Do testów trafiła karta GV-N98TZL-512H - "dwuslotowy" GeForce 9800GT wyposażony w chłodzenie produkcji Zalmana. Zegary taktujące pozostały już jednak bez zmian i są w pełni zgodne z modelem referencyjnym ustalonym przez nVIDIĘ.
testowana karta Gigabyte GeForce 9800GT, z chłodzeniem Zalman
nazwa karty | GV-N98TZL-512H |
seria | GeForce 9800GT/8800GT 16rop / (TMU: 56TA 56TF) / 112SP |
częstotliwość GPU | tryb 2D: 450 MHz tryb 3D: 600 MHz |
częstotliwość pamięci | tryb 2D: 900 MHz (1800 DDR) tryb 3D: 900 MHz (1800 DDR) |
ilość i typ pamięci | 512MB GDDR3 512-bit, Samsung 1ns |
wyjścia | 2xDVI (+HDCP), HDTV-out |
chłodzenie | aktywne Zalman VF830-ALCU (dwuslotowe) / miedź-aluminium |
wyposażenie | przejściówki: 2x DVI-D-sub, DVI-HDMI, S-video-composite, CD-driver, installation guide, kabel molex-6-pin PEG |
jakość wykonania | 5 |
głośność chłodzenia | 4 [stosunkowo ciche, reg. automatyczna] |
temperatura: | praca (3D): ~69°C (kontrola automatyczna went.) spoczynek (2D) : ~45°C (kontrola automatyczna went.) |
max O/C: | GPU: 770 MHz MEM: 1074 MHz (2148 QDR) |
(*) temperatury odczytywane z GPU-Z v0.2.6
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy GamerHUD, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark
Jeżeli chodzi o samą konstrukcję proponowaną przez Gigabyte'a, posiada ona dwie podstawowe zalety.
Pierwszą z nich jest bardzo ciche i wydajne chłodzenie. Zalman VF830, to bardzo solidny moduł chłodzący wyposażony w heat-pipe'y (przewody transportujące gromadzone ciepło). Układ nagrzewa się jedynie do niecałych 70stC w czasie mozolnej pracy w trybie 3D. W spoczynku będziemy mieć już tylko około 45stC.
Temperatura w spoczynku
Temperatura podczas pracy w aplikacjach 3D
Wyniki zatem bardzo dobre, tym bardziej jeżeli weźmiemy pod uwagę bardzo cichą pracę wentylatora. Tu napotkać można jednak mały problem. Pracuje on ze stałą prędkością pomimo iż programy diagnostyczne mówią co innego. Prędkość ta została dobrana jednak dosyć udanie i o jakimkolwiek przegrzewaniu, nawet po overclockingu, mowy być nie może.
Wentylatora nie można kontrolować z poziomu RivaTuner, pomimo iż aplikacja na to pozwala
Drugą widoczną zaletą jest podkręcalność tego modelu. W tym przypadku, to już nie tylko kusząca możliwość, ale niemal konieczność. Gigabyte znacząco ułatwił zadanie umieszczając na CD autorski program GamerHUD. Dzięki temu drobnemu programikowi będziemy mogli nie tylko podwyższyć zegary taktujące, ale także bardzo łatwo podnieść napięcie na GPU w celu poprawy stabilności układu po O/C. Opcja zatem bardzo mile widziana przez bardziej zaawansowanych overclockerów.
Częstotliwość udało się podnieść do 770MHz na rdzeniu, oraz nieco ponad 1900MHz na shaderach. Pamięci "rozpędziły" się natomiast aż do 1074MHz (2148 DDR). Wszystko to na domyślnym napięciu 1,15V. W celu poprawy stabilności jednak, napięcie do testów podniesione zostało do wartości 1,20V.
Standardowo na koniec przyjrzyjmy się poborowi energii przez kartę wyposażoną w ten 112-to stream procesorowy układ G92. GeForce 9800T jak widać jest konstrukcją stosunkowo oszczędną. W trybach 2D i podczas odtwarzania materiału wideo HD "trzyma" poziom Radeona HD4850. W trybie 3D nowa - stara 9-tka pobiera tyle samo "prądu" co HD3870 wyposażony w pamięci GDDR4. Przy tej wydajności jest więc całkiem przyzwoicie.
C'n'Q wyłączone | pobór energii całej platformy testowej [W] | |||
karta graficzna | 2D spoczynek | 2D AVC-1 (H.264) | 3D typowe | 3D szczytowe |
Radeon 3870 GDDR4 | 129 | 148 | 240~260 | 283 |
GeForce 9800 GT | 149 | 173 | 240~260 | 289 |
Radeon 4850 GDDR3 | 147 | 173 | 260~280 | 304 |
GeForce 9800 GTX | 158 | 186 | 270~290 | 321 |
GeForce GTX 260 | 153 | 182 | 270~320 | 331 |
Radeon 3870 X2 | 153 | 179 | 340~370 | 397 |
Gigabyte GTX 280 | 164 | 187 | 320~380 | 398 |
Radeon 4870 GDDR5 | 183 | 209 | 320~350 | 377 |
GeForce 9800 GX2 | 210 | 238 | 360~380 | 407 |