Jakość nawigacji określa się na podstawie szeregu kryteriów. Na początek proponujemy się skupić na następujących kwestiach, ponieważ od nich zależeć będzie w głównej mierze jakość nawigowania:
Moduł GPS – odpowiada za odbiór danych z satelitów, a więc i za dokładne ustalenie pozycji użytkownika. Producenci nawigacji samochodowych – Garmin, TomTom, Navigon, Nokia, itd. – najchętniej sięgają po moduły marki SiRF. Prym wiodą stosowane od lat i sprawdzone odbiorniki SiRFstarIII (występuje w starej 90 nm wersji i w poprawionej 65 nm) – są czułe, działają z powodzeniem nawet w schowku, pod fotelem. Odświeżają swoją pozycję co 1 sekundę. Śledzą nawet kilkanaście satelitów jednocześnie – o liczbie satelitów jaką może dostrzec moduł GPS informuje parametr opisywany jako ilość kanałów. SiRFstarIII ma ich 20.
Bogatszą alternatywą dla SiRFstarIII są najnowsze odbiorniki SiRF (SiRFstarIV) i MTK (MT3318-MTK v1, MT3328//MT3329-MTK v2). Często można też spotkać wyspecjalizowane moduły SiRFatlasV, które mają między innymi zintegrowany procesor ARM11 664 MHz (lub 500 MHz), kontroler pamięci, układ graficzny (maks. obsługiwana rozdzielczość to 800 x 480) i kontroler zarządzania energią. Potrafią ponadto korzystać z sygnałów systemu Galileo, zarządzają czytnikiem kart, modułem Wi-FI czy tunerem DVB-T.
Najlepsze moduły wykorzystują poprawki EGNOS/WAAS/MSAS i ewentualnie DGPS, a także potrafią wykorzystać sygnały odbite np. od budynków. Na rynku dostępne są także moduły innych, mniej popularnych producentów, jednak w większości przypadków nie są w stanie stworzyć realnej konkurencji modułom SiR|F i MTK.
SiRFInstantFix II lub jego odpowiednik – technologia przyśpieszająca uzyskanie sygnału z satelitów. Dzięki niej nawigacja ustali twoją aktualną pozycję w kilka sekund – po włączeniu nawigacji czy też po utraceniu sygnału z satelitów.
Parametry techniczne – do płynnej nawigacji potrzebne jest zaplecze techniczne, które zapewni taki komfort. Obecnie standardem dla najtańszych urządzeń jest procesor o taktowaniu 400 MHz wspomagany przez 64 MB RAM. Tyle wystarczy do niezakłóconej pracy małych nawigacji z ekranem o rozdzielczości 480 x 272 pikseli. Oczywiście, im więcej, tym lepiej, ale przy podwyższonej rozdzielczości 800 x 480 pikseli to zdecydowanie za mało i w takim wypadku zalecaną konfiguracją jest 128 MB pamięci RAM oraz min. procesor 500 MHz. Warto też pomyśleć, jak duża pamięć wewnętrzna (FLASH/ROM) będzie ci potrzebna. Zazwyczaj producenci montują w nawigacjach od 64 MB do 4 GB pamięci wewnętrznej. Jeśli to za mało, zawsze można ją rozszerzyć pojemną i szybką kartą pamięci (przeważnie microSDHC, nawet do 32 GB).
Problem z porównaniem czułości i niezawodności modułów GPS jest taki, że większość z nich wykrywa odpowiednią, do poprawnego nawigowania, ilość satelitów dopiero w ruchu, po przejechaniu samochodem około 300-400 metrów. Zatem test w sklepie z reguły odpada. Generalnie w pomieszczeniach trudno złapać sygnał, chyba że dysponuje się specjalistycznym i drogim urządzeniem. Ale za to niektóre nawigacje potrafią wykryć satelity po przekroczeniu sklepowych drzwi lub już przy szybie. A to już wiele mówi o ich jakości. Polecamy spróbować. Nie zaszkodzi.
Grafika pochodzi ze strony wikipedia.org |
Liczba kanałów: Na pewno intryguje was tajemnicza liczba kanałów w opisie nawigacji. Jest to, jak zostało to wspomniane wyżej, ilość satelitów, którą jednocześnie może obserwować dane urządzenie. Do prawidłowego działania nawigacja musi widzieć co najmniej trzy satelity. Niemniej jednak z myślą o przyszłości warto inwestować w urządzenia 20-kanałowe. Większa liczba kanałów to póki co chwyt marketingowy (który może iść w parze z jakością lub też nie), co obrazuje poniższa grafika.
