W lutym 2010 roku firma AMD wprowadziła na rynek kartę graficzną Radeon HD 5830. Układ ten miał za zadanie zastąpić Radeona HD 4890, czyli ówczesnego rywala GeForce'a GTX 275. Względem pełnego układu Cypress zdecydowano się na zablokowanie połowy ROP-ów, 24 jednostek teksturujących i 480 shaderów. Szyna i rodzaj pamięci pozostały bez zmian, w rezultacie zapewniając przepustowość na poziomie droższego Radeona HD 5850. Teoretyczna wydajność układu szacowana jest na 1792 GFLOPS, zaś TDP zostało ustalone na poziomie 175W. Kompletna specyfikacja karty znajduje się w tabelce przygotowanej przez firmę AMD.
Spis treści: |
Opisywany układ, pomimo całkiem niezłych parametrów, nie cieszył się jednak dużą popularnością, głównie ze względu na wysoką cenę. Sytuację tę postanowiła wykorzystać firma Sapphire, wydając jego odświeżoną wersję o nazwie Xtreme. Karta została wyposażona w autorski system chłodzenia, a także zmodyfikowaną sekcję zasilania pozwalającą na programowe zwiększanie napięcia GPU. Podobnie jak w przypadku referencyjnych konstrukcji, taktowanie procesora graficznego i pamięci wynosi 800/4000 MHz. Mamy również pełną obsługę trybu Eyefinity, a także wbudowany dekoder UVD, który odciąża procesor podczas oglądania materiału wideo. Najciekawiej wygląda jednak kwestia sugerowanej ceny detalicznej, która w tym przypadku wynosi zaledwie 379 zł brutto. Może się wydawać, że mamy do czynienia z kartą idealną, ale czy tak jest naprawdę? O tym przekonacie się w dalszej części artykułu ;)
Radeon HD 5830 Xtreme dotarł do mnie w dość dużym, utrzymanym w mrocznej tonacji pudełku. Znajdziemy na nim oczywiście pełną gamę haseł reklamowych zachwalających zakupiony produkt i opisujących zastosowane w nim technologie. Karta jest bardzo dobrze zabezpieczona, tak więc nie powinniśmy mieć obaw o jej bezpieczeństwo w transporcie. W środku znajdziemy następujące dodatki:
instrukcję obsługi
kupon uprawniający do członkostwa w klubie Sapphire Select Club
nakleję Sapphire
płytę ze sterownikami
przejściówkę DVI – D-Sub
przejściówkę zasilania Molex – 6-PIN PCI-E
W przeszłości Sapphire dorzucał do swoich kart również najnowsze gry, niestety w tym przypadku było to niemożliwe z oczywistych względów. Wyposażenie jest jednak w zupełności wystarczające do normalnego użytkowania opisywanego sprzętu, tak więc pod tym względem nie mamy powodów do narzekań.
Testowany sprzęt to konstrukcja niereferencyjna, oparta na autorskim projekcie firmy Sapphire. Jako pierwsze rzuca się w oczy nowe chłodzenie, bardzo podobne do tego, jakie Asus zastosował w karcie EAH 5830 DirectCU. Radiator składa się z dwóch części, miedzianej podstawy, która ma bezpośrednie połączenie z procesorem graficznym, oraz aluminiowych żeberek połączonych z nią trzema ciepłowodami. Nad odpowiednim przepływem powietrza czuwa wentylator o średnicy 92 mm, którego obroty są dynamicznie dobierane w zależności od obciążenia. Producent zdecydował się na zastosowanie kości pamięci firmy Elpida, a także sekcji zasilania w układzie 4 + 2, gdzie cztery fazy odpowiadają za zasilanie GPU, a dwie ostatnie zarządzają energią dla pamięci VRAM.
