Z technicznego punktu widzenia GeForce GTX 570 jest tym samym układem graficznym, co GeForce GTX 580, ale z nieaktywnymi niektórymi jednostkami wykonawczymi i obciętą magistralą pamięci operacyjnej.
Jak GTX 570 przedstawia się na tle starszych braci:
GeForce GTX 570 | GeForce GTX 470 | GeForce GTX 480 | GeForce GTX 580 | |
segment | High-end | Middle-range | High-end | High-end |
rdzeń | GF110 | GF100 | GF100 | GF110 |
proces wykonania | 40 nm | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
liczba tranzystorów | 3 mld | 3,2 mld | 3,2 md | 3 mld |
obsługiwany DX | 11 | 11 | 11 | 11 |
obsługiwany SM | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
jedn. Procesorowe | 480 | 448 | 480 | 512 |
jedn. ROP | 40 | 50 | 48 | 48 |
jedn. TMU | 60 | 56 | 60 | 64 |
rdzeń | 732 MHz | 607 MHz | 701 MHz | 775 MHz |
jednostki procesorowe | 1464 MHz | 1214 MHz | 1401 MHz | 1564 MHz |
pamięć | 950 MHz | 837 MHz | 924 MHz | 1000 MHz |
pamięć efektywnie | 3800 MHz | 3348 MHz | 3696 MHz | 4000 MHz |
szyna pamięci | 320 bit GDDR5 | 320 bit GDDR5 | 384 bit GDDR5 | 384 bit GDDR5 |
ilość pamięci | 1280 MB | 1280 MB | 1536 MB | 1536 MB |
Już spoglądając na samą specyfikację widać, że GeForce GTX 570 ma szansę dać popalić starszemu bratu – GTX 480. Nowość NVIDII ma wyższą częstotliwość taktowania i tyle samo jednostek cieniujących, które odgrywają ogromną rolę w wymagających grach.
GeForce GTX 570, jak już kilkukrotnie wspominaliśmy, został zbudowany na rdzeniu GF110, produkowanym w 40-nanometrowym procesie produkcyjnym i mającym 3 mld tranzystorów. Jego architektura wewnętrzna stanowi miks kart graficznych GeForce GTX 480 i 580.
Najważniejsze dane dotyczące GeForce GTX 570
- 480 jednostek cieniujących (CUDA Cores)
- 60 jednostek teksturujących (TMU)
- 40 jednostek rasteryzujących (ROP)
- 15 teselatorów (PolyMorph Engines)
- 1280 MB pamięci GDDR5-320 bit
- Przepustowość pamięci ok. 152 GB/s
- Częstotliwość taktowania rdzenia: 732 MHz, pamięci operacyjnej: 950 MHz
Budowa rdzenia graficznego nie odbiega niczym specjalnym od pozostałych topowych wersji Fermi. Na architekturę układu GF110 składają się cztery klastry GPC (Graphics Processing Clusters) i szesnaście bloków SM (Streaming Multiprocessors). W przypadku GeForce’a GTX 570 wyłączono jeden moduł SM i dezaktywowano część poszczególnych jednostek. W rezultacie najnowszy akcelerator NVIDII ma piętnaście bloków SM o łącznej liczbie 480 rdzeni CUDA.
Względem GTX 480 i 580 uszczuplono magistralę pamięci z 384 do 320 bitów, co obniża przepustowość pamięci operacyjnej i w niektórych zastosowaniach może wpłynąć na końcową wydajność karty graficznej. Nie przejmowalibyśmy się tym jednak aż zanadto. Moduły GDDR5 i ich wysoka częstotliwość taktowania zapewnią odpowiednio szybki dostęp do danych przez procesor graficzny akceleratora.
GeForce GTX 570 obsługuje standard DirectX 11 i OpenGL 4.1, czyli analogicznie, jak pozostałe karty graficzne z serii GeForce GTX 400 i 500. Niewątpliwymi zaletami są promowane przez producenta technologie CUDA i PhysX. Dla graczy ciekawa jest zwłaszcza ta druga, czyli wyświetlanie efektów fizycznych w grach. Szkoda jednak, że do tej pory pojawiło się stosunkowo niewiele gier i często efekty PhysX wpływają na obniżenie wydajności. W niektórych sytuacjach technologia ta stawia zbyt duże wymagania dla układu graficznego. Czasem do tego stopnia, że aby móc grać z włączoną fizyką na maksymalnym ustawieniu i do tego wraz z aktywnymi pozostałymi szczegółami graficznymi, należy dysponować naprawdę mocnym komputerem.
NVIDIA przy każdym nowym układzie graficznym promuje teselację, która odpowiada za podniesienie szczegółowości wyświetlanego obrazu. Technologia bardzo fajna, bo faktycznie poprawia jakość grafiki w grach, ale do tej pory gier, w których znalazła swe zastosowanie, jest niewiele. A jeśli już to stopień wykorzystania jest na tyle niewielki, że bez dokładnego porównywania z lupą w ręku trudno doszukać się elementów poddanych teselacji. Spodziewamy się jednak, że prędzej czy później teselacja będzie miała popularność równą wygładzaniu krawędzi albo filtrowaniu anizotropowemu. Nie stanie się to jednak szybciej niż za rok lub nawet dwa lata.
Mając komputer z GeForce GTX 570 możemy podłączyć kilka monitorów, pod warunkiem tylko że w komputerze zainstalujemy… przynajmniej dwa takie akceleratory. Pod tym względem NVIDIA jest w tyle za układami AMD, gdzie np. trzy monitory będą działać na jednym układzie graficznym.
GTX 570 dysponuje złączem multimedialnym HDMI 1.4a i wspomaga dekodowanie materiału wideo w wysokiej rozdzielczości za pomocą silnika PureVideo HD.