Jak widać, w danym punkcie na ziemi nie można uzyskać sygnału z satelitów, które znajdują się za horyzontem. W praktyce oznacza to, że przy sprzyjających warunkach urządzenie może „widzieć” maks. 12 satelitów. Nie ma szans na więcej dlatego że, ich liczba jest ograniczona, przy czym krążą one wokół naszej planety po swych orbitach. Fizycznie więc nie ma możliwości, by aktualnie wykorzystać wszystkie 20 kanałów, a co dopiero ich większą liczbę.
Wniosek nasuwa się sam. Liczba kanałów jest mało istotna, ponieważ minimalna ich ilość w nowych urządzeniach to 20 ( w najnowszych modułach nawet 64 i więcej), co w zupełności wystarczy. Nawigacja korzystająca z sygnału z 8-12 widocznych satelitów nie zwariuje, kiedy jeden z nich zostanie zasłonięty przez budynek. Pochylić na dłużej powinieneś się nad inną sprawą. A mianowicie: jak szybko interesująca cię nawigacja łapie sygnał z satelitów i czy go nie gubi? Produkowane pod koniec pierwszego dziesięciolecia XXI wieku nawigacje powinny zlokalizować swoje położenie w około minutę od pierwszego włączenia, czyli tak zwanego zimnego startu. Natomiast ciepły start, kiedy urządzenie dysponuje danymi o ostatnim położeniu satelitów, musi być zdecydowanie szybszy. Najbardziej zaawansowane technologicznie produkty poradzą sobie z tym problemem jeszcze szybciej (patrz. Instant Fix II).
Po okrojeniu pola wyboru do nawigacji, które precyzyjnie i płynnie nawigują, czas na dalszą selekcję pod względem kolejnych cech. Tutaj masz całkowite prawo dać upust swoim zachciankom.
Wyświetlacz - Aktualnie wszystkie nowe nawigacje samochodowe wyposażone są w wyświetlacz dotykowy o różnych rozmiarach. Zazwyczaj można spotkać się z urządzeniami o przekątnej ekranu 4,3 cala. Równie często spotykane są wyświetlacze większe, przykładowo 5 cali, a nawet 6 i 7 cali. Obecnie przyjmuje się, że optymalna wielkość przekątnej ekranu dla samochodu klasy średniej wynosi 5 cali. Przy wyborze wyświetlacza przetestuj jak jasno świeci. Czasami ekran nie daje odpowiednio dużej jasności. Nie daj się nabrać na wyświetlacze antyrefleksyjne. Pod wpływem padających na wprost promieni słonecznych, praktycznie każdy ekran urządzenia będzie nieczytelny. W ostrym świetle, niestety, nic lub niewiele widać na nawigacji.
Przeglądając fora internetowe od razu widać, że jeśli chodzi o funkcje nawigacji, popularne są dwie szkoły. Jedna z nich uczy, że nawigacja służy do nawigowania i powinna być okrojona z bajerów, bo przecież im mniej w niej, tym mniej może się zepsuć – a poza tym mniej oznacza również taniej. Druga szkoła natomiast stawia na dodatki – i to po całości. Prawda, jak przystało na spory, leży gdzieś po środku i we własnym zakresie należy znaleźć złoty środek.
Przydatne funkcje w nawigacjach:
Odtwarzacz muzyki – radość ze słuchania muzyki na nawigacji jest raczej znikoma i do przeżyć audiofilskich trudno ją zaliczyć. Niektórzy jednak na to nie zważają. Nie każdy potrzebuje przecież kolumn Yamahy. Warto odnotować, że praktycznie każda nowa nawigacja wyposażona jest w odtwarzacz muzyki zapisanej co najmniej w jednym z popularnych formatów, na przykład: MP3, WMA lub WAV. Coraz częściej zaobserwować można też urządzenia czytające dużo większą liczbę plików z różnorodnymi, nawet niestandardowymi rozszerzeniami.
Odtwarzacz filmów – nie spodziewaj się pięknych barw. Wyświetlacz w nawigacji nijak ma się do tego w monitorze peceta. Jest dużo mniejszy, ma gorsze parametry. Zdecydowana większość nawigacji nie odtwarza nic poza podstawowymi formatami. DivX to w tym środowisku rarytas. Co gorsza, mnóstwo nawigacji ma problem z płynnością odtwarzania filmów. Jeżeli akurat na tym ci zależy, musisz przetestować własnoręcznie wybrane modele nawigacji w sklepie. Innego wyjścia nie ma. Ale czy do odtwarzania filmów na pewno chcesz kupić akurat nawigację?