Ze względu na wysoki pobór prądu pod obciążeniem wymagane jest podłączenie dwóch wtyczek 6-PIN PCI-E. W przypadku niespełnienia tego warunku na ekranie zobaczymy jedynie informację o niepoprawnym montażu. Na podwójnym śledziu znajdziemy trzy wyjścia wideo (DVI-I, miniDP oraz HDMI), nad którymi przebiega kratka wentylacyjna poprawiająca cyrkulację powietrza. Sprzęt pozwala również na budowanie konfiguracji CrossFireX, jednak ze względu na obecność tylko jednego złącza możemy podłączyć maksymalnie dwa Radeony HD 5830. Pomimo tego istnieje sposób na obejście owego ograniczenia, wystarczy zamontować opisywane karty jako pierwszą i ostatnią, a pośrodku włożyć akceleratory innych producentów.
Zastosowane chłodzenie znakomicie radzi sobie z dość gorącym układem RV870, dzięki czemu w stresie karta osiąga zaledwie 67 C na rdzeniu i 51 C na układach zasilania. Porównując te wartości do referencyjnego HD 5830, muszę przyznać, że różnica jest całkiem spora. Również pod względem hałasu nowa konstrukcja nie zawodzi, gdyż maksymalne obroty wentylatora jakie udało mi się osiągnąć to zaledwie 1700 RPM, przy których jest on praktycznie niesłyszalny.
Biorąc pod uwagę te wartości, trzeba przyznać, że wszelkie próby podkręcania zapowiadają się niezwykle owocnie. Tak też było w rzeczywistości, testowana karta bez problemów osiągnęła taktowanie 875/4800 MHz bez podnoszenia napięć, a prawdziwa zabawa zaczęła się wraz z włączeniem programu Sapphire TRIXX.
Jest to autorskie oprogramowanie firmy Sapphire, wyświetlające podstawowe informacje o posiadanym sprzęcie, a także umożliwiające podnoszenie zegarów, napięć oraz regulację obrotów wentylatora. Dopiero teraz Radeon HD 5830 Xtreme mógł rozwinąć skrzydła, osiągając wartości 1000/5200 MHz przy napięciu zaledwie 1,25 V. Wzrost wydajności był zauważalny gołym okiem, co w pełni obrazuje test w grze Crysis Warhead z włączonym wygładzaniem krawędzi AA x8.
Jak widać, przy tak wyżyłowanych ustawieniach możemy pokusić się o płynną grę w maksymalnych ustawieniach graficznych, i to wszystko na karcie za niecałe 400 złotych! Do niedawna taki stosunek wydajności do ceny był przecież nie do pomyślenia. Duże brawa dla Sapphire za przygotowanie tak znakomitej konstrukcji.
Wszystkie testy były przeprowadzone w realnej grze, w rozdzielczości 1680x1050. Miejsca testowe zostały zaznaczone na zrzutach z gier. Konfiguracja platformy testowej jest następująca:
Procesor – AMD Phenom II X6 1075T @ 4 GHz
Płyta Głowna – Foxconn A79A-S
Pamięć RAM – 4x1 GB DDR2 1066 MHz 5-5-5-15
Dysk twardy – Samsung HD502HI
Zasilacz – Pentagram Silent Force CAV-620-A12S
Obudowa – Raidmax Sagitta
Monitor – Samsung SyncMaster 2243LNX
System operacyjny – Windows 7 64-bit
Sterowniki – ATI Catalyst 11.5
Battlefield: Bad Company 2 (DX 10)
W Bad Company 2 testowana karta nie ma zbyt wiele do powiedzenia, boleśnie przegrywając z konkurentem. Sytuację ratuje dopiero włączenie wygładzania krawędzi AA x8, gdzie Radeonom HD 4770 po prostu zabrakło pamięci.
Battlefield: Bad Company 2 (DX 11)
Z kolei włączenie trybu DX 11 nie robi na Radeonie HD 5830 większego wrażenia, strata wydajności to zaledwie kilka klatek.
Call of Duty: Black Ops
Tutaj dla odmiany mamy do czynienia z wyrównaną walką, testowany sprzęt przegrywa dopiero po włączeniu wygładzania krawędzi, jednak różnice są minimalne. Można rzec, że jest remis.
Crysis
W Crysisie pojedyncza karta ponownie uległa konkurencji, notując kilka klatek mniej w każdym teście.
Crysis Warhead
Podobnie sytuacja wygląda w drugiej grze na silniku CryEngine 2.
