Przyciski, gniazda, dodatki, wnętrzności. Uwagę na te elementy przeciętny Kowalski zwraca na końcu. Wykończenie wieńczy jednak dzieło i dla własnego komfortu dobrze obejrzeć je uważnie. W nawigacjach jest ich dosyć dużo, lecz nie ma się czego bać. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek. Od średniej klasy nawigacji wymagaj:
- Wyjścia słuchawkowego – zdarza się, że pasażerowie dostają szału słysząc non-stop „skręć w lewo”, „skręć w prawo”. Szał w pojeździe jest, jak wiadomo, zaraźliwy. W takim przypadku, kiedy zawodzą prośby i groźby, dla własnego zdrowia psychicznego wypada poratować się słuchawkami, a reszcie kompanów odpalić radio. I jest to rada jak najbardziej na serio.
- Przycisku ON/OFF lub jego substytutu – niektórych nawigacji nie da się wyłączyć. Przechodzą co najwyżej w stan uśpienia i powoli (lub szybko) rozładowują się. Takiej sytuacji zaakceptować nie można. Wyłącznik to konieczność.
- Wyjścia na zewnętrzne karty pamięci – powszechnie w nawigacjach stosuje się karty microSD/microSDHC. I raczej należy wystrzegać się innych typów kart, gdyż są zwykle droższe w zakupie.
- Gniazda mini USB – to przez to gniazdo połączysz nawigację do komputera w celu aktualizacji map czy zmiany oprogramowania. W wielu przypadkach gniazdo mini USB służy też do ładowania akumulatora nawigacji.
- Akumulatora gwarantującego co najmniej 3 godziny pracy – około trzy godziny pracy to średnia pozwalająca wykorzystać nawigację poza samochodem.
- Bluetooth – pozwala korzystać z nawigacji jak z zestawu głośnomówiącego, a nowsze modele potrafią się łączyć z internetem za pomocą telefonu komórkowego.
- Transmiter FM – obecnie trudno znaleźć dobrą nawigację bez tej funkcji. Dzięki niej możemy odtwarzać pliki muzyczne z pamięci urządzenia wraz z komunikatami nawigacyjnymi na głośnikach systemu audio. Funkcja bardzo przydatna w połączeniu z opcją zestawu głośnomówiącego.
- Czujnik oświetlenia – zarządzanie jasnością ekranu w zależności od zewnętrznych warunków oświetleniowych.
- Wejście AV-in – pozwala wyświetlić na nawigacji obraz z kamery wstecznej lub innego źródła obrazu.
- Inne – dla wygody możesz pokusić się o nawigację z pokrętłem głośności, przyciskiem szybkiego menu (jednym kliknięciem wywołuje menu główne), lub aktywnym uchwytem. Często producenci nawigacji, chcąc się wyróżnić z tłumu próbują wyposażyć swoje urządzenia w elementy niedostępne u konkurencji. Oczywiście wszelkie nowości dość szybko zostają zdegradowane i po pewnym czasie stanowią wyposażenie standardowe.
Przykład zastosowania czujnika zbliżeniowego, który na razie dostępny jest wyłącznie w urządzeniach Navigon
Naturalnie, brak jednego z wyżej wymienionych złącz czy wyjść (lub którejś z cech) nie dyskwalifikuje nawigacji. Po pierwsze, taki grzeszek można puścić w niepamięć pod warunkiem, że nie będziesz go potrzebował. Po drugie, od wygody cenniejsze są parametry nawigacji i zainstalowana w niej mapa. Ale przyjemnie jest mieć wszystko. Producenci prześcigają się w wojnie marketingowej na dodatki. Pojawia się ich coraz więcej, lecz w zasadzie mało kto poświęca im więcej niż kilka minut uwagi.
Marginalizowanie znaczenia akcesoriów przy wyborze nawigacji, może odbić się czkawką. Niektórzy kupujący nie zdają sobie sprawy, że nie wszystkie elementy dołączane do urządzenia nawigacyjnego w komplecie prezentują odpowiednią jakość. Przed zakupem upewnij się czy wszystko jest w porządku.