekwentnie ulepszany na przestrzeni lat) wykazała tendencję wzrostową – zwłaszcza w przypadku spadków płynności. W tym przypadku zakres wartości jest też niższy, niż w przypadku CS’a i można mówić o realnie odczuwalnej różnicy.
Fortnite - FHD, ustawienia epickie [kl/s]
Legenda | FPS średni 1% Low FPS |
Windows 7 | 123,6 54,2 |
Windows 10 | 125,1 52,9 |
Fortnite to najświeższa gra z prezentowanych na tej stronie, ale mimo tego wykazała się praktycznie brakiem zmian wydajności – ze względu na problematyczną powtarzalność testów, wyniki można uznać za margines błędu pomiaru.
Playerunknown's Battlegrounds - FHD, ustawienia wysokie [kl/s]
Legenda | FPS średni 1% Low FPS |
Windows 7 | 110,8 31,4 |
Windows 10 | 126,1 114,5 |
Ostatnia z popularnych gier sieciowych, jakie przetestowaliśmy, nigdy nie słynęła z dobrej optymalizacji. Można jednak odnieść wrażenie, że twórcy mają już w głębokim poważaniu użytkowników Windows 7, gdyż bardzo często zdarzały się znaczne spadki klatkażu – mimo wysokiej średniej FPS gra była bardzo nieprzyjemna na starszym systemie. Sama średnia zresztą też jest już zdecydowanie odczuwalnie 10% wyższa w przypadku Windows 10.
Zapraszamy teraz na kolejną stronę, gdzie przyjrzymy się nieco świeższym i bardziej wymagającym grom.