Wiele osób uważa, że w grach wideo najważniejsza jest garfika. Ja do nich nie należę, choć uważam, że z pewnością odgrywa ważną rolę. Może nie tak ważną, jak chociażby grywalność, ale na pewno się liczy. Zanim gra zostanie wydana wiemy tylko jak prezentuje się oprawa wizualna i kilka informacji dotyczących rozgrywki. Właściwie od grafiki zaczyna się przygoda z każdym tytułem. Producenci gier mogą wybierać między dwoma kierunkami, jeżeli chodzi o oprawę wizualną: albo starać się, by grafika była jak najbardziej realistyczna, albo bardziej bajkowa, rysunkowa, czy po prostu przyjemna. Ja preferuję tą drugą ścieżkę. W dalszej części artykułu przedstawię gry z najatrakcyjniejszą, według mnie, grafiką nierealistyczną - 10 produkcji, w których warto zwrócić uwagę na grafikę, choć elementy przedstawione w grze nie wyglądają jak prawdziwe i rzecz jasna, z takim założeniem były tworzone. Zapraszam do czytania, oceniania oraz komentowania.
10. Black & White 2 [PC]
Producent: Lionhead Studios
Wydawca: Electronic Arts
Wydawca (PL): EA Polska
Gatunek: RTS
Rok wydania: 2005
Gra pt. "Black & White 2" jest strategią czasu rzeczywistego (RTS), której akcja toczy się w świecie fantasy. Rozgrywka w "B&W2" nie różni się znacznie od innych gier tego typu - zbieramy surowce, rozbudowywujemy plemię i ruszamy do boju. Druga część jest fabularnym sequelem poprzednika. W grze udostępniony został tylko i wyłącznie tryb singleplayer. Niestety, kampania dla jednego gracza jest bardzo krótka.
Podstawowymi zmianami w "dwójce" są poprawiony interfejs i upiększenie, a wręcz znaczne upiększenie oprawy wizualnej. Grafika na prawdę prezentuje się ładnie, choć momentami jest zbyt "kanciasta". Z racji, że artykuł dotyczy nierealistycznej grafiki opisane zostaną potwory, występujące w grze. One właśnie dodają uroku całej produkcji. Są bowiem szczegółowe, a developerzy zadbali o najmniejsze detale, podczas ich tworzenia. Każdy z potworów jest oryginalny i widać, że to właśnie na tym skupili się graficy. Warto wspomnieć, że otoczenie również prezentuje się świetnie. Każda z wysp jest inna, a mimo to nie znajdzie się tu "niedoróbki".
Moja ocena grafiki: 7,5/10
Średnia ocen gry: 76,49%
9. Sam & Max Sezon 1 i Sezon 2 [PC, Wii, X360]
Producent: Telltale Games
Wydawca: JoWooD
Wydawca (PL): CD Projekt
Gatunek: Przygodówka
Rok wydania: 2007/2008
Oba sezony "Sam & Max" to klasyczne przygodówki utrzymane w konwencji point&click. Cała gra oparta jest na komiksie o tym samym tytule i tak jak w nim głównymi bohaterami są policjanci: pies i kólik, odpowidenio Sam i Max. Poziom trudności jest bardzo niski, co oznacza, że gra nie jest skierowana do hardcore'owch fanów przygodówek, a raczej grą na sobotni wieczór. W grze trafimy także zabawne momenty.
Grafika w grze "Sam & Max" jest z pewnością jednym z największych atutów produkcji. Choć gra wzorowana jest na komiksie, to grafika została znacznie skomputeryzowana i odbiega od oryginalnych rysunków. Mimo to dalej jest bardzo kolorowa i przyjemna. Zarówno otoczenie, postacie, jak i pozostałe elementy zostały wykonane całkiem dobrze i dopracowane w najmniejszych szczegółach. Warto też dodać, że wszystkie obiekty są wykonane w 3D. Animacja postaci również została dobrze wykonana. W obu "Sezonach" oprawa wizualna jest bardzo zbliżona.
