Karty graficzne

PALIT Radeon HD 2400XT Sonic 256MB DDR3

przeczytasz w 2 min.

Moja ostatnia karta zakończyła swój żywot tragicznie i byłem zmuszony zakupić nową. Niestety, do wydania miałem jedynie 150 zł i mój wybór padł na radka 2400XT. Grafika tania, tak więc wraz z nią dostajemy jedynie płytkę ze sterownikami, instrukcje ich zainstalowania (również po polsku) i kupon na darmowe gry w STEAM'ie, a to wszystko w małym pudełku.

Karta jest mała, a konstrukcja PCB jest bardzo prosta (64-bitowy kontroler pamięci robi swoje). Na rdzeniu karty zamontowano niewielki czarny radiator z wiatraczkiem. Pamięci są zamontowane po obu stronach laminatu wraz z srebrnymi radiatorami. Chłodzenie jest ciche i w zupełności wystarczające, utrzymuje temperaturę rdzenia pod obciążeniem w okolicach 50 C (obudowa wentylowana), w spoczynku ok. 37 stopni. Jeśli jednak ktoś chciałby wymienić chłodzenie, musi liczy sie z utratą gwarancji, ponieważ na jednej ze śrubek mocujących radiator mamy naklejkę informującą o utracie gwarancji w razie jej zerwania.

Karta przeznaczona jest głownie do zastosowań multimedialnych. Zintegrowany układ dźwięku 5.1, obsługa HDCP i wyjście HDMI pozwalają na delektowanie się kinem domowym w najwyższej jakości, a UVD (unified video decoder) zapewnia sprzętowe dekodowanie H.264, VC-1, WMV i MPEG2 HD.
Jak zatem karta spisywała się w najnowszych grach? Przetestowałem ją zarówno w Dx9 jak i Dx10. Do testów użyłem: Test Drive Unlimited, S.T.A.L.K.E.R.,CCS,DoDS, CRYSIS, Call of Juarez, Lost Planet (demo) oraz Gears of War. Konfiguracja testowa: E6300@2.87Ghz, 2GB RAM 820Mhz (single channel), ASUS P5N-E SLI.

Zacząłem od przetestowania wydajności w starszej generacji DirectX\'a. TDU - 1024x768, HDR off, detale high miałem 35-40 fps\'ów. Po włączeniu HDR gra jest grywalna w 800x600 z medium details, ok. 30 fps\'ów. STALKER - grę odpaliłem w 800x600 z detalami medium (no prawie medium, bo suwakami od detali trochę się pobawiłem) z pełnym dynamicznym oświetleniem (bez cieni od trawy). Loading... i szok! Gra nadal wygląda ładnie, a framerate waha się na poziomie 26-32 fps\'ów. CCS i DoDS - 1024x768, detale high, HDR, AAx2 i AFx4 płynna animacja w każdej sytuacji.

Czas na Dx10. Lost Planet jest niegrywalny nawet w 640x480 i all na low. Mowa tu o wersji dx10 bo na dziewiątce da sie jako tako grać. Pamiętajmy jednak, że Lost Planet nie przepada za kartami ATI. Inaczej jest w przypadku Call of Juarez (z rozszerzeniem dx10) , które jest napisane pod karty czerwonych. Gra jest grywalna w 800x600, dynamiczne cienie off, jakość roślinności low (nie wygląda ona gorzej, jest jej po prostu mniej), tekstury high, materiały medium. Szybkość renderowanego obrazu wynosi ok. 25 fps\'ów. CRYSIS - all na low i w 1024x768 można grać. Na koniec zostawiłem Gears of War. Twórcy chwalili się, że gra jest dobrze zoptymalizowana i nawet słabe komputery sobie z nią poradzą. Mieli rację. W 800x600, ustawienia medium (tylko character detail na High) i decal quality-dynalic minimalny frame rate to 30 klatek podczas ostrej akcji. Grę testowałem pod dx9, bo dx10 nic a nic nie zmienia w generowanym obrazie, tylko fps spada.

Teraz kilka słów na temat podkręcania. Udało mi sie osiągnąć stabilne 750Mhz na rdzeniu i 875Mhz na pamięciach. Wzrostu wydajności nie zaobserwowałem, więc nie ma sensu się w to bawić.
Reasumując za 145zł dostałem produkt, który mnie nie rozczarował, a wręcz mile zaskoczył.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login