Kolejny zawodnik (choć miejmy nadzieje że nikogo nie zawiedzie ;) w nowej serii nVidii, to GeForce 7600 GS. Jego GPU ma dokładnie tą samą architekturę co testowany już u nas 7600GT - ta sama liczba po
seria | GeForce 7600 GS |
częstotliwość GPU | 400 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR400 MHz (800 MHz) |
ilość i typ pamięci | 256 MB DDR2 128-bit 2.5 ns |
wyjścia | D-Sub, DVI, TV HDTV, |
chłodzenie | pasywne, aluminium |
oprogramowanie | Asus Smart Doctor |
wyposażenie | przejciówka DVI, ASUS CD driver, CD Manual CD Game Pack: Savage, BillyBlade, Mashed |
jakość wykonania | 4/5 |
głośność chłodzenia | bezgłośna |
Kolejny zawodnik (choć miejmy nadzieje że nikogo nie zawiedzie ;) w nowej serii nVidii, to GeForce 7600 GS. Jego GPU ma dokładnie tą samą architekturę co testowany już u nas 7600GT - ta sama liczba potoków PikselShader (PPS) i renderujących (ROP), i tyle samo jednostek Vertex Shader. Główna różnica to częstotliwość taktowania GPU - tylko 400MHz i słabsze kości pamięci - DDR2@400Mhz (efektywne 800).
GeForce 6600 GT | GeForce 7600 GS | GeForce 7600 GT | GeForce 7900 GT | |
architektura (rodzina) | NV43 | G73 | G73 | G70 |
technologia wykonania | 110 nm | 90 nm | 90 nm | 90 nm |
Silnik graficzny | CineFX 3.0 SM 3.0 | CineFX 4.0 Shader Model 3.0 | ||
procesory vertexów | 3 | 5 | 5 | 8 |
wydajność geometryczna (wierzchołków/s) | 375 mln | 500 mln | 700 mln | 900 mln |
liczba potoków | 8 PPS 8 ROP | 12 PPS 8 ROP | 12 PPS 8 ROP | 24 PPS 16 ROP |
zegar GPU | 500 MHz | 400 MHz | 560 MHz | 450 MHz |
wydajność | 4000 MP/s | 4800 MP/s | 6700 MP/s | 10800 MP/s |
pamięć | 128MB GDDR3 128-bit @ 500 MHz | 256MB DDR2 128-bit @ 400 MHz | 256MB GDDR3 128-bit @ 700 MHz | 256MB GDDR3 256-bit @ 700 MHz |
przepustowość pamięci | 15,5 GB/s | 12,5 GB/s | 22 GB/s | 40 GB/s |
GeForce 7600GS jest tylko niewiele droższy od dotychczasowego lidera klasy średniej - serii GeForce 6600GT - biorąc pod uwagę modele wyposażone w tyle samo pamięci co 7600GS, czyli 256MB.
G73 jest wykonany w technologii 90nm i pracuje z niższą o 100MHz częstotliwością, a więc wytwarza dużo mniej ciepła niż procesor na kartach 6600GT. Dla porównania pasywnie chłodzony 6600GT osiąga nawet ~90°C - po dłuższym obciążeniu, podczas gdy 7600GS zaledwie 60°C.
To właśnie dlatego karty z serii 7600GS zobaczymy (prawdopodobnie) tylko z chłodzeniem pasywnym, jak karta ASUS, którą właśnie wzięliśmy na 'warsztat'.
Jak sami widzicie, karta w zasadzie nie wyróżnia się niczym szczególnym - oprócz marki rzecz jasna. Duży, aluminiowy radiator chłodzący, dwa wyjścia VGA: analogowe D-sub i cyfrowe DVI, wyjście TV w standardzie S-Video i dodatkową przejściówką na HDTV, złącze SLI do łączenia kart, kości pamięci DDR2 z czasem 2.5ns.
Mogło by się wydawać, że skoro GPU w kartach 7600GS jest taki sam jak w modelach 7600GT, w zasadzie można by go podkręcić do ~550MHz. Niestety, karta nie pracuje stabilnie przy zegarze wyższym niż 460MHz. Funkcja wykrywania optymalnych częstotliwości w sterownikach nVidii podniosła je jedynie na 440/450 MHz. Być może akurat karta ASUSa nie podkręca się najlepiej, a może cała seria procesorów 7600GS nie nadaje się do podkręcania... a może sama nVidia nie chce, abyśmy przetaktowywali jej procesory?
Platforma testowa › AMD Athlon 64 X2 4200+ › Asus A8N-SLI Premium › Corsair TwinX 1GB CL2 › Seagate 160GB › Chieftec CFT-620W › zobacz szczegółowe informacje |
W 3DMarku05 GeForce 7600GS otrzymuje niecałe 15% lepszy wynik niż karty 6600GT, co biorąc pod uwagę jego niższą częstotliwość GPU i mniejszą przepustowość pamięci, jest bardzo dobrym wynikiem. Plasuje się mniej więcej na tym samym poziomie, co Radeony X1600 Pro i starsze X800GT.
Silnik graficzny gry FEAR jak już wiemy sprzyja kartom nVidii, dlatego osiągi 7600GS są tu znacznie lepsze nawet od Radeona X1600XT. Tak samo będzie w Doom3 i Quake4.
Duże znaczenie w tej grze ma także ilość pamięci, dlatego wyposażony w 256MB 7600GS ma lepsze wyniki niż 128MB 6600GT.
Pograliśmy sobie też troszkę na nowej karcie, z włączonym w tle programem FRAPS i oto kilka wniosków.
W Quake 4 absolutnie płynny rendering dostajemy nawet w rozdzielczości 1600x1200 przy ustawieniach jakości na MAX. To samo w HalfLife2 (wyłączając LostCoast, który rządzi się innymi prawami). Dodatkowo można włączyć filtrowanie Anizo x8, lub grać w rozdzielczości 1280 z włączonym FSAAx4. Jednym słowem: 'Vanilla'.
Nieco gorzej jest już w strategicznej grze o znakomitej grafice - StarWar Empire at War. Tu od biedy można zagrać ze wszystkimi efektami 3D na MAX, ale przy większych bitwach, podczas przewijania ekranu trochę 'niemiło' szarpie (min.12 FPS). Jeśli myślicie o całkowicie komfortowej grze w najwyższym poziomie jakości grafiki, lub rozdzielczości 1600x1200, będziecie musieli wybrać mocniejszą grafikę. Podobnie w Call of Duty 2. W zasadzie można grać w 1280 jakość MAX, ale traci na tym płynność renderingu i dynamika gry. Jeśli nie będziemy wchodzić na poziom jakości: 'everything', 'insane', 'extra', to płynne 25-30 fps w rozdzielczości 1280x1024 będziemy mieć zapewnione.