Dwie przykuwające uwagę karty Radeon Gainward z serii Golden Sample, wyposażone w autorskie systemy chłodzenia. Pierwsza to fabrycznie podkręcony Radeon HD4850. Konstrukcja naprawdę udana, łączy cichą
Dobrze wszystkim znana firma Gainward, słynąca niegdyś z wysokiej jakości swoich produktów, po przejęciu w 2005 roku przez prężnie działającą tajwańską korporację Palit Microsystems, wg niektórych zagorzałych fanów starej marki straciła sporo na swoim image'u. Nie od dziś wiadomo, iż głównym sukcesem tajwańskiej firmy jest dostarczanie produktów w jak najniższych cenach, a tu z kontrolą jakości bywa bardzo różnie. Nie inaczej jest w przypadku produktów wypuszczanych dziś pod marką Gainward. W przypadku kart Palita, jak i Gainwarda mamy także do czynienia z niemal wiernymi kopiami tych samych modeli, różniących się co najwyżej kolorystyką chłodzenia oraz projektem samego pudełka, nie wspominając rzecz jasna o producenckim logo.
Z racji tego iż Radeon HD4850 to obecnie jedna z najbardziej rozchwytywanych konstrukcji na rynku GPU, wspomniany Gainward wprowadził tu także swoich przedstawicieli. Wersje Golden Sample to już niemal legenda jeżeli chodzi o osiągi, jakość wykonania, podatność na overclocking oraz stabilność pracy. Dziś choć z tych własności zostało nie wiele, głównym atutem wersji GS ma być bardzo wysoka wydajność w konkurencyjnej cenie.
Do testów dotarły dwie przykuwające uwagę karty z serii Golden Sample, wyposażone w autorskie systemy chłodzenia. Pierwszą z nich jest wykorzystujący układ RV770(pro), fabrycznie podkręcony Radeon HD4850. Podobnie jak w przypadku Palita, w odróżnieniu od większości produktów firm bardziej „markowych”, wykorzystuje znacznie tańszą płytkę PCB, i nie chodzi tu bynajmniej o samą jej długość, ale także mniejszą liczbę warstw (layers) po których „podążają” sygnały. Oczywiście w przypadku dobrze zaprojektowanego PCB, oraz większego rozpowszechnienia się cyfrowych wyjść DVI/HDMI, sprawa ilości warstw nie odgrywa już większego znaczenia, warto jednak mieć to na uwadze.
nazwa karty | Gainward HD4850 512MB Golden Sample |
seria | Radeon HD4850 (RV770pro) |
częstotliwość GPU | tryb 2D: 500 MHz tryb 3D: 700 MHz |
częstotliwość pamięci | tryb 2D: 1100MHz (2200 DDR) tryb 3D: 1100MHz (2200 DDR) |
ilość i typ pamięci | 512MB GDDR3 256-bit Samsung 0.8ns 1.9V |
wyjścia | 2xDVI (+HDCP), HDTV-out |
chłodzenie | aktywne autorskie (dwuslotowe) / miedź-aluminium |
oprogramowanie | ExperTool for ATi |
wyposażenie | przejściówki: DVI-D-sub, CD-driver, quick install guide |
jakość wykonania | 4+ [dobra +] |
głośność chłodzenia | 4+ [bardzo cicha / regulowane] |
temperatura(*) | praca (3D): 61 stC / regulacja automatyczna – went. do 50% spoczynek (2D): 32 stC / regulacja automatyczna – went. do 50% |
max O/C(**): | GPU: 746MHz MEM: 1138MHz (2272 DDR) |
(*) temperatury odczytywane z GPU-Z v0.2.8 / RT Hardware Monitor 2.11
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy ATi Overdrive, RT2.11, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark
Gainward HD4850 GS 512MB – standardowe informacje z GPU-Z
Charakterystyczną cechą karty Gainwarda, jest rozbudowany moduł chłodzący układ oraz sekcję zasilania. Pod czarno zadymionym, przezroczystym plastikiem kryje się sporej wielkości radiator z aluminiowymi żeberkami oraz parą heat-pipe'ów transportujących ciepło w wyżej położone partie finów. Przedmuchem nagromadzonej energii cieplnej zajmuje się wentylator umieszczony, podobnie jak w przypadku „szafirowego” Vapor-X, niemalże centralnie.
Po względem ergonomii konstrukcja „made in Gainward” prezentuje się całkiem nieźle. Wicherek posiadający 4-pinową wtyczkę zasilania, nie sprawia najmniejszych kłopotów podczas opcjonalnej regulacji. Tu jednak czeka nas nie mała niespodzianka. Domyślnie dobrana prędkość wiatraka jest na tyle optymalna, iż takiej operacji, w typowych warunkach użytkowania, przeprowadzać zwyczajnie nie trzeba.
Spełnia on swoje zadanie w 100%, nie tylko pod względem generowania ledwie zaznaczonego szumu (trzeba bardzo się wsłuchiwać), ale przede wszystkim rozpraszając ciepło i zbijając temperaturę do naprawdę niskich wartości.
