Wszystko wskazuje na to, że opóźniona premiera najnowszego układu graficznego R600 generacji DirectX 10, w niczym nie zaszkodziła firmie AMD. Po miesiącach oczekiwania w końcu doczekaliśmy się potężne
Podstawą nowej serii kart graficznych są nowe chipy ATI - R600, RV630 oraz RV610. Są one po raz pierwszy w historii tej firmy zgodne z DirectX 10 oraz Shader Model 4.0. Jak na karty zgodne z DirectX 10 przystało, dysponują też zunifikowanymi shaderami. W ten sposób ATI przestaje zostawać z tyłu i pod względem funkcjonalności dogania, a nawet w wielu miejscach przebija karty nVidii z serii GeForce 8800.
Plotki o R600 po raz pierwszy pojawiły się w 2006 roku. Początkowo przypuszczano, że kość ujrzy światło dzienne jeszcze przed 2007 i będzie wykonana w wymiarze technologicznym 90 nm. ATI podjęło jednak odważną decyzję i zdecydowano się na przeniesienie chipa w proces technologiczny 80 nm, co przełożyło się na mniejsze zużycie energii, możliwość taktowania wyższym zegarem i osiągnięcie wyższej wydajności. Pozostałe, ekonomiczne wersje R600, a więc szybszy RV630 i wolniejszy RV610 wykonane są w technologii 65 nm. Było to możliwe dzięki ich prostszej konstrukcji.
Nowe karty oparte na R600 i pozostałych nowych chipach ATI zostały ochrzczone mianem "Radeon HD". Chipy w wersjach mobilnych są przeznaczone dla notebooków i mają taką samą nazwę, z dopiskiem "Mobility" na początku. Jednak w niniejszym teście będziemy zajmować się wyłącznie wersjami desktopowymi.
Nowe karty, przygotowane przez ATI to: Radeon HD 2400 Pro, Radeon HD 2400 XT, Radeon HD 2600 Pro, Radeon HD 2600 XT i Radeon HD 2900 XT. Karty oznaczone przyrostkiem XT, podobnie jak ma to miejsce z obecną serią kart ATI X1000, będą szybsze od wersji PRO - będą miały wyżej taktowane zegary rdzenia oraz pamięci.
Radeon HD 2400 | Radeon HD 2600 | Radeon HD 2900 | |
chip | RV610 | RV630 | R600 |
proces technologiczny | 65nm (G+) | 65nm (G+) | 80nm (HS) |
liczba tranzystorów | 180 mln | 390 mln | 700 mln |
liczba procesorów strumieni | 40 (zunifikowane) | 120 (zunifikowane) | 320 (zunifikowane) |
taktowanie rdzenia | 525-700 MHz | 600-800 MHz | 740 MHz |
wydajność zmiennoprzecinkowa | 42-56 GFLOPS | 144-192 GFLOPS | 475 GFLOPS |
wydajność wypełniania | 4.2-5.6 GigaPixeli/sek. | 14.4-19.2 GigaPixeli/sek. | 47.5 GigaPixeli/sek. |
wydajność przetwarzania trójkątów | 262-350 mln trójkątów/sek. | 600-800 mln trójkątów/sek. | 740 mln trójkątów/sek. |
liczba jednostek teksturujących | 1 | 2 | 4 |
cache na tekstury i Vertex cache | - | L1 i L2 łącznie 128 kB | L1 i L2 łącznie 256 kB |
rozmiar pamięci | 256 MB GDDR3 lub 128-256 MB DDR2 | 256 MB GDDR4, 256 MB GDDR3 lub 256 MB DDR2 | 512 MB GDDR3 |
szyna danych interfejsu pamięci | 64-bitowa | 128-bitowa | 512-bitowa |
taktowanie pamięci | 400-800 MHz | 400-1100 MHz | 825 MHz |
przepustowość pamięci | 6.2-12.8 GB/sek. | 12.8-35.2 GB/sek. | 106 GB/sek. |
wyjścia | VGA/DVI/VO (HDMI) | D/DL/DVI (HDMI) | D/DL/DVI z HDCP (HDMI) |
typowy pobór prądu | ok. 25W | ok. 45W | ok. 215W |