Producenci procesorów GPU mają już następny element, dzięki któremu mogą żonglować kartami graficznymi w swoich ofertach. Efektem tego jest najnowsza karta Radeon X1900 GT, której sercem jest GPU z 'w
seria | X1900 |
częstotliwość GPU | 575 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR 600 MHz (1200 MHz) |
ilość i typ pamięci | 256 MB GDDR3 256-bit 1.4 ns |
wyjścia | 2 x DVI, S-Video HDTV |
chłodzenie | aktwyne (aluminium+miedź) chłodzenie na pamięciach |
wyposażenie | Instrukcja w j. angielskim, CD driver, kabel Video, kabel S-Video, przejściówka HDTV zestaw kabli ViVo, 2 x przejściówka DVI, zasilanie na PEG (w wersji FullBOX dwa kody aktywacyjne na 4 gry) |
jakość wykonania | 4/5 |
głośność chłodzenia | cicha 2D / względnie cicha 3D |
Producenci procesorów GPU mają już następny element, dzięki któremu mogą żonglować kartami graficznymi w swoich ofertach. Do uznawanych dotychczas za wykładnik wydajności potoków ROP (renderujących piksele), doszły teraz potoki/jednostki PixelShader. W przypadku nowego GPU ATi R580 jest ich aż 48 (Radeony X1900XT) - 12 quad PixelShaderów, każdy po 4 jednostki PS. No a odejmując (blokując sprzętowo) takie 'quad PixelShadery' można sobie stworzyć kilka wersji kart do różnych przedziałów cenowych.
Efektem tego jest najnowsza karta Radeon X1900 GT, której sercem jest GPU z 'wyciętymi' trzema takimi 'Quadami'. Tak więc zamiast 16 potoków ROP i 48 jednostek PS, wersja GT ma już ich tylko - odpowiednio - 12 i 36.
najnowszym RivaTuner RC16 możemy sobie już sprawdzić ilość potoków w nowych GPU ATI
W tym miejscu pojawiają się dwa aspekty oceny wydajności - pierwszy liczony na podstawie potoków ROP, drugi na podstawie mocy PixelShaderów. W zasadzie w najnowszych grach, wykorzystujących modele cieniowania 2.0 i 3.0, oraz zaawansowane efekty wizualne jak HDR (dajmy na to Oblivion, Age of Empire, Empire At War), większe znaczenie dla szybkości renderingu będzie mieć ilość jednostek PixelShader. Z kolei w starszych pozycjach lepiej sprawdza się większa liczba potoków ROP. Jeśli jednak zastanowimy się chwilę nad tymi 'starszymi grami', to trzeźwo myśląc, w przypadku kart o takiej mocy jak np: X1800XL i X1900GT, dobra wydajność w starszych grach chyba nie będzie problemem. Czy będziemy mieć maksymalnie 70 fps'ów czy 'tylko' 50, nie ma w praktyce żadnego znaczenia.
A więc kupując nowoczesną kartę w tym przedziale cenowym, z myślą o nowych grach, możemy się już kierować wydajnością wynikającą z ilości PS, a nie potoków ROP. O czym zresztą za chwilę się przekonamy.
X1800 XL | X1800 XT | X1900 GT | X1900 XT | |
nazwa kodowa GPU | R520 | R520 | R580 | R580 |
technologia wykonania | 90 nm | 90 nm | ||
liczba potoków ROP | 16 | 16 | 12 | 16 |
liczba potoków PixelShader | 16 | 16 | 36 | 48 |
liczba procesorów vertex | 8 | 8 | 8 | 8 |
zegar GPU | 500 MHz | 625 MHz | 575 MHz | 625 MHz |
wydajność ROP | 8,000 MP/s | 10,000 MP/s | 6,900 MP/s | 10,000 MP/s |
wydajność PS | 8,000 MP/s | 10,000 MP/s | 20,700 MP/s | 30,000 MP/s |
zegar pamięci DDR | 500 MHz | 750 MHz | 600 MHz | 725 MHz |
szyna do pamięci | 256-bitowa | 256-bitowa | 256-bitowa | 256-bitowa |
przepustowość | ~31 GB/s | ~47 GB/s | ~37 GB/s | ~45 GB/s |
Ring Bus | 2x256-bit | 2x256-bit | 2x256-bit | 2x256-bit |
inne technologie | Avivo, CrossFire | Avivo, CrossFire |
Ale przedtem spójrzmy jeszcze na samą kartę, oraz 'naklejkę' jaką zaserwował nam na niej Sapphire. Płytka PCB i chłodzenie GPU nie różni się niczym, od kart X1800 XL / GTO. To cały czas ten sam projekt karty, lutuje się na nim już tylko nowsze procesory. Podczas gdy na X1800GTO i XL mamy smutnego, szarego obcego, na X1900GT jest piersista robocica (pod naklejką Sapphire jest jeszcze piersista Ruby :)) Jeśli Wasz komputer to ON, będzie z nich całkiem zgrana para ;)
Miłym zaskoczeniem jest bardzo cicha praca w trybie 2D. Dzięki RivaTuner dowiedzieliśmy się, że wiatraczek pracuje z prędkością 25% maksymalnych obrotów. Dopiero przy uruchomieniu aplikacji 3D, w zależności od temperatury i obciążenia, cooler stopniowo zwiększa obroty. Nie był to jednak hałas, na który moglibyśmy specjalnie narzekać. Dopiero przy dłuższym giercowaniu, gdy temperatura GPU dochodzi do 80°C, wiatraczek zabiera się mocniej do roboty.
W sterownikach CCC, w zakładce 'ATi Overdrive', możemy sprawdzić temperaturę GPU i podkręcać kartę.