Z ogromnego chipa G80, składającego się z 680 milionów tranzystorów, nVidia stworzyła sobie dwie nowe kości dla ekonomiczniejszych modeli kart. Dla świata graficznego nie jest to obce wydarzenie. Tym sposobem gracze otrzymują do dyspozycji tańsze karty zgodne z DirectX 10. Bardzo taniego GeForce 8500GT i należące do średniego przedziału cenowego GeForce 8600GTS i 8600GT.
Przyglądając się obecnym cenom kart łatwo stwierdzić, co ze starych zapasów DX9 będzie musiało zniknąć z półek skepowych lub mocno stanieć.
karta MSI 8600 GTS 256MB GDDR3
z bezgłośnym. pasywnym systemem chłodzenia
karta MSI 8600 GT 256MB GDDR3
od wersji GTS różni się brakiem wtyczki zasilającej PEG
Procesory umieszczone na kartach GF 8600 i 8500 to mocno odchudzone wersje premierowego chipa G80. A wszystko rozchodzi się o to, jak bardzo schudły.
Serii 8600 pozostawiono 32 procesory strumieni, co w sumie daje taką samą liczbę potoków jaką dysponuje GeForce 7900GT - 24PS + 8VS. Ma też od niego o połowę mniej potoków renderujących, ale nVidia pokombinowała odrobinę z tekselami na cykl zegara i efektywnie działa to wydajniej, niż 8 potoków w architekturze GeForce 7.
Najbardziej ucierpiała szyna danych do pamięci - 8600 mają do dyspozycji jedynie 128-bitów i w stosunku do 320-bitowej szyny w 8800 GTS jest to bolesne cięcie.
karta MSI GeForce 8500 GT 256MB DDR2
Natomiast najsłabsza z całej trójki - 8500 - zbliża się już do lekkiej anoreksji. Chip G86 ma już tylko 16 procesorów strumieni, ale jeśli weźmiemy pod uwagę, za jąką cenę można kupić tę kartę, nie można jej mieć za złe, że jest taką 'chudzinką'. Pod względem 'spodziewanej' wydajności stoi na równi z GeForce 7300GT lub 7600GS.
* Obydwa chipy - G86 i G84 mają tyle samo potoków renderujących, lecz pierwszy z nich może wykonać tylko 8 tekseli na cykl zegara, podczas gdy G84 już 16.
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
chip | G70 | G86 | G84 | G84 | G80 |
technologia wykonania | 90nm | 80nm | 80nm | 80nm | 90nm |
zgodność z DX i SM | DirectX 9c Shader Model 3.0 | DirectX 10 Shader Model 4.0 | DirectX 10 Shader Model 4.0 | DirectX 10 Shader Model 4.0 | DirectX 10 Shader Model 4.0 |
potoki renderujące ROP | 16 | 8* | 8* | 8* | 20 |
Stream Procesors | 24/8 | 16 | 32 | 32 | 96 |
rozdzielanie danych | n/a | Stream Output GigaThread | Stream Output GigaThread | Stream Output GigaThread | Stream Output GigaThread |
zegar GPU | 450 MHz | 450 MHz | 540 MHz | 675 MHz | 500 MHz |
zegar Shader | n/a | 900 MHz | 1120 MHz | 1450 MHz | 1200 MHz |
szyna do pamięci | 256-bit | 128-bit | 128-bit | 128-bit | 320-bit |
ilość pamięci | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 640 MB |
typ pamięci | GDDR3 | DDR2 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 |
zegar pamięci | 650 MHz (1300) | 800 MHz (1600) | 700 MHz (1400) | 1000 MHz (2000) | 800 MHz (1600) |
przepustowość pamięci | ~40 GB/s | ~13 GB/s | ~22 GB/s | ~32 GB/s | ~62 GB/s |
HDR i FSAA | Intellisample | Lumenex Engine | |||
obliczenia fizyki | n/a | Quantum Effects | |||
jakość obrazu video | Pure Video | Pure Video HD | Pure Video HD | Pure Video HD | Pure Video |
Silniki wideo G84 i G86 zapewniają odtwarzanie wideo MPEG-2 o wysokiej rozdzielczości i WMV HD aż do rozdzielczości 1080p. Chipy obsługują sprzętowo akcelerowane dekodowanie H.264 i VC-1. Cechują je także zaawansowane algorytmy wideo tzw. post-processing. Obsługiwane algorytmy obejmują przestrzenne usuwanie przeplotu, tryb inverse 2:2, przetwarzanie 3:2 pulldown, horyzontalne skalowanie wideo 4-tap i pionowe 5-tap.
GPU z karty GeForce 8600GTS nie integruje w sobie kluczy HDCP. Partnerzy będą kupować EEPROMy z kluczami HDCP osobno, ale wszystkie karty oparte na GeForce 8600GTS oferują obsługę HDCP (pamiętajcie, że obsługa HDCP a pełne wykorzystanie HDCP to nie to samo).
Karty zbudowane na bazie GeForce 8600GTS wciąż wymagają zewnętrznego zasilania dla PCIe. Nvidia szacuje całkowity pobór energii na poziomie około 71 watów.
W skład obsługiwanych standardów wyjść wchodzą podwójny dual-link DVI, VGA, SDTV i HDTV, a także wejście analogowe. GPU oparte na G84 nie obsługują wyjścia HDMI. Producenci mogą dostosować jedno z wyjść DVI dla HDMI.
Obsługa HDCP w przypadku GeForce 8600GT dostępna jest tylko jako opcja. GPU i referencyjny projekt płytki obsługują z EEPROMu wymagane klucze HDCP, jednakże ich implementacja leży w gestii partnerów Nvidii.
Karty 8600GT nie wymagają zewnętrznego zasilania PCI, a Nvidia szacuje maksymalny pobór energii płytki na 43 waty, czyli 28 watów mniej niż w przypadku 8600GTS. GeForce 8600GT obsługuje podobne wyjścia wideo co 8600GTS, ale nie ma wejścia video.
Układ umieszczony na GeForce 8500 obsługuje tylko jedno łącze Dual-Link DVI, tak więc można zapomnieć o uruchamianiu dwóch 30 calowych monitorów. Jednak tak naprawdę większym problemem jest brak koniecznego HDCP.