Niegdyś firma Harman/Kardon kojarzyć mogła się wyłącznie z wysokiej klasy sprzętem audio. Amplitunery, odtwarzacze dysków optycznych, itp. urządzenia dla osób o wyostrzonej wrażliwości na każdy dźwięk
Niegdyś firma Harman/Kardon kojarzyć mogła się wyłącznie z wysokiej klasy sprzętem audio. Amplitunery, odtwarzacze dysków optycznych, itp. urządzenia dla osób o wyostrzonej wrażliwości na każdy dźwiękowy detal. Jednak Harman/Kardon to nie tylko sprzęt audio do domu. Produkty audio tej marki można spotkać w różnych konfiguracjach samochodowych systemów nagłaśniających, a stąd już bardzo blisko do systemów nawigacji. W naszym teście przyjrzymy się niezależnemu modułowi GPS Harman/Kardon. O tym jak sprawdziło się ono w praktyce przeczytacie w poniższym tekście.
Przyznam się, że nieco irytują mnie GPSy w których przeglądanie cyfrowej mapy ma niewiele wspólnego z wygodą. Co przez to rozumiem? Wyobraźmy sobie sytuację w której bierzemy do ręki urządzenie klasy GPS, uruchamiamy mapę, a następnie przybliżamy, oddalamy, przesuwamy palcem jej wybrany fragment. Przy każdej takiej operacji musimy odczekać kilka chwil na doczytanie, przeładowanie danych i grafiki. Im więcej chcemy przejrzeć tym więcej czasu zajmuje nawigacji generowanie podglądu. Oczywiście istotne znaczenie ma tu jakość grafiki, szczegółowość map, procesor urządzenia GPS, a także algorytmy doczytywania i przetwarzania map. Szukałem urządzenia, które poradzi sobie z takimi „problemami”. Czy znalazłem? Wydaje się, że tak.
Harman/Kardon GPS-810 to pierwsze urządzenie, które spełnia te oczekiwania. Dlaczego piszę o tym na samym początku? Ponieważ bardzo pozytywnie zaskoczył mnie GPS-810 i należy mu się już na wstępie pochwała. Pierwszy kontakt, widoczna płynność przewijania map, ich skalowania, po prostu zachwyciły. Tyle słowem wstępu. O tym czy mój zachwyt trwał do samego końca dowiecie się z dalszej części tekstu, a także moich testów które przeprowadziłem krążąc po południowej Polsce, okolicach Łodzi i Poznania.
Instalacja urządzenia
Zacznijmy może od kilku słów na temat tego co znajdziemy w opakowaniu, w którym dostarczany jest GPS-810. Trzeba przyznać, że producent postanowił uraczyć nas pokaźnym zestawem na który składa się:
- nawigacja Harman/Kardon GPS-810
- uchwyt montażowy do szyby
- zasilacz sieciowy 110-230V z wymiennymi wtyczkami (UK/UE)
- zasilacz samochodowy 12V
- przewód USB
- etui
- skrócona instrukcja obsługi (brak polskiej wersji językowej)
- dodatkowa podstawka do uchwytu montażowego na kokpit
- bezprzewodowy joystick do obsługi nawigacji
Jeśli któryś z tych komponentów może wzbudzać ciekawość i ewentualne pytania, to stawiam, że będzie to ostatni element z tej listy. Producent postawił na oryginalność i uznał, że sterowanie nawigacją nie musi odbywać się ani przy pomocy rysika, ani poprzez stukanie palcem w dotykowy ekran - ta ostatnia możliwość nie została jednak wykluczona. Joystick z pewnością wyróżnia zestaw spośród innych rozwiązań. O tym jak działa napiszę dalej.
Dane techniczne:
- Dotykowy ekran 4.3”, WQVGA, 480 x 272 piksele
- Procesor: 533MHz
- Pamięć: 128MB RAM, 2GB wewnętrznej pamięci Flash
- Interfejsy: miniUSB, Bluetooth
- Złącza: słuchawkowe, miniUSB, slot kart SD/SDHC/MMC, antena GPS
- Bateria: zintegrowana litowo-polimerowa, do 4 godzin pracy
- Wymiary: 121 x 73 x 19 mm
- Waga: ~230 g
- Odbiornik GPS: SIRF III
- Obsługa TMC
Mapy: Tele-Atlas dla 38 krajów Europy (szczegółowe: Andora, Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, San Marino, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Watykan, Wlk. Brytania; mapy głównych dróg: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Mołdawia, Rumunia, Serbia i Czarnogóra, Ukraina).