Crysis 2
Kolejna część popularnej serii, nowy engine i od razu widać różnicę. Testowany Radeon HD 5830 pokonuje rywala, zapewniając w pełni płynną rozgrywkę bez widocznych mikroprzycięć.
Far Cry 2
W Far Cry 2 obserwujemy podobne wyniki, jak w Bad Company 2. Pojedynczy układ nie ma szans na wyrównaną walkę z Radeonami HD 4770, oczywiście pomijając tryb z włączonym wygładzaniem krawędzi AA x8, gdzie 512 MB pamięci to zdecydowanie za mało.
GTA IV
GTA IV zdaje się bardziej lubić testowaną kartę, jednak przewaga ta nie jest szczególnie widoczna bez włączonego FRAPS'a.
Left 4 Dead 2
Kolejna gra i ponowna przegrana pojedynczego układu. Warto zauważyć, że tradycyjnie już Radeon HD 5830 bardzo boleśnie odczuwa aktywowanie wygładzania krawędzi, co najprawdopodobniej spowodowane jest znacznie zmniejszoną ilością ROP-ów.
Metro 2033 (DX 10)
W Metro 2033 Radeony HD 4770 okazują się nieco lepsze, ale podobnie jak w przypadku GTA IV nie odczujemy tego podczas normalnej gry.
Metro 2033 (DX 11)
Włączenie efektów DX 11 powoduje ogromny spadek ilości wyświetlanych klatek, niestety pojedynczy teselator okazuje się niewystarczający do zapewnienia płynnej rozgrywki.
S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (DX 10)
Najnowsza odsłona popularnego S.T.A.L.K.E.R.'a zdaje się działać wyraźnie sprawniej na Radeonach HD 4770. Ponownie okazuje się, że cięcia poczynione przez AMD w trakcie projektowania testowanego układu mają znaczny wpływ na jego funkcjonowanie w znacznej części gier.
S.T.A.L.K.E.R.:Zew Prypeci (DX 11)
Podobnie jak w Bad Company 2, także tutaj włączenie trybu DX 11 nie powoduje dużego spadku wydajności, dzięki czemu możemy się pokusić o grę w takich ustawieniach.
Sapphire Radeon HD 5830 to z pewnością karta, obok której nie można przejść obojętnie. Co prawda pod względem wydajności nie ma rewelacji, wszak opisywany sprzęt niejednokrotnie miał problemy z dotrzymaniem kroku podwójnym Radeonom HD 4770, jednak nie da się ukryć faktu, że w tej cenie znalezienie wydajniejszego układu jest praktycznie niemożliwe. Jeśli dodamy do tego świetne, niereferencyjne chłodzenie oraz znakomite OC, to otrzymamy obraz karty niemalże idealnej. Radeonowi HD 5830 wciąż niestraszne są najnowsze gry, w które możemy pograć w maksymalnych detalach wraz z upiększaczami obrazu. Dopiero Metro 2033 z włączonym DX 11 postawił naszego bohatera w trudnej sytuacji, ale także i tutaj nie musimy rezygnować z dodatkowych efektów, a to za sprawą obsługi CrossFireX, dzięki czemu możemy zainstalować drugą kartę i cieszyć się wydajnością przewyższającą najnowsze konstrukcje za niecałe 800 złotych. Wśród wad mógłbym wymienić dość ubogie wyposażenie, niewielką dostępność i przede wszystkim wysoki pobór prądu, TDP na poziomie 175W to przecież sporo więcej niż w przypadku wydajniejszego HD 5850. Wszystkie te niedociągnięcia bledną jednak, gdy popatrzymy na stosunek ceny do wydajności, który nie ma sobie równych. To zdecydowanie jedna z najciekawszych propozycji na przestrzeni ostatnich lat, którą gorąco polecam każdemu, kto pragnie niewielkim kosztem znacznie ulepszyć swój komputer.
Zgodnie z sugestiami użytkowników portalu postanowiłem porównać testowaną kartę również do Radeona HD 5850. Zapraszam do testów ;).