Moja ocena grafiki: 7,6/10
Średnia ocen gry: 75% - 89%
8. Worms 3D [PC]
Producent: Team 17 Software
Wydawca: SEGA
Wydawca (PL): CD Projekt
Gatunek: Zręcznościówka / familijna
Rok wydania: 2003
"Worms 3D" jest kolejną częścią popularnej serii gier o "robalach". Gra dostarcza wiele zabawy i momentami jest na prawdę komiczna. Rozgrywka polega na objęciu dowództwa nad drużyną "robalów" i zlikwidowaniu przeciwnej za pomocą wielu zróżnicowanych i bardzo pomysłowych broni. Dostępny jest zarówno sieciowy tryb multiplayer, jak i singleplayer. W tym drugim mamy do wyboru kampanię, pojedyńcze zadania oraz zwykłe pojedynki z komputerem lub innym graczem.
Omawiana odsłona serii "Worms" przenosi grę do trójwymiaru. W poprzednich częściach zastosowana była gafika 2D. Cała akcja gry toczy się na bardzo kolorowych wyspach, w które wbudowanych jest mnóstwo ciekawych przedmiotów. Zarówno robale, ich ekwipunek, jak i otoczenie wyglądają bardzo ładnie. Wszelkie eksplozje są bardzo "bajkowe", co dodatkowo zwiększa atrakcyjność oprawy wizualnej. Dzięki zastosowaniu "żywej" kolorystki cała produkcja wydaje się być bardziej rozrywkowa i humorystyczna. Poprawia ona także klimat. Ponadto w grze zmianie ulegają warunki pogodowe, a efekty temu towarzyszące wyszły równie dobrze co inne elementy.
Moja ocena grafiki: 7,8/10
Średnia ocen gry: 76,06%
7. Sąsiedzi z piekła rodem 2 [PC]
Producent: JoWooD
Wydawca: JoWooD
Wydawca (PL): CD Projekt
Gatunek: Strategiczna / przygodówka
Rok wydania: 2004
Druga część serii, czyli "Sąsiedzi z piekła rodem 2: Na wakcjach" jest tak jak jej poprzednik zabawną i wciągającą, przygodową grą strategiczną. Rozgrywka polega na łączeniu ze sobą przeróżnych przedmiotów tak, by jak najbardziej zdenerwować naszych przeciwników, którymi są nasz sąsiad oraz jego żona. Musimy jednak uważać, by oponenci nas nie zauważyli. Cała gra jest bardzo łatwa w opanowaniu, więc nadaje się dla osób w każdym wieku.
"Sąsiedzi z piekła rodem 2" przenoszą akcję gry z domu sąsiada do przeróżnych lokacji wypoczynkowych, bowiem toczy się ona podczas jego wakacji i tak trafimy na statek, wyspę, czy do hotelu. Każde z tych miejsc zostało bardzo ładnie wykonane w istnie kreskówkowym stylu. Producenci zastosowali tu bardzo przyjemną, jasną oprawę garficzną, dzięki czemu gra się bardzo chętnie. Animacja postaci także jest bardzo bajkowa i w przypadku tej produkcji jest to ogromny plus. Największą zaletą grafiki w tej grze jest właśnie jest kreskówkowość. Generalnie, oprawa wizualna prezentuje się bardzo dobrze i na prawdę rzadko można dostrzec jakiekolwiek niedopracowania lub błędy.
