seria | Radeon 9550 |
częstotliwość GPU | w trybie Turbo: 450 MHz |
częstotliwość pamięci | w trybie Turbo: DDR 350 (700 MHz) |
ilość i typ pamięci | 256 MB DDR2 128-bit 2.8 ns |
wyjścia | D-Sub, DVI, S-Video |
chłodzenie | IceQ / aluminium + radiatorki na pamięciach |
oprogramowanie | HIS iTurbo |
wyposażenie | Instrukcja w j. angielskim, HIS CD driver, CD z iTurbo, CD z Dungeon Siege + dema 4 gier, kabel S-Video, przejściówka DVI, śledź do wylotu wentylacyjnego |
podkręcanie | podkręcona fabrycznie |
jakość wykonania | 5/5 |
głośność chłodzenia | cicha |
System chłodzenia IceQ to dziś niemal znak rozpoznawczy firmy HIS. Po raz pierwszy mieliśmy okazję zetknąć się z nim dwa lata temu, podczas testów karty Radeon 9800 Pro. To wielki moduł chłodzący typu DHES - Direct Heat Exhaust System - czyli w wolnym tłumaczeniu Bezpośredni Wydech Ciepła.
Wiatrak zasysa powietrze z wnętrza obudowy i przepycha je przez żeberka radiatora - te odbierają ciepło z GPU i oddają je powietrzu - a nagrzane wylatuje na zewnątrz komputera. Ice-Q spełnia więc dwa zadania: chłodzi GPU i wymusza lepszy obieg powietrza w obudowie.
Dodatkowo na kościach pamięci przyklejone są małe, aluminiowe radiatorki.
Ale co robi tak ogromne chłodzenie na karcie, którą od innych producentów można przecież kupić jedynie z małym radiatorem? Otóż ten model karty nie zwykłym Radeonem 9550. Firma HIS postanowiła 'trochę' podkręcić GPU, wyposażyć kartę w nowoczesne kości pamięci DDR2 z czasem 2.8 ns, czyniąc ten produkt bliższym najmocniejszym wersjom Radeonów 9600 - czyli serii XT z zegarami 500/600 MHz.
karta | 9600 XT | 9600 Pro | IceQ Turbo | 9600 | 9550 |
procesor | |||||
technologia wykonania | |||||
organizacja potoków | |||||
silnik graficzny i technologie | SmoothVision 2.1, Hyper Z III+, TrueForm 2.0 | ||||
zegar: GPU | 450 MHz | ||||
wydajność | 1800 MT | ||||
typ pamięci | DDR 128-bit | DDR 128-bit | 700 MHz DDR2 128-bit | DDR 128-bit | DDR 128-bit |
przepustowość | ~10.9 GB/s |
Domyślnie karta pracuje z zegarami 250/390 MHz, co gwarantuje niemal bezgłośne chłodzenie. Dopiero po wciśnięciu przycisku iTurbo w oprogramowaniu o tej samej nazwie, powoduje automatyczne przetaktowanie na 450/700MHz. Karta może więc działać w dwóch trybach: normalnym, jeśli pracujemy tylko w trybie 2D i 'Turbo' o wyższej wydajności w 3D jeśli chcemy grać.
Sama aplikacja HIS iTurbo jest raczej przeciętna, a przynajmniej nam coś takiego nie wpada w oko. Nie wiadomo też dlaczego nie podaje prędkości obrotów wiatraczka, ani nie pozwala na jego regulację. Pod tym względem jest mniej dopracowana niż RivaTuner, który umożliwia zmniejszenie lub zwiększenie prędkości turbinki w IceQ.
Przy okazji mamy też pewną radę dla wszystkich posiadaczy kart z serii 9600/9550 i nie tylko. Zamiast używać potwornie pamięciożernych oficjalnych sterowników ATi z serii Catalyst Control Center, wykorzystujących Microsoft .NET Framework, znacznie rozsądniejsze jest instalowanie sterowników z klasycznym Control Panel. Nie są tak wybajerowane jak te z CCC, ale zajmują nawet do 60% mniej pamięci operacyjnej. Nikt z nas nie lubi, gdy pamięć RAM - zwłaszcza gdy mamy jej tylko 512MB - jest niepotrzebnie marnotrawiona na coś, co od biedy używamy raz na tydzień.
ATI Catalyst z klasycznym Control Panel,
ma wszystko czego nam potrzeba do obsługi karty 9550/9600
Benchmarki
Radeon 9550 jako klasyczna karta, to na dzisiejsze warunki trochę 'przestarzały' produkt. Przy domyślnych zegarach oferuje osiągi słabsze niż GeForce 6200A, który na dodatek jest nieco tańszy. Ale ten HIS jak już wspomnieliśmy, mimo swojej nazwy, bardziej jest Radeonem 9600 XT i różnica w wydajności w trybie iTurbo, w stosunku do klasycznego 9550, jest imponująca. To ponad 70% wyższa wydajność.
Wbrew informacjom w sieci - które zresztą sami zamieściliśmy za serwisem oldblivion.com - nie ma żadnych problemów z uruchomieniem gry 'Elder Scrolls: Oblivion' na karcie typu Radeon 9550 wyposażonej w 256MB pamięci. A na takim podkręconym 9550, można wręcz całkiem przyjemnie pograć w ustawieniach na poziomie 'medium'. Poziom efektów i zasięg widoku (w zasadzie najistotniejszy element jakości grafiki) co prawda nie jest zachwycający, ale mówimy przecież o uruchomieniu jednej z najbardziej wymagających gier w 2006 roku, na karcie graficznej kosztującej ~300 zł. Z pewnością dużą rolę odegrała w tym przypadku ilość pamięci na karcie - 256 DDR2.
Pograliśmy w Call of Duty 2 w rozdzielczości 1024x768, Empire at War w 1280x1024. Płynna gra wymagała obniżenia jakości grafiki o połowę, ale gra była możliwa. Natomiast w naszą ulubioną pozycję, PES5, można grać w najwyższych ustawieniach - 1280x1024 HIGH, kamera Wide.
HIS 9550 IceQ TURBO 256MB to ciekawa propozycja dla graczy, którzy nie dysponują dużymi funduszami na wydajną grafikę do swojej płyty ze złączem AGP. Jednak uczciwie trzeba dodać, że przy obecnej cenie, około 300 zł, ten HIS ma bardzo poważnego rywala - GeForce 6600LE - który za niewiele wyższą cenę oferuje nieco więcej.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!