Dziś nVidia prezentuje nam swój pierwszy model z najnowszej serii GeForce 9 - 9600GT - i zapewne wielu 'niezorientowanych' graczy planujących zakup może być lekko skonsternowanych. Co nowego? 9600GT
Dotychczas każdej nowej serii kart graficznych towarzyszyły jakieś istotne zmiany w technologii lub obsługiwanych standardach. Przejście z GeForce 3 (NV20) na GeForce 4 (NV25) to niesławna obsługa ShaderModel 1.3. GeForce 5 (NV30) oferował już większy krok naprzód - obsługę DirectX 9 i ShaderModel 2.0, a także technologię wykonania 130nm.
Seria GeForce 6 (NV40) wypierała 'piątkę' obsługą nowego standardu Shader Model 3.0 (DirectX 9c) oraz technologią UltraShadow II. GeForce 7 (G70) wyróżniał się przede wszystkim nowszym procesem wykonania 90 nm - mniejsze tranzystory to mniejszy pobór prądu i mniej wydzielanego ciepła, a to pozwalało zwiększyć częstotliwości taktowania i wydajność GPU. Wraz z GeForce 8 (G80) nadeszła era DirectX 10.0 czyli ShaderModel 4, oraz jeszcze bardziej zaawansowane technologie wykonania 80 i 65nm*.
Dziś nVidia prezentuje nam swój pierwszy model z najnowszej serii GeForce 9 - 9600GT - i zapewne wielu 'niezorientowanych' graczy planujących zakup może być lekko skonsternowanych. Co nowego?
Nowy chip nVidii G94-300 nadal obsługuje ten sam standard DirectX 10.0. Ma tę samą architekturę Unified Shader (od roku 2006 taki typ architektury wymusza już standard DX10). Jest wykonany w tym samym procesie technologicznym co układy z serii 8800 (G92), czyli 65nm. Jednym słowem niewiele tu nowości, poza samą nazwą.
Temu małemu zamieszaniu winne są dwie karty: 8800 GT i 8800 GTS 512MB (od kilku dni także 8800 GS), wydane już na nowym chipie z serii G90, wyprodukowanym w technologii 65nm. Niemal cała seria GeForce 8 została oparta na chipach w technologii 80nm. Fascynowaliśmy się świetną wydajnością, niskim poborem prądu i niską temperaturą pracy nowych 8800 (112 SP), podczas gdy w rzeczywistości mieliśmy już do czynienia z przedsmakiem serii GeForce 9. W zasadzie każdy kto kupił GeForce 8800 oparty na chipie G92, tak naprawdę posiada technologię 9000.
screen z aplikacji GPU-Z
nVidia z całą pewnością cieszy się z faktu, że nowy układ G92 został tak ciepło przyjęty przez użytkowników. Miała trochę czasu na dopracowanie chipa, ustalenie hierarchii oznaczeń na podstawie osiągów, zaaplikowanie nowej technologii współpracy ze zintegrowanymi układami graficznymi, aż w końcu postanowiła sprzedawać układy G90 pod nową nazwą GeForce 9.
W swoich materiałach prasowych nVidia zaznacza, że 9600GT jest następcą dla kart GeForce 8600GTS. W historii nVidii modele zakończone na 800, czyli 5800, 6800, 7800, 8800 - zawsze należały do produktów z przedziału wyższego i kosztowały w granicach 1000 zł. Serię średnią stanowiły modele 600, a więc 5600, 6600, 7600, 8600.
W przeciągu ostatniego kwartału firma odeszła od starego nazewnictwa swoich rdzeni "Gx" na rzecz bardziej opisowego systemu. Oto nowe kodowe nazwy Nvidii:
- D8M: Ósma generacja mainstream, wcześniej nazywana G98
- D8P: Ósma generacja wydajność, wcześniej nazywana G92
- D9M: Dziewiąta generacja mainstream
- D9P: Dziewiąta generacja wydajność
- D9E: Dziewiąta generacja entuzjasta
D9E, czyli produkt przeznaczony dla entuzjastów, który ma zastąpić serie GeForce 8800, zostanie wyposażony we wszystko to co D9P plus 512 bitowy kontroler pamięci.
Umieszczony na karcie 9600GT chip G94-300, to tak naprawdę lekko przycięta wersja układu G92. Zamiast 112, są tu tylko 64 procesory strumieni. Liczba potoków ROP pozostała bez zmian - 16. Również szyna do pamięci jest taka sama, jak w serii 8800GT 512, czyli 256-bitów.
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
nazwa kodowa rdzenia | G84 | G92 | G80 | G94 | G92 |
techn. wykonania | 80nm | 65nm | 90nm | 65nm | 65nm |
maksymalne TDP | ~70W | ~85W | ~145W | ~95W | ~105W |
potoki renderujące | 8 | 12 | 20 | 16 | 16 |
ilość proces. strumieni | 32 | 96 | 96 | 64 | 112 |
częstot. rdzenia Shader clock | 675 MHz 1450 MHz | 550 MHz 1375 MHz | 500 MHz 1190 MHz | 650 MHz 1625 MHz | 600 MHz 1500 MHz |
wydajność MTtex/s | 10,800 | 26,400 | 24,000 | 36,400 | 33,600 |
wydajność geometr. | ~140 GFlops | ~370 GFlops | ~340 GFlops | ~270 GFlops | ~500 GFlops |
częstotliwość pamięci | 1000 MHz (efekt. 2000) | 800 MHz (efekt. 1600) | 800 MHz (efekt. 1600) | 900 MHz (efekt. 1800) | 900 MHz (efekt. 1800) |
przepustowość pamięci | ~31 GB/sek. | ~38 GB/sek. | ~62 GB/sek. | ~56 GB/sek. | ~56 GB/sek. |
rozmiar pamięci szyna danych pamięci | 512 MB 128-bitowa | 384 MB 192-bitowa | 640 MB 320-bitowa | 512 MB 256-bitowa | 512 MB 256-bitowa |
Opierając się wyłącznie na specyfikacji można zakładać, że 9600GT pod względem wydajności może dorównywać wydanym niedawno kartom z serii 8800 GS. Co prawda ma mniej procesorów strumieni (SP), ale dysponuje aż 16 potokami renderującymi, a dzięki szerszej szynie dysponuje o ~18 GB/s większą przepustowością do pamięci.
Największym rywalem 9600 GT może być prawie zapomniany już 8800 GTS 640 MB, dysponujący 20 potokami ROP, 96 jednostkami SP, większą ilością pamięci i szerszą szyną. Niestety G80 wykonany był w technologii 90nm i jego główną wadą jest ogromny pobór energii - o 50W więcej !! od G94. To oznacza oczywiście większe wydzielanie ciepła i głośniejsze chłodzenie.
W szczególnym przypadku, tam gdzie ilość procesorów Shader nie ma kluczowego znaczenia dla wydajności, może również dojść do przedziwnej sytuacji, w której 9600GT może osiągać wyższy FPS od 8800GT. Jak widać z porównania powyżej, dzięki wyższej częstotliwości taktowania GPU, ma ciut lepszą wydajność wypełniania pikseli (36,400 vs 33,600).
Natomiast w stosunku do swojego "planowego' poprzednika, czyli 8600GTS, nowy GeForce 9600GT będzie prawdziwym kilerem. Zwiększy się ilość potoków ROP z 8 do 16, ilość procesorów strumieni z 32 do 64, a szyna do pamięci ze 128 do 256 bitów. Jednym słowem "dziewiąta generacja wydajność" będzie dwukrotnie wydajniejsza.