Moja ocena grafiki: 7,9/10
Średnia ocen gry: 47,40%
6. LittleBigPlanet [PS3]
Producent: Media Molecule
Wydawca: Sony Computer Entertainment
Wydawca (PL): SCE Polska
Gatunek: Platformówka / zręcznościówka
Rok wydania: 2008
"LittleBigPlanet" to bardzo ciekawa, zręcznościowa gra platformowa. Najważniejszą cechą gry są ogromne możliwości zmiany wyglądu postaci oraz otoczenia. Twórcy - Media Molecule poszli w dobrym kierunku i główny nacisk położyli na tym co najważniejsze dla graczy, czyli grywalności i zabawy płynącej z rogrywki. Inną ważną cechą tej gry jest poszerzanie się świata gry wraz ze zdobywanym doświadczeniem. Poza niezłym singlem, "LittleBigPlanet" posiada także bardzo dobry tryb multiplayer.
Cechą charakterystyczną omawianej produkcji jest niesamowita oprawa wizualna. Łatwo idzie wyróżnić dwa style graficzne, jakimi posłużyli się graficy podczas powstawania gry. Pierwszym z nich są kreskówkowe elementy, które prezentują się... kreskówkowo :). Natomiast drugim jest coś na styl wyszywania, co wyszło niesamowicie. Każdy element "wyszywany" jest bardzo dopracowany, a dodatkowo oryginalny. Warto zauważyć, że wiele fragmentów otoczenia można, a czasem nawet trzeba przesuwać. Cała oprawa wizualna jest bardzo kolorowa i zabawna, co jest ogromnym plusem samej gry. Developerom należą się także gratulacje za dopracowanie i szczegółowość.
Moja ocena grafiki: 8,1/10
Średnia ocen gry: 94,51%
5. Machinarium [PC]
Producent: Amanita Design
Wydawca: Deadalic Entertainment
Wydawca (PL): IQ Publishing
Gatunek: Przygodówka
Rok wydania: 2009/2010
Przygodówka pt. "Machinarium" utrzymana została w sprawdzonej konwencji point&click. Zadanie gracza polega na powstrzymaniu planowanego przez wrogie stowarzyszenie ataku na miejską wieżę, w której urzędują głowy miasta. Dokonać tego może jedynie główny bohater gry, którym jest robot imieniem Josef. Dodatkową motywacją dla Josef'a jest fakt, że jeśli zapobiegnie zamachowi uratuje także swoją dziewczynę. "Machinarium" jest bardzo dobrą produkcją, ale ma jedną dużą wadę - jest bardzo krótka.
Niewątpliwie jednym z największych atutów gry jest jej oprawa wizualna. Cała akcja rozgrywa się w pięknym, dwuwymiarowym świecie, w którym zarówno główny bohater, pozostałe postacie, jak i wszystkie lokacje prezentują się wyśmienicie. Nie ma tutaj mowy o jakichś brakach, gdyż cała grafika jest stworzona za pomocą zwykłych rysunków. Cały świat jest jednym wielkim połączeniem wielu metalowych elementów. Oprawa wizualna nadaje grze niesamowity klimat oraz przyciąga graczy. Mimo, że grafika wydaje się być "surowa" to mimo wszystko jest bardzo przyjemna. Dzięki oprawie wizualnej właśnie, "Machinarium" jest grą całkiem inną niż inne tego typu produkcje, a co najważniejsze odróżnia ją to na duży plus.
Moja ocena gafiki: 8,2/10
Średnia ocen gry: 84,78%
4. Prince of Persia [PC, PS3, X360]
Producent: Ubisoft
Wydawca: Ubisoft
Wydawca (PL): Ubisoft
Gatunek: Gra akcji (TPP)
Rok wydania: 2008/2009
"Prince of Persia" to kolejna odsłona znanej serii gier akcji o Księciu Persji. Jej producentem, wydawcą oraz dystrybutorem na polski rynek jest Ubisoft. Ta część "Prince of Persia" jest standardową grą akcji, przez co wiele osób zarzuca jej liniowość. Przez większość czasu spędzonego przy tej produkcji będziemy walczyli. Cały czas u naszego boku znajduje się Elika. Jej zadaniem jest wspomaganie Księcia swoimi umiejętnościami magicznymi.
