Kilka tygodni temu ATi wprowadziło do oferty nowy model karty graficznej z serii Radeon X800 - oznaczony symbolem GT. Jak nie trudno się domyślić, X800GT jest wymierzony prosto w ofertę nVidii GeForce 6600GT, która od początku roku w średnim przedziale cenowym niemal 'zablokowała' sprzedaż produktów ATi. Karty Radeon X700, mimo że również 8-potokowe, nie cieszyły się szczególnym zainteresowaniem. Nieco słabsze wyniki, mimo wszystko mniej nowoczesny silnik graficzny Shader Model 2.0.
ATi postanowiło więc wykrzesać z wydajniejszej rodziny X800 jeszcze jeden model i wystawić go w cenie nieco atrakcyjniejszej niż GeForce 6600GT. Przy cenie niewiele ponad 600 zł, karta ta faktycznie budzi bardzo duże zainteresowanie.
Z procesora R420 'usunięto' 4 potoki renderujące, pozostawiając ich 8 - czyli tyle samo co u konkurenta - i zwiększono częstotliwość zegara do 475 MHz, uzyskując w ten sposób wydajność wypełniania pikseli 3800MP/s, zbliżoną do GeForce 6600 GT.
Pozostawiono jednak całą, 256-bitową szynę danych do pamięci, charakterystyczną niemal dla całej rodziny X800 (pomijając niektóre wybryki producentów kart, jak np: X800 Gigabyte ze 128-bitową szyną, którego zresztą wyniki lada chwila zaprezentujemy).
Karty X800GT dostępne są w dwóch wersjach : 128 i 256 MB, różniących się dodatkowo częstotliwością taktowania pamięci. Wyposażona w 128MB ma kości typu DDR taktowane @ 440MHz (efektywne 880). Natomiast w przypadku 256MB są to już kości DDR3 taktowane @ 490 MHz (efektywne 980MHz). Różnica w cenie jest dość znaczna, bo prawie 100 zł.
Piętą Achillesową chipów X800 jest jednak starszy silnik graficzny zgodny z DirectX 9b, a więc Shader Model 2.0. I choć na dzień dzisiejszy gier 'pokazujących' wszystkie efekty możliwe do uzyskania dzięki ShaderModel 3.0 jest jeszcze niewiele, to nie zmienia faktu, że GeForce 6600 nVidii było nie było jest produktem nowocześniejszym.
GeForce 6600 | GeForce 6600 GT | Radeon X800 GT | Radeon X800 | |
rdzeń | NV 43 | NV 43 | R423 | R420 |
technologia | 110nm | 110nm | 110nm | 110nm |
Silnik graficzny | CineFX 3.0 PixelShader 3.0 i VertexShader 3.0 | SMARTSHADER HD Pixel Shader 2.0 i Vertex Shader 2.0 | ||
Direct X | pełna zgodność z DirectX 9c | pełna zgodność z DirectX 9.0b | ||
liczba potoków render. | 8 | 8 | 8 | 12 |
liczba proces. vertex | 3 | 3 | 6 | 6 |
częstotliwość taktowania | 300 Mhz | 500 Mhz | 475 Mhz | 400 Mhz |
wydajność | 2400 MP | 4000 MP | 3800 MP | 4800 MP |
pamięci | 550 MHz ~3.3 ns | 1000 MHz ~2.0 ns | 880/980 MHz ~2.0 ns | 700 MHz ~3.x ns |
przepustowość | ~8,6 GB/s | ~15,5 GB/s | ~27-30 GB/s | ~21,9 GB/s |
szyna do pamięci | 128-bit DDR | 128-bit DDR3 | 256-bit DDR | 256-bit DDR |
typ złącza | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 |
technologie | NVIDIA HPDR, LMA III, Intellisample 3.0, UltraShadow II | SmoothVision HD, Hyper Z HD+, VideoShader HD |
Radeon X800GT praktycznie nie różni się niczym, od wyposażonej w 12-potokowy GPU serii X800. Nie potrzebuje dodatkowego zasilania, ma stosunkowo niewielki cooler chłodzący. Niestety, coolerek ten jest dość głośny - mimo, że ma automatyczną regulację prędkości - co może być największa wadą tej serii - przynajmniej w wydaniu Sapphire.
Na samym chipie znajdziemy natomiast opis 'Radeon X800SE', oznaczający, że nie jest to ten sam procesor, który montuje się w mocniejszej serii X800. Swoją drogą ponownie powstał pewien chaos w nazewnictwie kart, bowiem na zdrowy rozum coś co jest oznaczone symbolem GT powinno być lepsze od tego, co tego "GT" nie ma. Niestety, producenci kart przyzwyczaili już nas do tego - szczególnie firma ATi - że w kwestii nazywania kart nie kieruje się zdrowym rozsądkiem, lecz potrzebą chwili.
Więcej szczegółowych informacji o karcie i jej procesorze udzieli nam jak zwyke programik RivaTuner. Dzięki niemu dowiemy się, że karta ma 256-bitową szynę do pamięci, GPU R423 dysponujący 8 potokami renderującymi, oraz 256MB pamięci DDR3.
Benchmarki
W 3D Marku 2005 Radeony X800GT spisują się znakomicie. Oferują średnio o 10-15% lepszą wydajność od GeForce 6600GT. Różnica pomiędzy wersją 128 a 256MB wynosi zaledwie 5%, co oznacza, że ekonomiczniejszym zakupem z całą pewnością będzie karta z mniejszą ilością pamięci.
Również w 3D Marku 2003 X800GT potwierdzają swoją bardzo wysoką wydajność.
Gra Doom3 i jego dynamiczne cienie stawiają na lepszej pozycji produkty nVidii. Warto pamiętać, że na tym samym silniku powstanie też czwarta część Quake'a.
Jak na razie nowy Radeon X800GT ma tyle samo zalet co minusów. Jest to co prawda nieco starszy technologicznie procesor, ale w środowisku Shader Model 2.0 oferuje bardzo ładną wydajność, ciut wyższą od konkurencyjnego GeForce 6600GT.
Odpowiedź na pytanie co jest lepsze: nowoczesny 6600GT, czy oferujący nieco lepszą wydajność X800GT, jest trudna. Obie karty kosztują na dzień dzisiejszy niemal tyle samo. Myślę że kupując kartę do swojego komputera, zdecydowałbym się mimo wszystko na nowocześniejszego 6600GT.
W przygotowaniu mamy już dla Was porównanie efektów PixelShader 2.0 i 3.0, odpowiednio na kartach Radeon X800GT i GeForce 6600GT, w grze Splinter Cell Chaos Theory.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!