Porównując natężenie hałasu, produkowane przez zainstalowany na karcie wentylator, można bez problemu stwierdzić, iż w trybie 2D nie ustępuje ono wielce konstrukcji pasywnej (do 1,1dB). Podczas pracy GS zaznacza swoją obecność w stosunku do „pasywki” niemal o rząd wielkości (do 4dB). W kwestii wyjaśnienia, miejmy na uwadze że skala pomiarowa dB wzrasta logarytmicznie, stąd już 2-3dB więcej będą odczuwane jako dosyć dobrze słyszalne. Różnicę 5-6dB natomiast, będziemy odczuwać jako podwojenie się natężenia hałasu. Warto też pamiętać że w typowych warunkach mieszkaniowych, tzw. szum akustyczny tła wynosi około 30-35dB.
regulacja prędkością | 2D idle [dB]/stanowisko | 2D idle [dB]/30cm od karty | |
karta pasywna | - | 36,4 | 41 |
Gain. HD4850 GS | auto/ 50% | 36,8 | 42,1 |
regulacja prędkością | 3D idle [dB]/stanowisko | 3D idle [dB]/30cm od karty | |
karta pasywna | - | 36,4 | 41 |
Gain. HD4850 GS | manual/ 60% | 37,6 | 45 |
** natężenie generowanego przez karty hałasu wraz platformą testową (zasilacz, wentylator procesora)
Odnotowane temperatury kształtują się w granicach 32 stopni w stanie trybie 2D, oraz około 60 stopni podczas pracy. Wszystko przy bardzo cichym i nie narzucającym się użytkownikowi chłodzeniu. Wentylator nie podnosi przy tym prędkości powyżej przypisane w sterowniku, domyślne 50%. Wielkie brawa!
Gainward HD4850 GS 512MB – temperatura karty w trybie 2D /RT Hardware Monitor
Gainward HD4850 GS 512MB – temperatura karty w trybie 3D /RT Hardware Monitor
Nie ukrywam zatem, iż na chwilę obecną będzie to najlepiej zaprojektowany, fabrycznie montowany moduł chłodzenia z jakim miałem styczność przy okazji testów kart HD4850, i już z tego powodu zasługuje na pełną rekomendację.
przewidziane „widełki” pod ATiOverdrive mieszczą maksymalne stabilne wartości
Domyślnie taktowania pomimo, iż są stosunkowo wysokie, niektórych użytkowników mogą nie usatysfakcjonować. Karta jednak dzielnie znosi dodatkowe megaherce. Możliwości O/C tej konstrukcji to zegary: 746MHz (rdzeń) oraz 1138MHz (pamięci). Wartości może niezbyt imponujące, jednak nie wyłamujące się zanadto, przynajmniej jeżeli chodzi o możliwości układu, spośród innych wyników osiągniętych na kartach fabrycznie podkręconych.
RivaTuner, w odróżnieniu od ATiOverdrive, pozwoli podkręcić kartę co do jednego MHz
Zmierzony pobór energii także nieco zaskakuje, również bardzo pozytywnie. Karta w spoczynku pobiera kilkanaście wat mniej, aniżeli model referencyjny. Tu duże znaczenie może mieć nieco inaczej rozwiązana sekcja zasilania, a także mniej skomplikowana płyta PCB.
2D idle [W] | 2D AVC-1 (H.264) [W] | 3D typical [W] | 3D peak [W] | |
HD4650 DDR2 | 85 | 104 | 130-140 | 148 |
HD4670 GDDR3 | 85 | 104 | 150-160 | 170 |
9600GT | 103 | 120 | 160-170 | 183 |
9600GSO 384MB | 111 | 128 | 170-180 | 207 |
9800GT | 115 | 132 | 190-210 | 233 |
HD3870 GDDR4 | 96 | 115 | 200-220 | 235 |
HD4850 GoldenSample | 110 | 129 | 200-220 | 236 |
HD4850 | 128 | 145 | 210-240 | 248 |
9800GTX+ | 121 | 140 | 210-230 | 255 |
HD4870 GDDR5 | 153 | 172 | 240-260 | 266 |
HD4870 GDDR5 Toxic | 154 | 175 | 250-270 | 274 |
GTX260 (192SP) | 123 | 154 | 230-250 | 281 |
Gigabyte GTX260 (216SP) | 112 | 143 | 230-260 | 289 |
CrossFireX 2xHD4850 Toxic | 185 | 209 | 310-350 | 366 |
**pobór energii przez całą jednostkę testową bez wyświetlacza
Wyposażenie, wzorem Palita pozostawia sporo do życzenia. Do dyspozycji będziemy mieć jedynie przejściówkę DVI-Dsub (dodajmy różową) oraz sterowniki (wraz z ExpertTool).
Autorska aplikacja ExperTool fo ATi, pozwoli nie tylko podkręcić kartę, ale również kontrolować wentylator
Nie zabrakło także ciekawego kabelka. Mowa o załączonej przelotce zasilania z 6-iu do 8-iu pinów w formacie PEG. Jako że karta posiada 8-pinowe gniazdo dodatkowego zasilania, z wyposażeniem użytkownika w tego typu kabelek wiąże się mała nieścisłość. Na dobrą sprawę przy zastosowaniu takiego rozwiązania (dołączona przejściówka) nie zyskamy przecież nic poza dodatkowym przedłużaczem. Racjonalnym wyjaśnieniem tej sytuacji jednak może być chociażby fakt poprawy stabilności przy overclockingu z zastosowaniem właśnie opcjonalnej, „natywnej” wtyczki 8-pin.