Najważniejszymi nowościami w tej odsłonie jest właśnie postać towarzysząca oraz całkowicie zmieniona oprawa wizualna. Poprzednie części dążyły do reailzmu, natomiast tutaj mamy do czynienia ze swego rodzaju "baśniową" grafiką, która jest niezwykle dopracowana i szczegółowa. Warto wspomnieć, że powstała w oparciu o technologię cel-shading. Otoczenie prezentuje się fenomenalnie, a świat jest bardzo zróżnicowany. Nie inaczej jest z postaciami. Poza tym razem ze zmianą stylu graficznego, wygląd głównego bohatera - tytułowego Księcia Persji - także otrzymał całkowicie nowy wygląd. Odnoszę wrażenie, że to właśnie oprawa wizualna jest tym, co najlepiej wyszło Ubisoftowi w tej grze.
Moja ocena grafiki: 8,4/10
Średnia ocen gry: 82,62% (PC) / 84,55% (PS3) / 80,97% (X360)
3. Borderlands [PC, PS3, X360]
Producent: Gearbox Software
Wydawca: 2K Games
Wydawca (PL): Cenega
Gatunek: Gra akcji (FPS)
Rok Wydania: 2009
"Borderlands" jest pierwszoosobową grą akcji studia Gearbox Software, które słynie z serii "Brothers in Arms" oraz pierwszej odsłony "Half Life". Poza strzelaniem, przez całą grę rozwijamy umiejętności naszej postaci, niczym w rasowym RPG. Akcja gry toczy się na planecie Pandora, gdzie ludzie walczą z potworami. W jednego z tych wojowników wcielamy się my. Z jednego miejsca do drugiego można przemieszczać się także za pomocą pojazdów.
Oprawa wizualna gry pt. "Borderlands" jest bardzo komiksowa, a przez to ciekawa. Nie można zarzucić twórcom niedopracowań w tej kategorii. Każda z broni, a jest ich w grze kilkanaście milionów (tworzone są one na podstawie 87 bazowych modeli) jest dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Nie inaczej ma się sprawa z pojazdami, jak i postaciami. Te ostatnie zostały zrobione na prawdę interesująco i szczegółowo. Z racji, że cała grafika jest komiksowa widoczne są wszystkie kreski, co dodatkowo zwiększa jej atrakcyjność. Trzeba by też wspomnieć, że oprawa wizualna została stworzona przy użyciu cel-shading'u, a cała produkcja pracuje na silniku Unreal Engine 3.
Moja ocena grafiki: 8,5/10
Średnia ocen gry: 82,90% (PC) / 83,76% (PS3) / 85,87% (X360)
2. World of Goo [PC, Wii]
Producent: 2D Boy
Wydawca: 2D Boy
Wydawca (PL): City Interactive
Gatunek: Logiczna
Rok wydania: 2008
"World of Goo" to niskobudżetowa, innowacyjna gra logiczna stworzona przez studio 2D Boy. Zdobyła w 2008r. nagrodę podczas Festiwalu Gier Niezależnych. Rozgrywka polega na łączeniu "Goo" (czyt. "glutów") w taki sposób, by przedostać się do "zasysacza". Jest to o tyle trudne, że w grze mamy do czynienia z całkiem nieźle skonstruowaną fizyką oraz, w późniejszych etapach, z przpaściami i kolcami. Produkcja ma niesamowity klimat oraz grywalność.
Wiele osób pokochało ją jednak nie za wcześniej wymienione elementy, tylko za prześliczną, choć nieskomplikowaną grafikę. Dzięki niej w "World of Goo" gra się z wielką przyjemnością. Każdy poziom wygląda zupełnie inaczej: ma inną otoczkę wizualną, a każda z nich jest równie dobrze dopracowana i piękna. Cała grafika jest bardzo kolorowa i przyjemna. Moim zdaniem piękno oprawy wizualnej w "World of Goo" polega na jej prostocie i dobremu wyważeniu kolorów w poszczególnych "misjach". Gracz nie ma też uczucia zmęczenia podczas wpatrywania się w monitor, ponieważ na ekranie przeważnie nie znajdują się więcej niż 4 kolory.
