Gothic 3 miał swoją premierę, dobrych parę lat temu. Postanowiłem zrecenzować tą grę, ponieważ mało jak dotąd tytułów, pobiło lub zbliżyło się klimatem oraz grywalnością do Gothica 3. Powrót Bezimiennego w trzeciej odsłonie gothica, nie dla wszystkich był miłym zaskoczeniem. Znam wiele osób, które po kilkudniowej styczności z tą grą,oraz męką z szarpiącą animacją i innymi błędami, odstawili ją na półkę. W Gothicu 3 jest wiele rzeczy, za które można go kochać, oraz nienawidzić.
Z jednej strony, bardzo dobrze kontynuowana historia, z ciekawymi questami,misjami pobocznymi, skarbami i kosztownościami do zdobycia, oraz nie
banalną grafiką. Z drugiej strony, wiele latających traw, drzew, oraz zadań których nie
ukończymy bez instalacji najnowszych łatek. Ja jednak, postanowiłem być cierpliwy,
wgrać wszystkie dostępne aktualizację, i cieszyć się rozgrywką na bardzo wysokim
poziomie. Łatki nie poprawiają wszystkich napotkanych przeze mnie w grze błędów, lecz
pozwalają na komfortową rozgrywkę. Osobiście polecam instalację łatki Community Patch 1.73, która poprawia wiele napotkanych błędów, poprawia grafikę oraz wiele innych rzeczy.
Gatunek:cRPG
Data Polskiej Premiery: 03.11.2006
Dystrybutor PL: CD Projekt
Oficjalna strona: www.gothic3.com
Wymagania: Procesor 2.0 GHz , 512 MB RAM,grafika 128MB
GRAFIKA
Gra pod względem grafiki, niczym nie ustępuje dzisiejszym produkcjom. Krajobrazy, góry,
oraz lasy Myrtany wyglądają znakomicie. Zasypane piaskiem pustynie, wydmy i zrujnowane świątyne w krainie Varrant, również wyglądają dobrze. Jedyne zastrzeżenia jakie posiadam
w kwestii graficznej do Gothica 3, to monotonnie wyglądająca kraina Nordmar. Według mnie,
za mało jest w niej budowli, oraz urozmaiceń terenu.Większość terenu jaki przemierzamy po skutej lodem krainie, wydaje się pusty. Nie zmienia to faktu, że grafika w Gothicu 3, stoi
na bardzo wysokim poziomie. Teren jest bardzo ładnie uzupełniany, przez różnego rodzaju
drzewa, trawy, krzewy, oraz rośliny do zebrania.Modelom postaci, również nie mam wiele do zarzucenia. Wykonano je z dużą dbałością o szczegóły, chociaż całość psują zbyt często wykonywane gesty, oraz powtarzające się ruchy postaci. Cykl dnia i nocy, również został bardzo dobrze wykonany. Dzień bardzo płynnie przeistacza się w południe, a później w noc.
Warunki pogodowe które zachodzą w grze, bardzo dobrze się prezentują. Jedynym minusem,jaki dostrzegłem, może być padający na nas deszcz, mimo iż schronimy się w jaskini.
MUZYKA
Muzyka jest wręcz oszałamiająca. Orkiestra bardzo dobrze dobrała muzykę, która pomaga wczuć się w historię Bezimiennego bohatera. Gdy zaczynamy pojedynek z wrogiem, łagodne pieśni zmieniają się, w potężnie brzmiącą muzykę symfonii. Dźwięki są idealnie dobrane do sytuacji ukazujących się na ekranie. Rąbanie drzewa, walka z potworem, kopanie kilofem, strzelanie z łuku - to wszystko w Gothicu 3 brzmi perfekcyjnie.
FABUŁA
Gothic 3 jest znany ze swojej nieliniowości. Niektóre poboczne questy, mogą mieć konsekwencję w dalszym ciągu rozgrywki, i wpływają na naszą reputację. Możemy zaprzyjaźnić się z jedną z frakcji, które napotkamy w Myrtanie. Możesz zostać przyjacielem Orków, lub Assasynów by zrównać z ziemią Króla Rhobara, oraz Paladynów. Jeśli obierzesz dobrą drogę, będziesz walczył ramię w ramię z ludźmi, przeciwko najeźdzcom z pustyni, oraz Orkom. Głównym celem gry, jest uwolnienie ludzi z pod rządów Orków, lub pomoc agresorom, w stłumieniu buntu ludzi, oraz zabicie króla Rhobara II. Czeka na nas ponad 600 zadań do wykonania, lecz większość z nich, jest bardzo podobna do siebie.
SYSTEM WALKI
Walka w porównaniu do wcześnieszych tytułów opowiadających o losach Bezimiennego, znacząco ewoluowała. Mamy możliwość zadawania specjalnych ciosów, uników, pchnięć, oraz klasycznych pojedyńczych ciosów. Jeśli chcemy, możemy też dobicia wroga, efektownym finisherem.
Nie lada niespodzianką, jest technika walki dwoma mieczami, którą możemy opanować na pustyniach Varrantu. Jeśli zamierzamy stoczyć bój z hordami przeciwników, warto zaopatrzyć się w łuk oraz tarczę. Nie ma również mowy, o zapędzaniu się w dalekie podróże, bez hełmu oraz zbroi, bo takie przygody często kończą się na starciach z pierwszymi napotkanymi potworami.
