Podobnie jak w przypadku nawigacji samochodowych, tu również można znaleźć urządzenia dedykowane oraz bardziej uniwersalne, ale o mniejszych możliwościach. Świetnym przykładem tej pierwszej grupy jest rowerowa seria treningowych nawigacji Garmina o nazwie Edge. Jej najbardziej zaawansowanym przedstawicielem jest model GARMIN Edge 800.
• GARMIN Edge 800
Jest to bardzo nowoczesny licznik rowerowy z modułem GPS, posiadający funkcjonalność podobną do urządzeń klasy Forerunner. W urządzeniu znajdziemy bardzo czuły odbiornik GPS oraz wytrzymałą, wodoodporną obudowę i wysokościomierz barometryczny. Garmin Edge 800 poza nawigowaniem, pozwala na śledzenie dystansu, prędkości, pozycji oraz wzniosu/spadku. Za pomocą łącza ANT+ można go używać razem z czujnikami tętna, rytmu i/lub mocy, co zapewni bardzo precyzyjną analizę jazdy. Urządzenie pozwala podróżować trasami zarejestrowanymi przez innych użytkowników. Nawigacja oferuje ponadto wiele funkcji treningowych, a wbudowany akumulator pozwala na 15 godzin nieprzerwanej ”zabawy”. Cena: ok 1600 zł.
• Garmin Dakota 20
Nieco tańszą alternatywą może być zakup dotykowej nawigacji terenowej Garmin Dakota 20 wraz z odpowiednim uchwytem rowerowym. Choć urządzenie nie jest dedykowane dla jednośladów, to doskonale spisze się podczas zwiedzania szlaków turystycznych. W zależności od wersji, można ją nabyć w cenie poniżej 1000 zł. W podobnym tonie są wszystkie urządzenia Garmina z terenowej serii Oregon i choć trudno tu mówić o tańszej alternatywie, to z pewnością stanowią ciekawą propozycję godną rozważenia.
• NavRoad NR320BM Moto
Dokładnie odwrotne podejście do tematu nawigacji przedstawia firma NavRoad, która pokazuje, że stosując odpowiedni uchwyt uzyskujemy urządzenie do wszystkiego (rower, motocykl, samochód, wędrówki piesze itd.). Nawigację NavRoad NR320BM Moto można kupić bez AutoMapy już od 779 zł, a jej możliwości prezentuje poniższy film:
• Lark FreeBird 35AT
Taki sam typ urządzenia prezentuje model Lark FreeBird 35AT z mapami Polski LarkMap w cenie 509 zł.
GPS na motor
Na rynku dostępne są również urządzenia, które dedykowane są motocyklistom, ale z powodzeniem spiszą się także w samochodzie. Można powiedzieć, że jest to kompromis między specjalizacją a uniwersalnością. Mowa tu m. in. o Garminach Zumo 220 oraz Zumo 660 i 550. Bardzo ciekawą propozycją na motocykl jest Garmin Zumo 550 oferowany z dwoma mapami, NT City Navigator i GPMapą. Takie połączenie gwarantuje należytą precyzję nawigacji. Jeśli chodzi o komfort obsługi, warto nadmienić, że Garmin Zumo 550 wyposażono w moduł Bluetooth, z myślą o komunikacji ze słuchawką bezprzewodową Bluetooth. Po sparowaniu obu urządzeń, nawigacji i słuchawki, można swobodnie rozmawiać w czasie jazdy. Jego cena to ok. 2200 zł.
Garmin Zumo 550 | Goclever Rider 350 |
Nieco mniejszą funkcjonalność przedstawia mały, ale za to szybki i wytrzymały Goclever Rider 350 Full Europe w zestawie ze słuchawką bluetooth. Jest to oczywiście zupełnie inna klasa jakościowa niż w przypadku Garmina, ale i cena jest znacznie niższa: 589 zł z mapami Europy i 439 zł z mapą Polski.
• TomTom Rider Urban Central Europe
Nawigacja posiada typowe cechy motocyklowe, takie jak: mocna i wodoszczelna obudowa; współpraca z kaskami Bluetooth; możliwość obsługi w rękawicach, a ponadto TomTom Map Share czyli wprowadzanie i udostępnianie własnych poprawek do map; planowanie podróży w domu czy możliwość przeglądania statystyk. Cena 1 009 zł.
I na tym się w zasadzie kończy wybór nawigacji na jednoślad. Jeżdżąc po górach przyda się dedykowane urządzenie z mapami topograficznymi, kompasem i wysokościomierzem barometrycznym. Szalejąc quadem po nieznanym lesie konieczny będzie mosiężny uchwyt i pancerna obudowa. Oferta producentów, choć nieco uboga, potrafi zaspokoić najróżniejsze potrzeby, a co najważniejsze - jest systematycznie powiększana.