Karty graficzne
Pierwszy raz od dłuższego czasu zdecydowałem się przeprowadzić testy na wbudowanym w grę benchmarku. Nie wzbudził moich podejrzeń, nie faworyzował kart jednego producenta (pamiętacie Mafię 2?), także postanowiłem go wykorzystać. Komputer automatycznie symulował przejazd w wyścigu z serii "Rally" na trasie w Aspen. W nocy wyniki mogłyby być nieznacznie niższe. Benchmark w przypadku każdej karty uruchamiałem dwukrotnie dla każdego z ustawień. Wyjątkowo lokacja testowa jest wspólna dla pomiarów CPU, Ram oraz kart graficznych.
DiRT 3
1920x1200, Ultra, MSAA x8
AMD Radeon HD 5970 | 86 75 |
AMD Radeon HD 6970 | 59 49 |
nVidia GeForce GTX 580 | 57 50 |
AMD Radeon HD 6950 | 54 45 |
nVidia GeForce GTX 480 | 47 41 |
AMD Radeon HD 6870 | 47 40 |
nVidia GeForce GTX 560 Ti | 43 38 |
AMD Radeon HD 6850 | 40 34 |
nVidia GeForce GTX 470 | 38 34 |
nVidia GeForce GTX 460 | 35 30 |
AMD Radeon HD 5770 | 30 25 |
AMD Radeon HD 5750 | 26 22 |
nVidia GeForce GTS 450 | 21 18 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
DiRT 3
1680x1050, Ultra, MSAA x8
AMD Radeon HD 5970 | 102 85 |
nVidia GeForce GTX 580 | 73 61 |
AMD Radeon HD 6970 | 68 55 |
AMD Radeon HD 6950 | 63 52 |
nVidia GeForce GTX 480 | 57 50 |
AMD Radeon HD 6870 | 55 46 |
nVidia GeForce GTX 560 Ti | 52 45 |
AMD Radeon HD 6850 | 47 40 |
nVidia GeForce GTX 470 | 46 40 |
nVidia GeForce GTX 460 | 40 36 |
AMD Radeon HD 5770 | 34 28 |
AMD Radeon HD 5750 | 31 26 |
nVidia GeForce GTS 450 | 26 22 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Patrząc na powyższe wykresy nie sposób nie odnieść wrażenia, że gra została nieco lepiej zoptymalizowana pod karty AMD. Nie ma się co dziwić - w końcu w instalatorze Catalystów widnieje reklama DiRT 3. Nie ma jednak mowy o jakiejkolwiek dyskryminacji - różnice nie są gigantyczne. Jedynie HD 5970 postanowił zostawić resztę kart daleko z tyłu.
Drugi w teście HD 6970 tracił do lidera średnio aż 27 klatek. Różnica w grze nie była jednak odczuwalna. O całkowicie płynnej rozgrywce można mówić w przypadku kart osiągających nieco więcej niż 30 klatek na sekundę. Odnotowane spadki wydajności zdarzały się bardzo rzadko. Ich intensywność może ulec zwiększeniu podczas jazdy nocą.
Zmiana rozdzielczości na niższą przynosi dodatkowe 5-16 dodatkowych klatek, w zależności od karty. W wielu przypadkach obniżenie rozdzielczości może być dobrą alternatywą dla rezygnacji z antyaliasingu, bez którego gra sporo traci na swym uroku. Drugim rozwiązaniem jest obniżenie poziomu cieni i redukcja efektu ambient occlusion.
DiRT 3
1920x1200, Ultra, AA x0
AMD Radeon HD 5970 | 96 82 |
nVidia GeForce GTX 580 | 64 56 |
AMD Radeon HD 6970 | 63 53 |
AMD Radeon HD 6950 | 58 50 |
nVidia GeForce GTX 480 | 53 46 |
AMD Radeon HD 6870 | 51 43 |
nVidia GeForce GTX 560 Ti | 49 42 |
nVidia GeForce GTX 470 | 43 37 |
AMD Radeon HD 6850 | 43 36 |
nVidia GeForce GTX 460 | 39 33 |
AMD Radeon HD 5770 | 33 26 |
AMD Radeon HD 5750 | 28 24 |
nVidia GeForce GTS 450 | 24 21 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wyłączenie wygładzania krawędzi nie przyniosło piorunującego efektu wydajnościowego: 3 do 10 klatek to raczej niewiele, zważywszy że w innych produkcjach antyaliasing potrafi dać układom graficznym niezłego łupnia. Zaskakująca jest bardzo słaba wydajność karty GTS 450. Jak już pisałem wcześniej, gra wydaje się nieco gorzej dostosowana do możliwości kart GeForce.
DiRT 3
1920x1200, High, AA x0
AMD Radeon HD 5970 | 138 106 |
nVidia GeForce GTX 580 | 138 117 |
nVidia GeForce GTX 560 Ti | 110 92 |
nVidia GeForce GTX 480 | 109 95 |
AMD Radeon HD 6970 | 103 83 |
AMD Radeon HD 6950 | 100 83 |
AMD Radeon HD 6870 | 94 76 |
nVidia GeForce GTX 470 | 90 75 |
AMD Radeon HD 6850 | 82 67 |
nVidia GeForce GTX 460 | 78 66 |
AMD Radeon HD 5770 | 60 47 |
AMD Radeon HD 5750 | 55 45 |
nVidia GeForce GTS 450 | 55 45 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Redukcja ustawień graficznych do ogólnego poziomu "high" z wyłączonym AA znacząco poprawi wydajność. Wynika to głównie ze zmniejszenia ustawień cieni i efektu ambient occlusion. Swoje trzy grosze dokłada również brak antyaliasingu. Różnice w oprawie wizualnej będą niewielkie, a komfortową zabawą cieszyć się będą mogli także posiadacze nieco słabszych kart graficznych.
Niestety nie dysponowałem w chwili testu starszymi modelami kart. Z informacji wyczytanych w sieci jednoznacznie jednak wynika, że karty pokroju HD 4850 również radzą sobie z DiRT 3 bez większego wysiłku.