Jak już wspomnieliśmy przyciski dające dostęp do ustawień umieszczone zostały w prawym dolnym rogu przedniej ramki. Jest ich pięć:
- MENU (wejście i wyjście do menu głównego)
- przycisk czterokierunkowy (nawigacja w pionie i w poziomie)
- SELECT (zatwierdzenie wyboru oraz wybór źródła sygnału)
- RESET/ECO MODE (przywrócenie wybranej opcji do wartości fabrycznych (autodopasowanie sygnału analogowego)
- POWER - do włączania i wyłączania urządzenia
Nawigacja w menu OSD wymaga przyzwyczajenia, ale już po chwili orientujemy się, że wszystkich regulacji jesteśmy dokonać w prosty i w miarę intuicyjny sposób. Niestety język polski nie jest dostępny, więc opierać będziemy musieli się na innym mniej lub bardziej znanym, np. angielskim.
1. Jasność i kontrast | |
2. Automatuczne dopasowanie | |
3. Pozycjonowanie obrazu | |
4. Kolory | |
5. Narzędzia | |
6. Narzędzia menu | |
7. Informacje ECO | |
8. Informacje |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Text, Movie, Gaming, Photo, Dynamic. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent. Moc podświetlania LED-owego była domyślna.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 259,6 cd/m2
• Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 257,0 cd/m2
• Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 254,6 cd/m2
• Ustawienie Gaming
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 252,4 cd/m2
• Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 262,3 cd/m2
• Ustawienie Dynamic
pomiar niemożliwy – jasność i kontrast dostosowują się dynamicznie do wyświetlanego obrazu
Profil Standard | Profil Text |
Profil Movie | Profil Gaming |
Profil Photo | Profil Dynamic |
O predefiniowanych trybach kolorów nie można napisać wiele dobrego. Poziomy jasności praktycznie nie różnią się od siebie – wszystkie osiągają poziom około 250-260 cd/m2. W trybie Dynamic pomiary nie były możliwe, gdyż poziomy jasności dostosowywały się do wyświetlanego obrazu.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:
R = 88,5
G = 85,9
B = 81,8
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 55% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wtedy bardzo dobra, a poziomy czerni wyraźnie lepsze niż w ustawieniach fabrycznie zaprogramowanych.
Dla wielu użytkowników ważny będzie fakt, że stabilność luminacji jest znakomita. Kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 1 cd/m2.
Poziomy luminancji
Producent deklaruje jasność sięgającą 250 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć na 257 cd/m2, więc informacje NEC-a uznajemy za wiarygodne. Taka wartość luminacji jest co prawda męcząca dla oczu w czasie długiej pracy, ale dużo zależy też od zastosowania (np. do filmów zalecana jest wysoka luminancja).
Wartość maksymalna osiągnięta została przy jasności, kontraście i podświetleniu ustawionym na 100%. Co ciekawe, samo zmniejszenie mocy podświetlenia do wartości domyślnej (25%) obniżyło jasność zaledwie o 3 cd/m2. Po dodatkowym zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła do poziomu 203,6 cd/m2.
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=88,5, G=85,9, B=81,8) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 4,8 cd/m2
- 10% = 26,3 cd/m2
- 20% = 47,4 cd/m2
- 30% = 66,2 cd/m2
- 40% = 88,6 cd/m2
- 50% = 108,7 cd/m2
- 60% = 128,5 cd/m2
- 70% = 147,8 cd/m2
- 80% = 167,1 cd/m2
- 90% = 184,6 cd/m2
- 100% = 203,6 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% nie da się pracować komfortowo nawet w całkiem ciemnym pomieszczeniu. Luminacja rośnie stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 20 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
100 cd/m2 -16,7% | 110 cd/m2 -8,3% | 100 cd/m2 -16,7% |
110 cd/m2 -8,3% | 120 cd/m2 100% | 115 cd/m2 -10,8% |
110 cd/m2 -8,3% | 107 cd/m2 -10,8% | 104 cd/m2 -13,3% |
Równomierność luminacji we wszystkich z 9 punktów pomiarowych jest dość słaba. Różnice rzędu 8-16% mogą być zauważalne podczas obróbki grafiki. Matryca IPS zapewnia bardzo przyzwoitą jakość obrazu, ale zastosowane krawędziowe podświetlanie LED-owe nie prezentuje najwyższego poziomu. Do typowych, amatorskich i półprofesjonalnych zastosowań opisywany NEC nada się dobrze, ale nie jest to monitor dla wymagającego profesjonalisty.