Moja ocena grafiki: 8,8/10
Średnia ocen gry: 92,45% (PC) / 94,00% (Wii)
1. Trine [PC, PS3]
Producent: Frozenbyte
Wydawca: Nobilis Group
Wydawca (PL): CD Projekt
Gatunek: Platformówka / zręcznościówka
Rok wydania: 2009
"Trine" jest platformową grą zręcznościową, która charakterem rozgrywki przypomina wiele innych, klasycznych już tytułów łączących te właśnie gatunki. Cała akcja rozgrywa się w bardzo baśniowym świecie fantasy. Coś, co wyróżnia tę produkcję spośród innych platformówek jest możliwość zmiany bohatera w trakcie zabawy. Do dyspozycji mamy trzy postacie: maga, złodziejkę oraz wojownika. Każda z nich ma zupełnie inne umiejętności i wykorzystuje się ją w różnych sytuacjach.
Rzeczami, które są najbardziej doceniane przez recenzentów tytułu jest niesamowity klimat oraz cudowna oprawa wizualna. Ta druga jest bardzo kolorowa i najzwyczajniej w świecie przyjemna. Grafika jest baśniowa, przez co spodoba się większości graczom. Lokacje są zróżnicowane, a mimo to oprawa wizualna ani na chwilę nie traci na atrakcyjności. Na każdej "planszy" przeważa jeden kolor. Raz jest to fiolet, raz zieleń, innym razem czerwień lub pomarańcz, a czasem zdarzy się i niebieski. Na pochwałę zasługuje także animacja postaci, która w tej grzez została wykonana perfekcyjnie. Nie gorzej jest z animacją towarzyszącą tworzeniu przeróżnych elementów przez maga. Nasz bohater produkuje je, by potem użyć ich i przedostać się do dalszej części poziomu lub jako broń. Podsumowując: grafika w "Trine" stoi na bardzo wysokim poziomie i choć nie jest realistyczna to atrakcyjnością przewyższa produkcje, w których wszystko wygląda jak w rzeczywistości.
Moja ocena grafiki: 9,0/10
Średnia ocen gry: 81,22% (PC) / 82,89% (PS3)
Jak widać, oprawa wizualna nie musi być super-realistyczna, by zapierać dech w piersiach. Czasem pójście w kierunku kreskówkowym, baśniowym, bajkowym (itp.) wychodzi producentom na plus. Dobrze, że wychodzą gry z grafiką w takim stylu. Mam nadzieję, że w przyszłości nie będą pojawiały się tylko gry z realistyczną oprawą, ale będzie także miejsce dla produkcji nierealistycznych graficznie.
*"Średnia ocen gry" na podst. gamerankings.com
Dziękuję za uwagę. Mam nadzieję, że się podobało :)
Zachęcam do oceniania i komentowania artykułu.
Wojtek_K
Komentarze
29Piąteczka ma się rozumieć ;)
Fajne zestawienie. Co do części technicznej, to przyczepiłbym się do miniaturek - zmień program do zmniejszania, bo ten je brzydko skaluje :P
A co do treści, to zatypowałbym Prince of Persia o World of Goo za świetny świat i klimat ;)
Dam 5 :)
Zachęcam do dalszego oceniania i komentowania :)
Co bym dodał do zestawienia - strzelankę XIII :).
szkoda ze nie ma video, a opisy gier mogły bys troszkę dłuższe.
Ale za orginalny pomysł 5
P.S. Czy jestem jedynym który widzi podobieństwo Josefa do Bendera z Futuramy? ;)
Pozdrawiam!