Przeglądarka tekstu – przeważnie przeglądarki tekstu w nawigacjach radzą sobie tylko i wyłącznie z formatem txt, mało kiedy z innymi, bardziej zaawansowanymi. Narzędzie rzadko wykorzystywane. Może posłużyć na przykład do odczytywania bazy telefonów.
Przeglądarka zdjęć – zdjęcia na ekranie nawigacji wyglądają nieco lepiej niż na aparacie fotograficznym. Do pełni szczęścia, naturalnie, sporo brakuje. Trudno jednak nie zgodzić się, że przeglądarka zdjęć w nawigacji się przydaje. Może kolega w trasie będzie dysponował fajnymi fotkami zapisanymi na karcie SD. Na taką okazję przeglądarka jest wręcz idealna.
Bluetooth – możliwość korzystania z nawigacji jak z zestawu głośnomówiącego i sprawdzania prognozy pogody. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownik może też korzystać z możliwości wyszukiwania lokalnego Google – dzięki współpracy z obszerną bazą Google, nawigacja wyszukuje wszystkie najbardziej aktualne wyniki dla szukanego POI. Wystarczy wpisać słowo kluczowe albo kombinację słów. Dzięki Bluetooth kierowca ma też dostęp do danych kontaktowych pomocy drogowej i może się z nią skontaktować za pomocą nawigacji.
DUN (Dial-UP Networking) – czyli dostęp do Internetu za pomocą sparowanego telefonu komórkowego za pomocą technologii Bluetooth lub wbudowanego modemu GSM.
Przeglądarka stron internetowych – jest logicznym rozwinięciem możliwości urządzeń z dostępem do internetu.
Transmiter FM – klienci często nie zwracają na ten gadżet uwagi, choć czasem się przydaje. Transmiter FM przesyła dźwięk po częstotliwości FM do radioodtwarzacza samochodowego. Stamtąd trafia on do głośników.
TMC (Traffic Message Channel) – Jest to RDS-owy system informowania o korkach. Specjalnie zakodowane fale FM są przesyłane z nadajnika do anteny TMC umieszczonej wewnątrz nawigacji, w ładowarce lub do zewnętrznego modułu. W ten sposób kierowca informowany jest o natężeniu ruchu w jego sąsiedztwie i łatwo omija korki. Podobny system o nazwie HD Traffic zaczyna stosować firma TomTom. AutoMapa natomiast rozwija działający nieco na innych zasadach AM Traffic. Składa się on z danych przesyłanych na bieżąco (LiveDrive!), oraz z danych statystycznych (SmartRoutes). U większości producentów na terenie Polski TMC jest usługą płatną. W wybranych modelach marki Mio (Mio Spirit 685 i 687), usługa ta jest bezpłatna.
Funkcja AV-IN – wyświetlanie obrazu pochodzącego z zewnętrznego źródła, na przykład kamery wstecznej. Przydaje się przy parkowaniu, a w szczególności podczas cofania większym pojazdem.
Tuner DVB-T – tuner cyfrowej telewizji naziemnej
Możliwość planowania trasy z optymalizacją punktów przejazdowych – funkcja, która pozwala użytkownikowi na szybkie wyznaczenie optymalnej trasy z punktów, które zostały wprowadzone do nawigacji w dowolnej kolejności. Użytkownik może wprowadzić do urządzenia wszystkie interesujące go podczas danej podróży lokalizacje, a nawigacja ułoży je w odpowiedniej i logicznej kolejności.
Asystent parkowania – pomaga znaleźć parking w odległości kilometra od celu podróży.
Asystent pasa ruchu – funkcja przydaje się szczególnie w dużych i nieznanych miastach. Asystent wskazuje pas ruchu, który kierowca powinien zająć, żeby sprawnie pokonać skrzyżowanie.
Trójwymiarowy podgląd skrzyżowań – przejrzysty podgląd węzłów komunikacyjnych, który ułatwia orientację w okolicy. Funkcja jest szczególnie przydatna podczas poruszania się po autostradach – dzięki niej można łatwo zorientować się w zjazdach.
Widok TruMap – przejrzyście zaprojektowany widok mapy, wzorowany na mapach drukowanych, umożliwia jej łatwy odczyt i nawigowanie.
Text-to-Speech - czyli szczegółowe wskazówki głosowe. Urządzenie nie tylko mówi, gdzie skręcić, ale podaje również nazwę ulicy.
Nawigowanie według POI – urządzenie podaje wskazówki głosowe dla łatwych do zidentyfikowania punktów użyteczności publicznej POI.
Ostrzeżenia przed fotoradarami – nawigacja informuje o zbliżaniu się do miejsca, w którym zamontowano fotoradar.
Klawiatura Quick Spell – podpowiada słowa w trakcie wpisywania adresów.