Battlefield: Bad Company 2
Call of Duty: Black Ops
Crysis
Crysis Warhead
Crysis 2
Far Cry 2
GTA IV
Left 4 Dead 2
Metro 2033
S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci
Przedstawionych wyników właściwie nie trzeba komentować. Przewaga Radeona HD 5850 waha się od 35 do 60%, należy jednak zauważyć, że w większości gier obie karty zapewniają płynną rozgrywkę. Dlatego też każdy musi sam podjąć decyzję, czy warto dopłacać do droższej konstrukcji, kierując się przede wszystkim używaną rozdzielczością i aktywowanymi upiększaczami obrazu. Mam nadzieję, że te wykresy rozjaśnią sytuację, o której pisałem w komentarzach ;).
Zapraszamy do zamieszczania ciekawych artykułów i zdobywania punktów, które możecie wymienić w sklepie internetowym lub "zmaterializować" w gotówkę :) Liczymy na świetne publikacje i wysoką jakość. | miniRecenzje od A do Z PORADNIK | Zobacz ostatnie MRM minirecenzje miesiąca |
Komentarze
81- "Karta pozwala również na budowanie konfiguracji CrossFireX, jednak ze względu na obecność tylko jednego złącza możemy podłączyć maksymalnie dwa Radeony HD 5830." nie do końca, bo zawsze możemy tego "radzia" zamontować jako ostatniego, a wersje z dwoma złączami CF dać po środku
- dlaczego nie porównałeś karty do swojego HD 5850?
- "przede wszystkim wysoki pobór prądu" - jakieś dowody?
Oczywiście plus
-strasznie długo testowałeś tą kartę
-trochę duże te wykresy
Co mi tam - daję plusa :)
jedynie co moge zarzuicić to duże wykresy
plusik poleciał.
a tak w ogóle to możesz mi podesłać to słynne narzędzie do tworzenia oceny końcowej - właśnie kończę reckę i by się takie cos przydało mail: sido107@o2.pl
Czy ja ze swojego Gigabyte 5850 (GV-R585OC-1GD) też dam rade zrobić 5870 poprzez wgranie biosu ?
@coll333
Z 5850 chyba nic już nie zrobisz bo w jego rdzeniu pomimo tego ,że jest to ten sam rdzeń co 5870 czy 30 to w jego przypadku wiele rzeczy ,a w zasadzie wszystko jest po prostu odcięte ,a nie zablokowane i dlatego nic już z tym nie zrobisz. Ale jak zależy ci na lepszym OC karty to możesz wgrać BIOS od 5870 i z doświadczenia wiem ,że potem pojawia się możliwość zmiany napięć znanych z 5870 ,a nie dostępna w przypadku 5850. Według mnie nie warto się w to bawić. Nie przy tym modelu ;p
-mam 2 karty graficzne zintegrowaną i hd5850 Xtreme jak przełączyć aby program trixx widział tą 2?
-piszesz jakoby w tych kartach była możliwość zmiany napięcia dla procesora graficznego, czy w wersji 5850 też to występuje?
U mnie kręci się na 960/4800 przy napięciu 1,218 (więcej nie pozwala mi saphire trixx chociaż powinien). Kupiłem ją specjalnie by zagrać w wiedźmina2 i się nie zawiodłem, spokojnie grałem w ultra bez uberpróbkowania w rozdzielczości 1366 x 768 jeszcze przed patchami poprawiającymi optymalizację.
Karta jest bardzo cicha, podczas grania w wiedźmina 2 osiągała 82stC ale i tak była cichsza od boxowego wiatraczka C2De7500@3,5ghz.
Wcześniej miałem GF9600GT i zauważyłem, że w porównaniu do niego, nie wszystkie gry na karcie ATI wyglądają tak jak powinny. Mianowicie kraty, płoty inne elementy składające się bliskich równoległych lub krzyżujących się pasków albo są bardzo postrzępione (np w BF BC2) albo mrugają (Bionic Commando). Żadne ustawienia wygładzania nie poprawiają sytuacji.
Bitcoin ;)
oczywiście +
:D
http://allegro.pl/graj-mega-okazja-sapphire-radeon-hd5830-1gb-i1706740780.html