NOWOŚCI WZGLĘDEM WCZEŚNIEJSZYCH TYTUŁÓW
Gothic 3, jest bardzo urozmaicony pod względem Gothica 2. W grze pojawiło się więcej frakcji, do których możemy przynależeć. Dodano również możliwość polowania na zwierzynę, mamy również okazję, rozwijać swoje zdolności bojowe, łowieckie, alchemiczne, kowalskie, złodziejskie oraz magiczne. W kontynuacji przygód Bezimiennego, mamy przyjemność wypróbowania większej ilości oręża, w skład którego wchodzą:
Miecze, kusze, kostury oraz łuki.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Gothic 3 jak na dzisiejsze standardy, nie jest grą bardzo wymagającą. Gdy pare dni po premierze, większość użytkowników narzekało na słabą optymalizację gry, zaczęto wypuszczać
coraz to nowsze patche, które poprawiały sprawność, z jaką gra działała na słabszych komputerach. Jak na 2006 rok, wymagania Gothica 3 były ogromne. Tytuł ten, działał niestabilnie nawet na najlepszych komputerach. Fani ciągle tworzyli komendy oraz pliki, dzięki którym zmniejszali grafikę do granic możliwości, dzięki czemu mogli pokierować losami Bezimiennego, niezależnie od tego jaki posiadali sprzęt.
Minimalne
- 2 GHz Pentium 4/AMD 2000+
- 1024 MB Ram
- Karta graficzna 128 MB obsługująca PixelShader 2.0
- Windows 2000, ME, XP, Vista
- DVD-Rom
- Karta graficzna kontabilna z DirectX 8.0
- 4,6 GB wolnego miejsca na dysku
Zalecane
- 3 GHz Pentium 4/AMD 3000+
- 1536 MB Ram (Dual-Channel)
- Karta graficzna 256 MB (Radeon X1600 / GeForce 6800)
- Windows 2000, ME, XP, Vista
- DVD-Rom
- Karta kontabilna z DirectX 9.0c
- 4,6 MB wolnego miejsca na dysku
BŁĘDY, BUGI, NIEDORÓBKI
Gothic 3 jest tytułem który nie grzeszy sprawnością działania. Grę trzeba bardzo często zapisywać, nawet po wcześniejszym spatchowaniu gry, do najnowszej wersji. Nigdy nic nie wiadomo, Gothic 3 często odmawia posłuszeństwa, co może denerwować gdy gra wyłączy się przed zapisem gry. To tylko jeden, z najczęściej występujących błędów podczas gry. Do minusów jakie posiada trzecia odsłona Gothica, można dodać jeszcze długi czas ładowania gry, na starszych maszynach. Każdy wie, że tak wielki obszar, musi się dłużej wczytywać, ale na starszych komputerach, trwa to o wiele dłużej, (czasami ok. 10-15 minut) niż na dobrych komputerach, z procesorami dwurdzeniowymi, oraz większą ilością pamięci RAM.
Jak widać, Orkowie nie mają mocnej głowy do tych spraw ;)
TEST WYDAJNOŚCI
Poniżej przedstawiam wykres, który zawiera informację na temat liczby klatek na sekundę, z jaką gra działa na moim sprzęcie. Gothic 3 nie ma żadnych problemów z płynnym działaniem w rozdzielczości 1280x1024, i z włączonymi najwyższymi detalami. Gra jest czysta, nie patchowana do testów.
Platforma testowa:
PROCESOR | Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz @ 3.8Ghz |
KARTA GRAFICZNA | Calibre GTS 250 512MB DDR3 |
PAMIĘĆ | 4x1GB OCZ REAPER 1066Mhz |
PŁYTA GŁÓWNA | ASUS P5Q SE-Plus |
DYSK | Seagate Barracuda 250GB |
ZASILACZ | Highlander 500W |
CHŁODZENIE | Cooler Master TX3 |
Jak widać na wyżej załączonym obrazku, Gothic 3 na średnim, jak na dzisiejsze wymogi sprzęcie działa bardzo płynnie.
PODSUMOWANIE
Gothic 3 ma w sobie coś, co nie pozwala zostawić go nieukończonego. Fabuła wciąga nas coraz głębiej z każdym questem. Po przyzwyczajeniu się do częstego zapisywania stanu gry, możemy śmiało przyznać, że ta gra jest znakomita. Klimat prawdziwego, tętniącego życiem miasta, można tutaj odczuć niczym w Assassin's Creed. Niewolnicy przenoszą drewno z miejsca na miejsce, kopią rowy, odpoczywają przed kopalnią, kucharze gotują w kuchniach, a alchemicy przygotowują mikstury na swoich stołach. Mało jest gier, które tak wiernie odzwierciedlają klimat prawdziwego życia. Ta gra naprawdę jest warta swojej ceny . Takie wrażenia, zostawić może tylko Gothic.
PLUSY | MINUSY |
Ogromny, zróżnicowany świat | Wysokie wymagania sprzętowe |
Przepiękna grafika | Dużo bugów i niedopracowań |
Bardzo długa | Patche nie naprawiają wszystkich problemów |
Wciąga jak żadna inna | Długi czas wczytywania gry |
Niska cena | |
Fajne dodatki (głównie mapa) |
Komentarze
21Grafika do dzisiaj zachwyca, a gra chodzi płynnie nawet na HD4200 :)
Ciekawostka - na Linuksie nie ma przycięć co minutę ;)
Co do samej recki - jeśli chodzi o treść, to jak na dzisiejsze "standardy" internetowe jest całkiem nieźle. Recka nie razi pod względem językowym, co u mnie jest ogromnym plusem ;) Nie za długa i na temat - myślę, że niejednego czytelnika zachęcisz, żeby kupił i zagrał. Następnym razem zrób linki do większych screenów, a miniaturki wycentruj. Ode mnie leci 5.
Gothic RLZ :P